Nieuwe mac, hoe zet je bepaalde zaken terug uit TM backup

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:07
Ik heb een nieuwe Mac Mini M1 (8/256)ter vervanging van mijn huidige iMac 2011 (12/512). Nu wil ik de mini het liefst als nieuwe computer inrichten. Ik heb netjes een Time Machine backup van mijn huidige iMac. Ik maak ook gebruik van iCloud. Nu wil ik zelf bepalen wat ik terug zet uit de Time Machine backup hoe doe ik dat? Ik heb al vaker backups teruggezet maar dan zet ik deze compleet terug, nu wil ik keuzes maken. Is dat sowieso mogelijk en hoe pak ik dat het beste aan?
De programma’s die ik gebruik kan ik uiteraard opnieuw installeren, en de (meeste) documenten staan in de iCloud. Waar het mij voornamelijk omgaat is alle email die ik nog heb staan in het standaard mail programma van Osx. Die zou ik graag overzetten.
Als ik google kom ik uiteraard tegen hoe je TM backup terugzet en je vind ook hoe je bestanden terug zet uit de geschiedenis van je TM Backup, maar ik kan niet vinden hoe ik bestanden uit een TM backup van een andere mac terug kan zetten op een andere mac. (misschien mis ik de juiste google skills :-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@chippie777 Is al weer jaren geleden dat ik TM gebruikt heb maar van wat ik me er herinner, sluit je de Time Machine Backup dus gewoon aan op de nieuwe Mac.

Waar nodig open je het programma: "Airport Configuratieprogramma"

Vervolgens zie je het apparaat dan gewoon in Finder er bij staan (net als een externe HDD of SSD)

Daar kan je dan gewoon "browsen" door je archief en kan je bestanden dus slepen naar je nieuwe Mac.

Hou wel rekening met eventuele compatibiliteit issues.

Betreft mail, die zit bij mij ook gewoon in "iCloud" dus die hoef ik nooit handmatig over te zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door Greatsword op 24-04-2021 19:36 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:22

nelizmastr

Goed wies kapot

Hiervoor is de migratie assistent. Daarmee kan je selectief terugzetten.
Je selecteert daar de time machine backup en kunt er dan doorheen bladeren en terugzetten.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
@nelizmastr kan je dan door elke tm backup bladeren die je hebt? Zo heb ik hier verschillende TM backups (van andere huisgenoten) kan je daar dan gewoon doorheen bladeren en zaken uithalen naar je eigen Mac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:59
chippie777 schreef op zondag 25 april 2021 @ 09:52:
@nelizmastr kan je dan door elke tm backup bladeren die je hebt? Zo heb ik hier verschillende TM backups (van andere huisgenoten) kan je daar dan gewoon doorheen bladeren en zaken uithalen naar je eigen Mac?
Yep elke backup heeft zijn eigen naam, zolang die backups niet encrypted zijn dan kan je er doorheen bladeren zonder password

[ Voor 10% gewijzigd door SpoekGTi op 25-04-2021 10:36 ]

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
@SpoekGTi dat klinkt goed. Dan stel ik mijn nieuwe mac gewoon in als nieuw zonder backup. Stel mijn icloud in en wat ik mis haal ik dan uit de TM backup die ik heb. Door het gebruik van icloud zijn er waarschijnlijk niet veel bestanden die ik mis, het gaat dan om specifieke zaken. Ben benieuwd waar ik tegen aan ga lopen.
Ik gebruik trouwens ook icloud voor mijn foto’s. Nu zie ik dat deze foto’s ook op mijn huidige iMac staan, maar deze database is ruim 70 Gb groot. Die lokale database zou ik toch moeten kunnen wissen omdat ik icloud foto’s gebruik?

[ Voor 26% gewijzigd door chippie777 op 25-04-2021 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:59
chippie777 schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:45:
@SpoekGTi dat klinkt goed. Dan stel ik mijn nieuwe mac gewoon in als nieuw zonder backup. Stel mijn icloud in en wat ik mis haal ik dan uit de TM backup die ik heb. Door het gebruik van icloud zijn er waarschijnlijk niet veel bestanden die ik mis, het gaat dan om specifieke zaken. Ben benieuwd waar ik tegen aan ga lopen.
Ik gebruik trouwens ook icloud voor mijn foto’s. Nu zie ik dat deze foto’s ook op mijn huidige iMac staan, maar deze database is ruim 70 Gb groot. Die lokale database zou ik toch moeten kunnen wissen omdat ik icloud foto’s gebruik?
Nou je kan kijken of optimaliseren van Mac storage aanstaat of niet. Als je die lokale bibliotheek wist zou er in basis niets moeten gebeuren met je foto’s zolang je niet in de bibliotheek aangeeft dat je foto’s wilt verwijderen

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-05 05:28
@chippie777 Wat wil je specifiek uit die TM backups halen? Migratieassistent is wellicht niet het beste antwoord; je kunt wel wat zaken specificeren, maar dat is beperkt tot gebruikersaccounts, instellingen, applicaties, etc.
Als je specifiek op zoek bent naar bestanden kun je de backups het beste handmatig benaderen in de Finder.
chippie777 schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:45:
. Die lokale database zou ik toch moeten kunnen wissen omdat ik iCloud foto’s gebruik?
Niet doen. Je Mac synchroniseert nu met je iCloud foto's. De library weggooien is niet de oplossing. het is of synchroniseren of niet. Standaard staat bij iCloud Foto's overigens 'Optimaliseer Mac opslag' aan zoals @SpoekGTi hierboven aangeeft. Dat betekend dat je mac de meest recente of recent geopende foto's en video's download naar de Mac. Je Mac houdt zelf rekening met hoeveel ruimte er beschikbaar is, en als er ruimte nodig is op de Mac worden ze vanzelf verwijderd (van de mac, niet iCloud: zie het als een cache). Oftewel, je Mac managed de ruimte zelf. De grootte van je foto library kan dus best fluctueren.

Als je helemaal niet wilt dat dit gebeurd, zul je de synchronisatie uit moeten zetten. Alles verdwijnt dan van je Mac (maar blijft in iCloud). Nadeel is dat de foto's die je op je Mac zet ook niet worden gesynchroniseerd...

[ Voor 61% gewijzigd door Geronimous op 28-04-2021 19:35 ]

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
@Geronimous Het enige wat ik (denk ik) wil behouden is een hoeveelheid emails welke (alleen) lokaal op mijn huidige iMac staan. Voor mijn gmail is dat uiteraard geen probleem net als voor mijn icloud mail. Maar ik heb ook een provider mail waar ik behoorlijk wat mails in heb staan (alleen lokaal, geen cloud) die ik eigenlijk niet kwijt wil. Dus als ik de mail database zou kunnen behouden dan is het belangrijkste voor mij voor elkaar.
Mijn huidige iMac heeft een harde schijf van 512GB, mijn nieuwe Mac mini heeft een SSD van 256GB, ik ga er vanuit dat foto’s hier goed mee omgaat. Wanneer ik de Mac mini als nieuw instel en mijn icloud account daarop activeer dan moet het met de foto’s goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
Oef.... Apple Mail's database is het lastigst terug te zetten :X Het is niet 1 op 1 terug te kopieren. Je zou dan de hele Mail folder uit de user's home folder kunnen kopieren naar je bureaublad op je nieuwe mac en dan de mappen 1 voor 1 importeren. Of andersom: de mailfolders die je wilt behouden op je iMac eerst exporteren en dan weer importeren op de nieuwe Mac.

Ik heb hier wel heel verschillende resultaten mee behaald in het verleden als senior advisor bij AppleCare. Mail is in mijn optiek Apple's slechtste applicatie, en vindt grote mailfolders niet leuk. Of ze moeten dat afgelopen 2 jaar hebben gefixed :P

Als je nog niks in gang hebt gezet zou ik toch overwegen om je hele gebruikersaccount terug te zetten via Migratie Assistent, alleen al om dat geklooi met mail te voorkomen

[ Voor 15% gewijzigd door Geronimous op 28-04-2021 22:53 ]

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
@Geronimous dank voor je feedback, ik ga mij eens verdiepen in Migratie Assistent, wie weet doet dat wat ik wil.
Ik heb nog niets in gang gezet, wacht nog op een scherm en ga er uitgebreid de tijd voor nemen. Ik heb mijn iTunes bibliotheek al verplaatst naar mijn NAS dus die hoeft ook niet teruggezet te worden. Ik vind timemachine een mooi product maar voor een nieuwe mac moet je deze de complete TM backup terugzettten en dat wil ik dus niet. Zo zit er op mijn huidig imac nog een office pakket dat niet meer te upgraden is, wil ik dus niet terug. Eigenlijk wil ik in het restore proces gewoon kunnen aangeven wat ik wel en niet wil terugzetten maar volgens mij is dat met TM niet mogelijk, of ik weet niet hoe.

Na wat google actie ben ik op de volgende pagina terecht gekomen:
https://www.lifewire.com/...e-mail-to-new-mac-2260915
Ik denk dat ik daar maar eens mee aan de slag ga.

[ Voor 11% gewijzigd door chippie777 op 29-04-2021 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
@chippie777 Je hebt wel wat keuze bij het terugzetten van een TM backup. Je kunt bijvoorbeeld Applicaties uitvinken, dan komen al je oude softwarepakketten niet mee. Je kunt je hele gebruiker terugzetten, daarin kun je verder niet specificeren inderdaad, al je documenten en instellingen worden dan teruggezet.

Die gids die je hebt gevonden is ook het proberen waard :)

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
@Geronimous hmm dat klinkt goed. Eens even kijken of dat misschien werkt voor mij. Ik wil voorkomen dat mijn nieuwe Mac direct overvol staat met dingen die ik tegenwoordig in de cloud heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
https://support.apple.com/nl-nl/HT204350

Afbeeldingslocatie: https://support.apple.com/library/content/dam/edam/applecare/images/nl_NL/macos/Big-Sur/macos-big-sur-migration-assistant-select-info-to-transfer.jpg
Afbeeldingslocatie: https://support.apple.com/library/content/dam/edam/applecare/images/nl_NL/macos/macos-sierra-migration-assistant-from-windows-pc-select-information.png

[ Voor 30% gewijzigd door Geronimous op 29-04-2021 22:34 ]

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Ben de boel aan het instellen, maar wat ik wil is nog niet gelukt.
In eerste instantie heb ik bovenstaande manier geprobeerd, dit duurde erg lang maar uiteindelijk begonnen het te werken, dacht ik. Ik kreeg de melding dat de backup te groot was om op deze Mac te installeren, ondanks dat ik o.a. apps had uitgeschakeld. Uiteindelijk maar zonder backup de mini geïnstalleerd en dat werkt natuurljk prima. Mijn google account en iCloud account waren zo ingesteld dus dat werkt prima.
Naast mijn iMac heb ik ook nog een MacBook Pro (2014) daar heb ik hetzelfde bureaublad op als op mijn iMac. Wat ik daar aanpas wordt ook aangepast op mijn iMac en visa versa. Daar wil ik nu uiteraard mijn mini ook in opnemen. Ik vind in Finder de map iCloud en ik zie daar de bureaublad map en daar kan ik ook netjes die zaken openen, maar zodra ik die wil verplaatsen naar het "echte" bureaublad van mijn mini krijg ik de waarschuwing of ik zeker weet dat ik het geselecteerde bestand uit de iCloud wil halen. Dat wil ik dus niet, ik wil dat mijn mini bureau blad ook in de iCloud staat.
Resume; ik snap (nog) niet hoe het nu precies werkt met een Time Machine backup en de iCloud. Wel weet ik dat een TM backup niet terug te zetten is op een kleiner Mac. Het is mij niet gelukt om eventueel zaken niet te restoren uit een TM backup. Ik heb naderhand geprobeerd om de TM backup te openen in Finder om zo zaken terug te zetten. Ondanks dat dat wordt uitgelegd op diverse sites is mij dat nog niet gelukt. (PS TM backup draait op een Synology NAS)
Eigenlijk zijn er de volgend zaken die ik zou willen kunnen doen/uitvoeren:
1. specifieke bestanden uit mijn bestaande iMac backup halen en op mijn Mac mini zetten
2. zorgen dat het bureaublad van mijn Mac mini ook in de iCloud komt. Stom, stom, stom, gewoon vinkje aanzetten bij bureaublad onder iCloud op de Mac mini 8)7
3. mijn iTunes/muziek bibliotheek staat op mijn nas en werkt vanaf mijn iMac prima, ik wil nu de iTunes/muziek app op mijn Mac mini koppelen met de bibliotheek op de nas maar krijg dat niet voor elkaar.

Het zijn zaken die volgens mij moeten kunnen maar ik doe blijkbaar iets niet goed of interpreteer het allemaal anders.

[ Voor 7% gewijzigd door chippie777 op 01-05-2021 11:44 . Reden: iTunes vraag toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Update:
Met behulp van deze link: https://www.lifewire.com/...e-mail-to-new-mac-2260915
Is het gelukt om de mail welke lokaal op mijn oude iMac stond over te zetten naar mijn Mac mini. Het stukje van de keychain was daarbij niet nodig omdat dit gewoon via de iCloud gaat.
Het enige wat ik nu nog voor elkaar moet krijgen is het koppelen van de muziek app met de database welke op mijn nas staat. Dat is mij nog niet gelukt.
Pagina: 1