Op het internet via externe computer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yasmina26
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10-08-2023
Ik heb een vraag. Misschien werd deze al gesteld, maar ik kan hem niet terugvinden.

Ik heb volgende situatie: bij mijn vader heb ik een computer en een internetverbinding. Bij mijn moeder heb ik een kleine laptop, die altijd aanstaat, en een internetverbinding. Nu zoek ik een mogelijkheid om te surfen via de computer die bij mijn vader staat, over de internetverbinding van mijn moeder.

Ik stel mij voor dat de laptop bij mijn moeder als een soort VPN of proxy fungeert. Ik weet helaas niet welke software ik nodig heb.

Kan iemand mij de goede richting opduwen?
Alvast bedankt!
Yasmina

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Yasmina26 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 21:05:
Ik heb een vraag. Misschien werd deze al gesteld, maar ik kan hem niet terugvinden.

Ik heb volgende situatie: bij mijn vader heb ik een computer en een internetverbinding. Bij mijn moeder heb ik een kleine laptop, die altijd aanstaat, en een internetverbinding. Nu zoek ik een mogelijkheid om te surfen via de computer die bij mijn vader staat, over de internetverbinding van mijn moeder.

Ik stel mij voor dat de laptop bij mijn moeder als een soort VPN of proxy fungeert. Ik weet helaas niet welke software ik nodig heb.

Kan iemand mij de goede richting opduwen?
Alvast bedankt!
Yasmina
Ik denk (persoonlijk) dat 't wel eens interessanter kan zijn om te mogen gaan weten waarom je denkt dat je die 'route' wilt gaan bewandelen?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:23

DukeBox

loves wheat smoothies

Maar als antwoord op je vraag.. VPN is het mooiste maar je kan ook naar iets als teamviewer kijken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yasmina26
Mijn vader woont in België. Als ik vandaaruit iets wil zien dat op npostart.nl staat kan dat in vele gevallen niet. (niet mogelijk in uw regio) Ik kan wel via windscribe kijken, maar de gratis GB zijn snel opgebruikt. Het alternatief is een betalende VPN, maar via mijn moeder, die in Nederland woont) zou het toch gratis kunnen. Ik begrijp dat het kan, maar weet alleen niet waar te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Dan zou ik kijken of je iets als openvpn op je router kan draaien maar anders op de PC en de poorten doormappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yasmina26
Bedankt,
maar dat van die poorten is dan weer Chinees voor mij. Sorry.
Op de website van openvpn kom ik helaas geen windows versie tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yasmina26
Bedankt @DukeBox

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yasmina26
Will_M schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 21:07:
[...]

Ik denk (persoonlijk) dat 't wel eens interessanter kan zijn om te mogen gaan weten waarom je denkt dat je die 'route' wilt gaan bewandelen?
Vreemde reactie.

Ondertussen ben ik beter op de hoogte van VPN's. Ik gebruik de ingebouwde (ja zeker!) VPN server van Windows10 op de ene computer en de ingebouwde (ja ook!) windows VPN connection op de andere computer. OpenVPN bleek complex omdat de server alleen op unix & cie. draait. Dat is wel op te lossen met een vm.

Ik heb een tijd softether (helemaal windows) gebruikt en daarna strongswan. Veel gemakkelijker te installeren. Totdat iemand mij erop wees dat VPN volledig in windows 7, 8 en 10 aanwezig is en geen aparte software nodig is. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
En heb je dat ook netjes veilig gemaakt of heb je gewoon pptp open gezet?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:06
Yasmina26 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:26:
[...]

Vreemde reactie.

Ondertussen ben ik beter op de hoogte van VPN's. Ik gebruik de ingebouwde (ja zeker!) VPN server van Windows10 op de ene computer en de ingebouwde (ja ook!) windows VPN connection op de andere computer. OpenVPN bleek complex omdat de server alleen op unix & cie. draait. Dat is wel op te lossen met een vm.

Ik heb een tijd softether (helemaal windows) gebruikt en daarna strongswan. Veel gemakkelijker te installeren. Totdat iemand mij erop wees dat VPN volledig in windows 7, 8 en 10 aanwezig is en geen aparte software nodig is. 8)7
Nee, dat is geen vreemde reactie. We vragen dat niet om onze neus in jouw zaken te steken, maar om een beter antwoord te kunnen geven.

Er zijn namelijk ook nog steeds mensen die van een VPN verwachten dat hun internetsnelheid omhoog zal gaan als ze een snellere VPN gebruiken. Dat werkt natuurlijk niet zo. Daarom vragen we vaak even wat het doel ervan is. Dan kunnen we ook beter antwoord op maar geven.

Ik zou zeker met een sterk verouderd protocol als PPTP even uitkijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yasmina26
sig69 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 00:56:
En heb je dat ook netjes veilig gemaakt of heb je gewoon pptp open gezet?
Ik ben terug naar softether gegaan. Een veilige keuze.En combineerbaar met vb. OpenVPN...

[ Voor 6% gewijzigd door Yasmina26 op 07-08-2021 22:25 ]

Pagina: 1