Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepeee
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-04 08:49
Ik voel me enorm dom om dit te vragen maar wie niets durft vragen leert ook niets.

Als ik voor €1000 materiaal aankoop voor mijn zaak, hoeveel voordeel maak ik hier dan mee?

Als deze aankoop voor 50% mag ingebracht worden, moet ik dan simpel gezegd €500 minder belastingen betalen?
(en voor 75% is dat dan €750 minder belastingen betalen?)

Zie ik dit correct?

Beste antwoord (via Pepeee op 24-04-2021 21:49)

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-05 21:31
Je moet het materiaal op de balans zetten, je schrijft het dan voor de belasting in 5 jaar af. Dat wil zeggen dat je de komende 5 jaar steeds 200 euro mag opnemen in je kosten.

Grofweg: Uitgaande van 49,5% in de hoogste schijf voor de inkomstenbelasting betekent dit dat je de komende 5 jaar ieder jaar 200*49.5%=99 euro minder belasting hoeft te betalen.

Maar als ik het zo lees zou ik eens overwegen om naar een goed administratiekantoor te zoeken, als je een omzet van laten we zeggen 20k+ hebt verdien je dat met gemak terug (zelfstandigenaftrek, startersaftrek, eventueel kleine-ondernemersregeling voor de BTW).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Ik denk dat je even wat meer moet toelichten wat je nu precies bedoelt en wilt hiermee.

Je maakt kosten dus voordeel is -1000 echter als je winst maakt mag je die kosten verrekenen. Maar het hangt van het type kosten af of dit volledig mag of niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Logico
Je hebt:

Omzet
Kosten -
Winst voor belasting

Over dat bedrag wordt belasting betaald. Als je ZZP'er bent of eenmanszaak hebt is is dat het bedrag maal het percentage dat in de hoogste schijf betaald moet worden. Als je een BV hebt (denk het niet, gezien je vraag) is het het tarief van de vennootschapsbelasting.

n.b. Ik heb het wat gesimplificeerd voor de uitleg, er zijn in beide gevallen wellicht nog allerlei aftrekposten mogelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Logico op 24-04-2021 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepeee
Anoniem: 217290 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 21:13:
Ik denk dat je even wat meer moet toelichten wat je nu precies bedoelt en wilt hiermee.

Je maakt kosten dus voordeel is -1000 echter als je winst maakt mag je die kosten verrekenen. Maar het hangt van het type kosten af of dit volledig mag of niet.
Logico schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 21:15:
Je hebt:

Omzet
Kosten -
Winst voor belasting

Over dat bedrag wordt belasting betaald. Als je ZZP'er bent of eenmanszaak hebt is is dat het bedrag maal het percentage dat in de hoogste schijf betaald moet worden. Als je een BV hebt (denk het niet, gezien je vraag) is het het tarief van de vennootschapsbelasting.

n.b. Ik heb het wat gesimplificeerd voor de uitleg, er zijn in beide gevallen wellicht nog allerlei aftrekposten mogelijk.
Ok ik zal wat meer info geven, mijn excuses.
Ik heb een eenmanszaak in hoofdberoep en ik maak content op youtube.
Ik zou graag camera materiaal aankopen van €1000.

De gedachte hierachter is dat ik nu altijd 50% van mijn inkomsten aan de kant heb gehouden voor de belastingen en nu staat er dus al een aantal duizend euro te wachten.
En ik wil niet €1000 van dat geld uitgeven als ik dat later nodig heb voor de belastingen, ik wil het veilig spelen en het geld voor de belastingen altijd hebben.

Dus als ik nu een camera van €1000 koop, hoeveel belastingen moet ik dan minder gaan betalen? (dan zou ik daar wel geld van kunnen afnemen)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• Logico
Je moet het materiaal op de balans zetten, je schrijft het dan voor de belasting in 5 jaar af. Dat wil zeggen dat je de komende 5 jaar steeds 200 euro mag opnemen in je kosten.

Grofweg: Uitgaande van 49,5% in de hoogste schijf voor de inkomstenbelasting betekent dit dat je de komende 5 jaar ieder jaar 200*49.5%=99 euro minder belasting hoeft te betalen.

Maar als ik het zo lees zou ik eens overwegen om naar een goed administratiekantoor te zoeken, als je een omzet van laten we zeggen 20k+ hebt verdien je dat met gemak terug (zelfstandigenaftrek, startersaftrek, eventueel kleine-ondernemersregeling voor de BTW).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:02

BCC

Die 50% komt van de volgende grove berekening:

Zakelijke aanschaf:
1000 euro aanschaf
210 euro btw (die krijg je terug)
--------- -
790 moet je verdienen met je bedrijf om dit ding te betalen.

Prive aanschaf:
1000
518 inkomstenbelasting (51,75%)
----- +
1518 moet je verdienen met je bedrijf om het ding te betalen.

Zakelijk is een voorwerp dan grofweg de helft goedkoper. Maar zoals @Logico al aangeeft, is de praktijk wat complexer: startersaftrek, misschien zit je in een lagere belastingschijf of heb je geen BTW afdracht om terug te vragen en/of ga je het ding afschrijven.

Oh, en die 50% apart houden is ook een vuistregel. De meeste starters hebben een belasting druk van zo'n 40%, dus als je 50% apart zet, dan heb je geen problemen :)

[ Voor 14% gewijzigd door BCC op 24-04-2021 21:50 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepeee
Ok super! Dan begrijp ik het goed!

Heel erg bedankt en ik ga eens naar een boekhouder stappen dan als dit me zoveel voordeel oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:06

Lordy79

Verdrietig

Hou er wel rekening mee dat je zaken die je zakelijk aanschaft formeel niet voor privégebruik mag aanwenden.

Verder is startersaftrek e.d. leuk maar als je een eenmanszaak start maak je ook kosten zoals de genoemde administrateur. Je moet een boekhouding bijhouden, BTW aangiften doen, BTW in rekening brengen voor je klussen en je belastingaangifte wordt ook complexer en als je dat moet uitbesteden kost dat ook geld.

Het hangt er dus sterk van af hoeveel inkomsten je hebt. Ook hangt het af van andere inkomsten zoals inkomen uit een betaalde baan.

Heel veel factoren dus maar een keer met een niet al te dure belastingadviseur praten is verstandig. (Zijn factuur kun je ook als kosten opvoeren!)

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
Logico schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 21:43:

Oke, TS moet wellicht nog even in de boeken duiken om alles te begrijpen. Maar ik snap echt totaal niet waarom mensen zeggen dat de kosten voor uitbesteden van de administratie terugverdient worden. Iemand die zelf de administratie doet heeft net zo goed de voordelen voor zelfst.afstrek, starters, KIA, KOR en noem het op. Als je dat niet hebt betekent het dat je analfabeet bent want het staat bijzonder duidelijk allemaal aangegeven in de jaarlijkse IB-aangifte.

Linksom of rechtsom moet er onderaan de streep hetzelfde uitkomen. Een accountant heeft geen magische knopjes waar hij op kan drukken om belasting te ontduiken oid ;)

@BCC het is €1210 aanschaf - €210 BTW maakt €1000 te verdienen of anders €1000 aanschaf - €174 BTW maakt €826 te verdienen :9 je berekening daarna gaat ook mis met de percentages en los daarvan moet er dus enkel €1000 of €826 verdient worden om het terug te verdienen.
In praktijk nog minder overigens, aangezien er nog 28% van de aanschaf voor de KIA afgetrokken mag worden mits jaarlijkse drempelbedrag gehaald. (edit zie dat je er privé aanschaf bij benoemd, dan moet je inderdaad meer verdienen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-05 06:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Twijfels schreef op zondag 25 april 2021 @ 09:17:
[...]
Maar ik snap echt totaal niet waarom mensen zeggen dat de kosten voor uitbesteden van de administratie terugverdient worden.
Als je het zelf net zo goed doet als een boekhouder en het net zo snel doet, heb je gelijk. Als je je eigen uren ook als kosten ziet en misschien zelfs wel waardevoller kunnen zijn dan de uren van een boekhouder EN je er meer tijd aan kwijt bent EN als je misschien voordelen mist of dingen verkeerd doet, zou je kunnen beweren dat een boekhouder zichzelf terugverdient :).

Het is niet zo zwart wit

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IDtenT
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Logico schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 21:43:

Dat afschrijven hangt even vanaf hoe je het precies aankoopt (ik ga er even vanuit dat 'camera materiaal' meerdere dingen betreft; bijvoorbeeld als je de lampen van €300 bij winkel A koopt, camera voor €400 bij winkel B en een lens van €300 bij winkel C is bovenstaande niet van toepassing): https://www.belastingdien...C%20450%20inclusief%20btw.
JvS schreef op zondag 25 april 2021 @ 09:20:
[...]

Als je het zelf net zo goed doet als een boekhouder en het net zo snel doet, heb je gelijk. Als je je eigen uren ook als kosten ziet en misschien zelfs wel waardevoller kunnen zijn dan de uren van een boekhouder EN je er meer tijd aan kwijt bent EN als je misschien voordelen mist of dingen verkeerd doet, zou je kunnen beweren dat een boekhouder zichzelf terugverdient :).

Het is niet zo zwart wit
Een boekhouder kost al snel €100+ per uur. In het begin kan het zeker lonen om een cursus boekhouden te doen, of er je in ieder geval goed in te verdiepen. Zelfs al neem je een boekhouder worden ze vaak enorm gelukkig als je alles gewoon correct en netjes aanlevert. Dat verdien je wel terug, mits je nog niet veel winst maakt.
Ik ken genoeg ondernemers die zelf dingen afletteren, facturen inscannen etc., omdat ze minder per uur verdienen dan een boekhouder, maar dan is een beetje basis kennis wel fijn. Al is het maar om je Makro bonnetjes goed te doen met de verschillende BTW tarieven, of met postzegels bijvoorbeeld.

[ Voor 30% gewijzigd door IDtenT op 25-04-2021 09:29 ]

Slave of Thieves

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
JvS schreef op zondag 25 april 2021 @ 09:20:
[...]

Het is niet zo zwart wit
Als je eigen uren als kosten ziet wordt het een ander verhaal, echter wordt dat niet benoemd. Het probleem is dat je veel te vaak ziet dat mensen zeggen: een boekhouder verdient zich terug. Hierdoor denken heel veel zzp'ers opeens dat zij de administratie niet zelf kunnen doen omdat boekhouders duizenden euro's kunnen besparen en proberen het daardoor ook niet. De zzp'er die zijn eigen administratie wil doen heeft over het algemeen waarschijnlijk tijd over en kent zichzelf geen uurloon van €200 toe.

Bovendien is het sowieso beperkt hoeveel uren je eraan kwijt bent, een boekhouder gaat niet mijn e-mail doorspitten op zoek naar facturen, je moet alles alsnog aanleveren en als je toch al bezig bent met alles bij elkaar zoeken is het een fluitje van een cent om een paar gegevens in een programma in te tikken.

Als je bekend bent met boekhoudprogramma's zou je ook moeten weten dat je niet zo snel heel veel verkeerd kan doen of kan missen, aangezien alle boekhoudprogramma's tegenwoordig gekoppeld zijn aan de bankrekening en je een sluitende administratie moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:06

Lordy79

Verdrietig

Twijfels schreef op zondag 25 april 2021 @ 09:35:
[...]

Als je eigen uren als kosten ziet wordt het een ander verhaal, echter wordt dat niet benoemd.
Natuurlijk zijn je eigen uren kosten. Elk uur dat je aan je administratie werkt kun je geen geld verdienen.

Een boekhouder kost geen 200 euro.

En een administratie sluitend maken is wat anders dan het onderste uit de kan halen.
Klein voorbeeld: er is een investeringsaftrek voor kleine investeerders (KIA). Als je dat niet weet en er geen gebruik van maakt is je administratie kloppend maar je betaalt wel 'te veel' belasting.
Zo zijn er heel veel regels en 'foefjes' om minder belasting te betalen. Als je die allemaal kent heb je inderdaad geen administrateur nodig en kun je het niet zelf maar lang niet alle Zzp'ers en ZMP'ers kennen alle foefjes. (Ik ken ze i.i.g. niet allemaal)

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:49
IDtenT schreef op zondag 25 april 2021 @ 09:25:
[...]

Dat afschrijven hangt even vanaf hoe je het precies aankoopt (ik ga er even vanuit dat 'camera materiaal' meerdere dingen betreft; bijvoorbeeld als je de lampen van €300 bij winkel A koopt, camera voor €400 bij winkel B en een lens van €300 bij winkel C is bovenstaande niet van toepassing): https://www.belastingdien...C%20450%20inclusief%20btw.

[...]

Een boekhouder kost al snel €100+ per uur. In het begin kan het zeker lonen om een cursus boekhouden te doen, of er je in ieder geval goed in te verdiepen. Zelfs al neem je een boekhouder worden ze vaak enorm gelukkig als je alles gewoon correct en netjes aanlevert. Dat verdien je wel terug, mits je nog niet veel winst maakt.
Ik ken genoeg ondernemers die zelf dingen afletteren, facturen inscannen etc., omdat ze minder per uur verdienen dan een boekhouder, maar dan is een beetje basis kennis wel fijn. Al is het maar om je Makro bonnetjes goed te doen met de verschillende BTW tarieven, of met postzegels bijvoorbeeld.
toon volledige bericht
Boekhouder 100+ per uur? Volgens mij verwar je een boekhouder met een accountant ;) die laatste kost makkelijk 100 euro per uur maar die eerste zeker niet!

Overigens: 1000 euro aan spullen komt alleen op de balans als de waarde van ieder individueel artikel > 450 euro is. Als jij drie dingen koopt van 400, 400 en 200 komt er niets op de balans en mag je ze direct volledig afschrijven.. het is dus maar de vraag wat je exact koopt..

[ Voor 8% gewijzigd door ID-College op 25-04-2021 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ID-College
je loopt daar iets te makkelijk mee van stapel... als het 1 geheel vormt mag je het wel degelijk opvoeren als aftrekpost voor de KIA. Een camera met lenzen mag je dus wel degelijk als 1 geheel inboeken voor de KIA ook al zijn het losse delen. net als een computer die je zelf samen stelt.

Daarnaast is TS vermoedelijk starter dus mag die ook nog eens versneld afschrijven.

Maar een onderneming begint met het laten opzetten van de administratie en daar is hulp altijd in aan te bevelen. Uiteindelijk is boekhouding niet moeilijk maar je moet de valkuilen even goed in beeld hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:45
Je mag het altijd op de balans zetten en aftrekken. Er staat nergens dat je het in één keer moet afschrijven. De grens van 450 EUR is wel "hard".

@Pepeee Waarom wil je het maar voor 50 % inbrengen? Ik lees hierin dat je 50 % zakelijk gebruik en 50 % privégebruik verwacht. Is dat inderdaad het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Anoniem: 217290 schreef op maandag 26 april 2021 @ 00:08:
@ID-College
je loopt daar iets te makkelijk mee van stapel... als het 1 geheel vormt mag je het wel degelijk opvoeren als aftrekpost voor de KIA. Een camera met lenzen mag je dus wel degelijk als 1 geheel inboeken voor de KIA ook al zijn het losse delen. net als een computer die je zelf samen stelt.

Daarnaast is TS vermoedelijk starter dus mag die ook nog eens versneld afschrijven.

Maar een onderneming begint met het laten opzetten van de administratie en daar is hulp altijd in aan te bevelen. Uiteindelijk is boekhouding niet moeilijk maar je moet de valkuilen even goed in beeld hebben.
Uiteraard, dat zeg ik. Je MAG het in 1x afschrijven (als de items individueel onder de 450 euro liggen) en "het ligt er maar net aan wat je koopt". Het is aan de TS om te besluiten wat hij/zij wil doen.

De KIA is alleen relevant als je > 2800 euro uitgeeft. Aangezien het hier over 1k gaat is de KIA nog niet relevant voor TS maar dat kan natuurlijk wel komen.. De KIA moet ook geen doel opzich worden (kosten maken om 28% af te trekken terwijl dat eigenlijk onnodig is) maar toch zie ik dat veel mensen dat wel doen (b.v. extra dure spullen kopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ID-College Nee wat jij zegt is dat je het direct afschrijft daarmee loop je dus je KIA aftrek mis en dat zijn juist kosten die je niet wilt mislopen tenzij je al veel hebt geinvesteerd dan kan het weer nadelig worden maar dat is bij een kleine ondernemer vrijwel niet ter zake.

Je mag dus 400+400+200 wel degelijk als 1 investering opvoeren mits deze dingen bij elkaar horen als 1 aanschaf zoals een foto camera met toebehoren of een nieuwe computer die je zelf opbouwt.

Wat jij doet is dit direct afboeken daarmee laat je dus 28% aftrek voordeel liggen... Wel moet TS dan minstens 2401 euro investeren in dat jaar om daarvoor in aanmerking te komen. Daarom loont het vaak om aan het eind van het jaar nog investeringen te doen als je net onder het bedrag van 2401 zit.

Op 1000 euro is 280 euro extra aftrekken toch erg snel verdient. Netto levert je dat ca 180 euro op dus met jouw advies zou TS 180 euro weg gooien.. Zodoende ook dat een goede boekhouder zichzelf terug verdient :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepeee
_Piwi_ schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:12:
Je mag het altijd op de balans zetten en aftrekken. Er staat nergens dat je het in één keer moet afschrijven. De grens van 450 EUR is wel "hard".

@Pepeee Waarom wil je het maar voor 50 % inbrengen? Ik lees hierin dat je 50 % zakelijk gebruik en 50 % privégebruik verwacht. Is dat inderdaad het geval?
Nee deze camera en bijhorende tripod enz.. Is puur voor zakelijk gebruik. Maar ik weet niet of dat 100% of 50% mag afgeschreven worden 😁

Maar ik heb een afspraak gemaakt bij een boekhouder deze week! Ik heb deze echt nodig denk ik, want ik ken er weinig van.

Ook super om te lezen wat iedereen hier zegt, ik kan zelf weinig toevoegen jammer genoeg. Maar erg bedankt allemaal!

[ Voor 12% gewijzigd door Pepeee op 26-04-2021 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Anoniem: 217290 schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:07:
@ID-College Nee wat jij zegt is dat je het direct afschrijft daarmee loop je dus je KIA aftrek mis en dat zijn juist kosten die je niet wilt mislopen tenzij je al veel hebt geinvesteerd dan kan het weer nadelig worden maar dat is bij een kleine ondernemer vrijwel niet ter zake.

Je mag dus 400+400+200 wel degelijk als 1 investering opvoeren mits deze dingen bij elkaar horen als 1 aanschaf zoals een foto camera met toebehoren of een nieuwe computer die je zelf opbouwt.

Wat jij doet is dit direct afboeken daarmee laat je dus 28% aftrek voordeel liggen... Wel moet TS dan minstens 2401 euro investeren in dat jaar om daarvoor in aanmerking te komen. Daarom loont het vaak om aan het eind van het jaar nog investeringen te doen als je net onder het bedrag van 2401 zit.

Op 1000 euro is 280 euro extra aftrekken toch erg snel verdient. Netto levert je dat ca 180 euro op dus met jouw advies zou TS 180 euro weg gooien.. Zodoende ook dat een goede boekhouder zichzelf terug verdient :).
Je herhaalt continue wat ik al zeg ;)
Pagina: 1