Cat6 T-568B Straight configuratie, haalt echter maar 186MBit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-05-2024
Ik heb vorig jaar door een elektricien in het dorp 2 lange (~20meter) Cat6 kabels onder het huis door laten leggen en hij heeft ze zelf geklinkt.

Een kabel gaat naar mijn kantoor aan huis en de andere naar de slaapkamer boven. Beide kabels komen van dezelfde rol en bij observatie zijn de kabels netjes getrokken en zouden er geen knikken of schade zijn ontstaan; dit kunnen we uitsluiten.

De kabel naar het kantoor haalt schoon perfect 1GBit/s. Nu ben ik recent pas begonnen met het actief gebruiken van de kabel die naar boven loopt, verbonden met een Netgear WAC104 Access Point. Echter viel me op dat de 5GHz maar karige snelheden behaalde. Na testen met een Cat 5e kabel uit een van de WAC104 poorten bleef het maar ongeveer rond de 200MBit/s. Daarna getest met een directe 1GBit Ethernet dongle op m'n MacBook en ook daar dezelfde 80% snelheidsverlies. Ook poort omgewisseld in de router beneden om uit te sluiten dat als de defecte kabel in de poort zit waar de andere wel 1GBit/s haalt werkt. Ook daar geen verschil.

Volgende stap was de kabel connectoren, welke handmatig geklinkt zijn, te checken. Deze zitten aan beide kanten correct gevuld op de T-568B configuratie (aan beide kanten van de kabel, weet niet of dat uit kan maken? Het is niet een cross-cable configuratie, dus lijkt me goed?).

Beide kabels (waarvan de ene naar het kantoor wel 1GBit haalt) lijken dus niet hetzelfde te presteren. Ik heb helaas ook geen eigen klink-tang of goede strip-tools om zo even een test te doen. En ik kan dezelfde monteur ook niet opnieuw vragen.

Voordat ik een andere monteur opbel was ik benieuwd; kan het zijn/komt het voor dat bij het klinken een of meerdere hulsjes niet gepenetreerd worden, waardoor de koper-connectie faalt? Gezien de kabel wel de 200Mbit haalt, zou je denken dat niet alle koperkoppelingen aansluiten. Kan ik weten/meten welke dit is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04:33
Als je 200Mbit haalt heb je en 1Gigabit link en is de kabel met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid goed
Sluit je pc eens direct op de kabel boven aan, je haalt dan waarschijnlijk gewoon 1 Gbit.
Sluit je Ap eens aan op het kantoor en kijk welke snelheid je dan haalt. WiFi is niet perfect.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
Het issue niet meer met het testen van de WiFi. De 200MBit is maar 25MB/s, terwijl de kabel naar het kantoor 125MB/s (1GBit) haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:16
WAC104 is ook gewoon een slecht ding. Be happy dat die 200Mbit haalt, wil je meer zal je toch echt naar wifi6 moeten.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:23

lier

MikroTik nerd

Zie je veel CRC errors bij de eigenschappen van je netwerkkaart (even zelf zoeken)?
Zoals eerder gezegd, hoger dan 100Mbps betekent dus een Gigabit verbinding.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:09

Blokker_1999

Full steam ahead

Razor_ schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 18:29:
Het issue niet meer met het testen van de WiFi. De 200MBit is maar 25MB/s, terwijl de kabel naar het kantoor 125MB/s (1GBit) haalt.
Maar zoals @Skynett aangeeft is het probleem waarschijnlijk niet de kabel zelf. sluit een laptop of computer even rechtstreeks op die kabel aan, haal het AP eruit en test de snelheid opnieuw. Hoogstwaarschijnlijk haal je netjes de 1gbit/s.

Draadloos dat soort snelheden halen is bijna onmogelijk, zelfs als je vlak naast je AP zit zonder enige hindernis ertussen. 186Mbit halen is voor een draadloze verbinding niet eens zo slecht.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Blokker_1999 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 19:04:
[...]

Maar zoals @Skynett aangeeft is het probleem waarschijnlijk niet de kabel zijn. sluit een laptop of computer even rechtstreeks op die kabel aan, haal het AP eruit en test de snelheid opnieuw. Hoogstwaarschijnlijk haal je netjes de 1gbit/s.

Draadloos dat soort snelheden halen is bijna onmogelijk, zelfs als je vlak naast je AP zit zonder enige hindernis ertussen. 186Mbit halen is voor een draadloze verbinding niet eens zo slecht.
Het maximale is sowieso 400Mbit in optimale omstandigheden, dat is als de ontvanger ook dat aan kan, en ik weet bijna zeker dat zijn 5Ghz ontvanger aka laptop nooit en never op AC genoeg antennes heeft om de 400Mbit te halen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-10 14:22

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Wat is de specificaties van de kabel welke is gebruikt? Naast CAT6.... welke AWG waarde?? Bij langer dan 20 meter zou het AWG24 of beter nog AWG23 behoren te zijn.

Speedtouch freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-10 21:24
Bschnitz schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 19:08:
[...]

Het maximale is sowieso 400Mbit in optimale omstandigheden, dat is als de ontvanger ook dat aan kan, en ik weet bijna zeker dat zijn 5Ghz ontvanger aka laptop nooit en never op AC genoeg antennes heeft om de 400Mbit te halen.
offtopic:
Die 400 Mbps is natuurlijk gerelateerd aan de gebruikte spullen. Met "goeie", in mijn geval een Netgear R7800 i.c.m. een Intel AX210 is dit het beeld (op 4 meter afstand van de router met een enkelsteens muurtje er tussen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zP-jxLBuw-OCxDwaeFFuxAbGdfE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qkDmmN7vXDHkD6U2MzlEIMlD.jpg?f=user_large

Dat is afgerond 900 Mbps. Zo'n beetje aan de max van de 1 Gbps verbinding tussen router en NAS.

@Razor_ Welke type UTP kabel is er getrokken? Met 100% koperen aders of CCA?

[ Voor 3% gewijzigd door Masimo op 23-04-2021 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Masimo schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 19:49:
[...]

offtopic:
Die 400 Mbps is natuurlijk gerelateerd aan de gebruikte spullen. Met "goeie", in mijn geval een Netgear R7800 i.c.m. een Intel AX210 is dit het beeld (op 4 meter afstand van de router met een enkelsteens muurtje er tussen):

[Afbeelding]

Dat is afgerond 900 Mbps. Zo'n beetje aan de max van de 1 Gbps verbinding tussen router en NAS.

@Razor_ Welke type UTP kabel is er getrokken? Met 100% koperen aders of CCA?
Ja met die van jou kan dat ook, antennes. Zeg ik toch. 160mhz doet ook wonderen, heeft hij ook niet.

Jij hebt de juiste zender en ontvanger hiervoor, hij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-10 21:24
@Bschnitz Ik zie nu dat ik het hele verhaal uit de context trek. Excuses.

@Razor_ Het Netgear WAC104 is in principe voorzien van 1 Gbps LAN poorten. Dus zou in theorie geen limitering moeten zijn.
Ik weet niet of het veel moeite kost om het AP opnieuw in te stellen na een volledige reset. Ik weet uit eigen ervaring dat met de "lower-end" Netgear spullen het hier of daar nog wel eens kan "dichtslibben" na verloop van tijd. Een factory reset is dan vaak de oplossing.

[ Voor 5% gewijzigd door Masimo op 23-04-2021 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
Dank voor alle antwoorden. Ik had beter de WAC104 er niet bij kunnen zeggen haha, want ik had de Cat6 kabel al op zichzelf getest. Het gaat puur om de kabel vanaf de router naar boven. Deze is net zo geklinkt als de versie die naar mijn kantoor loopt en toch presteert hij niet hetzelfde (getest aan beide uiteindes met dezelfde MacBook met een 1GBit ethernet dongle). Ik ben er echter al achter wat het issue is. In de meterkast was de kabel met ducttape tegen de meterkast unit aangeplakt (zodat ie niet rond gaat zwerven). Ik heb hem nu via de muur vastgezet zodat de meterkast eenheid zelf niet meer kan storen. Ik haal nu weer 800~1000Mbit snelheden.

Het is een beetje m'n eigen schuld over de verwarring omtrent de vraag. Het ging me er eigenlijk alleen om of het misschien soms voor komt dat bij het klinken niet alle hulsjes van de koperkabels niet goed doorboort worden (gezien de lagere snelheid, maar wel connectiviteit).

Over de WAC104. Het is idd niet zo'n top ding, maar nu na de kabel verlegt te hebben en met 5GHz op Short Preamble mode voor maar 2 slaapkamers (kleine dekking) haal ik met gemak Tx snelheden rond de 700MBit/s. En Ethernet via LAN out gewoon 1GBit.

Oorzaak zelf was dus de storing op de kabel door het te strak langs de groepenkast en watermeter lopen. Bijzonder dat een elektriciën (als primair werk) dat niet wist. Weer goede leer voor de volgende keer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 00:37
Razor_ schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 15:34:
Oorzaak zelf was dus de storing op de kabel door het te strak langs de groepenkast en watermeter lopen. Bijzonder dat een elektriciën (als primair werk) dat niet wist. Weer goede leer voor de volgende keer :)
Dat is interessant. Goed dat je het hier meldt.
Pagina: 1