Windows XP instaleren lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris Janssen
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-01 19:26
Hallo,

Ik heb het plan om voor de lol een hele oude laptop met toen nog windows XP om te bouwen tot een soort van pc zegmaar. Maar een tijdje geleden heb ik uit die hele oude laptop de harde schijf gehaald en die met zo'n adaptertje gebruikt als schijf voor grote bestanden. En dus ook geformateerd, dus daar staat geen windows meer op als ik die terug in de laptop doe. Dus ik was van plan om windows te instaleren met een usb stick maar dat lukt niet. Nu heb ik nog een oude cd voor windows XP gevonden. En die in de laptop geduwd. Alles deed het zoals ik kon zien was hij bestanden aan het instaleren maar uiteindelijk staat er '' setup kan de geplaatste cd-rom niet lezen, of de cd-rom is geen geldige windows-cd-rom plaats de cd-rom van windows (en dan allemaal versies zoals 95 en 98 en jonger enzo,) in het rom station. Maar ik heb de cd-rom van windows XP in de laptop zitten. Wat kan ik hier aan doen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Je dvd drive kan defect zijn of de Windows XP schijf is niet lekker. Werkt de dvd wel in een andere pc?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris Janssen
Dat weet ik niet want ik weet niet hoe ik dat moet uittesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris Janssen
En met de cd en de drive is nog gewoon oke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Installeer je nou met een USB stick of met een CD? Eerst zeg je dat je vanaf USB wil installeren en later zeg je dat de CD in de drive zit :+

Windows XP installeren vanaf USB is volgens mij sowieso wel problematisch..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris Janssen
ohh haha nee ik heb eerst geprobeerd om nieuwere versies te instaleren met een stick, maar dta lukte niet dus ben ik over gegaan naar XP instaleren meet een CD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Gebruik je misschien een upgrade CD i.p.v. een volledige versie? Dan wil ie een oudere versie van Windows hebben om te upgraden...

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris Janssen
nee, het is echt een instal versie zegmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:38
Hoe weet je dat, dat het echt een installversie is?
En is het een originele installatieversie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris Janssen
Ik heb het zelf toen der tijd gekocht, maar ja idd toen stond er al windows op die pc. Is er dan een manier hoe ik toch iets van een besturingssysteem op die laptop krijg? Maakt totaal niet uit wat mag ook gewoon linux ofzo als er maar wat op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 09:42
Op veel torrent sites zijn legale kopieën te vinden van de installatie cd van xp. Het serienummer heb je al want die mogen ze niet aanbieden op internet. Ja, veel torrents zijn illegaal maar er zijn ook legale ISO's te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris Janssen
Ja ik heb al veel geprobeerd met USB stick en dan daar iso file op maar het lukt op de een of andere manier niet, kan iemand dat mij mss uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 09:42
Het moet via een CD rom speler. Windows XP is zo oud dat hij niet met usb kan starten dacht ik. En als het moederbord te modern is, dan wil XP er niet stabiel op draaien. Dat laatste heb ik wel eens gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris Janssen
Oke ja want ik heb wel een aantal .iso files op mijn gewone pc staan dus moet ik die dan branden op een gewone cd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris Janssen
Is het ook niet mogelijk om bijv. een .iso file op de harde schijf te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:11
zie ook:
USB STICK Bootable maken
tweakerharrie schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 19:57:
Het moet via een CD rom speler. Windows XP is zo oud dat hij niet met usb kan starten dacht ik. En als het moederbord te modern is, dan wil XP er niet stabiel op draaien. Dat laatste heb ik wel eens gehad.
Volgens mij ligt het aan je bios of je kan starten vanuit een USB-stick of niet, heeft niet zozeer met het systeem te maken wat je uiteindelijk wil installeren...

Je kan met Rufus of Yumi proberen om een bootable USB te maken met je iso-bestand van winxp. Als dat niet lukt zet je een iso erop van Linux Mint ofzo erop...

[ Voor 22% gewijzigd door bvdbos op 24-04-2021 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris Janssen
Oke en kan het ook als kk het iso bestand op een cd brand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Floris Janssen schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 20:35:
Oke en kan het ook als kk het iso bestand op een cd brand?
Als je het met het juiste programma erop zet wel ja. Je kan niet het iso bestand als een bestand er op droppen en denken dat het werkt.

Zie een ISO als een zip bestand - je moet het uitpakken naar de CD. Windows 10 kan dat standaard, maar er zijn ook externe programmas voor.

Je bent echter zeer waarschijnlijk gewoon iets fout aan het doen. Heb je alle partities verwijderd in de XP installatie (nadat hij gestart is vanaf CD), dat is namelijk de juiste manier. Dan kies je de niet toegewezen schijfruimte om te installeren en Windows zal daar dan zelf de juiste partitie van maken.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2021 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floris Janssen
Heel erg bedankt allemaal! Ik heb een iso file gebrand op een cd en die in de laptop gedaan en nu doet hij het. Dankjewel!!
Pagina: 1