Laptop voor gamen, streamen 4K/HDR, fotobewerking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:43

jdwrist

En het antwoord is koekje

Topicstarter
Wat ga je met je laptop doen?

Ik zal de laptop vooral gebruiken voor fotobewerking en 4K/HDR over het netwerk streamen naar de TV.

Afentoe gebruik voor games

Voorkeur gaat uit naar Windows, Mac kan ik simpelweg niet aan wennen

Wat is je budget?

Budget ligt rond de €1500 kan ook hoger uitvallen

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?

Afentoe zal de laptop meegenomen worden. Het is vooral handig om overal in huis te gaan zitten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren

Ik heb nu een oude Dell Inspiron series uit 2014.

Mogelijke laptops
Dell XPS 15
ASUS TUF Gaming A15 FX506IU-BQ290T
Legion 5 of 7

Ik vind vooral het streamen over het netwerk in 4K / HDR belankrijk, maar is me nog wat wazig welke laptop(s) dit wel of niet aankunnen

Live youre Life and Enjoy every Day

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardnoot91
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-04 07:38
Video transcoding is in ieder geval een behoorlijk CPU intensieve workload. Ik denk dat een 8-core CPU sowieso geen overbodige luxe voor je zou zijn. de Asus TUF Gaming A15 FX506QM-HN052T zou wellicht een goede optie zijn als hij nog ergens te krijgen is? Dan zit je ook meteen goed wat betreft gaming mogelijkheden.

[ Voor 8% gewijzigd door aardnoot91 op 26-04-2021 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:41

charrel

Cortisol4life..

Maar dat scherm schijnt wel ondermaats te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelovedAunt
  • Laatst online: 18-02 09:47
Wat voor games ga je er op spelen? Heb je ook bijv. al naar Razer Blade 15 gekeken, of zelfs de Dell XPS 17?

Hoe ga/wil je precies 4K/HDR content streamen over het netwerk naar de TV? Bekabeld of WiFi? Wat zit er aan de ontvangende kant op de TV qua hardware/software?

Wat voor fotografie? 100MP+ RAW foto's vanuit je Hasselblad in Lightroom? High-res JPG's van je Fujifilm X-T1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
aardnoot91 schreef op maandag 26 april 2021 @ 23:30:
Video transcoding is in ieder geval een behoorlijk CPU intensieve workload. Ik denk dat een 8-core CPU sowieso geen overbodige luxe voor je zou zijn. de Asus TUF Gaming A15 FX506QM-HN052T zou wellicht een goede optie zijn als hij nog ergens te krijgen is? Dan zit je ook meteen goed wat betreft gaming mogelijkheden.
Ik zal deze eens nader bekijken thanks
BelovedAunt schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 23:01:
Wat voor games ga je er op spelen? Heb je ook bijv. al naar Razer Blade 15 gekeken, of zelfs de Dell XPS 17?

Hoe ga/wil je precies 4K/HDR content streamen over het netwerk naar de TV? Bekabeld of WiFi? Wat zit er aan de ontvangende kant op de TV qua hardware/software?

Wat voor fotografie? 100MP+ RAW foto's vanuit je Hasselblad in Lightroom? High-res JPG's van je Fujifilm X-T1?
De 4K/HDR content wil ik over de wifi streamen (het netwerk is hier snel genoeg voor) naar een LG Oled65GX6LA

Games die ik graag speel Cyberpunk, Witcher dat soort games

Fotografie zijn RAW foto's gemaakt met mijn Nikon D7200 die bewerkt worden in Lightroom of Photoshop.

Die dell had ik ook al naar gekeken ja :-) Razer Blade zal ik ook eens bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelovedAunt
Voor Cyberpunk en Witcher op 1080p zou ik toch al snel kijken naar een laptop met 2060 of beter. HP Envy heeft een aantal laptops met 2060 en 10e generatie i7 aan boord in 15" formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
BelovedAunt schreef op woensdag 28 april 2021 @ 18:18:
Voor Cyberpunk en Witcher op 1080p zou ik toch al snel kijken naar een laptop met 2060 of beter. HP Envy heeft een aantal laptops met 2060 en 10e generatie i7 aan boord in 15" formaat.
HP ENVY X360 15-ed1555ND

Als ik hier snel naar de specs kijk van een Envy met 4K scherm zie ik dat het een Intel® Iris® Xᵉ-videokaart heeft. Is deze snel genoeg / soepel genoeg voor Cyberpunk?

Is de razorblade of de Asus zoals hier benoemd niet sneller in zijn graphhics?

En zijn alledrie de laptops snel genoeg voor het over netwerk streamen van 4K content? Die is voor mij vrij belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:33
jdwrist schreef op donderdag 29 april 2021 @ 08:20:
[...]

HP ENVY X360 15-ed1555ND
Als ik hier snel naar de specs kijk van een Envy met 4K scherm zie ik dat het een Intel® Iris® Xᵉ-videokaart heeft. Is deze snel genoeg / soepel genoeg voor Cyberpunk?
Oordeel zelf: YouTube: Cyberpunk 2077 | Intel Iris Xe Graphics + i7 1165G7 + 16GB Ram | 720P ;)

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
Look good 2 me _/-\o_

Rest alleen de vraag of dat 4K/HDR content streamen over het netwerk ook gaat lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelovedAunt
jdwrist schreef op donderdag 29 april 2021 @ 08:20:
[...]

HP ENVY X360 15-ed1555ND

Is de razorblade of de Asus zoals hier benoemd niet sneller in zijn graphhics?

En zijn alledrie de laptops snel genoeg voor het over netwerk streamen van 4K content? Die is voor mij vrij belangrijk
Ik had het over de HP Envy laptops met dedicated graphics. Zoals deze:
https://store.hp.com/Neth...d=16D93EA&opt=ABH&sel=NTB

Er is er ook nog één met 2060 maar die is op dit moment 1999,-. Ik heb het tijdens een aanbieding gezien vermoed ik, want ik kan me niet herinneren dat het meer was dan 1699,- bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

aardnoot91 schreef op maandag 26 april 2021 @ 23:30:
De Tuf A15 stond bekend om zijn thermal throttle. YouTube: Don't Buy The Asus TUF Gaming A15
Om dit te verhelpen: YouTube: Asus Claim We're Wrong About TUF Gaming A15 Issues, Are They Right?
Maar om dit nout te gaan doen bij een nog te kopen notebook.
Wel heel slecht advies.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoryVB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-02 22:00
Ik weet niet waar de foto's gebruikt voor gaan worden, maar houd er rekening mee dat het groot en deels van de beeldschermen van "Gaming" laptops ronduit slecht zijn; dit is iets waar de XPS-series een groot voordeel heeft. Ook vreet Photoshop RAM met grotere foto's dus zal in dit geval 32gb RAM niet verkeerd zijn. Ik loop zelf al regelmatig tegen een RAM-tekort aan met mijn 16gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelovedAunt
RoryVB schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:43:
Ik weet niet waar de foto's gebruikt voor gaan worden, maar houd er rekening mee dat het groot en deels van de beeldschermen van "Gaming" laptops ronduit slecht zijn; dit is iets waar de XPS-series een groot voordeel heeft.
Klopt bijna helemaal, gaming laptops worden meer-en-meer all-round-laptops doordat er steeds betere panelen in komen. Echter zijn dit helaas nog geen 10-bit panelen, maar deze zitten ook niet in consumenten-laptops van onder de 1000,- euro.
Ook vreet Photoshop RAM met grotere foto's dus zal in dit geval 32gb RAM niet verkeerd zijn. Ik loop zelf al regelmatig tegen een RAM-tekort aan met mijn 16gb.
RAM tekort met 16GB tijdens photo-editing in Photoshop ben ik nog niet tegengekomen. Werk met een MacBook Pro 15" 2015 met 16GB RAM en een i5 workstation met 12GB RAM, beide komen by far niet te kort tijdens het bewerken van RAW materiaal vanuit meerdere camera's. Dit zijn uncompressed of losless compressed RAW bestanden vanuit professionele Nikon DSLR's en Fujifilm X-T series camera's. Tenzij je het over professionele photo-manipulation hebt met meer dan ±50 lagen in een enorm PSD bestand, dan kun je over de 16GB gaan maar gebruikt Photoshop merendeels je scratch-disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
Rest mij allen nog de vraag of dat deze laptops 4K/HDR contect over de wifi naar een LG OLED65GX kunnen streamen zonder stotters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
BelovedAunt schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:02:
[...]

Ik had het over de HP Envy laptops met dedicated graphics. Zoals deze:
https://store.hp.com/Neth...d=16D93EA&opt=ABH&sel=NTB

Er is er ook nog één met 2060 maar die is op dit moment 1999,-. Ik heb het tijdens een aanbieding gezien vermoed ik, want ik kan me niet herinneren dat het meer was dan 1699,- bijv.
Bedoelde je deze toevallig?

HP Envy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelovedAunt
jdwrist schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 09:20:
[...]

Bedoelde je deze toevallig?

HP Envy
Yes, voorheen niet anders te vinden dan op de HP website. Dat is 'm, echter wel met 4K Amoled scherm ipv 1080P IPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
BelovedAunt schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 10:59:
[...]

Yes, voorheen niet anders te vinden dan op de HP website. Dat is 'm, echter wel met 4K Amoled scherm ipv 1080P IPS.
Hoe kan ik aan de specs zien of dat deze 4K probleemloos kan streamen over het wifi netwerk? Dat stukje kennis mis ik nu net :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelovedAunt
Ik denk dat dat meer te maken heeft met je WiFi access point en WiFi module in je laptop dan met specs in de genoemde laptops in dit topic.

Is alles WiFi 6 compatible? Staat alles ingesteld op 5GHz? Wat is de afstand tussen alle apparaten?

[ Voor 17% gewijzigd door BelovedAunt op 02-05-2021 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juanluca
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-04 21:31
Hoe kan ik aan de specs zien of dat deze 4K probleemloos kan streamen over het wifi netwerk? Dat stukje kennis mis ik nu net :$
Volgens mij heb je nog niet echt antwoord op je vraag gekregen, dus hierbij mijn poging.

Als ik kijk naar https://www.extron.com/product/videotools.aspx, dan heb je 20 Gbit/s aan bandbreedte nodig om 4k 60Hz 10-bit met 4:4:4 chroma sampling (ongecomprimeerd) te versturen. Dat gaat niet lukken over een wifi netwerk.

Ik weet niet hoe je wilt streamen, hoeveel (lossy) compression die methode toepast. Als ik uitga van een 4k Chromecast, dan raadt Google 25 Mbps aan volgens https://www.google.com/am...-need-to-stream-4k/%3famp. 25 Mbps zou voor geen enkele laptop die momenteel te koop is een probleem moeten zijn. Of je wifi netwerk dan wel internetverbinding voldoende is, is een tweede.

Misschien kan je wat meer informatie geven over hoe en wat je wilt streamen?

Ook kan je overwegen om je laptop via een HDMI kabel aan je TV koppelen. Dan hoeft er (vrijwel) geen compressie plaats te vinden. Wel moet je dan kijken naar welke HDMI versie de poort op de laptop - en op je tv - ondersteunt.

/edit: typfout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
Juanluca schreef op maandag 3 mei 2021 @ 21:38:
[...]

Volgens mij heb je nog niet echt antwoord op je vraag gekregen, dus hierbij mijn poging.

Als ik kijk naar https://www.extron.com/product/videotools.aspx, dan heb je 20 Gbit/s aan bandbreedte nodig om 4k 60Hz 10-bit met 4:4:4 chroma sampling (ongecomprimeerd) te versturen. Dat gaat niet lukken over een wifi netwerk.

Ik weet niet hoe je wilt streamen, hoeveel (lossy) compression die methode toepast. Als ik uitga van een 4k Chromecast, dan raadt Google 25 Mbps aan volgens https://www.google.com/am...-need-to-stream-4k/%3famp. 25 Mbps zou voor geen enkele laptop die momenteel te koop is een probleem moeten zijn. Of je wifi netwerk dan wel internetverbinding voldoende is, is een tweede.

Misschien kan je wat meer informatie geven over hoe en wat je wilt streamen?

Ook kan je overwegen om je laptop via een HDMI kabel aan je TV koppelen. Dan hoeft er (vrijwel) geen compressie plaats te vinden. Wel moet je dan kijken naar welke HDMI versie de poort op de laptop - en op je tv - ondersteunt.
Over het algemeen stream ik films op UHD 2160 met een Dolby Atmos geluidsspoor. Streamen doe ik vooral via Plex of mogelijk met een vlc player. al mijn HDMI aansluitingen op mijn televisie zijn in gebruik vandaar het zoeken naar een goede laptop voor het streamen.

Ik heb ook nog een Synology DS413 aan mijn netwerk hangen met mediastation erop geïnstalleerd. De nas is echter te oud (lees te langzaam) om UHD / 4K content op een soepele manier bedraad te streamen.

Mijn Wifi heeft een demping van 32 dBm op zowel de 2,4 GHz als 5 GHz dus signaal is ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juanluca
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-04 21:31
Deze posts op Reddit kunnen je misschien helpen:

https://amp.reddit.com/r/...direct_play_4k_over_wifi/

https://www.reddit.com/r/.../?st=JC0Y9FS0&sh=c2913879

Je hebt een goed wifi netwerk nodig en je moet ervoor zorgen dat Plex niet hoeft te transcoderen tijdens het afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:55
@jdwrist Is er niet een optie om een HDMI aansluiting vrij te maken? Je hebt er 4 volgens mij? Bijvoorbeeld door via receiver te laten lopen (neem aan dat je die hebt?)
Als je er 1 vrij maakt zou ik er een nVidia Shield aan hangen en daarmee rechtstreeks van je Synology streamen. Die Shield doet de transcoding, dus je Nas heeft vrij weinig te doen. Kan je Plex gebruiken of Video Station voor je media bibliotheek gekoppeld aan VLC bijvoorbeeld.

[ Voor 11% gewijzigd door Arjant2 op 04-05-2021 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
Arjant2 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:41:
@jdwrist Is er niet een optie om een HDMI aansluiting vrij te maken? Je hebt er 4 volgens mij? Bijvoorbeeld door via receiver te laten lopen (neem aan dat je die hebt?)
Als je er 1 vrij maakt zou ik er een nVidia Shield aan hangen en daarmee rechtstreeks van je Synology streamen. Die Shield doet de transcoding, dus je Nas heeft vrij weinig te doen. Kan je Plex gebruiken of Video Station voor je media bibliotheek gekoppeld aan VLC bijvoorbeeld.
Onderstaande is aangesloten op de hdmi aansluitingen:

HDMI 1 Ziggobox
HDMI 2 (eArc) staat angesloten op de sonos Arc
HDMI 3 PlayStation
HDMI 4 Nintendo Switch

Een mogelijkheid zou dan kunnen zijn dat ik de ziggobox weg haal en hier een Nvidia Shield aanhangen om hier dan vervolgens dmv ziggo go tv te kijken.

Een reveiver heb ik niet (meer)......... iets met een onhandige indeling van de woonkamer waardoor een goede surround setup teveel kunstgrepen zou vergen om speakers achter de bank te krijgen

Een andere mogelijkheid (bedenk ik me nu) zou misschien een hdmi splitter zijn, maar geen idee in hoeverre dat deze er voor HDMI 2.1 zijn en of dat ze ook daadwerkelijk goed werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:55
Heb je daadwerkelijk hdmi 2.1 nodig op een hdmi switch want volgens mij heeft een ziggobox en de nintendo al geen 2.1?
Dus een 2.0 switch voldoet dan ook lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
Arjant2 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 14:07:
Heb je daadwerkelijk hdmi 2.1 nodig op een hdmi switch want volgens mij heeft een ziggobox en de nintendo al geen 2.1?
Dus een 2.0 switch voldoet dan ook lijkt mij.
Daar heb je een punt. Zo ver had ik er nog niet over nagedacht. splitter op de hdmi ingang van de switch zou dan inderdaad het beste zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
Voor nu het is de HP Envy geworden.

Dank voor jullie reacties