Beste Tweakers,
Op dit moment sta ik nog in de wachtrij voor een RTX3060 voor 550 euro
. Dit vind ik eigenlijk zonde van mijn geld en ga ik deze hoogstwaarschijnlijk annuleren. Gezien de huidige GPU crisis zit ik eraan te denken om voorlopig een setup aan te schaffen met integrated graphics (Vega 11). Deze PC wil ik gebruiken als workstation en om over het algemeen lichtere games te spelen (Dota 2, Overwatch). Op dit moment game ik op mijn Macbook Pro 13" (2015) met een 32" Dell 1440p/144hz monitor erop aangesloten. Dota 2 draai ik op dit moment rond de 50fps dat imo nog net speelbaar is. Als ik de volgende build aanschaf kan ik dus mijn Macbook helemaal leeggooien en gebruiken voor randzaken.
Dit is de setup die ik in gedachte heb:
Case: Fractal Design Meshify 2 Compact
PSU: CORSAIR RM650x (2018)
Moederbord: Asus TUF GAMING B550-PLUS
CPU: AMD Ryzen 5 3400G (integrated Vega11)
CPU Cooler: Noctua NH-U12S chromax.black 55 CFM
RAM: G.Skill Trident Z RGB 16GB (2x8GB, DDR4-3600)
SSD: Western Digital Blue SN550 1 TB
Met de volgende upgrades in de toekomst:
1. Videokaart (binnen 1 jaar, hopelijk)
2. Secundaire monitor, Dell P2419H (samen met videokaart)
2. RAM upgrade (2 jaar)
3. CPU upgrade (3 jaar)
Graag zou ik van jullie willen weten wat mijn beste opties hier zijn! Misschien zijn er betere alternatieven waar ik nog niet aan heb gedacht. Mijn budget is vrij rekbaar (1000-1600euro), maar ik hou van prijs/kwaliteit builds. Ik hoop met de integrated graphics build rond 80-100 fps op 1080p te halen.
Overige vragen die ik nog had:
- Is een 650W PSU voldoende om in een toekomstige setup te gebruiken in combinatie met een flinke videokaart en lichte overclocks? Dit model komt uit 2018, is dit niet aan de oude kant?
- Omdat er waarschijnlijk vrij veel hitte van de CPU komt wil ik investeren in een goede kwaliteit CPU-cooler, hiervoor had ik dus de Noctua NH-U12S in gedachte. Is dit voldoende om deze hitte af te voeren? Kan ik hier nog investeren in betere opties?
Ik kijk uit naar jullie reacties!
Groetjes,
JW
Op dit moment sta ik nog in de wachtrij voor een RTX3060 voor 550 euro

Dit is de setup die ik in gedachte heb:
Case: Fractal Design Meshify 2 Compact
PSU: CORSAIR RM650x (2018)
Moederbord: Asus TUF GAMING B550-PLUS
CPU: AMD Ryzen 5 3400G (integrated Vega11)
CPU Cooler: Noctua NH-U12S chromax.black 55 CFM
RAM: G.Skill Trident Z RGB 16GB (2x8GB, DDR4-3600)
SSD: Western Digital Blue SN550 1 TB
Met de volgende upgrades in de toekomst:
1. Videokaart (binnen 1 jaar, hopelijk)
2. Secundaire monitor, Dell P2419H (samen met videokaart)
2. RAM upgrade (2 jaar)
3. CPU upgrade (3 jaar)
Graag zou ik van jullie willen weten wat mijn beste opties hier zijn! Misschien zijn er betere alternatieven waar ik nog niet aan heb gedacht. Mijn budget is vrij rekbaar (1000-1600euro), maar ik hou van prijs/kwaliteit builds. Ik hoop met de integrated graphics build rond 80-100 fps op 1080p te halen.
Overige vragen die ik nog had:
- Is een 650W PSU voldoende om in een toekomstige setup te gebruiken in combinatie met een flinke videokaart en lichte overclocks? Dit model komt uit 2018, is dit niet aan de oude kant?
- Omdat er waarschijnlijk vrij veel hitte van de CPU komt wil ik investeren in een goede kwaliteit CPU-cooler, hiervoor had ik dus de Noctua NH-U12S in gedachte. Is dit voldoende om deze hitte af te voeren? Kan ik hier nog investeren in betere opties?
Ik kijk uit naar jullie reacties!
Groetjes,
JW