Mijn voeding heeft overbelasting?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itaalol
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-09-2024
Hi,

Ik heb recentelijk mijn oude eerste generatie I7 game pc weer afgestoft, via Tweakers een tweede hands GTX 980 en 16GB RAM gekocht en het gamen weer opgepakt. De PC werkt nog prima maar wanneer ik deze aanzet schakelt de stop in meterkast zich uit. De PC heeft de afgelopen twee jaar ergens in een garagebox gestaan waar het onvermijdelijk ook vochtig was.

Toen ik de PC de eerste keer aan deed zetten hoorde ik wel in de voeding een harde klik, zou het kunnen dat hier ook een soort "stop" zit wat doorgebrand is? Ik moet nu iedere keer wanneer ik de PC aan wil zetten eerst de stekker uit de voeding trekken, de stekkerdoos waar de PC op aangesloten is "aan" zetten, dan de stekker weer in de voeding steken. Ik heb een nieuwe (vervangende) stekkerdoos aangesloten en de stroomkabel vervangen.

Ik heb niet veel verstand van elektra vandaar mijn vraag hier of dit kwaad kan, te repareren is (door kundige schoonfamilie), VEILIG is of ik beter een nieuwe voeding kan aanschaffen? Dat laatste wil ik liever nog uitstellen omdat ik later dit jaar een nieuwe PC wil bouwen. Wat voor voeding het precies is kan ik checken mocht dit meerwaarde blijken te hebben.

Alvast bedankt!! :)

Roël

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:22
Als de PC verder wel werkt, en echt de zekering eruit gaat, en niet de aardlek, denk ik ik dat er te veel op de groep zit waar je de PC op aansluit.

Makkelijke test is dan de PC aansluiten ergens waar de stroom erop blijft, als de zek, er nu uit vliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:51

Tazzios

..

@MEN-O zo te lezen is er niets mis met groepen of de elektra in huis en heeft alleen de PC een vreemd opstart ritueel.

@itaalol wat gebeurd er dan indien je alleen de stekkerdoos aan zet en dan op de aan knop drukt? Het ritueel voedingsstekker er pas insteken indien er stroom opstaat lijkt mij wat overbodig/vreemd.

wat gebeurd er indien je de stekkerdoos aan laat staan, dus PC uit zetten en weer aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:22
Ik bedoel niet dat er iets mis is ; het kan zo zijn dat de groep waarop de PC zit al aardig belast word door iets koelkast/tv/weetikhet, en bij het inschakelen er een piekspanning komt die net ff teveel is.

Als de aardlek eruit gaat, is er daadwerkelijk niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itaalol
@MEN-O Het is alleen de zekering inderdaad. Ik zal de pc eens op een andere groep aansluiten. Ik vind wel dat de verdeling van groepen echt super onlogisch is. De groep waar de PC nu op aangesloten is, is een "kantoor" op de bovenverdieping waar alleen de PC met randapparatuur, een laptop (soms twee) is aangesloten. Het gekke is dat ook een deel van de keuken hier op aangesloten lijkt te zijn maar zover ik heb gechecked beïnvloed dit twee lampen en that's it.

@Tazzios Als ik de stekkerdoos "aan" laat of aanzet terwijl ik niets met de PC doe (stroomstekker aangesloten en de voeding aan) en dan de PC aan zet valt de groep uit.

Als ik wat meer informatie moet geven hoor ik het graag, ik woon gehuurd en kan een overzicht van groepen in het huis opzoeken mocht dit van meerwaarde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:58

nelizmastr

Goed wies kapot

Als de voeding zo oud is als de rest van de PC is het sowieso een idee om deze te vervangen. Zeker als er vocht bij is geweest.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

kan ook piekstroom zijn bij inschakelen voeding soms gewoon de groep een paar keer achter elkaar aandrukken met de pc aan

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:36
Als de zekering er uitvliegt als je de computer aanzet, dan zit of je electra netwerk niet goed in elkaar, je overbelast het netwerk of je hebt piekstroom uit de voeding. Een computer geeft normaal echt niet zoveel piekstroom dat de zekering doorslaat, dan zat je met belasting van het netwerk al op het randje.

Dus als de rest van het netwerk niet zwaar belast is, dan is het gewoon de voeding en dat geeft dan ook al aan de voeding gaar is.

Dan moet je zeker niet acties zoals
Fish schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 11:22:
kan ook piekstroom zijn bij inschakelen voeding soms gewoon de groep een paar keer achter elkaar aandrukken met de pc aan
gaan doen. De zekering zit er met een reden en klapt er ook uit met een reden. Bovendien slijten die dingen als ze vaak afslaan en slaan ze daardoor steeds minder snel af, wat gewoon gevaarlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:42
2 jaar stil staan is voor bijna elke voeding funest. Het moet wel heel goede kwaliteit zijn wil het nog een beetje fatsoenlijk werken/binnen de normen presteren. Wat is het merk en type van de voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itaalol
@nelizmastr Ja het vervangen is wel het plan zo rond de zomer/begin najaar.

@White Feather Het zou me niets verbazen als de elektra in de woning niet helemaal lekker is. Het lijkt mij heel sterk dat de groep of het huis zelf overbelast is. Dankjewel voor de tip, ik wist niet dat een zekering kan slijten.

@Uszka Het is een Cooler Master Silent Pro 700W (uit 2011-2012 schat ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
itaalol schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 19:04:

@Uszka Het is een Cooler Master Silent Pro 700W (uit 2011-2012 schat ik).
Redelijke voeding maar niet meer dan dat. 85 graden primaire caps en de secundaire zijn ook niet van goede kwaliteit. Dan is 2 jaar stilstand erg lang. Daar gaat die voeding sneller van achteruit dan van 2 jaar gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itaalol
Uszka schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 19:19:
[...]

Redelijke voeding maar niet meer dan dat. 85 graden primaire caps en de secundaire zijn ook niet van goede kwaliteit. Dan is 2 jaar stilstand erg lang. Daar gaat die voeding sneller van achteruit dan van 2 jaar gebruik.
85 graden is de maximale temperatuur wat de voeding kan worden? Sorry ik heb er echt géén verstand van. Is het verstandig, maar vooral veilig om te wachten tot de zomer om een nieuwe pc samen te stellen of raad je aan de voeding sneller te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Dat is de temperatuur waarbij de verwachte levensduur van de caps opgegeven wordt. Als het onderdeel een temperatuur van 85 graden heeft dan is de verwachte levensduur zeg 2000 uur. Hoe koeler het onderdeel gehouden wordt hoe langer de levensduur. 10 graden koeler kan al een 50% langere levensduur inhouden. Voedingen met een 85 graden main cap hebben vaak een temperatuur rating van 30 graden, dus te gebruiken bij een omgevingstemperatuur tot 30 graden. Een beetje voeding heeft allemaal 105 graden caps welke een veel langere betrouwbare levensduur hebben en zijn te gebruiken in een omgevingstemperatuur van 40 - 50 graden.

Kan je van iemand een voeding lenen om mee te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itaalol
Thanks voor de uitleg! Zeker iets wat ik mee ga nemen in de toekomst. Ik kan eens rondvragen maar ben bang van niet. Maar altijd het proberen waard. :)
Pagina: 1