Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:23
Beste Tweakers,

Voor mijn hobbyprojectjes maak ik gebruik van een ASUS UX501JW. Ondanks dat hij toch al 5 of 6 jaar oud is kan ik er nog alles op doen waar ik hem nodig heb. En soms zelfs iets meer (lees gamen). Echter op het moment nu ik hem het hardst nodig heb en hij eigenlijk onmisbaar heeft begint de lader kuren te krijgen.

Ongeveer anderhalve geleden merkte ik op dat de wanneer de laptop was opgeslagen hij niet altijd meer wilde opladen. Op zich was dit ook niet vreemd te noemen omdat door het de hele tijd opwikkelen van de kabel de buitenste mantel bij de uitgang van de adapter naar de laptop toe gebroken was. Ik heb dus snel via bol.com een nieuwe adapter besteld. Helaas was dit niet de oplossing omdat de connector niet in de laptop zelf paste. Dus terug gestuurd. Helaas niet de connector meer opgemeten.

Heb uiteindelijk de stoute schoenen aangetrokken en de behuizing van de originele adapter geopend en het beschadigde deel van de kabel er tussenuit geknipt. Met wat soldeer en krimpkous de kabels weer met elkaar verbonden. Dit werkte een tijd goed maar omdat zelf een simpel soldeerklusje niet aan mij is besteed heb ik dit later vervangen voor een kroonsteentje omdat dezelfde klachten weer terug kwamen.

Echter sinds vanmiddag is het weer hopeloos en lijkt het dat de kabel zelf ook slecht is. Laptop wordt niet opgeladen en als ik de kabel verplaats krijg je soms heel kort het symbool te zien dat de laptop aan de voeding hangt.

Dus ik denk, de kabel is over de gehele lengte slecht. Maar voordat ik de kabel tussen het kroonsteentje en de connector ga vervangen laat ik eerst eens meten met mijn multimeter. Ben er niet echt handig in maar na wat googelen meet ik een constant 19V output conform het opschrift op de adapter. Zowel op het uiteinde van de connector als op het kroonsteentje zelf. Heb ook de weerstand proberen te meten en ook die met minder dan 2ohm niet noemenswaardig volgens mij. Heb beide kabels zowel van de connector tot voor het kroonsteentje gemeten als van de connector tot over het kroonsteentje.

Nu ga ik dus twijfelen of het wel echt aan de adapter ligt en of het dus toch niet de laptop is. Iemand nog tips wat ik nu als beste kan doen.

(laptop wordt inmiddels opgeladen maar durf natuurlijk niet de kabel meer aan te raken totdat deze weer vol is).

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kris 1968
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 05-05 22:00
Het dc jack zit op het moederbord vast gesoldeerd,dat zou het probleem wel eens kunnen zijn.
Trouwens is een bekend probleem bij asus laptops.Heb deze al meermaals moeten vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

beetje frummelen aan de jack die in de laptop gaat, en gaat het lampje ineens wel aan >> jack zit los = laptop uit elkaar halen en opnieuw solderen op de printplaat ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
Is inderdaad ook iets wat vanavond door mijn gedachten ging.

Ben zelfs gaan twijfelen aan de stopcontacten omdat de adapter het wel beter leek te doen in andere stopcontacten (wel in dezelfde groep). Met name als de adapter op hetzelfde niveau lag als de laptop.

En beetje rommelen aan het snoer waar 230v op staat wilde ook nog wel eens kort een melding geven dat de laptop was aangesloten op het stroom net.

Maar zojuist heeft de adapter na een kort inleidend geknetter gevolgd door een doffe knal afscheid gegeven. Net toen ik de laptop op diet aanrechtblad wilde leggen om op te laden.

Gelukkig lijkt de laptop het zonder schade overleefd te hebben. Nu maar op zoek naar een nieuwe adapter (19v DC, 6,32A en 4,5mm connector).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:04
Dit klinkt als een mooi moment om even stil te staan bij wat je aan het doen bent...

Hoeveel is je gezondheid je waard? Als ik zo door je verhaal heen lees klinkt het alsof je houtje touwtje oplossingen aan het maken bent. Bestel of volledig nieuwe lader, of volledig nieuwe laptop.
Als je zelf niet goed kan solderen, weet je zeker dat je je laptop wel wilt solderen. Enige voordeel is dat hier maar 19v op staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
@99ruud99 , helemaal mee eens. Ziet er vaak zo simpel uit als ze op een printplaat wat vervangen maar ik ga me daar niet aan wagen. Als de connector vervangen moet worden ga ik dat zo ie zo uitbesteden. Vandaag eerst maar eens op zoek gaan naar bedrijf die mij voor morgen een nieuwe lader kan leveren. De huidige heb ik namelijk al in de prullenbak gegooid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:04
Bedenk voor je het vraagt voor jezelf vast tot welk bedrag je wilt gaan, en vanaf wanneer je de laptop afschrijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:14
Bij dit type laptops is het vervangen van de DC-Jack toch een aardige klus, zeker niet te doen zonder ervaring.
YouTube: ASUS UX501V disassembly laptop charge port power jack repair fix taking apart

Maar ik zou eerst wel eens goed gaan testen met een nieuwe adapter?
Ik heb ook zo'n situatie gehad waarbij de breuk/fout uiteindelijk niet in de kabel zelf zat maar in de aansluitplug van de adapter! |:(

Oh, de adapter is al R.I.P. lol
Daar kon je wel op wachten met te lang doorrommelen met noodoplossingen

[ Voor 9% gewijzigd door The_Doman op 25-04-2021 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
@99ruud99 , voorlopig beperk ik mij enkel tot de aanschaf van een nieuwe adapter. Om niks overhaast te hoeven doen ben ik nu bezig een andere laptop (van het werk) even aan het inrichten voor mijn prive project in Excel.

@The_Doman Had al besloten om het niet zelf te gaan doen maar nu weet ik het zeker. Heb nu ook gelijk een idee wat ik qua arbeid mag verwachten op het moment dat ik een bedrijf ga zoeken om het uit te besteden. Maar eerst maar eens kijken of een nieuwe adapter het gewenste resultaat gaat geven.

In ieder geval een wijze les geleerd en gelukkig zonder grote consequenties. Ondanks het lage voltage is een adapter/voeding niet iets waar je mee moet willen rommelen. Om dezelfde reden dus ook niet twijfelachtige Chinese makelaardij gebruiken.
Pagina: 1