Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
ik wil een van een aantal makita accu's een powerbank maken .. (14,4v 3A)

maar ik wil niet dat ze van elkaar "stroom" jatten dus dan heb ik een diode nodig ? toch maar omdat de li-ion best hoge ontlading kunnen trekken moet ik de diode daar neem ik aan op aanpassen ?

ik ben niet zo electronisch onderlegt

doel is btw 12v (camping meuk) / usb powerbank te maken met extended levensduur .. wat ik wil voorkomen is dat 1 lege accu de boel verstoort .. of als dit onhandig is begrijpen waarom :)

Tja vanalles

Beste antwoord (via vso op 24-04-2021 11:03)

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:06
Diodes zijn niet nodig als de accu's altijd hetzelfde opgeladen zijn. Dan kun je ze gewoon parallel zetten en gebeurt er niks, en ze zullen altijd "gelijk" ontladen. Anders moet je met iedere accu 1 diode in serie zetten, dan pakt hij de stroom uit de meest opgeladen accu tot ze gelijk zijn (en daarna komt de stroom min of meer gelijk verdeeld uit beide accu's).

Als je een 3A powerbank wilt maken moet je diodes hebben die minimaal 3A aankunnen. Die zijn eenvoudig genoeg te vinden. Je kan in plaats voor gewone diodes ook kiezen voor Schottky-diodes, die hebben een lagere spanningsval (dus efficiënter) maar een wat grotere lekstroom (zodat de ene accu alsnog - héél langzaam - de andere kan opladen).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 11:35

SA007

Moderator Tweaking
Met een paar diodes de accu samenvoegen doet 2 dingen:
1. Je raakt wat spanning en vermogen kwijt in de diode (0.7V, en 0.7 * het aantal ampere wat je trekt in watt).
2. Al het vermogen wordt geleverd door de volste accu, pas als de accu's tot hetzelfde niveau ontladen is gaan het vermogen zich delen over meerdere accu's.

Houdt er wel rekening mee dat 14.4V het nominale voltage is, vol/onbelast kan die spanning stijgen tot 15.2V, wat wellicht te hoog is voor 12V spullen.
Voor in een auto is meestal het bereik 11.8-14.2V, dus 15.2 is daar een eindje boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Moeten het specifiek Makita accu's zijn? Ga je ze openmaken of wil je ze ook nog "gewoon" in je accutol kunnen gebruiken?

In dat laatste geval zou ik ze denk ik parallel zetten met idd diodes ertussen. @SA007 legt het al goed uit. Maar met de 0,7V drop van een diode komt je spanning aardig in de range van die van een auto accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Nog even niet aan beginnen, probeer het eerst na te bootsen met een paar kleine baterijen op een breadboard. AA baterijen kan je bij wijze van spreken met een paar draadjes op een afstand leggen, met die makita is je voortent weg.

Leuk idee, maar persoonlijk moet ik er niet aan denken.

[ Voor 11% gewijzigd door Arloid op 23-04-2021 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@mcDavid ik ben niet van plan ze open te maken, ik wil ze ook nog inderdaad op een accutol kunnen gebruiken.

ik heb nu 4x een USB adapter, voor die dingen, ik vermoed niet dat er een 12v uitgang op zit .. en wellicht dat ik ze met xt60 connectors oid in serie/parallel (same voltage meer ampere oid) . kan zetten met een 1a/2a fuse tussen de + en iets wat er op aangesloten word

ik was niet van plan bv 2x 14,4 --> 28,8 oid te "genereren"

ik heb een dsp5005 liggen om indien nodig de spanning oid te verlagen ..

ik wou eigenlijk overspanning/onderspanning via de interne makita loadbalancer boards (die hebben ze toch?) overlaten ..

maar terug naar de doelstelling, ik zoek eigenlijk een "simple" schakeling waarbij ik niet de accu oplaad via de buurman oid ... als een diode niet handig is wat is dan een beter alternatief een e-fuse ? of zit ik dan weer way of base ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electroman4you
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-09 09:41
ik dacht ... dit moet toch wel al eens door iemand gemaakt zijn ... dit bestaat zelf van Makita :

https://www.mtools.be/mak...ancy-zoom-gallery-image-1

Maar ja .. zelf maken is altijd leuker !

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:06
Diodes zijn niet nodig als de accu's altijd hetzelfde opgeladen zijn. Dan kun je ze gewoon parallel zetten en gebeurt er niks, en ze zullen altijd "gelijk" ontladen. Anders moet je met iedere accu 1 diode in serie zetten, dan pakt hij de stroom uit de meest opgeladen accu tot ze gelijk zijn (en daarna komt de stroom min of meer gelijk verdeeld uit beide accu's).

Als je een 3A powerbank wilt maken moet je diodes hebben die minimaal 3A aankunnen. Die zijn eenvoudig genoeg te vinden. Je kan in plaats voor gewone diodes ook kiezen voor Schottky-diodes, die hebben een lagere spanningsval (dus efficiënter) maar een wat grotere lekstroom (zodat de ene accu alsnog - héél langzaam - de andere kan opladen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Tom-Z schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 09:20:

thx !

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Electroman4you schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 08:30:
ik dacht ... dit moet toch wel al eens door iemand gemaakt zijn ... dit bestaat zelf van Makita :

https://www.mtools.be/mak...ancy-zoom-gallery-image-1

Maar ja .. zelf maken is altijd leuker !
ik heb er 4 van ome ali .. iets goedkoper (10,- per stuk) ..

Tja vanalles

Pagina: 1