Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:12
Hoi!

Ik lees dat er volgend jaar een halvering van het collegegeld plaatsvindt:
“Elke student die nu studeert krijgt komend studiejaar 50% korting op het collegegeld. De vertraging van studenten is gemiddeld genomen niet langer dan een half jaar, dus 50% korting lijkt het kabinet redelijk”

Maar hoe zit het dan met een Masterstudent die netjes binnen het jaar afstudeert? Wordt die nergens gecompenseerd? Want ook de 'tegemoetkoming voor extra kosten studievertraging' gaat dan niet op omdat er geen sprake is van 'vertraging' (https://duo.nl/particulie...sten-studievertraging.jsp).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-09 23:55

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Waarom zou je gecompenseerd moeten worden als je geen schade hebt?

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goldmemberf1
Flimovic schreef op donderdag 22 april 2021 @ 22:18:
Waarom zou je gecompenseerd moeten worden als je geen schade hebt?
Precies. Waarom zouden studenten volgend jaar half tarief moeten betalen terwijl ze nergens last van hebben gehad?
https://duo.nl/particulie...usgeld-en-collegegeld.jsp

[ Voor 12% gewijzigd door goldmemberf1 op 22-04-2021 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:42

Klippy

Still Game

Hoezo nergens last van gehad? Als ze nergens last van hadden gehad dan hoefden ze volgend jaar helemaal niks te betalen.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
Klippy schreef op donderdag 22 april 2021 @ 22:20:
Hoezo nergens last van gehad? Als ze nergens last van hadden gehad dan hoefden ze volgend jaar helemaal niks te betalen.
Stel ik ben nu 1e jaars student. Dan betaal ik volgend jaar maar 1.084eu collegegeld. Waarom?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:42

Klippy

Still Game

Volgens mij heb je dat zelf in je openingspost geschreven tussen quotes.

Het kabinet zegt dat studenten door corona studievertraging oplopen dus ter compensatie krijg je volgend jaar 50% korting.

Als je dit studiejaar netjes bent afgestuurd krijg je zover ik zie een eenmalige tegemoetkoming:
https://duo.nl/particulie...sten-studievertraging.jsp
Ik zie daar in de voorwaarden niet staan wat een maatstaf is voor vertraging, als je aan de voorwaarden voldoet krijg je het.

Maar je vraag is erg hypothetisch, vandaar de negatieve antwoorden. Gaat het om jezelf? Er staan concrete voorwaarden en datums in je links, als je daaraan voldoet is dat het antwoord op je vraag.
Daarnaast vraag je in de openingspost wat heel anders dan in je andere antwoorden. Klinkt meer als frustratie dan een vraag.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
Klippy schreef op donderdag 22 april 2021 @ 22:33:
Volgens mij heb je dat zelf in je openingspost geschreven tussen quotes.

Het kabinet zegt dat studenten door corona studievertraging oplopen dus ter compensatie krijg je volgend jaar 50% korting.

Als je dit studiejaar netjes bent afgestuurd krijg je zover ik zie een eenmalige tegemoetkoming:
https://duo.nl/particulie...sten-studievertraging.jsp
Ik zie daar in de voorwaarden niet staan wat een maatstaf is voor vertraging, als je aan de voorwaarden voldoet krijg je het.

Maar je vraag is erg hypothetisch, vandaar de negatieve antwoorden. Gaat het om jezelf? Er staan concrete voorwaarden en datums in je links, als je daaraan voldoet is dat het antwoord op je vraag.
Daarnaast vraag je in de openingspost wat heel anders dan in je andere antwoorden. Klinkt meer als frustratie dan een vraag.
Gaat niet om mezelf, maar om m'n vriendin.

Misschien zit er inderdaad wat frustratie achter. Feitelijk is de tegemoetkoming voor studievertraging als masterstudent (maar wat is dan 'vertraging'? Dat staat niet in de voorwaarden.) de helft van de tegemoetkoming die 1e, 2e of 3e jaars studenten volgend jaar krijgen. Ik snap de afweging niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:23
Iedereen krijgt volgend jaar een half jaar gratis omdat ze dat inschatten als gemiddelde vertraging. Als je klaar bent voor het volgend jaar heb je dus pech.

Iedereen heeft het zwaar en waar nodig wordt geholpen. Gaan vragen om compensatie zonder dat je serieus nadeel hebt ondervonden vind ik persoon asociaal, in de letterlijke zin van het woord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:12

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik ben heel blij met deze tegemoetkoming, maar snap jouw frustratie.

Ik ben eerstejaars wo student en heb tit nu toe geen studievertraging opgelopen, alle vakken gehaald en verwacht de resterende vakken ook te halen, zo hoor ik veel mensen uit mijn jaar. Nu hebben we het voordeel geen (externe) stages te moeten lopen, en ik weet van mensen dat die dat niet kunnen en daardoor vertraging oplopen.

Het is eigenlijk heel raar dat ik gewoon tegemoetkoming krijg en een masterstudent die ook last heeft van dezelfde dingen (veel online, etc.) niet.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goldmemberf1
418O2 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 22:46:
Iedereen krijgt volgend jaar een half jaar gratis omdat ze dat inschatten als gemiddelde vertraging. Als je klaar bent voor het volgend jaar heb je dus pech.

Iedereen heeft het zwaar en waar nodig wordt geholpen. Gaan vragen om compensatie zonder dat je serieus nadeel hebt ondervonden vind ik persoon asociaal, in de letterlijke zin van het woord.
Maar dat is precies mijn punt: waarom krijgen studenten die netjes hun studie halen 50% korting op hun volgend studiejaar?
Als het als compensatie van een lastig jaar (online les, geen contact / studentenleven) dient, dan zou dit ook voor masterstudenten moeten gelden.

[ Voor 11% gewijzigd door goldmemberf1 op 22-04-2021 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Maar masterstudenten die eerder klaar zijn krijgen krijgen toch een vergoeding van 535 euro, dacht ik?
Of heb ik dat verkeerd begrepen?

[ Voor 17% gewijzigd door anandus op 22-04-2021 23:02 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:28

g0tanks

Moderator CSA
goldmemberf1 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 22:58:
[...]

Maar dat is precies mijn punt: waarom krijgen studenten die netjes hun studie halen 50% korting op hun volgend studiejaar?
Als het als compensatie van een lastig jaar (online les, geen contact / studentenleven) dient, dan zou dit ook voor masterstudenten moeten gelden.
Omdat in de praktijk vaak met gemiddeldes wordt gewerkt. Niet iedereen loopt vertraging op, maar naar inschatting schijnbaar de gemiddelde student een half jaar. Je kan gaan toetsen of iemand daadwerkelijk vertraging heeft opgelopen, maar dat creëert een verkeerde incentive: je wil niet dat mensen minder hun best gaan doen omdat ze dan geld krijgen.

Je kan een soortgelijke discussie voeren rondom de zorgbonus. Lang niet elke zorgmedewerker heeft zich extra hard moeten inzetten voor corona, maar dat per persoon meten is niet te doen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
anandus schreef op donderdag 22 april 2021 @ 23:00:
Maar masterstudenten die eerder klaar zijn krijgen krijgen toch een vergoeding van 535 euro, dacht ik?
Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Het staat er nogal vreemd.
- De titel is 'tegemoetkoming studieVERTRAGING'
- Voorwaarde is dat je een master behaalt aan de universiteit tussen 1 september 2020 t/m 31 augustus 2021 (oftewel, geen studievertraging).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
goldmemberf1 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 23:16:
[...]

- Voorwaarde is dat je een master behaalt aan de universiteit tussen 1 september 2020 t/m 31 augustus 2021 (oftewel, geen studievertraging).
Zo vreemd is dat toch niet? Als je door vertraging met je master uitloopt tot in die periode heb je dus recht op een tegemoetkoming. Dat is makkelijk te toetsen door te kijken of iemand de master nomimaal heeft afgerond of niet.

Zonder deadline kan er makkelijk misbruik van gemaakt worden. Stel jij bent een langstudeerder die pas over drie jaar afstudeert. Dan heeft dat waarschijnlijk niets meer met corona te maken.

[ Voor 14% gewijzigd door g0tanks op 22-04-2021 23:46 ]

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
g0tanks schreef op donderdag 22 april 2021 @ 23:22:
[...]

Zo vreemd is dat toch niet? Als je door vertraging met je master uitloopt tot in die periode heb je dus recht op een tegemoetkoming. Dat is makkelijk te toetsen door te kijken of iemand de master nomimaal heeft afgerond of niet.

Zonder deadline kan er makkelijk misbruik van gemaakt worden. Stel jij bent een langstudeerder die pas over drie jaar afstudeert. Dan heeft dat waarschijnlijk niets meer met corona te maken.
Het is wel vreemd. Want als je je master behaalt in die periode is er helemaal geen sprake van vertraging (even uitgaande dat je de master op 1 september start en begin juli afrondt). Of hoe moet ik het anders lezen?

[ Voor 5% gewijzigd door goldmemberf1 op 22-04-2021 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
goldmemberf1 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 23:57:
[...]

Het is wel vreemd. Want als je je master behaalt in die periode is er helemaal geen sprake van vertraging (even uitgaande dat je de master op 1 september start en begin juli afrondt). Of hoe moet ik het anders lezen?
Volgens mij lees je het woord 'behaalt' verkeerd. Het betekent niet dat je in de periode 1 september 2020 t/m 31 augustus 2021 je master moet volgen (zou wel zuur zijn voor 2-jarige masters), maar dat je in die periode de studie afrondt.

Dan is iemand die met een 1-jarige master in 2018 is begonnen en op z'n vroegst 1 september 2020 afstudeert iemand met studievertraging.

Iemand die met een 1-jarige master in 2019 begint en op 1 september 2020 afstudeert heeft geen vertraging, maar heeft dus ook niet langer collegegeld moeten betalen waardoor de hele passage niet van toepassing is.

[ Voor 13% gewijzigd door g0tanks op 23-04-2021 00:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

goldmemberf1 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 23:16:
[...]

Iemand die afgelopen februari had willen afstuderen maar door corona niet de kans had en nu pas in juli afstudeert heeft toch gewoon vertraging opgelopen? Waarom ga je er voor het gemak van uit dat mensen die dit jaar nog afstuderen dus geen vertraging hebben opgelopen?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martidinho
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-07 18:52
Naja, ik ben dit jaar afgestudeerd en ik zit dus ook ik de groep die er volgens jou net buiten valt.

Bij mijn studie was het met corona onmogelijk om nominaal te lopen bij het afstuderen, omdat de laboratoria een maximumbezetting heeft waardoor je max 3 dagen in de week proeven kan doen. Echter kon je nog wel naar de universiteit om dus te werken.

Daarom is die 3 maand betaling door de overheid zeker wel redelijk, omdat niemand dus die 5 dagen in de week kan werken, maar dus daar nog wel op locatie kon werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0w!N
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 29-09 08:28
Mijn vriendin is afgelopen februari afgestudeerd met haar master. Ze had eigen afgelopen zomer al klaar kunnen zijn, ze moest alleen nog stage doen, echter door Corona raad je het al.. flink vertraging en uiteindelijk een nieuwe stage plek gevonden en gehaald! Dus die compensatie vinden wij een prima alternatief! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:14

LankHoar

Langharig tuig

@goldmemberf1 ik heb al lang opgegeven om logica te snappen van beslissingen genomen door het kabinet. Die is er vaak gewoon niet namelijk :) Unfair? Zeker. Kun je er iets aan doen? Waarschijnlijk niet.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-08 20:49
Ik vind het ook ontzettend raar allemaal. Ikzelf doe twee masters in 1.5 jaar en loop nominaal. Ik heb er hard voor gewerkt en daarnaast ook nog een bijbaan van 8-24 uur.

Geen tegemoetkoming (wat mijn inziens ook niet hoeft).
Mensen die vertraging oplopen worden gecompenseerd/beloond? Compensatie voor geen stage kunnen krijgen vind ik oke, maar het grootste deel is gewoon lui.

Ik vind het echt allemaal bizar.

[ Voor 19% gewijzigd door Phyrozi op 23-04-2021 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

g0tanks schreef op donderdag 22 april 2021 @ 23:08:
[...]
Omdat in de praktijk vaak met gemiddeldes wordt gewerkt.
Dat ja. Dat geldt voor zo goed als elke regel. Ik kan met mijn auto veiliger en zuiniger 120 rijden dan een ander 80. Toch is er simpelweg 1 regel, max 100 rijden. De een kan 'makkelijk' uit met bijstand en de ander amper, toch is er 1 bijstandsuitkeringbedrag per type ontvanger. Er zijn altijd al studenten geweest die helemaal niets hebben aan een ov-kaart. Etc.

Volkomen individuele beslissingen en bedragen zijn in de regel totaal onmogelijk (zonder half China of India in te huren voor het handwerk). Er gaan uitzonderingen zijn. Als je een schrijnend geval ben, trek aan wat jasjes. Als je gewoon ten opzicht van anderen wat pech of geluk hebt, soit.

Edit: de vraag of de maatregel ueberhaupt nodig was, is een andere vraag. Die laat ik aan de politiek :P

[ Voor 6% gewijzigd door F_J_K op 23-04-2021 14:07 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:23
* 418O2 kijkt naar zijn sig

Maar jullie snappen toch allemaal wel dat de staatsruif eindig is en er keuzes gemaakt moeten worden? Klagen over drie maanden vertraging met een master, over nog geen 600 euro, is een beetje verwend gedrag imo. Wees blij dat je je papiertje hebt gehaald, gezond bent (hopelijk) en je een goede toekomst voor je hebt. Er zijn een hoop (echt veel) mensen die vele malen slechter uit deze pandemie komen.

Beetje relativeren op zijn tijd kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor masterstudenten gelden andere tegemoetkomingen. Voor aug 21 afstuderen, ontvang je iets van 500 euro als gift. Zie de website van Duo.

Even je huiswerk doen heren/dames ;)

Moet mijn eigen huiswerk gaan doen ;)

Afijn, behalve dat het best wel een kut jaar is denk ik niet dat we wat betreft studie en duo iets te klagen hebben. Ben wel benieuwd wat er straks met de lening gaat gebeuren met het nieuwe kabinet.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2021 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Verwijderd schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 19:55:
Voor masterstudenten gelden andere tegemoetkomingen. Voor aug 21 afstuderen, ontvang je iets van 500 euro als gift. Zie de website van Duo.

Even je huiswerk doen heren/dames ;)

Moet mijn eigen huiswerk gaan doen ;)
Die vergoeding wordt in de TS al gelinkt. :)

Edit:
Met de warrige TS (en reacties) is het idd erg moeilijk om iets van het verhaal/klacht te begrijpen.

[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 23-04-2021 20:04 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijk ben ik er financieel sinds afgelopen najaar behoorlijk op vooruit gegaan, echt nodig is die compensatie niet. Nu kan je bij het duo wel aankloppen als je in de knoei komt he?

Maar weet niet of studenten het momenteel zo slecht hebben. De echte financiële uitbrander van dit circus komt echt nog wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:20
Ik zou zeggen omdat dat typisch is voor dergelijk steunbeleid? Werk je extra hard en doe je moeite om je studie op tijd te halen: geen compensatie. Je hebt altijd de twee uitersten: Laat je het erbij zitten en ga je andere dingen doen = studievertraging = wel compensatie. En natuurlijk de middengroep (eigenlijke doelgroep) die gewoon pech heeft gehad en door omstandigheden vertraging oploopt.

Dat soort situaties heb je altijd. Het is onmogelijk om te bepalen wie echt pech heeft en wie het er zelf bij heeft laten zitten. Eigenlijk is het probleem niet dat de TS geen compensatie krijgt, maar dat anderen die het er zelf bij hebben laten zitten dat wel krijgen. Bij alle uitkeringen, toeslagen e.d. heb je mensen die net wel of net niet geld krijgen terwijl we dat eigenlijk niet eerlijk vinden.

Echt 'eerlijk' overheidsbeleid vormgeven is blijkbaar veel te ingewikkeld in de echte wereld.

Niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 13:44
g0tanks schreef op donderdag 22 april 2021 @ 23:22:
[...]

Er wordt niet gekeken of je nominaal afstudeert. De enige voorwaarde is dat je in de desbetreffende periode afstudeert. Ik ben zelf in februari afgestudeerd zonder studievertraging en ik heb de vergoeding deze week ook gewoon ontvangen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:56
Gevalletje "iedereen krijgt geld maar ik niet". Nou inderdaad, je vriendin valt net buiten de regels. Jammer, ga door met je leven d:)b

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
sig69 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 21:05:
Gevalletje "iedereen krijgt geld maar ik niet". Nou inderdaad, je vriendin valt net buiten de regels. Jammer, ga door met je leven d:)b
Blijkbaar valt ze toch niet buiten de regels (zie post vóór jou).

Bijzonder...Een vergoeding die ik niet kan plaatsen. Tenzij het een compensatie op de kwaliteit van het onderwijs en gemis aan studentenleven genoemd zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:56
goldmemberf1 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 21:07:
[...]

Blijkbaar valt ze toch niet buiten de regels (zie post vóór jou).

Bijzonder...Een vergoeding die ik niet kan plaatsen. Tenzij het een compensatie op de kwaliteit van het onderwijs en gemis aan studentenleven genoemd zou worden.
Ok, misschien overheen gelezen. Maar dan nog, alles is gelukt, afgestudeerd. Goed gedaan. Waar wil je dan compensatie voor?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

sig69 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 21:54:
[...]

Ok, misschien overheen gelezen. Maar dan nog, alles is gelukt, afgestudeerd. Goed gedaan. Waar wil je dan compensatie voor?
TS is juist boos omdat de vriendin compensatie krijgt voor zover ik het kan volgen :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Pagina: 1