Shimano Nexus 7 vs Nexus 8 (Batavus Dinsdag 2020/2021)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vorig jaar in oktober een Batavus Dinsdag 2020 besteld bij een lokale fietsenwinkel. Navraag gedaan of het klopt dat de fiets 8 versnellingen heeft met de Shimano Nexus 8. Mijn partner heeft deze fiets en die is erg stil en weinig weerstand.

Van de week de fiets gehaald, blij na een half jaar wachten. Kom ik gisteren tot de onaangename verrassing dat er een Shimano Nexus 7 op zit. Op zich is een versnelling minder niet zo'n punt, wel vind ik het ratelende geluid in een vrije loop niet prettig, bovendien merk ik veel meer weerstand dan met de fiets van mijn partner.

De fietsenwinkel bied aan de fiets terug te nemen, wat uiteraard keurig is. Op de vraag of ze er geen Nexus 8 in kunnen plaatsen was dit niet mogelijk, want het juiste onderdeel komt in november pas binnen.

Klopt het dat de Nexus 8 echt zoveel beter is dan een Nexus 7 en dat het vrijwel niet haalbaar is deze te vervangen? Op zich is de fiets namelijk onwijs fijn en licht, maar ik vond een Nexus 8 echt een vereiste.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De nexus 8 heeft op de middelste stand een directe overbrenging, bij de 7 heb je die niet. Voordeel daarvan is minder weerstand als je op die stand fietst.
Verder schijnt de nexus 8 degelijker te zijn.

Ik heb hier twee batavus intermezzo fietsen met nexus 7 en 8. De fiets met nexus 8 is een ebike. Qua betrouwbaarheid en comfort weinig problemen gehad met de nexus 7. De Batavus Mambo die we hebben weggedaan voor de ebike had ook een nexus 7, die hebben we weggedaan naar familie, is 1x de kabel van versnelling een keer bijgesteld en verder nooit klachten gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plurkis In©
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:48
Hoi,

Ik denk dat je het nieuwe 2021 model heb gekregen. Die heeft i.d.d. een Nexus 7 versnelling.
Verder zou ik even je voornaaf testen, kan zijn dat de naaf dynamo te strak staat en daardoor teveel rol weerstand geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:13

DaWaN

'r you wicked ??

THE_BASE schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 11:43:
Op zich is een versnelling minder niet zo'n punt, wel vind ik het ratelende geluid in een vrije loop niet prettig, bovendien merk ik veel meer weerstand dan met de fiets van mijn partner.

Klopt het dat de Nexus 8 echt zoveel beter is dan een Nexus 7 en dat het vrijwel niet haalbaar is deze te vervangen? Op zich is de fiets namelijk onwijs fijn en licht, maar ik vond een Nexus 8 echt een vereiste.
Ratelen en weerstand kan beide nog minder worden als je er een tijdje mee fietst, als je niet direct een alternatief hebt kun je overwegen de fiets een paar honderd kilometer in te fietsen.
Nexus 7 mist inderdaad de directe 1:1 versnelling (5e versnelling), maar in de andere versnellingen zou ik geen groot verschil verwachten. Weerstand is ook niet alleen de naaf: zithouding, bandenspanning en zelfs de kettingspanning kunnen ook bijdragen aan extra weerstand.

Naaf vervangen is vrij veel werk en niet het geld waard denk ik. Alleen de naaf en shifter zijn waarschijnlijk al tegen de 100 euro aan materiaal en dan moet je ook nog de velg opnieuw inspannen.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

THE_BASE schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 11:43:
Vorig jaar in oktober een Batavus Dinsdag 2020 besteld bij een lokale fietsenwinkel. Navraag gedaan of het klopt dat de fiets 8 versnellingen heeft met de Shimano Nexus 8. Mijn partner heeft deze fiets en die is erg stil en weinig weerstand.

Van de week de fiets gehaald, blij na een half jaar wachten. Kom ik gisteren tot de onaangename verrassing dat er een Shimano Nexus 7 op zit. Op zich is een versnelling minder niet zo'n punt, wel vind ik het ratelende geluid in een vrije loop niet prettig, bovendien merk ik veel meer weerstand dan met de fiets van mijn partner.

De fietsenwinkel bied aan de fiets terug te nemen, wat uiteraard keurig is. Op de vraag of ze er geen Nexus 8 in kunnen plaatsen was dit niet mogelijk, want het juiste onderdeel komt in november pas binnen.

Modeljaar 2020 komt met 8-speed, en de 2021 versie met 7-speed Shimano Nexus

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties.

Ik zal de voornaaf eens testen en vragen of ze dat nog kunnen stellen. Verder heb ik nog een 2020-model gevonden bij een lokale fietsenwinkel, die is wel iets duurder, maar merkte gisteren tijdens een testronde dat de Batavus Dinsdag 2020 van mijn partner gewoon echt lekkerder fietst.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

THE_BASE schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:34:
Bedankt voor jullie reacties.

Ik zal de voornaaf eens testen en vragen of ze dat nog kunnen stellen. Verder heb ik nog een 2020-model gevonden bij een lokale fietsenwinkel, die is wel iets duurder, maar merkte gisteren tijdens een testronde dat de Batavus Dinsdag 2020 van mijn partner gewoon echt lekkerder fietst.
Je kunt zelf even de fiets optillen van voor en aan het wiel draaien, dan zie je wel of het soepel 'uitloopt', zo ook achter. kan zijn dat een rem wat strak staat, of een naaf niet goed 'te strak' is afgesteld. verder banden goed op spanning houden (je ziet vaak dat een achterband te zacht is) Succes ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renskerenske
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-05 19:46
Ai, dat is balen zeg, blijft opletten met al die verschillende modellen. Ook een onbegrijpelijke beslissing van Batavus om van 8 naar 7 terug te gaan. Ik ben zelf net over van 7 naar 8 en wil echt geen 7 meer nu. Het fietst heerlijk in direct drive.
Pagina: 1