Multiroom audio: Open alternatieven of toch maar Sonos?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickkert94
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18-05 20:16
Ik ben op zoek naar een Multiroom installatie die werkt met mijn zuilen en liefst ook versterker.
Tot nog toe enkele pogingen gedaan maar ik kan nog niet echt iets vinden waar ik helemaal warm voor loop.
Het moet prettig werken met spotify (niet zoals sonos), en tv audio multiroom kunnen verdelen is bonuspunten. Prijskaartje liefst minder dan Sonos, niet hoger in elk geval.

Open ecosysteem is bonuspunten. Beetje gelezen over Mopidy en snapcast, als developer lijkt het me leuk dat ik hier misschien ooit nog wat bij kan bouwen als ik zin heb! Nadat ik mijn handjes vuil heb gemaakt moet het ecosysteem echter wel stabiel werken, ik wil er niet teveel naar om kijken en vraag me af of dat hiet zo is.

Ervaringen tot nog toe:
Sonos Arc+Sub + Play 1's
Systeem werkt als een tierelier, daar word je blij van. Helaas kan de soundbar en sub op geen manier op tegen de zuilen en werkt de app matig met spotify. Een alternatief zou de sonos Port zijn maar ik zou liefst mijn TV audio (Youtube met name) ook multiroom streamen, wat niet gaat zonder de soundbar.
Dan vind ik het uiteindelijk een forse totaalprijs voor een spotify integratie die niet prettig is en missende features.

Arylic
Heb nu de port s50+ in combinatie met Mono amp's die wat speakers aansturen door het huis.
Klonk in eerste instantie erg mooi maar de scheuren komen de 1e dag van gebruik al naar voren.
+ Oude speakers zijn gemakkelijk smart te maken door de hardware in te bouwen
+ App heeft best prettige spotify integratie
- Eerste dag al n uur lopen klooien met installatie, speaker kapt er af en toe mee, 1 speaker is volledig out of sync. TV audio word gestreamed maar geeft over buiten de zuilen zware ruis en raar geluid. In zijn totaal gewoon brak dus, ik denk niet dat ze het zullen oplossen gezien ze al even bestaan
- Chinese maker; niet open source; supportduur is twijfelachtig. Dalijk bouw je je smart speaker en zit je met meuk.
- Ze betalen mensen voor reviews: Geef 5* stuur een screenshot en krijg 20-50% refund...

Dus, wie heeft er een soortgelijk pad bewandeld en kan zijn ervaringen met mij delen? :)

[ Voor 11% gewijzigd door rickkert94 op 23-04-2021 21:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:57
Echte multi room tweakers gebruiken snapcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:16

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Gewoon alles met aux/RCA aan elkaar knopen? (:
Ik weet eigenlijk niets van open multiroom audio.

Commercieel:
- MusicCast (Yamaha)
- Dante Audio
- Airplay 2 (Apple)
- Heos (Denon)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:04

Videopac

Rommelt wat aan.

Je hebt ook nog Bluesound van NAD.
Open source is er ook genoeg, maar dan moet je wel eens sbc met dac-opzetbordje en evt een versterker regelen.
- Volumio
- Rune
en het goede, oude Logitech Media Server (van de Squeezeboxen) wordt ook nog steeds goed onderhouden.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjoerdOe
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:50
Ik gebruik zelf snapcast I.c.m. librespot en dat draait zeer stabiel. Gaat om 3 clients (woonkamer, keuken en tuin) en 1 server. Altijd goed “in sync” en draait zeer stabiel.

Dit alles gekoppeld in home-assistant en via een automation gekoppeld aan “dummy-lampen” die ik weer naar HomeKit doorzet. Zodoende kan ik via mijn telefoon met een dimbare lamp het volume per client regelen (en dus ook vanuit mijn lock-screen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:04
martyw schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 21:55:
Echte multi room tweakers gebruiken snapcast
Echte multi room tweakers gebruiken Roon. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:48
Ja ja, TS wil een multiroom goedkoper dan sonos en jij noemt Roon. Wat over het algemeen een stuk duurder is afhankelijk van connectors die je gebruikt en ook nog een jaarlijkse licentiebedrag heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvibe
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-06 09:02
Systeem werkt als een tierelier, daar word je blij van. Helaas kan de soundbar en sub op geen manier op tegen de zuilen en werkt de app matig met spotify.
Je hebt de sonos app toch niet nodig voor spotify of ben ik nou gek. Gewoon app van spotify zelf gebruiken.

Zwolle | 8500 Wp met Growatt 7000XH | 20 graden op ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickkert94
Dus ik kwam er gisteren achter dat je tegenwoordig ook een hoop kan met Google home en casting.
Op deze manier kun je speakers koppelen zoals de harman kardon citation 1 MK2 (150,- per 2) en citation 200. (325,-) Dit even vergeleken met zelfbouw; Pi + versterkertje kost al gauw 100 euro en dan heb je nog een speaker nodig.

Dus de knoop doorgehakt en voor de Harman kardon's gegaan. Werkt tot nog toe goed!
De zuilen worden aangestuurd dmv een chromecast en alles speelt middels google home en audio groups synchroon.

Misschien wat minder customizable dan gehoopt maar nu ben ik wel mooi klaar voor 650,- met vrijwel geen gekut :)

Bluesound lijkt me uiteindelijk duurder dan Sonos e.d.
Roon klinkt opzich wel leuk, nu lees ik alleen niet wat die connectors kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickkert94
Kvibe schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 18:39:
[...]

Je hebt de sonos app toch niet nodig voor spotify of ben ik nou gek. Gewoon app van spotify zelf gebruiken.
Niet dat ik weet maar zou het zomaar gemist kunnen hebben. Is sonos aan te sturen via Spotify connect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvibe
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-06 09:02
rickkert94 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 22:15:
[...]

Niet dat ik weet maar zou het zomaar gemist kunnen hebben. Is sonos aan te sturen via Spotify connect?
Zeker. In het 'Je hoort nu'-scherm in de Spotify-app tik je op 'BESCHIKBARE APPARATEN' en selecteer je een Sonos-speaker of-groep waarop je wilt afspelen. Vervolgens gebruik je Spotify zoals je dat normaal ook zou doen.

Zwolle | 8500 Wp met Growatt 7000XH | 20 graden op ZZO

Pagina: 1