Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vragensteller92
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 02-10-2024
Goedendag,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het bepalen of een uurloon wel of niet correct is, door de juiste werkweek te kiezen.
Ik heb binnenkort een sollicitatiegesprek voor een klantenservicemedewerker functie.
Dit is bij een bedrijf (bedrijf A) die klantenservice facilitair uitvoert. Ik ga dus via bedrijf A, de klantenservice van bedrijf B (bedrijf in pakketbezorging) doen.

Volgens de CAO van bedrijf A, is een volledige werkweek 40 uur. Maar bij deze functie is dit maximaal 36 uur, is er gezegd door de recruiter. Het uurloon dat is doorgegeven door de recruiter is 10,67 euro bruto voor alle leeftijden.
Ik ga zelf beginnen met 32 uur werken op 29-jarige leeftijd. Ik maak gebruik van de rekenhulp Minimumloon berekenen van de Rijksoverheid. Ik krijg hier twee verschillende uurlonen uit:
36 uur: 10,80 euro bruto per uur
40 uur: 9,72 euro bruto per uur.

Welke werkweek en/of uurloon moet ik nu aanhouden? Alvast hartelijk bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:04
De overheid gaat uit van een werkweek van 36 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vragensteller92
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 02-10-2024
Playa del C. schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 15:13:
De overheid gaat uit van een werkweek van 36 uur.
Dus dan zou het uurloon van 10,67 in feite niet kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:04
Vragensteller92 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 15:25:
[...]

Dus dan zou het uurloon van 10,67 in feite niet kloppen?
Het zit er in ieder geval niet ver vanaf. Ik heb het niet nagerekend verder. Je kunt het het beste even met de leidinggevende/werkgever bespreken. Als je berekening klopt, dan zal hij/zij dat van je overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jealgu
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Als een volledige werkweek van 40 uur van toepassing is, is het minimum uurloon van 40 uur relevant. Dat je 0,9 fte werkt heeft daar geen invloed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het uurloon (dat wat de recruiter doorgeeft) lijkt me te slaan op de functie. Maak je meer uren, krijg je meer loon, simpel as that.
De functie is voor 36 uur, jij gaat er 32 draaien. Dus 32* 10,67
Uit de rekenhulp: https://www.rijksoverheid...ulp-minimumloon-berekenen
Uw bruto minimumloon
29 jaar, fulltime werkweek van 36 uur, 32 uur per week
Per maand € 1497,60
Per week € 345,60
Per dag € 69,12
Per uur € 10,80
Verder staat er bij de vragen er pal onder; https://www.rijksoverheid...het-wettelijk-minimumloon

Dus of die 10,67 klopt niet, of ze zouden je onderbetalen - wat wettelijk niet mag. Kwestie van even navragen bij bedrijf A. En dat niet met een insteek van "En dit mag wettelijk niet !!!111!!!" maar eerder: "joh, ik vroeg me iets af. Ik kreeg van de recruiter door dat het uurloon xx zou zijn, maar als ik dat door de rekenhulp haal van de rijksoverheid dan zou het meer moeten zijn, namelijk YY. Hoe zit dat?"
Dikke kans dat je als antwoord krijgt "je krijgt gewoon minimumloon. Dan weet je al genoeg; da's die 10,80 per uur. Recruiters moet je meestal met een korreltje zout nemen, die gaan niet over dit soort dingen en nemen er ook de moeite niet voor om het uit te zoeken. Da's ook niet hun taak.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:38
Als in het bedrijf 40 uur per week gebruikelijk is, maakt het niet uit dat ze voor jouw functie max iemand aannemen voor 36 uur. En dat jij 32 uur per week gaat werken is nog minder relevant. De CAO/het bedrijf heeft een fulltime werkweek van 40 uur, dus het minimumloon is gebaseerd op 40 uur ofwel de 9,72 is van toepassing.

Bij 32 uur geeft dat 9,72 x 32 uur x 52 weken / 12 maanden € 1347,84 bruto per maand. Er vanuit gaande dat je verder geen inkomen hebt en er geen pensioenregeling van toepassing is, gaat er dan nog ongeveer € 80 aan loonheffing vanaf misschien wat WGA premie (denk aan ongeveer € 10 max), dus dan heb je het netto over ongeveer € 1.250 per maand.
Pagina: 1