1 van de 7 vloerverwarmingsgroepen blijft warm(er)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:19
Ik kom er niet uit. We hebben een wth vloerverwarmingsverdeler aangesloten op stadsverwarming met een wilo pomp.

1 van de 7 groepen, concreter 1 van de 3 die op dezelfde thermostaat zijn aangesloten van de woonkamer, blijft in ruststand altijd 4-5 graden warmer dan de andere van dezelfde ruimte. Terwijl er geen vraag vanuit de thermostaat is. Er lijkt onnodig warmte gebruikt te worden.

Het gaat om groep nummer 3. Wat kan hier de mogelijke oorzaak van zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mlUmIL-oYKaYFKl_JH0wCD2HO0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t70dgu00ItbAYy8chrt9OJ10.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7rgUIK-kVjh6QTbjPOcExnZ9_w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6iI0bSWYeeF5OAeEbX4CjWzf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nas-8yzh4lSt4B3skTd22jUwPn0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6pFttctn0N3B8bzZoybXvpcp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3MIBoQf0ax1iW2IF47GiG__4j-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VIaGDlmAzc40Sl675M1iORUf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VM5Fd0w7qC6jZz9v6yqwzZ-d03E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RUDbB4RqMCHWPi4yT8TXBygB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 67% gewijzigd door Draakje5 op 22-04-2021 20:15 ]

Alle reacties

• Karolijn
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-09-2024
Misschien een rare gedachte. Welke kant zitten de ramen? Kan het eventueel zijn dat het water door de zon wordt verwarmd?

Of eventueel dat de aanvoer van de stadsverwarming daar onder de vloer binnen komt?

• Draakje5
Bedankt voor je reactie! Ja de ramen zitten bij groep 3, maar dat is de noord west kant dus daar staat de zon niet op. De zon staat bij de keuken op groep 1. Aanvoer stadsverwarming ligt niet bij de vloerverwarmingsbuizen, helaas. ( loopt via meterkast onder de trap door, waar geen vloerverwarming ligt). :(

[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 22-04-2021 21:23 ]

• Flo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-01 06:37

Flo

Op de eerste foto lijkt het net of groep drie "andersom" is aangesloten. Van elk paar dat uit de vloer komt gaat de rechter naar de bovenste header, en de linker naar de onderste. Bij groep drie is dat andersom. Maar ik kan het ook verkeerd zien door de groene markering op de foto....

Misschien ook eens de temperatuur van de andere leiding meten. Dan zou de aanvoer/retour omgedraaid kunnen zitten, en meet je dus voor groep 3 de aanvoer en vergelijk je het met de retour van de andere groepen.

EDIT: weet je zeker dat je in "ruststand" meet? Op jouw fotos lijkt het alsof het temperatuur meterje op de header zelf ook richting de 30 of 40gr aangeeft. En dus aan het verwarmen is.

[ Voor 15% gewijzigd door Flo op 22-04-2021 21:41 ]

• Draakje5
De slangen lijken inderdaad andersom aangesloten te zitten maar het is echt de juiste leiding die warm wordt. En retour die dus het koudste blijft. Dus zie geen reden om te denken dat ze verkeerd om zijn aangesloten. Als ik thermostaat (woonkamer) aanzet gaan ook de juiste buizen overal onder de flowmeters warmer worden van alle 3.

De meter staat nu, met de verwarming al 3 uur uit nog op 30 graden. De temp van de verdeler. Het rtl ventiel staat ook op 3=30 , geen idee of dat ermee te maken heeft. Maar met ruststand bedoel ik dus dat de thermostaten niks vragen ( ook te zien aan de kleur umr kastje en thermomotoren staan omlaag). Maar blijkbaar wordt er inderdaad wel iets verwarmd, en dan met name groep 3. Maar why?

[ Voor 8% gewijzigd door Draakje5 op 22-04-2021 22:05 ]

• jerome.lendfers
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:17
Misschien dat de afsluiter niet vergenoeg is aangedraaid waardoor er toch nog warm water rondgepompt kan worden.

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:56
Hmmm...

Die flowmeter geeft die aan dat er geen water loopt?

Je kunt eventueel de klep (elektrische klep bovenop) er afklikken en een dop erop draaien om het ventiel dicht te zetten en dan nog eens meter?

Je kunt ook de klep van de flowmeter dicht draaien (let op: opschrijven wat de huidige instelling is!!!!).

Dit kun je als volgt doen:
-Rode kapje eraf klikken (vlakken schroevendraaier eronder en dan torderen)
-de zwarte ring die je nu ziet naar rechts draaien totdat ie dicht is, aantal omwentelingen tellen en opschrijven:).

Nu zou de groep helemaal dicht moeten staan...

PS is de elektrische klep niet toevallig defect? Je kunt dat eventueel testen door even een andere klep (van de woonkamer:) te wisselen, wandelt het probleem mee, ligt het waarschijnlijk aan de klep

[ Voor 14% gewijzigd door BjornHero op 22-04-2021 22:56 ]

2050vandaag, waarom wachten?

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-01 00:30
zijn ze niet toevallig een opvulplaatje vergeten ?

• Draakje5
Bedankt bedankt! Ik heb thermomotor 2 en 3 gister avond even omgewisseld. Vreemd genoeg ( weet niet of toeval is ) zijn alle groepen nu ongeveer even warm rond de 20 graden. Ik heb geen warmtevraag verzocht, thermostaten uit.

Weet dus niet of het toeval is, maar blijf het nog even meten.

De meter van de verdeler blijft wel altijd op 30 graden hangen, is daar ook iets over te zeggen? Ik zou haast zeggen bij geen warmtevraag kan die ook gewoon dalen naar 20 graden? Wanneer ik vraag loopt de meter natuurlijk wel op naar 40 ongeveer waarop mijn verdeler knop is ingesteld. Het lijkt overigens wel alsof die temperatuur zich aanpast aan die van het RTL ventiel.

Bjornhero, met kleppen bedoelde je de thermomoten? De flowmeter heb ik nog niet uitgezet, kan ik nog doen inderdaad als ik het probleem straks weer zie verschijnen.

Miciel, zou je kunnen aangeven welk opvulplaatje eventueel zou missen volgens jou?

[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 23-04-2021 07:44 ]

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:48
Groep 3 heeft grotendeels een kleinere hoh afstand. Dus daar zal de vloer sneller warm worden en ook een hogere temperatuur bereiken. Daarmee zal die groep ook minder snel afgekoeld zijn.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• 9man
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:40
Draakje5 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 07:13:
Bedankt bedankt! Ik heb thermomotor 2 en 3 gister avond even omgewisseld. Vreemd genoeg ( weet niet of toeval is ) zijn alle groepen nu ongeveer even warm rond de 20 graden. Ik heb geen warmtevraag verzocht, thermostaten uit.

De meter van de verdeler blijft wel altijd op 30 graden hangen, is daar ook iets over te zeggen? Ik zou haast zeggen bij geen warmtevraag kan die ook gewoon dalen naar 20 graden? Wanneer ik vraag loopt de meter natuurlijk wel op naar 40 ongeveer waarop mijn verdeler knop is ingesteld. Het lijkt overigens wel alsof die temperatuur zich aanpast aan die van het RTL ventiel.

Bjornhero, met kleppen bedoelde je de thermomoten? De flowmeter heb ik nog niet uitgezet, kan ik nog doen inderdaad als ik het probleem straks weer zie verschijnen.

Miciel, zou je kunnen aangeven welk opvulplaatje eventueel zou missen volgens jou?
Verwisselen van de thermomotor zou inderdaad duidelijk moeten maken of deze mogelijk defect is. De thermomotor wordt vanuit de thermostaat aangestuurd. Bij warmtevraag (thermostaat slaat aan) gaat de thermomotor aan. Deze wordt warm waardoor een soort was in de thermomotor wordt verwarmd en daarmee de thermomotor in de stand "open" gaat en daarmee warm water door deze zone gaat.

In jouw geval lijkt de thermomotor in permanente open stand te staan. Andere optie is dat niet de thermomotor maar het ventiel waar deze op is gedraaid niet goed meer werkt of lekt.

• tijs000
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-01 12:31
even de kijken als de thermomotoren er af zijn of de ringen waar ze opgemonteerd zitten goed aangedraaid zijn.

deze willen nog wel eens losser gaan zitten waardoor de thermomotor de groep niet volledig dicht zet en dan krijg je specifiek dit probleem.

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:56
Draakje5 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 07:13:

Yes is bedoelde inderdaad de "Thermomotoren" (wist niet dat die dingen zo heette in het nl :))

Laat even weten hoe het af is gelopen :)

2050vandaag, waarom wachten?

• Draakje5
De drie slangen vd woonkamer blijven nu alle drie rond dezelfde temperatuur wanneer ze uit staan.
Denk dat er niks mis is met de thermomotor. Ook al had ik ze verwisseld, vind het bijzonder dat er nu in de ochtend wanneer alles uit staat geen verschil meer is. Maar zo hoort het, dus blij dat het goed functioneert.

Wanneer de woonkamer aan staat kunnen ze nog wel wisselen. De temperatuur in de aanvoer buizen van de woonkamer wisselen een paar graad. Ik heb geprobeerd de flowventielen zo in te stellen dat de retourleidingen gelijk kwa temperatuur zijn. Geen idee of de aanvoer temp ook geregeld wordt door de flowventielen of dat die altijd gelijk horen te zijn. Daar lijkt iig wel een verschil.

Maar belangrijkste als ie uit staat dat die ene woonkamer buis nu dus niet meer warmer is dan de rest.

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:09
Thermomotor zat er denk ik niet helemaal goed op en bij verwisselen heb je hem er wel goed opgezet.
Thermomotor zit op 3 punten vast als hij er maar op 2 vast zit staat hij als hij dicht is iets scheef en sluit dan niet goed af.
Pagina: 1