Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Topicstarter
Mijn partner werkt in de horeca en heeft een contract voor 24 uur in de week. Effectief zat ze pre-corona al (ruim) boven de 24 uur, meer richting de 32 uur in de week. Hierin was de afspraak tijd voor tijd, dus de uren worden verder niet uitbetaald.

Tijdens corona was de toko gesloten, maar gelukkig werd het salaris wel gewoon doorbetaald. Aankomende woensdag is de hoop dat ze eindelijk weer open mogen, en in aanloop daartoe zijn er uiteraard weer de nodige dagen gewerkt (schoonmaken, verbouwen, nog meer schoonmaken, inrichten en bevoorraden).

Het ligt in de lijn der verwachtingen dat, zodra de toko weer los gaat, ze weer ruim boven de 24 contracturen gaat komen. Nu heeft mijn partner de wens om een 32-uurs dienstverband aan te gaan, maar ze vroeg mij wanneer het nu fatsoenlijk is om hiernaar te gaan vragen. En dan hoe snel na hervatten van de werkzaamheden kan ze hierin dan het beste de vraag stellen?

Qua financiën kan ze het namelijk goed gebruiken, die 8 uren extra (betaald) in de week. Zelf weet ik hier echter niet het antwoord op, aangezien ik altijd al 40 uren werk, en ik hoopte dat jullie ons hier wellicht van tips en advies kunnen voorzien.

Alvast bedankt voor de hulp!

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:09
Waarom niet gewoon meteen na de eerste/een van de eerste drukke dag(en) het gesprek losjes aan gaan? Beetje via koetjes en kalfjes en dat het fijn is dat ze weer open zijn naar de vraag of er, als de beperkingen eraf zijn, ruimte ligt voor haar om haar dienstverband uit te breiden. Dan heeft de leidinggevende iets om over na te denken, dringt ze zich niet meteen naar de voorgrond, maar als er extra personeel nodig is weet de leidinggevende wel dat ze bij jouw partner kunnen aankloppen voor meer uren. Eventueel kan je dat ook nog aanstippen in het gesprek, hoe het personeel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Topicstarter
Pizza_Boom schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 16:29:
Waarom niet gewoon meteen na de eerste/een van de eerste drukke dag(en) het gesprek losjes aan gaan? Beetje via koetjes en kalfjes en dat het fijn is dat ze weer open zijn naar de vraag of er, als de beperkingen eraf zijn, ruimte ligt voor haar om haar dienstverband uit te breiden. Dan heeft de leidinggevende iets om over na te denken, dringt ze zich niet meteen naar de voorgrond, maar als er extra personeel nodig is weet de leidinggevende wel dat ze bij jouw partner kunnen aankloppen voor meer uren. Eventueel kan je dat ook nog aanstippen in het gesprek, hoe het personeel zit.
Thanks voor de tip! Klinkt inderdaad wel als een goed idee. Ik ga het even aan haar doorgeven :)
Nogmaals dank!

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:09
Je zou het ook nog anders kunnen aanvliegen via de tekort personeel route (was onlangs immers in het nieuws) en dat zij beschikbaar is om meer uren te maken. Dan zou je na verloop van tijd het contract kunnen laten aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Ik kan me goed voorstellen dat werkgever eerst even de kat uit de boom kijkt. Wie weet zit je in of na de zomer weer thuis en heeft hij een 32uurs contract aan zn broek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Goed om te weten dat je hier (er zijn wat voorwaarden) recht op hebt. Zie https://www.rijksoverheid...eer-of-minder-uren-werken

Natuurlijk is ‘er moet voldoende werk zijn’ een van de voorwaarden. Maar als je partner dit graag wil mag de werkgever bijvoorbeeld niet zomaar weigeren en wél iemand anders aannemen als er extra werk is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

eamelink schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 21:21:
Goed om te weten dat je hier (er zijn wat voorwaarden) recht op hebt. Zie https://www.rijksoverheid...eer-of-minder-uren-werken

Natuurlijk is ‘er moet voldoende werk zijn’ een van de voorwaarden. Maar als je partner dit graag wil mag de werkgever bijvoorbeeld niet zomaar weigeren en wél iemand anders aannemen als er extra werk is :)
Ja recht om het te vragen, maar antwoord kan nee zijn en dan moet de partner minimaal een jaar wachten met vragen.

Baas heeft prima redenen nu tijdens Corona om het af te wijzen. Beetje lege kas /berg leniningen bijvoorbeeld.

Maar denk dat als partner na 1e dag komt met, hé baas wil wel 8 uur meer gaan werken hij/zij geen vrienden maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:18
PeacekeeperNL schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 16:18:

Qua financiën kan ze het namelijk goed gebruiken, die 8 uren extra (betaald) in de week. Zelf weet ik hier echter niet het antwoord op, aangezien ik altijd al 40 uren werk, en ik hoopte dat jullie ons hier wellicht van tips en advies kunnen voorzien.
Ik vrees dat de baas de centen ook goed kan gebruiken. Dit lijkt me de tijd om even belangeloos extra te werken en over enige tijd als de zaken goed lopen, de uitbreiding te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:22
t_captain schreef op maandag 26 april 2021 @ 19:46:
[...]

Ik vrees dat de baas de centen ook goed kan gebruiken. Dit lijkt me de tijd om even belangeloos extra te werken en over enige tijd als de zaken goed lopen, de uitbreiding te vragen.
Dit dus. Die ondernemer heeft al een dik jaar onzekerheid en stress en je vriendin heeft gewoon haar salaris gehad, wat echt niet per se heel normaal is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Topicstarter
Even een update trouwens. Gisteren heeft mijn partner gewoon al vanuit het horecabedrijf zelf een 32-uurs contract gekregen, zonder er zelf naar te hebben hoeven vragen. O.a. vanwege de extreme drukte, maar ook omdat ze erg blij met haar zijn (die drukte is uiteraard niet blijvend, verwachten we).
Ter beeldvorming heeft mijn partner de eerste 4 dagen waarin de horeca heropend was circa 46 uur gewerkt, toen nog op een 24-uurs contract.

Eind goed, al goed :) Eigen initiatief was dus niet eens nodig.
Allen, dank voor de tips/respons :)

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Lordy79

Vastberaden

Fijn om te lezen!

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Pagina: 1