Intro
Hallo, ik wil graag zonnepanelen en nu heb ik mij enigszins verdiept in de materie maar er zijn nog een aantal dingen waar ik niet helemaal uitkom. Het belangrijkste hiervan is denk ik de keus van de omvormer, en hoe ik zorg dat ik een goede offerte krijg.Ik heb vorig jaar al een aantal offertes ontvangen maar ik krijg de indruk dat de meeste bedrijfjes gewoon middelmannen zijn die een contract hebben met 1 leverancier en met oogkleppen op aansturen op een bepaald systeem. Omdat we nu een jaar verder zijn ben ik een nieuwe ronde begonnen van offertes aanvragen. Ik heb dit jaar nog niks binnengekregen dus ik zal eerst uitgaan van de offertes van vorig jaar, en meer informatie posten wanneer ik nieuwe offertes binnenkrijg.
Legplan
:fill(white):strip_exif()/f/image/08C9V8km6MdR2U0YgQPwP6ui.png?f=user_large)
Hierboven is een voorgesteld legplan. De kleuren zijn twee verschillende strings. Het gaat hier om 23 panelen, maar inmiddels is er een pijpje verwijderd waardoor ook het gat midden onderaan een paneel kan bevatten, dan kom ik dus op 24 panelen. (En dan ziet het legplan er ook meteen wat minder space-invader-achtig uit)
Maatvoering
/f/image/TANv54iDkewFdv8dvCVgr9t1.png?f=fotoalbum_large)
Hierboven een meer gedetailleerde maatvoering. Nogmaals: het pijpje midden onderaan is inmiddels weg. De aannemer die onlangs het dak heeft gerenoveerd gaf wel aan dat de bovenste 3 rijen dakpannen geen zonnepanelen constructie konden dragen, dus misschien dat de bovenste rij landscape panelen niet mogelijk is, maar dan kom ik alsnog op een nette 18 panelen. Dit zal ik bij het aanvragen van nieuwe offertes ook aanduiden.
Schaduw
Ik heb een vrij groot en hoog dak dat bijna geen schaduw pakt. Er staat alleen een berk in de buurt die einde dag een lichte schaduw werpt over een hoekje van mijn dak. Naar mijn mening niet genoeg reden om optimizers of micro-omvormers te nemen, waar veel verkopers wel op aansturen. Als dat hoekje op een kleinere string zit dan de rest van het dak lijkt me dat voldoende en veel goedkoper.Jaarverbruik
Ik en mijn partner werken volledig thuis, en we hebben een elektrische auto. Momenteel rijden we niet veel met die auto omdat we allebei thuiswerken. Ons jaarverbruik van het afgelopen jaar was 5000kwh. Ik verwacht dat dit hoger wordt naarmate we weer meer op kantoor gaan werken en dus meer rijden. Ik verwacht ook zeer binnenkort een warmtepomp te nemen die goed zal zijn voor zo'n 1000kwh (aldus de verkoper). Misschien nemen we over een paar jaar zelfs een 2e elektrische auto.Huidige elektriciteitsaansluiting
We hebben een 3-fase aansluiting. De groepenkast is onlangs gerenoveerd en daarbij is een groep apart gehouden voor de PV installatie.Budget en doel
Ik kijk hier voornamelijk naar als slimme investering. Ik wil wel graag veel opwekken (ik verwacht een groeiend eigen verbruik) maar het moet wel een goede TVT hebben. Qua financiering ga ik er vanuit dat ik in aanmerking kom voor de energiebespaarlening (die zal ook de warmtepomp dekken). Het budget wat ik in mijn hoofd heb is zo'n 5000 tot 7000 euro ex BTW.Wie gaat het project uitvoeren
Ik heb twee linkerhanden en durf niet zelf ons hoge dak op.Bijhouden van data
Zolang ik mijn opbrengst per dag of liever per uur in kaart kan brengen, ben ik tevreden. Dan kan ik ook inzien wat de schaduw van de bovengenoemde berk doet met mijn opbrengst. Per paneel monitoren is leuk maar hoeft voor mij niet per se.Reeds verkregen offertes
Na enig aandringen op het feit dat ik geen micro-omvormers en optimizers wilde, en gewoon een goedkope maar degelijke string omvormer, is het mij gelukt om toch sommige offertes naar mijn zin te krijgen.Let op, deze offertes zijn van vorig jaar en er is inmiddels ook een pijpje verwijderd
Offerte 1
:fill(white):strip_exif()/f/image/S7hNCmoxYiTg2Yr0vro4QGZj.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/tu2FjIyr1tYJndngRHRrUNWW.png?f=user_large)
Deze komt uit op 5945eu / 7360Wp = ongeveer 0,80eu/Wp
Offerte 2
:fill(white):strip_exif()/f/image/8IpXBBJGEvyx4lLzuOJ3qbkK.png?f=user_large)
Deze komt uit op 6194eu / 7350Wp = ongeveer 0,84eu/Wp
Deze offerte heeft wel een ander legplan, als ik het opnieuw bekijk lijken de panelen wel uit te steken aan de rechterkant:
:fill(white):strip_exif()/f/image/100CscRTH2JwWmcL6NHmkCM9.png?f=user_large)
Offerte 3
:fill(white):strip_exif()/f/image/kWSmmiu6WFOYGpkZ4lDoQpug.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/TKINdIoxw6o63uVgFw2B70Wq.png?f=user_large)
4584eu / 5200 Wp = 0,88eu/Wp
Regio
NoordhollandTot slot
Ik ben dus opnieuw bezig met een ronde offertes opvragen. 1 verkoper heeft mij telefonisch al gezegd: "wij werken uitsluitend met micro-omvormers, want wij zien dat andere systemen snel stuk gaan, en dat onderhoud daaraan duur is, wat je TVT niet ten goede komt". Dit klinkt als een verkooptruc, of zit hier wel wat van waarheid in? En ben ik wel goed bezig door aan te blijven sturen op een string omvormer met 2 strings, of ga ik met het stukje schaduw einde dag van de berk dan toch goed de mist in?[ Voor 3% gewijzigd door bertusvdhoog op 23-04-2021 13:46 ]
:strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/2A5pm5DH8h8uYL1t9voGuSiD.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/H2PDsvoUu2acDGxSZOTtn40S.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/nqiYupvGcf0uWDhYqqOlQPrv.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/PHopi58ihnY3aXmYUlZMaNyV.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/TDwInaURK2mLuFuoONvWt7pw.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/XFpovHAPlRvMt7O2ss27gnZS.png?f=user_large)