Matriaal voor solderen en desolderen USB poort

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• relie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-05 20:47
Hoi, ik ben op zoek naar een goede hobby soldeerbout voor het herstellen van een laptop.
De Usb poorten zijn kapot en ik zou deze willen herstellen door de usb poorten van een donor laptop te nemen en deze op de andere te solderen.

Nu is mijn goedkoop soldeer boutje kapot en twijfel ik welk matriaal ik nodig zou hebben op dit te doen.
Nu was ik aan het kijken voor een Hakko FX-888D.

maar ik ben wat aan het twijfelen wat ik meer nodig zou hebben .
Enige tips zouden zeker welkom zijn.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Solder pump, solder wick, flux en een paar goede punten.
Kijk eerst even naar het type usb aansluiting en om welk partnummer/variant het gaat. Vaak zit er een standaard usb connector variant in. Je ziet dit vaak al aan de traces op de pcb.

Gaat dit trouwens over usb 2.0 of 3.0, type A of C?
Usb 3.0 type C is wel echt een draak om te solderen, zeker zonder goede flux.

Nog een dingetje, weet je zeker dat het de usb poorten zijn en niet de achterliggende controller?

[ Voor 11% gewijzigd door Arloid op 24-04-2021 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• relie
Oke, ik heb het volgede al:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJ0hjlkHeDhrPd7ZiHR5zBbfdwQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SDgS7Em1FLDzr9AoNEflSkXn.png?f=fotoalbum_large

Over de usb poort, deze zijn de gewone USB 2 poorten.
De poorten hebben een fysieke beschadiging dus daarom moeten ze verwisseld worden.
Voor de tips/punten. welke zijn het best aangeraden.

[ Voor 8% gewijzigd door relie op 24-04-2021 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Ik zit niet zo in het premium segment :)
Die recommendatie laat ik doen aan iemand die verstand heeft van soldeerpunten. Usb 2 is niet zo lastig afhankelijk van de makelij. Ik zou toch eerst naar het pcb kijken, wellicht zijn het gewoon standaard poortjes en is dat hele donorboard niet nodig. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:59

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als de donor laptop hetzelfde model is geen probleem maar hou er rekening mee dat er vele verschillende USB poorten bestaan en niet zomaar een andere gaat passen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:12
@memphis De verschillen vallen wel mee. Er is vast wel iets passends te koop op sinuss/conrad/reichelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Voor een goede punt zou ik zelf een vrij kleine beitelpunt nemen, bv de T18-D24 (2.4 x 0.5 mm).

Een alternatief kan bv een mes-vormige punt (T18-K). Weinig mensen die zo'n mes-vormige punt gebruiken, maar vind het zelf fijn werken.

Die flex pen is opzich best aardig, maar een gel-achtige flux werkt over het algemeen een stuk fijner. Zoiets als deze: https://eleshop.eu/solder.../termopasty-gel-flux.html (ervan uitgaande dat je bij eleshop.eu besteld). Bestel er ook een plunjer en naald bij om dat goed te kunnen gebruiken.

Misschien is het je verder al opgevallen, maar de desoldeerdraad die je toegevoegd hebt aan je winkelmand is niet direct leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-06 18:43

Diamon

The Weird One

Voor het vervangen van USB 2.0 / 3.0 poorten gebruik ik zelf low melt solder (chip-quick) en hete lucht.
Om een donor USB poort van een moederbord af te halen, is eigenlijk zonder hete lucht eigenlijk niet te doen.
Met low melt solder en hete lucht is het verwijderen per poort iets van 5 minuten werk.
De vervanger weer vast solderen gaat natuurlijk met de gewone soldeerbout.

[ Voor 11% gewijzigd door Diamon op 25-04-2021 00:30 ]

And The Only One

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-06 12:04

Fordox

00101010

Beitelpunten gebruik ik zelf ook zeer graag. Qua flux heb ik geen voorkeur, vaak werkt de meeste flux wel goed genoeg.

Het desolderen van het defecte component is misschien een stuk makkelijker als je het component eerst helemaal weg knipt met een goeie zijkniptang, zodat je daarna alleen de pootjes weg hoeft te solderen. Een goeie puntbektang is daarbij ook handig.

Voor het desolderen van de USB poort die je wil doneren, is misschien hete lucht een betere optie, al moet je wel oppassen dat je het plastic in de poort niet weg brandt. Mogelijk is het patroon van je donor USB ook niet hetzelfde als dat op de printplaat past. Misschien is het makkelijker om gewoon een nieuwe te bestellen als je ook al een soldeerbout koopt.
https://www.conrad.nl/p/s...wsw-inhoud-1-stuks-743941
Zoiets dus, maar dan moet je wel even kijken of de pinnen overeen komen.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• relie
Alsvast bedankt voor de tips,
Even ter verduidelijking, het zouden de volgede usb poorten zijn,
dus deze bevinden zich op een dochter moederbordje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cBlaYOjVqpd5BIT-V5n6VDSTpcc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LF1lkCC6W9i8isJB1CTteVMK.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat hete lucht een betere optie, is of lukt dit ook met een soldeer bout ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:49
Ik zou een derde hand bestellen, of iig iets gebruiken om je bordje vast te houden. Hete lucht gaat alle SMD rondom je connector ook flink opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 15:18
biomass schreef op zondag 25 april 2021 @ 12:10:
Ik zou een derde hand bestellen, of iig iets gebruiken om je bordje vast te houden. Hete lucht gaat alle SMD rondom je connector ook flink opwarmen.
Kleine nozzle en de overige delen afplakken met kapton tape is een goed begin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Waarom niet dat hele dochter bordje overzetten als je een donor bord neemt ? 😉

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 454358 op 25-04-2021 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:49
Tadango schreef op zondag 25 april 2021 @ 12:21:
[...]

Kleine nozzle en de overige delen afplakken met kapton tape is een goed begin.
Ik geef je meteen gelijk hoor, maar dan ziet het boodschappen lijstje van @relie er ook meteen anders uit.

Ik neem ook wel eens een soldeerbout ter hand, maar SMD werk heb ik nog nooit gedaan omdat ik dat nog niet nodig heb gehad tot nu toe. Lijkt me wel leuk om een keer mee te beginnen, maar de eerste investering houd me wel tegen om een hetelucht soldeer station te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 15:18
biomass schreef op zondag 25 april 2021 @ 16:04:
[...]

Ik geef je meteen gelijk hoor, maar dan ziet het boodschappen lijstje van @relie er ook meteen anders uit.

Ik neem ook wel eens een soldeerbout ter hand, maar SMD werk heb ik nog nooit gedaan omdat ik dat nog niet nodig heb gehad tot nu toe. Lijkt me wel leuk om een keer mee te beginnen, maar de eerste investering houd me wel tegen om een hetelucht soldeer station te kopen.
Tja, uit china valt de prijs wel mee. En hoe vaak wil je hem een keer nodig hebben voordat je er eindelijk 1 koopt? Het is een regelbare lucht verwarmings bron, kan vaker handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• relie
Oke alvast alleen bedankt voor de info.

Voorloping heb ik niet veel verander aan mijn lijst: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TwyWpc-cq-T8I8GlSLC4efiASb4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZtuV31D5sUdeLkfNIUygGcek.png?f=fotoalbum_large

ik had het idee om low-melt desoldeersel te gebruiken in plaats van een hot air gun.

Enige waar ik nog mij zit zijn de tips voor de soldeer station,
welke zou ik kiezen?

En jammer genoeg zijn de usb poorten op beide bortjes kapot dus de bedoeling is dat ik ze alle twee herstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-06 12:04

Fordox

00101010

Ik zou je nog steeds aanraden om gewoon losse USB-poorten te kopen als component. Het desolderen is een rotklusje als je het component wil hergebruiken.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik heb je eerder al 2 type tips aangegeven welke goed werken voor algemeen soldeerwerk. Mocht je op een gegeven moment ook SMD componenten willen solderen dan kan je bv de T18-D12 tip erbij nemen, dat is een kleine beitelvormige punt (1.2 x 0.7 mm).

Verder zit het desoldeerlitze wat pas over 3 weken leverbaar is nog steeds in je winkelmandje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is toch gewoon een usb socket als deze https://www.aliexpress.com/item/32265708803.html
dan ga je toch niet moeilijk doen met los solderen? Gewoon zover mogelijk kapot/wegknippen, pinnen solderen en een nieuwe erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-06 18:43

Diamon

The Weird One

Dit is niet dezelfde, die op jouw link heeft lipjes (aan de voorkant) en die van de TS niet. Misschien dat dit geen fysieke problemen in de laptop geeft, maar nog geen garantie dat ze ook daadwerkelijk op de PCB passen.

And The Only One

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Deze dan https://www.aliexpress.com/item/32833314262.html? vaak staan de maten er precies bij, kun je het gewoon even opmeten. Gewoon een veel nettere oplossing dan loshalen.
Pagina: 1