Is OLED voor mij de goede keuze mbt inbranden

Pagina: 1
Acties:
  • 9.233 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krammetje
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-04 23:41
Ik ben van plan een 65inch oled BX te kopen bij MediaMarkt.
Nu ken ik de verhalen van vroeger mbt inbranden en tegenwoordig zou het minder moeten voorkomen.
Feit is echter dat er bij ons wel eens urenlang dezelfde beelden aanstaan. Ik weet dat het niet handig is maar het komt wel eens voor dat mijn zoontje een film oid op pauze zet en dat dit 3 uur later nog steeds op dezelfde scene op pauze staat.

Ik snap dat dat niet handig is en we proberen dit te voorkomen maar soms hebben wij het niet door als we bijvoorbeeld in de tuin zitten.

Is de kans op inbranden in dat soort gevallen groot of is er echt geen kans op inbranden meer tegenwoordig?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:48
Ik zou een PHILIPS of SONY pakken die branden niet in en zijn goed beveiligd.
Als je een low budget merk zoals LG pakt loop je dat risico wel daar zijn legio verhalen over en LG sluit inbranden ook uit van garantie.

[ Voor 11% gewijzigd door boyette op 24-04-2021 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kijk je films via netflix of een andere dienst die gewoon via een app op de TV werkt dan gaat na 2 minuten (oid) het scherm over op een screensaver. Dan heb je dat gevaar dus niet. Via een HDMI apparaat kan dat wel, dan zou je moeten kijken of die een screensaver heeft. (Humax bijvoorbeeld wel, Chromecast niet.) Als je of hij naar iets kijkt wat niet na een paar minuten pauze op een screensaver overgaat zou ik inderdaad niet voor OLED kiezen.... echter zelf zou ik liever dat apparaat eruit halen en zorgen voor iets dat wel een pauze screensaver heeft, want ik wil echt niet weg bij OLED ;)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Wij hebben de Sony A89 OLED, deze heeft tegenwoordig allerlei dingen ingebouwd om inbranden te voorkomen, zoals schermvernieuwing, schermkalibratie en pixelverschuiving.
Verder kun je instellen dat de TV na een bepaalde tijd naar de screensaver gaat of dat hij uit gaat na tijdje geen gebruik.
Met al deze maatregelen is de kans op inbranden dus erg klein. Wij kunnen je dus de Sony A89 OLED aanraden want hij heeft prachtig beeld en geluid.

[ Voor 5% gewijzigd door HereIsTom op 24-04-2021 10:31 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:02
boyette schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 00:44:
Als je een low budget merk zoals LG pakt loop je dat risico wel daar zijn legio verhalen over en LG sluit inbranden ook uit van garantie.
Je weet dat alle OLED panelen, dus ook die van Philips of Sony, door LG geproduceerd worden ;) En allemaal hebben ze dezelfde beveiligingen ingebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
DutchOwnage schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 10:38:
[...]

Je weet dat alle OLED panelen, dus ook die van Philips of Sony, door LG geproduceerd worden ;) En allemaal hebben ze dezelfde beveiligingen ingebouwd.
Nee dat weet ik niet en dat is ook niet zo.

Ik zie trouwens net wel dat SONY ook inbranden uitsluit van garantie alleen de kans bij Sony is niet echt zo groot vanwege de beveiliging.
Wel opmerkelijk overigens.
Mogelijk kan je de beveiliging daar ook handmatig uitschakelen dan.

Bij Philips is dit in ieder geval 100% zeker onmogelijk.

[ Voor 31% gewijzigd door boyette op 24-04-2021 18:15 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Laatst online: 00:02
boyette schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 18:01:
[...]

Nee dat weet ik niet en dat is ook niet zo.
Dat is dus wel zo. Graag even bij de feiten blijven.

https://www.oled-info.com...0many%20other%20companies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
ik refereerde aan de beveilging die bij LG zeker anders is. De complete software is totaal anders en volgens mij is die ook uit te schakelen of aan te passen. Daarom branden ook zoveel schermen in.

overigens heb je dan ook het zeer beperkte WEBOS tegenover Android

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-07 11:29

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik heb geen cijfers gezien dat LG's vaker inbranden dan Philips of Sony en als ze vaker zouden inbranden dan zouden die cijfers inmiddels geheid bekend zijn, dus ik denk dat ik dit naar het Rijk der Fabelen ga verwijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
@Krammetje er zijn zeer weinig verhalen dat mensen hun TV uit het oog verloren met inbranden tot gevolg en dat is logisch, want de TV laat zich op die manier niet vrijwillig inbranden. Menu en de meeste applicaties hebben een screensaver en als het apparaat geen screensaver kan gebruiken (bijvoorbeeld HDMI), dan zal hij de helderheid na een tijdje gaan terugschroeven om inbranden te voorkomen.

De verhalen over inbranden die je leest zijn vaak over zenderlogo's en andere felle icoontjes die vaak in beeld komen, daar moet je dus wel een beetje mee oppassen, maar ook hier is inbranden tegenwoordig zeer zeldzaam geworden. De televisies zijn elk jaar minder inbrandgevoelig geworden en eigenlijk zijn er vanaf de 2018-modellen heel weinig meldingen van inbranding te vinden. We zitten inmiddels in 2021, dus ik zou net als velen gewoon toeslaan en jarenlang van het mooie beeld genieten. Ik heb in januari 2018 een C7 gekocht, ik had klappertanden bang kunnen zijn, maar nog altijd nul inbranden en die ruim 3 jaar kijkplezier neemt niemand me meer af. Als ik toen de stap kon maken, kan jij dat nu zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Bij mij Sony A89 wordt door de software de logo’s gedimd, dus ook die branden niet meer in.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Inderdaad, dat gebeurt tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaanone
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-06 09:04
Ik heb een aanvullende vraag op de hierboven gestelde vraag.

Ik zit al een tijdje te twijfelen om een OLED TV te kopen, maar omdat hij op een plek zou komen te staan waar hij +- 1 a 2 uur per dag direct zonlicht zou ontvangen ben ik nog niet tot kopen overgegaan. Ik zou mijn rolgordijn elke keer kunnen sluiten, maar het is niet realistisch dat ik hier de komende tien jaar elke avond aan denk.

Mijn vraag: Hoe zit het met direct zonlicht en inbranden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-07 09:51
Zonlicht heeft er wel invloed op maar LCD/LED is daar volgens mij ook niet vrij van.
Op de lange duur verkleurd alles door zonlicht.

@boyette
Waarom is WebOS zeer beperkt t.o.v Android TV (ik heb beide platformen)?
De diensten die het meest gevraagd zijn op een TV zijn bij beide platformen gewoon beschikbaar.
Ondersteuning van Atmos en HDR op Netflix was bij WebOS zelfs eerder dan bij Android TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zaanone schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 10:07:
Ik heb een aanvullende vraag op de hierboven gestelde vraag.

Ik zit al een tijdje te twijfelen om een OLED TV te kopen, maar omdat hij op een plek zou komen te staan waar hij +- 1 a 2 uur per dag direct zonlicht zou ontvangen ben ik nog niet tot kopen overgegaan. Ik zou mijn rolgordijn elke keer kunnen sluiten, maar het is niet realistisch dat ik hier de komende tien jaar elke avond aan denk.

Mijn vraag: Hoe zit het met direct zonlicht en inbranden?
Wat uitmaakt is de kracht van de zon. Heb je in juni-augustus tussen 12 en 4 de zon er pal op, Dan ga je (zo goed als zeker) problemen krijgen. Heb je in het voor en najaar de zon erop wat vroeger of later op de dag dan ga je niks merken.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:21

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

boyette schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 18:54:
[...]

ik refereerde aan de beveilging die bij LG zeker anders is. De complete software is totaal anders en volgens mij is die ook uit te schakelen of aan te passen. Daarom branden ook zoveel schermen in.

Wat een LG-bash.
Alle televisieschermen met OLED-techniek, worden gemaakt door LG. Zelfs alleen door LG.
LG heeft gewoon een screensaver, logo dimming, beeldverschuiving, beeldverversing, enz.
Enige moment waarop dat niet werkt is als je bijv. een HDMI-apparaat lang op pauze hebt aanstaan, dan gaat ie niet op de screensaver. LG WebOS werkt trouwens meer dan uitstekend. Heb je überhaupt ervaring met LG OLED-televisies?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Jorgen schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:34:
[...]

Wat een LG-bash.
Alle televisieschermen met OLED-techniek, worden gemaakt door LG. Zelfs alleen door LG.
LG heeft gewoon een screensaver, logo dimming, beeldverschuiving, beeldverversing, enz.
Enige moment waarop dat niet werkt is als je bijv. een HDMI-apparaat lang op pauze hebt aanstaan, dan gaat ie niet op de screensaver. LG WebOS werkt trouwens meer dan uitstekend. Heb je überhaupt ervaring met LG OLED-televisies?
Zonder een LG te hebben, maar de beeldbescherming wordt volgens mij door elke fabrikant apart gedaan. (Ik vermoed de zelf-herstel die OLED soms uitvoert wel in samenspraak met LG). Als voorbeeld, mijn Philips OLED gaat ook naar screensaver als een HDMI input lang op pauze staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

dmantione schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 19:23:
@Krammetje er zijn zeer weinig verhalen dat mensen hun TV uit het oog verloren met inbranden tot gevolg en dat is logisch, want de TV laat zich op die manier niet vrijwillig inbranden. Menu en de meeste applicaties hebben een screensaver en als het apparaat geen screensaver kan gebruiken (bijvoorbeeld HDMI), dan zal hij de helderheid na een tijdje gaan terugschroeven om inbranden te voorkomen.

De verhalen over inbranden die je leest zijn vaak over zenderlogo's en andere felle icoontjes die vaak in beeld komen, daar moet je dus wel een beetje mee oppassen, maar ook hier is inbranden tegenwoordig zeer zeldzaam geworden. De televisies zijn elk jaar minder inbrandgevoelig geworden en eigenlijk zijn er vanaf de 2018-modellen heel weinig meldingen van inbranding te vinden. We zitten inmiddels in 2021, dus ik zou net als velen gewoon toeslaan en jarenlang van het mooie beeld genieten. Ik heb in januari 2018 een C7 gekocht, ik had klappertanden bang kunnen zijn, maar nog altijd nul inbranden en die ruim 3 jaar kijkplezier neemt niemand me meer af. Als ik toen de stap kon maken, kan jij dat nu zeker.
Mijn LG C7 uit 2017 laat ook geen schade in beeld zien en die staat toch heel vaak aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khallouki
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:01
boyette schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 00:44:
LG is geen low budget, heeft een uitstekende OS en brouwkwaliteit is erg goed. @Anoniem: 37297 ik heb 5 jaar lang een van de eerste LG OLED tv’s gehad, zonder enige issues of inbranding. Heb sinds vorig jaar een nieuwer model aangeschaft, heerlijk. Ik zou me daar geen zorgen om maken en gewoon lekker voor een LG tv gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:49

JTfoto

Work hard

Ook ik kan bevestigen dat ik nog geen enkele vorm van inbranden heb gehad op mijn LG C8 OLED TV. Bevalt uitstekend en staat regelmatig aan. Kan je zeker een OLED aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-07 15:41
Ik heb een LG OLED C9, geen inbrand beschadigingen en tv staat hier echt heel veel aan. Ben er nog steeds heel erg blij mee!

Wordt ook vaak gebruikt met de PS5/XSX tijdens gamen heb je ook meer statische beelden maar echt nergens last van 👌🏻

[ Voor 85% gewijzigd door DM89 op 30-10-2021 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-06 12:31
Ik zie om mij heen een hoop ellende met de Oled's van LG (inbranden, schade door zonlicht, veel technische problemen. Allen met verschillende types). Misschien dan inderdaad niet dit low budget merk kopen maar bv Phillips of Sony. Zelf overigens uitermate tevreden met een Qled.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:57
e.looijenga schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:05:
Ik zie om mij heen een hoop ellende met de Oled's van LG (inbranden, schade door zonlicht, veel technische problemen. Allen met verschillende types). Misschien dan inderdaad niet dit low budget merk kopen maar bv Phillips of Sony. Zelf overigens uitermate tevreden met een Qled.
Oled mag niet in direct zonlicht. Staat ook in de boekjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• e.looijenga
Technofreakz schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:22:
[...]

Oled mag niet in direct zonlicht. Staat ook in de boekjes.
Alleen daarom al zou dit voor mij een no go zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:57
e.looijenga schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:37:
[...]

Alleen daarom al zou dit voor mij een no go zijn
Wij houden van duisternis en vinden een qled vreselijk slecht beeld geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• e.looijenga
Ik van levendige kleuren en een tv die ik kan neerzetten op een plek waarbij ik niet bang hoef te zijn dat hij stukgaat door zonlicht of bang hoef te zijn voor inbranden. De Sony Oleds kan ik qua kleur wel waarderen, zitten ook goed in elkaar. De LG's zou ik persoonlijk met een hele grote boog omheen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdesign
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-06 14:02
Ik heb 4 jaar lang een LG C7 55 inch OLED TV gehad, ik gebruikte deze elke dag 4 uur en in de weekenden wel 8 uur per dag. 0 inbranding, ik heb hierop gegamed, films gekeken, series, youtube etc. Natuurlijk komt inbranden voor maar vooral met de nieuwere modellen zie ik dit bij normaal gebruik niet gebeuren. Mocht je nou alleen maar voetbal kijken 8 uur per dag of 1 nieuwskanaal dan zou ik voor een andere TV gaan. Persoonlijk stap ik nooit meer af van OLED sinds LCD hier gewoon niet tegenop kan qua beleving.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 23:03
e.looijenga schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:06:
Ik van levendige kleuren en een tv die ik kan neerzetten op een plek waarbij ik niet bang hoef te zijn dat hij stukgaat door zonlicht of bang hoef te zijn voor inbranden. De Sony Oleds kan ik qua kleur wel waarderen, zitten ook goed in elkaar. De LG's zou ik persoonlijk met een hele grote boog omheen lopen.
Alle OLED panelen in alle tv’s komen van LG. Dus ook een Sony mag niet in direct zonlicht.

Vraag me daarnaast af waar jij jouw wijsheid van LG = budgetmerk vandaan haalt. OLED tv’s van LG staan niet bepaald bekend om hun lagen prijs. Het is dat er nu voor t eerst een goedkoop model is (A-serie).

En ik denk dat LG’s meer langskomen in problemen om de doodsimpele reden dat die gewoon veel meer verkocht worden. Of laat jij cijfers zien dat LG OLEDS vaker kapot gaan dan Sony’s of Philips (wat niks meer dan een oud-hollandsch label is voor in licentie gemaakte Chinese tv’s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-06 20:11

Hakker

a.k.a The Dude

Ik heb een LG OLED en nog nooit problemen mee gehad ook niet als ik 3 weken de tour zit te kijken

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-07 12:33
Technofreakz schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:02:
[...]

Wij houden van duisternis en vinden een qled vreselijk slecht beeld geven.
Heb een LG C9 gehad en na de verhuis ivm zonlicht een QLED gekocht. Geen greintje spijt van, zijn puike TV’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possemaster
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-06 08:14
boyette schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 18:54:
[...]

:+

Knowledge is Power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 499527

t14wo schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:28:
[...]
OLED tv’s van LG staan niet bepaald bekend om hun lagen prijs.
Juist wel!
Daarom zijn ze ook zo populair.

Voor dezelfde maat oled televisie van andere merken, betaal je altijd veel meer. Met name Sony en Panasonic.

Ik zeg altijd maar... LG staat voor Lekker Goedkoop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01:40
Ik kan je met gerust hart vertellen dat ik nergens last van heb in verband met inbranden. Mijn OLED televisie model 2015 een LG 55EG910V 55-inch Full-HD en deze gebruik ik sinds mei 2016 intensief en nog nooit last gehad, even aftikken. Je hoeft je geen zorgen te maken. Ik ben een intensieve gebruiker

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 23:03
Anoniem: 499527 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:29:
[...]

Juist wel!
Daarom zijn ze ook zo populair.

Voor dezelfde maat oled televisie van andere merken, betaal je altijd veel meer. Met name Sony en Panasonic.

Ik zeg altijd maar... LG staat voor Lekker Goedkoop ;)
Als je specifiek op zoek bent naar een OLED, dan klopt het. Maar als je op zoek bent naar een TV, dan zeker niet. 1200-3500 voor een tv valt niet bepaald in de low budget range.

Als het gaat om OLED tv’s dan is LG vaak wel scherp geprijsd. Ik vermoed omdat ze zelf de panelen produceren. Dat scheelt nogal een klap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Ik zie niet in waarom een zes maanden oud aankoopadvies topic door het een artikel op de frontpage zo om wordt gedoopt tot een discussietopic. Althans, de gedachte is een discussietopic maar een opsomtopic is sneller het gevaar. Ik ga dit achter de schermen navragen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.