Phishing IPhone vraag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonie1986
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 26-04-2021
Vraag: onlangs heb ik via Telegram per ongeluk op een link geklikt. Hoe groot is de kans dat derden op mijn telefoon zitten en mee kunnen kijken? Ik heb bijvoorbeeld 2FA van Google op mijn telefoon en ben bang dat ze de inloggegevens daarvan kunnen zien.

Toen ik erop klikte heb ik niets ingevoerd. Ik werd doorgestuurd naar een website, maar hij kon de webpagina niet openen.

Het gaat om een Iphone11 pro. Ik lees op meerdere sites dat bij Iphone wel lastig is om in het systeem te komen via phishing.

Hopelijk kan iemand mij helpen.

Alvast bedankt!

[ Voor 12% gewijzigd door Antonie1986 op 24-04-2021 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
“Een link” is nogal vaag... maar over ‘t algemeen: klein, zeker als de site offline was. Maar als je t niet vertrouwt knikker je hem toch een keer leeg?

[ Voor 39% gewijzigd door WhatsappHack op 24-04-2021 11:53 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• misterdaan
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-09 11:16
Indien je toen niet een certificaat voor MDM - of Mobile Device Management - hebt geïnstalleerd zou ik me geen zorgen maken.

Om dit te controleren ga je naar Instellingen > Algemeen. Scroll hier naar beneden totdat je VPN ziet staan (tik hier niet op). Staat direct onder 'VPN' nog een item 'Apparaatbeheer', dan is mogelijk een certificaat voor MDM geïnstalleerd. Staat er niets onder VPN en is het volgende item 'Juridische informatie en regelgeving', dan is er ook geen certificaat geïnstalleerd en is er niets aan de hand.

Is er wél een certificaat voor MDM geïnstalleerd? Bekijk die dan. Mogelijk vereist bijvoorbeeld je werkgever een certificaat als je bijvoorbeeld e-mail van je werk wil lezen op je telefoon. Maar het kan ook dat een kwaadwillende je een certificaat heeft laten installeren. Bekijk een eventueel certificaat en verwijder deze indien onbekend. Tik het daarvoor aan en klik onderaan op 'Verwijder beheer'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Zolang je enkel op het linkje hebt geklikt en voor de rest niks hebt ingevuld, geïnstalleerd, geaccepteerd o.i.d. zit het wel goed :)

In heel veel gevallen gaat het bij dit soort phishing puur om het vergaren van inloggegevens of het jou iets laten installeren. Denk hierbij aan het moeten inloggen op een neppe inlogpagina van Facebook, of het moeten installeren van een browser update. Op papier is het mogelijk om met enkel het openen van een webpagina een heel apparaat over te nemen, in praktijk hoef je je hiervoor enkel zorgen te maken als je een prominente politicus bent o.i.d. Want aanvallen van dat niveau zijn zeldzaam en heel veel geld waard.
Ik heb bijvoorbeeld 2FA van Google op mijn telefoon [...].
Super goed bezig dat je in elk geval 2FA op dit account aan hebt staan! Over het algemeen is dat ook de beste manier om jezelf te beschermen tegen dit soort aanvallen. Mocht je in een onbewaakt moment toch op een malafide inlogpagina je gegeven invullen kan een hacker alsnog niet inloggen.

[ Voor 3% gewijzigd door n9iels op 24-04-2021 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonie1986
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 26-04-2021
Bedankt voor al jullie reacties!