[Windows 10] Na update wist Windows bestanden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:32
Mijn vraag
Na de laatste update van Windows , kreeg ik opeens meldingen dat bestanden verwijderd waren omdat ze niet compatible waren met Windows 10.
WOT!?
Dat mag toch helemaal niet gebeuren, dat Windows doodleuk installatie bestanden van mij gaat wissen omdat ze vinden dat dat niet bij Windows 10 hoort?
Heel erg grof vind ik het. Gewoon schandalig. En ga nu niet de fatsoensrakker uithangen want een besturingssysteem wat ongevraagd installatie bestanden wist, is niet goed te praten.

Hoe krijg ik mijn bestanden terug? En hoe zet ik die optie uit?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 (moet wel helaas)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Rond zitten zoeken op internet en bij beveiliging configuratie gekeken maar kan mijn bestanden niet terugvinden.
Werd trouwens door Windows 10 zelf verwezen naar deze Duitstalige pagina.

Beste antwoord (via Harribo op 24-04-2021 08:36)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Harribo schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 22:07:
[...]

Nee oudere versie van bijvoorbeeld cpuz. En andere installatie bestanden van programma's . Niks van drivers of zo.
CPUZ installeert wel degelijk een driver cpuz<versienummer>_x64.sys
Overigens ben je rijkelijk laat met je verontwaardiging; dit was eind 2015 al bekend
https://www.tenforums.com...n-upgrading-win-10-a.html
Anyway, het goede nieuws is dat je in je windows.old folder de programmatuur kunt terugvinden

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:02
context aub, over wat voor bestanden hebben we het?

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1441478

Wat voor installatiebestanden? Hebben we het over exutables waarmee je bijv je printer installeert?

Ff een Nederlandse versie van wat in de OP staat: Uw app werkt niet met Windows 10

[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 1441478 op 23-04-2021 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:19
Om welke bestanden gaat het? Als het Windows eigen bestanden zijn, dan maakt het geen bal uit natuurlijk.

Ander dingetje, waarom meteen dit:
En ga nu niet de fatsoensrakker uithangen want een besturingssysteem wat ongevraagd installatie bestanden wist, is niet goed te praten.
Ik weet dat er heel vaak belerend wordt gedaan hier, maar vind de uitspraak wel een beetje jammer.

Ik geef je gelijk, dit hoort niet inderdaad als het gaat om eigen bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Harribo schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 17:44:
...
Heel erg grof vind ik het. Gewoon schandalig. En ga nu niet de fatsoensrakker uithangen want een besturingssysteem wat ongevraagd installatie bestanden wist, is niet goed te praten...
Tuurlijk is dat wel goed te praten. Het alternatief is namelijk dat je hele windows installatie niet meer werkt.
Het gebeurt alleen met programma's die drivers installeren waarvan Microsoft heeft vastgesteld dat ze problemen veroorzaken.
... Hoe krijg ik mijn bestanden terug?
Dûh, opnieuw downloaden?
Wie weet vind je zelfs een nieuwere versie die wel compatible is met de laatste Windows
... En hoe zet ik die optie uit?
Niet

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 21:40:
[...]

Tuurlijk is dat wel goed te praten. Het alternatief is namelijk dat je hele windows installatie niet meer werkt.
Het gebeurt alleen met programma's die drivers installeren waarvan Microsoft heeft vastgesteld dat ze problemen veroorzaken.
Nee, het zijn installatie bestanden voor andere besturingssystemen. Die moet ik toch gewoon veilig op een schijf binnen Windows kunnen bewaren?
Echt raar om ze dan te verwijderen. Blijf het vrij grof vinden.
Niet
Dus Windows 10 permanent mag jouw installatie bestanden wissen als ze niet goedgekeurd zijn onder Windows 10.
Microsoft gaat buiten zijn boekje vind ik. Ze eigenen zich nu rechten toe over wat jij hebt staan op een externe harde schijf.
Dit gaat te ver lijkt me.

Maar enfin het is dus niet anders. Dank voor de reacties.
Anoniem: 1441478 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 17:47:
Wat voor installatiebestanden? Hebben we het over exutables waarmee je bijv je printer installeert?

Ff een Nederlandse versie van wat in de OP staat: Uw app werkt niet met Windows 10
Dank je.
Nee oudere versie van bijvoorbeeld cpuz. En andere installatie bestanden van programma's . Niks van drivers of zo.

[ Voor 28% gewijzigd door Harribo op 23-04-2021 22:11 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Harribo schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 22:07:
[...]

CPUZ installeert wel degelijk een driver cpuz<versienummer>_x64.sys
Overigens ben je rijkelijk laat met je verontwaardiging; dit was eind 2015 al bekend
https://www.tenforums.com...n-upgrading-win-10-a.html
Anyway, het goede nieuws is dat je in je windows.old folder de programmatuur kunt terugvinden

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Zeer nuttige info. Dank!
Toch vind ik het nog steeds raar dat Windows dat zo ff van je harde schijf mag wissen. Moet niet mogen. Ook juridisch volgens mij niet. Gewoon raar dat zoiets wordt toegelaten in Windows.
Maar ok als je het werkelijk terug kunt krijgen, heb ik natuurlijk niets te piepen.

Wat is er trouwens mis met " te laat" zijn met iets?
Net alsof iedereen op elk moment maar alles moet mee krijgen. Iedereen is toch om te leren?

Windows.old folder, zal kijken of ik daar de geëlimineerden aantref. Nogmaals dank!

[ Voor 24% gewijzigd door Harribo op 24-04-2021 08:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:13

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Waar stonden die installatiebestanden?

Of het in een userfolder (bijv: "Downloads" of "Mijn documenten") staat of in Windows/Program_Files is een interessant verschil.

M.i. is het schadelijk als Windows uit zichzelf spul verwijderd uit user folders.

Echter lijkt het alsof ze programma's uit systeem folders naar een .old verplaatst hebben.

Dat is nogal een verschil/nuance.

---

Daarnaast ben jij verantwoordelijk voor jou backups, niet Windows.

Windows is een graf OS, akkoord, maar de woede op Windows kunnen we mooi terugkaatsen met ”Zet gewoon je backup terug".

Koel even af, en laat het een leermoment zijn.

Als jij niet NU je HDD uit het raam durft te gooien (zonder daarna te klagen dat Windows je data kwijt is); is je backup niet goed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• grote_oever
  • Laatst online: 15-05 22:46
Harribo schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 17:44:
WOT!?
Dat mag toch helemaal niet gebeuren, dat Windows doodleuk installatie bestanden van mij gaat wissen omdat ze vinden dat dat niet bij Windows 10 hoort?
Heel erg grof vind ik het. Gewoon schandalig. En ga nu niet de fatsoensrakker uithangen want een besturingssysteem wat ongevraagd installatie bestanden wist, is niet goed te praten.

Hoe krijg ik mijn bestanden terug? En hoe zet ik die optie uit?
Mag ik je een advies geven? Het lijkt net of je boos op ons bent in dit topic? Je post komt heel onvriendelijk over. Als je boos bent dan adviseer ik je om stukje te gaan lopen. Vind het zeer netjes van de tweakers dat ze reageren op je post.

Het is niet onze schuld dat jij bestanden kwijt bent. Je doet net overkomen dat wij de schuldige zijn van wat er bij jou gebeurt is en je eist bijna een antwoord van ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Accretion schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 08:54:
Waar stonden die installatiebestanden?
Op een extern harde schijf, totaal niet op de Windows systeem schijf oid. Daarom.

Backups heb ik altijd. Maar nu kan ik dan steeds backups terugzetten omdat Windows vind dat het bestanden doodleuk mag verwijderen? Wat een extra werk dan oa.
grote_oever schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 09:19:
[...]

Mag ik je een advies geven? Het lijkt net of je boos op ons bent in dit topic? Je post komt heel onvriendelijk over. Als je boos bent dan adviseer ik je om stukje te gaan lopen. Vind het zeer netjes van de tweakers dat ze reageren op je post.
[...]
Het is niet onze schuld dat jij bestanden kwijt bent. Je doet net overkomen dat wij de schuldige zijn van wat er bij jou gebeurt is en je eist bijna een antwoord van ons.
Nee natuurlijk niet. Vind het heel fijn dat jullie reageren.
Ik ben alleen boos op het feit dat Windows dit mag doen. Vind het heel arrogant.

Resultaat is dus dat ik alles bij langs moet om te kijken of Windows het koosjer vind. Anders ben ik het dus kwijt!

Voelt voor mij als we worden steeds meer in een hoek gedrukt waar een bedrijf baat bij heeft. En dit gaat voor mij écht over die grens. Het is ook het principe. Er is geen waakhond in deze?

Maar zal mijn boosheid op zoiets volgende keer proberen achterwege te laten. Nogmaals excuses.
Het komt verkeerd over en dat wil ik ook niet. Het nodigt dan ook niet uit mij te helpen.

Ben in ieder geval ook weer wijzer geworden. Dank

Edit 'volgens mij ben ik gecorrigeerd, nah prima

[ Voor 11% gewijzigd door Harribo op 24-04-2021 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:13

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Tja, in deze is de consument zelf de waakhond.

Linux installeren en hopen dat het daar niet gebeurd.

Ik vindt het inderdaad wel kwalijk als tijdens een update, bestanden van een externe schijf worden aangepast/verplaatst of zelfs verwijderd.

---

Ik vermoed dat uw boosheid ook komt omdat het meer een structureel falen van techniek waarop onze samenleving gebaseerd is.

Zo ontving ik laatst een aantal dagen geen email meer in Outlook op een van mijn accounts. Blijkt dat zonder error/waarschuwing het 'sync' protocol (welke standaard gepusht wordt) stuk kan gaan.

De helpdesk heeft me ook uren aan het lijntje gehouden met zelfs: "wissel naar de 'nieuwe Outlook interface'" (totaal irrelevant en alleen maar minder debug opties). Pas uiteindelijk gaven ze aan: "Ja, is een fout op onze servers, hebben meer mensen last van."
En: "Ohja, imap hebben we ver verstopt in de interface, maar deze werkt wel gewoon altijd, haha, maar geen idee wanneer 'sync' gefixt wordt."

Leuk is anders en het is ook meer een principe probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Linux is geen Windows, veel software draait alleen op Windows.

Dit euvel is zeer kwalijk....wat wordt de volgende stap van Windows? Gaan ze plaatjes verwijderen van je harde schijf omdat ze vinden dat dat formaat niet past bij Windows?
Bij wijze van....nee dit kan niet , echt niet...ben echt verbaasd dat dit mag

Mijn boosheid richt zich niet op de techniek maar op de asociale manier van Microsoft om zich rechten toe te eigenen uit eigen belang waar ze in feite niets mee te maken hebben.

[ Voor 27% gewijzigd door Harribo op 25-04-2021 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Er van uitgaande dat het niet gaat om warez, pr0n, cracks, andere faudte meuk: kan je zeggen waar het concreet om gaat? Welke files?

"installatiebestanden voor andere besturingssystemen", Linux.iso? LibreOffice.tar.gz?

Hoe dan ook inderdaad altijd backups (meervoud) hebben van alles dat je niet kwijt wilt. Er kan altijd iets fout gaan. Er zitten bugs in alle software. Stroom kan uitvallen en er kan koffie in de kast komen.

offtopic:
Edit: ik heb de topictitel iets minder schreeuwerig gemaakt. Sowieso goed om inderdaad hier niet aanvallend te doen. Ik schat in dat de meeste tweakers geen developer zijn bij Microsoft.

[ Voor 50% gewijzigd door F_J_K op 25-04-2021 09:36 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
F_J_K schreef op zondag 25 april 2021 @ 09:33:
Er van uitgaande dat het niet gaat om warez, pr0n, cracks, andere faudte meuk: kan je zeggen waar het concreet om gaat? Welke files?
(Freeware) installatie bestanden voor os als Windows 7 etc. Voor overige info, lees terug.
Maar dit topic is al ten einde. Ik vind gewoon niet dat Windows bestanden op jouw externe harde schijf zo maar mag wissen, tenzij het een virus bevat.

[ Voor 3% gewijzigd door Harribo op 25-04-2021 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Harribo schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:01:
[...]

(Freeware) installatie bestanden voor os als Windows 7 etc. Voor overige info, lees terug.
Maar dit topic is al ten einde. Ik vind gewoon niet dat Windows bestanden op jouw externe harde schijf zo maar mag wissen, tenzij het een virus bevat.
offtopic:
Fair enough. Eens trouwens, inactieve installers zouden niet verwijderd mogen worden. Blokkeren tegen installeren, evt. leesrechten op nul zetten, etc prima. Maar rucksichlos verwijderen niet.

Zoiets doen ze ook met de MSERT waar verdachte files worden verwijderd zonder gelegenheid iets op de whitelist te zetten (al was het mijn eigen domme fout om niet gewoon de detect-only parameter te gebruiken).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1