• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Onderin mijn meterkast hangt bijgevoegde. Betekent dit dat mijn groepenkast al klaar is voor 3 fasen, maar nog niet is aangesloten? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQMSlSicJvrMOr1UZRXmF5EagkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x2f2Iof8JAGCPjaMmXmEoNMN.jpg?f=fotoalbum_large

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-12 04:14
Ja dat is correct je kan je leverancier vragen voor een aansluiting naar 3 fasen met de daarbij behorende kosten.

Overigens betekend het dat de hoofdgroepen klaar zijn voor 3 fasen de rest van de groepenkast is 1 fase uitgevoerd op dit moment en zal misschien de nodige aanpassingen nodig hebben om 3 fasen te kunnen benutten.

[ Voor 48% gewijzigd door TRAXION op 22-04-2021 23:48 ]

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02:06
Nee, dit betekent niet dat je groepenkast al klaar is voor 3 fasen. Daarvoor moet je een foto laten zien van de groepenkast :)

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• ChinaGeek
TRAXION schreef op donderdag 22 april 2021 @ 23:47:
Ja dat is correct je kan je leverancier vragen voor een aansluiting naar 3 fasen met de daarbij behorende kosten.

Overigens betekend het dat de hoofdgroepen klaar zijn voor 3 fasen de rest van de groepenkast is 1 fase uitgevoerd op dit moment en zal misschien de nodige aanpassingen nodig hebben om 3 fasen te kunnen benutten.
Er zit hier een Liander zegel aan, is de aansluiting niet al klaar, maar de groepenkast nog niet dan?

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-12 04:14
ChinaGeek schreef op donderdag 22 april 2021 @ 23:50:
[...]

Er zit hier een Liander zegel aan, is de aansluiting niet al klaar, maar de groepenkast nog niet dan?
De aansluiting is 3 fasen voorbereid, als deze afgezekerd worden komt daar stroom doorheen maar dat moet dan wel verwerkt zijn in de groepenkast daar deze op dit moment op 1 fase draait zal dat nooit gaan werken.

Dus 3 fasen aanvragen en groepenkast aanpassen/vervangen?
Maar waarom heb je 3 fasen nodig ?

Elektrisch koken, warmtepomp ?

• ChinaGeek
Er zijn zonnepanelen onderweg en wellicht een electrische auto...

• Ivow85
  • Laatst online: 22:03
Je hoofdzekeringenkast is voorbereid op 3-fasen.

Maar er is nu maar één fase in gebruik. Dat zal betekenen dat je ook een 1-fase elektriciteitsmeter hebt en dat je groepenkast volledig is ingericht op 1-fase.

Indien je over wilt naar 3-fasen zul je je groepenkast daarop moeten laten voorbereiden door een elektricien (gezien de vraag die je hier stelt, raad ik je sterk af om het zelf te doen) en zul je de netbeheerder moeten vragen om je aansluiting aan te passen naar 3*25A.

Zorg dat je alvast een 4-polige hoofdschakelaar hebt, voordat de netbeheerder op bezoek komt. Anders gaat de monteur van de netbeheerder niets doen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-12 00:24

Wuursj

want worst is al bezet

Ja dit stukje van de net beheerder is al 3 fase voorbereid.

Maar je hebt er geen reet aan.
Want het tarief om naar 3 fase om te schakelen is voor iedereen gelijk dus je gaat hetzelfde betalen als in de situatie waar dit nog niet zo was. Er is 1 tarief, dat geldt zowel als de hele straat open moet maar ook als alleen een zekering ingedraait hoeft te worden.
De netbeheerder is nu wel wat sneller klaar maar daar heb jij dus weinig voordeel van.

Sterker nog, bij een 1 fase had je waarschijnlijk mooie automaten gekregen die je zelf kan omzetten terwijl nu de kans bestaat dat ze deze kast met smeltzekering blijven gebruiken.

De veranderingen aan jouw groepenkast zijn gelijk (en natuurlijk geheel voor eigen rekening)

[ Voor 9% gewijzigd door Wuursj op 23-04-2021 09:18 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:52

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wuursj schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 08:53:
Maar je hebt er geen reet aan.
Want het tarief om naar 3 fase om te schakelen is voor iedereen gelijk dus je gaat hetzelfde betalen als in de situatie waar dit nog niet zo was. Er is 1 tarief, dat geldt zowel als de hele straat open moet maar ook als alleen een zekering ingedraait hoeft te worden.
Dat is niet waar (in ieder geval bij Liander niet). Daar kost het minimaal € 324,97 en dat is als het alleen extra zekeringen indraaien + meter vervangen is. Voor het vervangen van de kabel rekenen ze gewoon meerprijs.
Als de aansluitkabel niet geschikt is voor het transporteren van het aangevraagde vermogen dan moeten we deze vervangen. In dat geval zijn de kosten hoger. Helaas kan een medewerker dat pas bepalen ná uw aanvraag. Dit bespreken we dan uiteraard met u en u kunt de aanvraag dan nog annuleren.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-12 00:24

Wuursj

want worst is al bezet

Septillion schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:30:
[...]

Dat is niet waar (in ieder geval bij Liander niet). Daar kost het minimaal € 324,97 en dat is als het alleen extra zekeringen indraaien + meter vervangen is. Voor het vervangen van de kabel rekenen ze gewoon meerprijs.

[...]
Volgens mij geldt dat alleen als de bestaande kabel niet geschikt is voor het vermogen, maar dat is niet het geval als je 'gewoon' bij 25A blijft. (maar dan 3x). Dat gaat pas spelen als je naar grotere vermogens, >40A waarbij de standaard kabels niet meer voldoen.

Het standaard tafief omvat volgens jouw eigen link:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/970oncd.png

Ik heb het hier (liander) zelf mee gemaakt. Hier werd alleen de zekering vervangen door 3 en een andere slimme meter. 20 minuten werk. Bij de overburen hele stoep open. Toch zelfde moeten betalen.

[ Voor 22% gewijzigd door Wuursj op 23-04-2021 09:42 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:52

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Wuursj Je hebt gelijk, ze lijken daarmee genereuzer dan ik me kan herinneren met 25m gratis. Wel stellen ze nog dat het "excl. aansluitkabel en kast" is en is de "hele straat" ook duurder als deze >25m is :+

• Afghano
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-11 15:31
In mijn meterkast heb ik precies hetzelfde. Ook ik wilde heel graag naar drie-fase gaan, immers alle kabels waren reeds aangesloten. De netbeheerder hoefde alleen twee extra stoppen erin te draaien en klaar is Kees!

Helaas liep het bij mij wat anders uit. Na de schouw van de netbeheerder werd het duidelijk dat de kabels niet meer geschikt waren. Dit waren oude kabels en er moest nieuwe kabels getrokken worden.

Wat ik wil zeggen: vraag het na bij je netbeheerder!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
laatst een kennis van me geholpen met zo'n situatie. hij wilde zonnepanelen - een hele hoop - en een elektrische auto.
de hoofdaansluiting was 1 X 35A, zelfde situatie als die van TS. er zat al een 3 fase hoofdschakelaar. de netbeheerder heeft na het opsturen van een foto de aansluiting veranderd in 3 X 25A, tegen dezelfde maanselijkse kosten en éénmalig iets van €290. we hebben daarna eerst een extra groepenkast bijgeplaatst voor extra groepen ( kookplaat, laadpaal, zonnepanelen, airco .. ) . airco, zonnepanelen en elektrische auto zijn nu gerealiseerd, nu de kookplaat nog.

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-11 08:08
Afghano schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:14:
In mijn meterkast heb ik precies hetzelfde. Ook ik wilde heel graag naar drie-fase gaan, immers alle kabels waren reeds aangesloten. De netbeheerder hoefde alleen twee extra stoppen erin te draaien en klaar is Kees!

Helaas liep het bij mij wat anders uit. Na de schouw van de netbeheerder werd het duidelijk dat de kabels niet meer geschikt waren. Dit waren oude kabels en er moest nieuwe kabels getrokken worden.

Wat ik wil zeggen: vraag het na bij je netbeheerder!
Het vervangen van de voedingskabel was wel gratis neem ik aan?

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:03
PetervdM schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 11:23:
laatst een kennis van me geholpen met zo'n situatie. hij wilde zonnepanelen - een hele hoop -....
Dat is ook het meest verstandig, zoveel mogelijk zonnepanelen op de oppervlakte. Soms hoor ik via-via mensen klagen over zonnepanelen, maar dan vergeet ik te vragen hoeveel ze er dan hebben. Meestal maximaal een stuk of 6 en dan individueel gelegd (grote stad, oude herenhuizen). Mensen zijn dus meestal teleurgesteld dat ze er niet meer hebben gelegd.

Verwijderd

Septillion schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:30:
[...]

[...]
Liander heeft hier net de hele aansluiting vervangen, omdat ik 3 fase wilde en dat over de huidige aansluiting niet kon. In ons geval werd dit onder "reguliere vervanging" geschaard en is de aansluiting van de buren ook vervangen en omgezet naar 3 fasen. Graafmachine, ploegje mensen, halve dag....
0 euro.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-12 18:24

Part

Helemaal niets.....

Verwijderd schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 15:14:
[...]

Liander heeft hier net de hele aansluiting vervangen, omdat ik 3 fase wilde en dat over de huidige aansluiting niet kon. In ons geval werd dit onder "reguliere vervanging" geschaard en is de aansluiting van de buren ook vervangen en omgezet naar 3 fasen. Graafmachine, ploegje mensen, halve dag....
0 euro.
Indien de kabels vervangen moeten worden omdat ze te oud zijn of als je een aansluiting met de buren deelt is het vervangen vaak gratis.

Echter als de huidige kabels nog wel bruikbaar zijn dan betaal je de volle mep. Ook al is het vaak maar het indraaien of insteken van een paar zekeringen,
Pagina: 1