Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-04 00:40
Ik ben op zoek naar een nieuw beeldscherm voor mijn thuiswerkplek in de woonkamer. Nu staat er een bureau van 2x1 meter, maar in de uiteindelijke situatie komt er waarschijnlijk een werkplek van 1x0.60 meter. De bedoeling is uiteindelijk een tv meubel/bureau combinatie.

Op de werkplek staat een desktop die voor prive wordt gebruikt en een laptop. Nu heb ik een 24 inch monitor, maar zou deze graag vervangen door een 34 inch widescreen monitor. Voor de laptop heb ik ook een docking station waar ook de kabel van het beeldscherm (vga) in zit. De kabel van het toetstenbord en dongle van de muis wissel ik handmatig als ik tussen pc en laptop wissel. Voor het beeldscherm heb ik een 2e kabel (DVI) in de PC en daarmee wissel ik op het beeldscherm.

Nu zie ik beeldschermen met een KVM switch. Dit klinkt handig, maar vraag mij af wat de ervaringen hiermee zijn? Is het handiger om een losse switch te hebben? Het is ook niet een heel groot probleem om toetsenbord en muis te wisselen natuurlijk wanneer dit nodig is, maar het wegwerken van de kabels zou wel mooi zijn.

De keuze voor een 34 inch widescreen is om wel wat meer kwijt te kunnen op het scherm, maar niet te veel aanwezig te zijn in de woonkamer. Een dubbel beeldscherm setup neemt wel wat meer ruimte in. Dat zal meer iets zijn voor de werkplek op zolder waar het bureau uiteindelijk naar toe gaat.

Nu gebruik ik het beeldscherm ook voor games op de PC, maar dit zijn over het algemeen niet de nieuwste games en de PC is ook al redelijk oud (er zit een GTX 970 in). Daarom ligt de focus wel op het gebruik voor werk. Daarom lijkt mij de beeldkwaliteit de belangrijkste factor. In de woonkamer komt ook wel redelijk veel zonlicht binnen.

Heb niet echt een budget in gedachten, maar ik hoef niet het duurste/nieuwste te hebben.

Opties voor mijzelf:

pricewatch: Dell UltraSharp U3419W Zwart

Deze heeft goede reviews qua beeldkwaliteit en een KVM switch. Nadeel is wel de prijs

pricewatch: LG 35WN75C Zwart

Deze is neergezet als een goede allrounder. Geen KVM switch en mindere beeldkwaliteit als de Dell, maar die is ook de helft duurder.

pricewatch: Philips Brilliance 346P1CRH/00 Zwart

Deze lijkt ook interessant qua functionaliteit, maar wat minder goed leverbaar. Dan gaat de voorkeur wel uit naar de Dell denk ik.

Zijn er mensen met een soortgelijke setup of met ervaring met Dell en LG monitoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1985
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-05 06:36
Ik heb nu een paar dagen de LG 34GN850 via Amazon gekocht voor net geen €700 (tweedekans met kennelijk een krasje op een bezel dat ik nog niet gevonden heb).

Ik wilde een helderheid van minimaal 350c/cm en goede kleurweergave (dus ips) en niet meer dan 800 euro. Er bleef weinig over voor de rest.

Ik wilde HDR (hoewel hdr400 minimaal is, is het beter dan niks, maar heb het nog niet werkend gekregen. Het beeld wordt steeds zwart als ik het inschakel. Wellicht licht het aan mijn. Dell XP’s 9570 hdmi beperkingen...

Gebruik de monitor voor thuiswerk (Office applicaties etc) en fotobewerking. Tot nu toe zeer tevreden. Had 2 24 inch full HD monitoren, maar ga nooit meer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:06
Wacht even... Je zit straks op 60 cm van je scherm af, en wilt hier een 34" van maken?

Klinkt niet als een goed plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:20

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
99ruud99 schreef op zondag 25 april 2021 @ 07:45:
Wacht even... Je zit straks op 60 cm van je scherm af, en wilt hier een 34" van maken?

Klinkt niet als een goed plan.
Ik heb dan nog wel de optie om een uitschuifla onder het bureau te maken om de afstand wat te vergroten.

Denk je dat het veel te weinig is dan? Ik had ergens gelezen dat 57cm - 79cm ideaal was voor een 34 inch ultrawide met 1440p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:06
Ik vindt zelf 60 cm perfect voor tot 27 inch, 34 is toch weer dikke 25% breder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boszna
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:48
Ik zit zelf achter een IKEA bureau van 76cm diep.
Aan de muur hangt een U3415W, dus die hangt op ongeveer 60cm van mij af en ik moet zeggen dat het perfect is.
Ik wil echt nooit meer kleiner. Je kan 4 word pagina's naast elkaar kwijt of op ieder helft een volwaardige applicatie draaien.
Perfect gewoon. Als je mulit-tasken belangrijk vind dan moet je echt niet kleiner gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSande
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-11-2023

JSande

My nam jef

Ook ik zit zo'n 60cm af van een 34" ultrawide. Had m eerst gekocht om m'n laptop op aan te sluiten maar door verkoop van mijn oude game-pc moest ik 'm een periode als gamescherm gebruiken. Helemaal niks mis mee, fijn wijd scherm met genoeg ruimte voor twee Chrome-tabbladen en alle games die ik speel.

Auw! Kennis naar m'n hoofd gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
rob1985 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:44:
Ik heb nu een paar dagen de LG 34GN850 via Amazon gekocht voor net geen €700 (tweedekans met kennelijk een krasje op een bezel dat ik nog niet gevonden heb).

Ik wilde een helderheid van minimaal 350c/cm en goede kleurweergave (dus ips) en niet meer dan 800 euro. Er bleef weinig over voor de rest.

Ik wilde HDR (hoewel hdr400 minimaal is, is het beter dan niks, maar heb het nog niet werkend gekregen. Het beeld wordt steeds zwart als ik het inschakel. Wellicht licht het aan mijn. Dell XP’s 9570 hdmi beperkingen...

Gebruik de monitor voor thuiswerk (Office applicaties etc) en fotobewerking. Tot nu toe zeer tevreden. Had 2 24 inch full HD monitoren, maar ga nooit meer terug.
Dat is echt een gaming monitor toch? Waarom heb je dan deze gekozen voor thuiswerk? Puur vanwege die 3 criteria die je hebt genoemd?

Ik zie dat het Dell scherm waar ik naar keek geen HDR heeft en een helderheid van 300c/cm. Ga je dat verschil echt merken buiten het gamen om?

Hij staat overigens in de pricewatch voor 899 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
Zijn er ook mensen die gebruik maken van een monitor met een KVM switch? En zo ja, wat zijn de ervaringen daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik had hier eventjes een 32" monitor staan, ook op 60cm afstand.
Ben toch weer vrolijk terug gegaan naar 24".

60cm was echt te dichtbij, ik kreeg er nekklachten van.
En jij wil 34"? Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:55

Dazzler2120

FP ProMod
@M!chel let op dat 32" wel een totaal ander type monitormaat is t.o.v. 34", zie ook:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8PjhcgSfSi42Zxmbu-1cV7SC71k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0fpvV8NBLltRkfhza5WFERl4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zelf was ook een tijd aan het twijfelen of ik voor 32" of 34" ga. Uiteindelijk besloten voor mezelf dat ik aan de 'hoogte' van een 32" niet genoeg heb, en ik meer heb aan een 34" scherm. Daarbij krijg ik persoonlijk zelf meer nekpijn als ik naar boven moet kijken, dan dat ik de richting zijkant kijk.
34" is wat meer vergelijkbaar alsof je meerdere monitors naast elkaar hebt.
Ik heb zelf pricewatch: MSI Optix MPG341CQR Grijs op het oog, ook absoluut een 'echt' game scherm. Ik zal er meestal op gamen, maar ook voor mijn studie en voor momenten dat ik thuiswerk zal ik het ook gebruiken. Thuiswerken gaat prima op een gamescherm, andersom gaat gamen niet altijd top op een 'werkscherm' door de refreshrate & input lag.

Edit:
In jouw situatie ga je met een GTX970 waarschijnlijk niet meer dan 60FPS in de meeste games halen, 60fps is prima voor veel games. Maar als je in de toekomst je GPU doet upgraden, bestaat de kans dat je door je scherm je GPU niet volledig kan 'benutten'. Het ligt er net een beetje aan waar jouw prioriteiten liggen.

[ Voor 19% gewijzigd door Dazzler2120 op 28-04-2021 21:36 ]

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Als je op 60cm van een ultrawide 34 inch monitor zit dan zie je links niet wat er rechts gebeurd. Het is te wijd, althans dat was mijn ervaring al met 32 inch.
De hoogte is niet veel meer dan een 16:9 24 inch monitor, dat zit wel goed.

[ Voor 20% gewijzigd door M!chel op 28-04-2021 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:55

Dazzler2120

FP ProMod
Zeker, of je een 34" (en eigenlijk alle 'grote' schermen) als prettig ervaart verschilt echt van persoon tot persoon én van scherm tot scherm.
De ene persoon zweert bij een 34" zonder beeldscherm radius, de andere heeft het liefste een radius van 1000... Aangezien ik wel gewend ben met 2 schermen te werken (op kantoor zelfs met 3 als ik mijn laptop scherm meetel) ervaar ik dit zelf als fijn. Ik zit achter een bureau van +- 76cm, scherm zal voor mij ook op +- 60 cm staan straks. Als het te dichtbij voelt ga ik hem evt. ophangen aan de muur.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
Het is inderdaad bedoeld als vervanger van een 2x27" setup, waar ik dus in de breedte uiteindelijk geen ruimte voor heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-05 15:33
Ik heb zelfs 2x 34 inch ultrawide op een afstand van <60 cm en het gaat prima. De een is curved(2k 144hz) en de ander plat(1080 75hz).

Ga zeker geen platte nemen met zulke formaten. Curved is ideaal omdat je geen last krijgt van reflecties en voelt ook wat natuurlijker aan.

[ Voor 5% gewijzigd door com2,1ghz op 29-04-2021 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1985
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-05 06:36
Dan Stark schreef op woensdag 28 april 2021 @ 20:00:
[...]

Dat is echt een gaming monitor toch? Waarom heb je dan deze gekozen voor thuiswerk? Puur vanwege die 3 criteria die je hebt genoemd?

Ik zie dat het Dell scherm waar ik naar keek geen HDR heeft en een helderheid van 300c/cm. Ga je dat verschil echt merken buiten het gamen om?

Hij staat overigens in de pricewatch voor 899 euro.
Ook voor thuiswerk is een hoge refreshrate fijn, hoewel m’n laptop niet meer dan 85hz kan via de HDMI aansluiting.
Af en toe speel ik een game (maar geen game die hoge FPS nodig heeft/geen shooter, bovendien kan m’n gtx 1660 dat toch niet aan).
Had al een 350 scherm en mijn scherm staat tegen het raam en dan is 350 soms al krap.
Ik wilde ook persé een curved scherm vanwege het formaat.
Dus er zijn nog wat meer redenen.

En met de prijs heb ik mazzel gehad 😀
Pagina: 1