Hallo Tweakers,
Ik ben opzoek naar een nieuwe monitor. Ik zit c/a 70 cm van mijn scherm af dus ik denk dat een 27 inch voldoende is, daarbij is een QuadHD resolutie prima (109 ppi). Ik gebruik mijn pc wel om te streamen naar mijn 4k tv via een nvidia shield , maar ik merk dat ik FullHD al prima vindt, dus een 4k monitor boven vindt ik niet nodig.
Ik wil op het scherm zowel kunnen gamen en thuis werken (software development)
Ik beschik niet over een hardware scherm kalibratie tool en 150-200 euro vindt ik te duur, dus het is belangrijk dat het scherm relatief goed is afgesteld vanuit de fabriek.
Mijn huidige schermen zijn 2x 24inch DELL Ultrasharp U2412Mb. 1 hiervan wil ik vervangen met als reden dat ik sinds kort beneden op mijn TV game en mij nu irriteer dat het beeld op mijn monitor boven slechter oogt.
Dingen die ik belangrijk vindt:
- Goede kleurweergave
- Contrast
- Freesync (gsync compatible, ik heb een nvidia video kaart) Gsync monitoren zijn mij iets te duur, en de Acer Predator lijkt op alle andere vlakken een mindere monitor te zijn dan de 3 monitoren waar ik nu naar zit te kijken (zie beneden)
Dingen die ik niet belangrijk vindt:
- “ Ergonomics” ik gebruik monitor armen dus de bijgeleverde steun zal niet gebruikt worden
- Kijkhoeken: Ik zal zelf voor het scherm zitten en niemand zal meekijken.
- 144hz vs 165hz vs 240hz is mij om het even, mijn videokaart gtx 1070ti zal er waarschijnlijk toch niet mee overweg kunnen, ik ben een casual gamer.
- Inputs, ik zie dat alle interessante schermen in ieder geval 1 Display en 1 HDMI poort hebben, dit is voor mij prima. De DP gebruik ik voor mijn desktop en de HDMI voor mijn werklaptop.
Ik zit momenteel te dubben over de volgende 3 modellen:
Samsung Odyssey G7 (G75TQSU)
Deze heeft voor als nu de voorkeur
+ Beter contrast ten opzichte van de andere monitoren (VA vs IPS paneel)
+ Overall iets beter
+ Potentieel het beste pre gekalibreerd
+ Freesync Premium Pro ondersteuning
+ Tekst schijnt het scherpst te zijn.
?? Local dimming, hoewel het erop zit lees ik klachten over “haloing” dus ik weet niet zeker of het gebruikt zal worden
?? Ik twijfel over de 1000 curve, voor gamen lijkt het me geweldig, voor het programmeren zou ik het niet weten. Dus dit is een + indien ik hem ook voor het programmeren kan gebruiken, de monitor valt af als dit niet kan.
?? Gsync flicker lijkt opgelost te zijn in een firmware update.
- Duurste
Dell S2721DGFA
+ Net zoals de G7 FreeSync Premium Pro ondersteuning
+ Beste met reflecties
+ Goedkoopste
- Slechtste zwart uniformiteit
- Potentieel het slechts pre gekalibreerd
- Tekst schijnt het minst scherp te zijn
MSI MAG274QRF-QD
+ Contrast iets beter dan de Dell S2721DGFA
+ Grootste kleurbereik (geen idee of ik dat door heb)
?? Alleen Basis Freesync ondersteuning
?? Schijnt het meeste color bleed te hebben (geen idee of dat ik door heb)
- Slechtste met reflecties, dit kan een probleem zijn aangezien ik overdag erop moet werken, ik zit 90 graden gedraaid van het raam.
De bovenstaande plus en min punten zijn toestand gekomen m.b.v. de volgende bronnen van rtings.com
https://www.rtings.com/mo...?usage=3623&threshold=0.1
Kunnen jullie mij helpen hiermee? Mocht ik een goed model over het hoofd hebben gezien, laat het me weten
Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite!
Met vriendelijke groet,
Dennis
Ik ben opzoek naar een nieuwe monitor. Ik zit c/a 70 cm van mijn scherm af dus ik denk dat een 27 inch voldoende is, daarbij is een QuadHD resolutie prima (109 ppi). Ik gebruik mijn pc wel om te streamen naar mijn 4k tv via een nvidia shield , maar ik merk dat ik FullHD al prima vindt, dus een 4k monitor boven vindt ik niet nodig.
Ik wil op het scherm zowel kunnen gamen en thuis werken (software development)
Ik beschik niet over een hardware scherm kalibratie tool en 150-200 euro vindt ik te duur, dus het is belangrijk dat het scherm relatief goed is afgesteld vanuit de fabriek.
Mijn huidige schermen zijn 2x 24inch DELL Ultrasharp U2412Mb. 1 hiervan wil ik vervangen met als reden dat ik sinds kort beneden op mijn TV game en mij nu irriteer dat het beeld op mijn monitor boven slechter oogt.
Dingen die ik belangrijk vindt:
- Goede kleurweergave
- Contrast
- Freesync (gsync compatible, ik heb een nvidia video kaart) Gsync monitoren zijn mij iets te duur, en de Acer Predator lijkt op alle andere vlakken een mindere monitor te zijn dan de 3 monitoren waar ik nu naar zit te kijken (zie beneden)
Dingen die ik niet belangrijk vindt:
- “ Ergonomics” ik gebruik monitor armen dus de bijgeleverde steun zal niet gebruikt worden
- Kijkhoeken: Ik zal zelf voor het scherm zitten en niemand zal meekijken.
- 144hz vs 165hz vs 240hz is mij om het even, mijn videokaart gtx 1070ti zal er waarschijnlijk toch niet mee overweg kunnen, ik ben een casual gamer.
- Inputs, ik zie dat alle interessante schermen in ieder geval 1 Display en 1 HDMI poort hebben, dit is voor mij prima. De DP gebruik ik voor mijn desktop en de HDMI voor mijn werklaptop.
Ik zit momenteel te dubben over de volgende 3 modellen:
Samsung Odyssey G7 (G75TQSU)
Deze heeft voor als nu de voorkeur
+ Beter contrast ten opzichte van de andere monitoren (VA vs IPS paneel)
+ Overall iets beter
+ Potentieel het beste pre gekalibreerd
+ Freesync Premium Pro ondersteuning
+ Tekst schijnt het scherpst te zijn.
?? Local dimming, hoewel het erop zit lees ik klachten over “haloing” dus ik weet niet zeker of het gebruikt zal worden
?? Ik twijfel over de 1000 curve, voor gamen lijkt het me geweldig, voor het programmeren zou ik het niet weten. Dus dit is een + indien ik hem ook voor het programmeren kan gebruiken, de monitor valt af als dit niet kan.
?? Gsync flicker lijkt opgelost te zijn in een firmware update.
- Duurste
Dell S2721DGFA
+ Net zoals de G7 FreeSync Premium Pro ondersteuning
+ Beste met reflecties
+ Goedkoopste
- Slechtste zwart uniformiteit
- Potentieel het slechts pre gekalibreerd
- Tekst schijnt het minst scherp te zijn
MSI MAG274QRF-QD
+ Contrast iets beter dan de Dell S2721DGFA
+ Grootste kleurbereik (geen idee of ik dat door heb)
?? Alleen Basis Freesync ondersteuning
?? Schijnt het meeste color bleed te hebben (geen idee of dat ik door heb)
- Slechtste met reflecties, dit kan een probleem zijn aangezien ik overdag erop moet werken, ik zit 90 graden gedraaid van het raam.
De bovenstaande plus en min punten zijn toestand gekomen m.b.v. de volgende bronnen van rtings.com
Kunnen jullie mij helpen hiermee? Mocht ik een goed model over het hoofd hebben gezien, laat het me weten
Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite!
Met vriendelijke groet,
Dennis