Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:19

ThaHandy

Discovery Channel

Topicstarter
Ik zit al een tijdje (ja de zomer komt er alwéér aan :P) rond te kijken om 2 zonnepanelen te plaatsen op mijn balkon allen kom ik er niet uit met de verwachte verlies zodat ik er een passende micro omvormer kan bij plaatsen. (geen plek voor en normale omvormer binnen of buiten)

De volgende setup in gedachten:
2x Longi Solar LR4 450WP Perc LR4-72HPH-450 (moet een 200*100 paneel zijn)
1x APS YC600y Micro omvormer

Ik heb ergens ooit een online tooltje gevonden waar je de WP, hoek en oriëntatie in ingeven waarbij ik +/- 60% gemiddeld overhoud bij een hoek van 90° pal op het zuiden (190°)

Zonnepaneel:
Volt max 41,5 (STC)
Amp max 10,85 (STC)

Micro omvormer:
Volt MPPT 22-48V
Amp max 12A

Nu de vraag: gaat de spanning bij 60% naar benden of de stroom? Of beide? Heb ik hier last van in de winter?

In de datasheet van de zonnepaneel staan 3 I-V grafieken waar ik niet uit kom. Iemand die hier meer van weet?

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:47
Dit gaat wel goed, ik heb hier de 440 Wp versie van dat paneel op APS aangesloten.

Je zou het kunnen simuleren met Sunnydesign, dan komt de verwacht opbrengst en hoeveelheid aftoppen er wel uit. Doe de simulatie dan even met 20 panelen en een 3 fase omvormer van 6 kW. Door de steile helling verwacht ik dat het nauwelijks af gaat toppen.
Ga er maar even mee aan de slag en deel hier een screenshot van je simulatie.

Als een omvormer meer vermogen binnen krijgt dan hij om kan zetten dan verhoogt die het DC voltage zodat de DC stroom zakt. Daardoor blijft het vermogen netjes op 300 W hangen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• busscherski
Die panelen zijn overigens iets groter dan 2x1 m

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

Topicstarter
Ik kan bij de onderstaande gegevens er niet uithalen wat het netto verlies is tov. max Wp.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/CHtQpwn/solar-90.png

Er zij nog andere panelen van 450Wp tot 550Wp die ik eventueel kan toepassen die ca 200*100 om zo het maximale uit de micro omvormer te halen.

• busscherski
De energy usability factor is 99.7%.
Dat betekent dat je op jaarbasis 0.3% aftopt. Dat is een prima getal.

Kun je een datasheet delen van welk ander paneel je wilt?
Heb je overigens bifacial panelen overwogen? Leveren in deze situatie iets meer en daarnaast zien ze er vanaf de onderkant vaak mooier uit.

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

Topicstarter
JA Solar JAM66S-30-495-MR Mono Perc

Munchen Solar Munchen Solar 450 Wp Perc (MSMD450AS)

Canadian Solar CS3W-450MS HiKu

JINKO Tiger Pro 60HC (440~460) Is ook een interessant maar kan geen shop voor vinden.

Zo ook voor de CANADIAN HiKu7 mono CS7L (580~600Wp) te breed :/ (130cm)

Bifacial is geen optie voor mij denk ik aangezien de achterkant wordt afgedekt.

Ik zie ook dat de APS DS3 "binnenkort" uitkomt. Dit zou mooi een combinatie zijn voor de HiKu7

/edit
HiKu7 geen optie

[ Voor 3% gewijzigd door ThaHandy op 06-05-2021 14:26 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:51

Tazzios

..

Ook al voor enphase gekeken? 2x enphase is misschien goedkoper dan de nieuwe APS DS3.

Ik heb er zelf ook eentje op balkon hier was wel een nuttige uitleg over de verschillende modellen:
migjes in "Zonnepaneel als luifel"

• busscherski
Bij de JA Solar even met Sunnydesign checken of de kortsluitstroom in geen geval boven de 15A komt.

Voor een 450 Wp model is een QS1 prima. De meerkosten verdien je nooit terug met 0.3% extra opbrengst. Als je het met Enphase vergelijkt dan heb je het al snel over de IQ7-A met 360 W AC vermogen.

Voor de nog grotere panelen even met Sunnydesign controleren hoeveel het op jaarbasis aftopt. Ook 99% vind ik prima.

Pagina: 1