Vloerverwarming, 12cm dekvloer een optie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Hallo, ik lees meer op dit forum dan ik post. Maar nu zit ik toch met een vraag, we zijn aan het verbouwen, houten vloer in de woonkamer er uit gesloopt.Inmiddels is de kruipruimte gevuld met 45cm schuimbeton type 500. Dit geeft een rc van 4 tot 4,5.

Nu is het peil van het beton wat lager uitgevallen, berekeningsfoutje. De dekvloer wordt nu 12cm, ik vind da wat veel op een vloerverwarming. Andere optie is noppenplaten er op met 30 mm isolatie, dan blijft er nog ruim 8 cm dekvloer over.

Mij lijkt dit een beter werkend systeem, past ook beter bij de reeds aangelegde vloerverwarming in de keuken die op eenzelfde wijze is gedaan.

Maar wat zijn hier de ervaringen, meningen. Dekvloer van 12cm aanhouden of de noppenplaten gebruiken met een extra 30mm isolatie.

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
seq_uence schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 20:27:
Hallo, ik lees meer op dit forum dan ik post. Maar nu zit ik toch met een vraag, we zijn aan het verbouwen, houten vloer in de woonkamer er uit gesloopt.Inmiddels is de kruipruimte gevuld met 45cm schuimbeton type 500. Dit geeft een rc van 4 tot 4,5.

Nu is het peil van het beton wat lager uitgevallen, berekeningsfoutje. De dekvloer wordt nu 12cm, ik vind da wat veel op een vloerverwarming. Andere optie is noppenplaten er op met 30 mm isolatie, dan blijft er nog ruim 8 cm dekvloer over.

Mij lijkt dit een beter werkend systeem, past ook beter bij de reeds aangelegde vloerverwarming in de keuken die op eenzelfde wijze is gedaan.

Maar wat zijn hier de ervaringen, meningen. Dekvloer van 12cm aanhouden of de noppenplaten gebruiken met een extra 30mm isolatie.
Of de vloerverwarming na de tijd infrezen? Dan heb je de vloerverwarming een stuk hoger liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:56
Ik zou de ruimte die teveel is opvullen met isolatie. Of dat nou noppenplaten of pir is, maakt niet uit. Dat scheelt vast weer een hoop energieverlies t.o.v. vloerverwarming direct op schuimbeton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@seq_uence Wil je aannemer serieus beginnen aan het aanleggen van vloerverwarming onder een dekvloer van 12 Centimeter dikte?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:14
Ik heb het in m’n badkamer. Zelf gelegd en moest ook aardig dikke dekvloer in om genoeg inbouwdiepte voor douchedrain te creëren.

Was bang dat de dikke laag cement er voor zou zorgen dat de vloerverwarming minder goed zou werken. Maar hier is niks van te merken, de vloer wordt prima warm (24-25° met 40° aanvoer) en dan stook ik niet eens 24/7, maar pas vanaf eind vanaf einde middag. Heb de slang (16x2) op HOH 10cm gelegd.

Nadeel is dat het zoveel cement is. Ik had voor 5,5m2 zo’n 40 zakken nodig :X

In jouw geval lijkt het mij beter om het op te vullen met isolatie en daar de slangen bovenop.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 23-04-2021 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:19
Will_M schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 22:11:
@seq_uence Wil je aannemer serieus beginnen aan het aanleggen van vloerverwarming onder een dekvloer van 12 Centimeter dikte?
Bij mijn fabriek ligt de vloerverwarming dieper dan 10 cm (want we mogen max 10 cm in de vloer boren voor bevestigen van machines etc). Dus het kan wel. Systeem wordt er natuurlijk niet sneller op :)
Nadeel van die vloer laten zweven is wellicht dat 'ie dan kwetsbaarder en gehoriger wordt.

Je zou ook eerst 4 cm kunnen storten, dan de vloerverwarming en dan de rest. Je droogtijd wordt wel een ding, met 1 cm per week.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ThinkPadd schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 22:14:
Ik heb het in m’n badkamer. Zelf gelegd en moest ook aardig dikke dekvloer in om genoeg inbouwdiepte voor douchedrain te creëren.

Was bang dat de dikke laag cement er voor zou zorgen dat de vloerverwarming minder goed zou werken. Maar hier is niks van te merken, de vloer wordt prima warm (24-25° met 40° aanvoer). Heb de slang (16x2) op HOH 10cm gelegd.

Nadeel is dat het zoveel cement is. Ik had voor 5,5m2 zo’n 40 zakken nodig :X

In jouw geval lijkt het mij beter om het op te vullen met isolatie en daar de slangen bovenop.
Je stookt nu dus (veel) koud beton warm waar je onnodig veel energie (gas?) voor gebruikt. Het opstoken is meestal maar éénmalig doordat de pomp(en) blijven draaien maar die hoeveelheid beton blijven verwarmen is een beetje zonde van de energie (IMHO).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:14
Will_M schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 22:19:
[...]

Je stookt nu dus (veel) koud beton warm waar je onnodig veel energie (gas?) voor gebruikt. Het opstoken is meestal maar éénmalig doordat de pomp(en) blijven draaien maar die hoeveelheid beton blijven verwarmen is een beetje zonde van de energie (IMHO).
De badkamer zit op de eerste verdieping, dus het is een verdiepingsvloer waar het op ligt. Geen ijskoude kruipruimte ofzo eronder ;) Achteraf gezien had ik misschien wel wat isolatie toe willen voegen. Ik kan met de warmtebeeldcamera namelijk zien dat het plafond in de keuken (daarboven zit de badkamer) flink warm wordt. Indirect dus plafondverwarming gecreëerd :+ Maar vraag is of dat erg is, de warmte blijft binnen de schil en is dus bruikbaar.

Ik verbruik nog geen 800m3 per jaar, dus het lijkt mij sterk dat het hiermee ineens x2 zou gaan. Het loopt gewoon mee in het CV-circuit, ik heb geen aparte thermostaat in de badkamer. Zodra de kamerthermostaat afslaat dan stopt de badkamer dus ook met verwarmen. Heb het daarom HOH 10cm gelegd om zoveel mogelijk vermogen uit de vloer te persen (=sneller warm).

Voor een primaire leefruimte zou ik het inderdaad niet zo oplossen. Door de gigantische massa krijg je enorm veel vertraging in het systeem. Je hebt daardoor kans op overshoots waardoor het veel te warm wordt. Ook is even de thermostaat een tikje geven er niet echt bij, best kans dat je het effect daar van pas 2-3 uur later merkt bijv. (even uit de lucht gegrepen die tijdsspanne). In een badkamer is dat niet erg, daar is wat warmer juist wel fijn.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 23-04-2021 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:48
Ik zou juist blij zijn met een dikke en zware dekvloer. Lekker veel massa en dus veel buffervermogen in je vloer. Ook fijn icm een warmtepomp. Wel prijzig, traag en inderdaad een lange droogtijd. Wil je dat niet gooi er dan ca 3cm drukvast eps in bij voorkeur b keus ivm de prijs. Veel goedkoper dan noppenplaat en isoleert ook nog beter ook. EPS (piepschuim) verwerkt makkelijk, isoleert redelijk is betaalbaar en wordt veel onder vloerverwarming gebruikt. Wel even wat plastic folie tussen je EPS en je dekvloer, dan komen er geen losse bolletjes piepschuim in je dekvloer terecht.

Bij iedere bouwmarkt te krijgen (let op er zijn verschillende varianten mbt drukvastheid ga voor eps 150 of beter). Ook online verkrijgbaar. XPS is nog een mooier alternatief, isoleert een fractie beter en is drukvaster, maar is ook wat duurder. Omdat je al een geïsoleerde vloer hebt weet ik niet of de beperkt extra isolatie waarde je nog geld waard is.

Vergeet bij een zwevende dekvloer niet om randisolatie aan te brengen ander gaat het niet goed als je vloer opwarmt en afkoelt.

[ Voor 53% gewijzigd door lithoijen op 23-04-2021 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-04 15:15
Ik zou ook geneigd zijn een laag drukvaste isolatie zelf te plaatsen, makkie als het schuimbeton vlak ligt. Het kan maar helpen isoleren (je vermijd het warmtelek naar de fundering want daar zit geen 45cm tussen), is vlot gebeurd, scheelt in dekvloer en je vloerverwarming wordt wat vlotter.
Iemand een goeie reden om dat hier niet te doen? In principe hoeft het niet, maar ik zie weinig reden het niet te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door naftebakje op 24-04-2021 12:51 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:18

_Arthur

blub

lithoijen schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 23:09:
Ik zou juist blij zijn met een dikke en zware dekvloer. Lekker veel massa en dus veel buffervermogen in je vloer. Ook fijn icm een warmtepomp.
Dit dus. Gewoon lekker 12cm dekvloer houden. Je vloerverwarming 10cm hoh leggen en genieten van de gelijkmatige temperatuur in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:29
Met zoveel ruimte zou je zelfs voor een ventilatievloer kunnen kiezen. Dan heeft je vloer nog eens extra afgiftecapaciteit.

[ Voor 36% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 24-04-2021 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:16

Haan

dotnetter

Als je een droogtijd van 1cm per week aanhoudt, is 12cm vs 8cm bijna een maand extra drogen. Dat kan wel significant invloed op de planning hebben.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Drogen is met name van toepassing als je hout erop wilt leggen.
Tegelen is vaak sneller mogelijk omdat het via de voegen nog kan drogen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Pagina: 1