Vermogen valt weg, subwoofer auto

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijana
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 31-05-2021
Goedeavond,

Eindelijk een geluidsinstallatie ingebouwd in de wagen, alles van tevoren goed getest.

Auto: Fiat Fiorino
Autoradio: standaard pioneer
Subwoofer: actieve AXTON AXB20A
Kabels: 20m2 rood van accu naar subwoofer
20m2 zwart van subwoofer naar frame stoel
1x remote van subwoofer naar autoradio
Tulp rood zwart van autoradio naar subwoofer

Na het inbouwen begon de ellende:
Haperen met bluetoothverbinding..

Dit ging vervolgens weg, geen idee waarom want er was niks veranderd (volume was elke keer verschillend waarbij het optrad)

Toen ik ging rijden merkte ik dat als ik harder dan 40 ging rijden, de ellende altijd aanwezig was en als ik "nog" harder ging rijden was er helemaal geen muziek meer.. de sub hoorde je sporadisch af en toe een keer bonken..

Na 2 dagen natuurlijk helemaal beu, en een andere autoradio erin zet, er zat namelijk een autoradio in die al een tijdje op zolder lag te verstoffen.

Helaas bij deze nu ook constant hetzelfde probleem, alleen dan nog veel erger.
Bij stilstaan doet de sub het wel, maar als ik ook maar 2km/u rij valt de sub al weg. De radio blijft dit keer wel redelijk goed doorspelen.

Naar mijn idee dus een probleem met de voeding, dat er te weinig vermogen geleverd kan worden.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kryziek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-05 12:34

Kryziek

bb || !bb

De zwarte aarde draad, zit die op kaal metaal? Klinkt in mijn oren als een aarde probleem. Wat opschuren met een schuurpapiertje kan al veel doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hijana
Kryziek schreef op donderdag 22 april 2021 @ 20:39:
De zwarte aarde draad, zit die op kaal metaal? Klinkt in mijn oren als een aarde probleem. Wat opschuren met een schuurpapiertje kan al veel doen.
Dat zou het trouwens wel kunnen zijn.

Zit nu met een "oog" om de bout die vervolgens in de vloer zit. Er kan inderdaad no coating op zitten.

Morgen meteen proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijana
Kryziek schreef op donderdag 22 april 2021 @ 20:39:
Helaas, er is geen verschil.

Heb de zwarte draad ook nog rechtstreeks op me accu aangesloten, ook hier was er geen verandering merkbaar.

Toch blijf ik het apart vinden dat bij stilstaand er meestal geen problemen zijn. Maar bij rijden wel en zeker vanaf 30 a 40 km/u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryziek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-05 12:34

Kryziek

bb || !bb

Weten we iig zeker dat dat het probleem niet is. Mijn trucendoos is leeg helaas. Misschien dat iemand anders nog een idee heeft 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:21
Is dat niet op te lossen door zo'n condensator te plaatsen? ik dacht dat dat ook gebruikelijk was bij sub-woofers in auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De gedachtegang achter een condensator is dat hij als buffer werkt, voor als de versterker kortstondig veel stroom nodig heeft en de accu dat niet voldoende kan leveren. Daarmee kan je net iets meer vermogen halen uit dezelfde versterker. Dat probleem speelt hier niet.

Wat betreft de radio:
Het zou kunnen zijn dat de motor stoort op de bluetoothverbinding. Kan je eens proberen of het wel goed gaat als je iets anders als muziekinvoer gebruikt, bijvoorbeeld een cd of radio?

Wat betreft de subwoofer:
Als de subwoofer uitvalt, blijft de radio dan wel werken?
De stroomvoorziening van de subwoofer zou je kunnen testen door een mp3-speler op de subwoofer (in je auto nog) aan te sluiten en te luisteren of hij tijdens het rijden door blijft spelen. Zo ja, dan kreeg de subwoofer blijkbaar geen signaal op momenten dat hij uitviel. Zo nee, dan ligt het aan de stroomvoorziening of aan de remotekabel. Of het aan de remotekabel ligt, kan je controleren door die los te nemen op de subwoofer en de aansluiting op de subwoofer te verbinden met +12V.

[ Voor 114% gewijzigd door TBTL op 24-04-2021 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijana
TBTL schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 22:08:
De gedachtegang achter een condensator is dat hij als buffer werkt, voor als de versterker kortstondig veel stroom nodig heeft en de accu dat niet voldoende kan leveren. Daarmee kan je net iets meer vermogen halen uit dezelfde versterker. Dat probleem speelt hier niet.

Wat betreft de radio:
Het zou kunnen zijn dat de motor stoort op de bluetoothverbinding. Kan je eens proberen of het wel goed gaat als je iets anders als muziekinvoer gebruikt, bijvoorbeeld een cd of radio?

Wat betreft de subwoofer:
Als de subwoofer uitvalt, blijft de radio dan wel werken?
De stroomvoorziening van de subwoofer zou je kunnen testen door een mp3-speler op de subwoofer (in je auto nog) aan te sluiten en te luisteren of hij tijdens het rijden door blijft spelen. Zo ja, dan kreeg de subwoofer blijkbaar geen signaal op momenten dat hij uitviel. Zo nee, dan ligt het aan de stroomvoorziening of aan de remotekabel. Of het aan de remotekabel ligt, kan je controleren door die los te nemen op de subwoofer en de aansluiting op de subwoofer te verbinden met +12V.
Ik heb 2 autoradio's geprobeerd.

Op autoradio 1
Stoort zowel op radio, Bluetooth en cd
Voornamelijk de "normale" speakers vallen uit en bas hoor je af en toe wel

Radio 2
Stoort zowel op radio en cd (zit geen bluetooth o)
Hier valt de subwoofer uit met volume (blijft wel aan staan) en de "normale" speakers spelen redelijk door, af en toe lichte hapering.

Ik zou kunnen proberen om de remote ook op 12v te zetten, maar verwacht niet dat het hiermee is opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-05 11:45
De massa kabel van de sub naar het frame mag max 80 cm zijn het liefst nog korter.
Weet niet hoe lang de kabel nu is? maar als je vanaf de koffer naar een stoel kan klinkt mij al als veel te lang.
Ook mogen de tulp stekkers vanaf de radio niet naast de voedingkabel van de sub liggen ivm storen.

[ Voor 20% gewijzigd door Goofy1978 op 25-04-2021 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hijana
Goofy1978 schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:13:
De massa kabel van de sub naar het frame mag max 80 cm zijn het liefst nog korter.
Weet niet hoe lang de kabel nu is? maar als je vanaf de koffer naar een stoel kan klinkt mij al als veel te lang.
Ook mogen de tulp stekkers vanaf de radio niet naast de voedingkabel van de sub liggen ivm storen.
Heb een fiat fiorino waar onder de bijrijdersstoel de sub staat.

Lengte is dus ongeveer maar 50cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijana
Ook nog een keer geprobeerd door de rca kabels uit de autoradio te doen. Maar ook dan stoort die..

Kan het zijn dat de wagen niet goed omgaat met een din radio?
Pagina: 1