Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puffiness
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 02-06-2021
Beste tweakers,

Op dit moment zit ik in de laatste periode van het tweede jaar van mijn hbo-opleiding. De opleiding die ik volg is gerelateerd aan finance en accounting. Ik sta er enorm goed voor, maar door veranderde interesse ben ik erg geïnteresseerd in ICT. Voornamelijk door business intelligence (Power BI), maar ook programmeren. Hoewel ik geen ervaring heb met programmeren, word ik vooral enthousiast van de (oneindige) mogelijkheden die programmeren kunnen bieden. Via codeacademy volg ik een aantal basiscursussen.

Nu sta ik op het punt dat ik twijfel aan mijn studiekeuze. Op verschillende vacaturesites zie ik de "trend" van ICT traineeships, waarbij hbo/wo geschoolde mensen (ongeacht achtergrond) worden "omgeschoold" naar de ICT-sector. Voor mij zou het een mogelijkheid kunnen zijn om mij na het behalen van mijn hbo-opleiding, wat naar verwachting nog twee jaar duurt, om te scholen tot IT'er. Het liefst software developer.

Toch zie ik ook op fora dat traineeships niet zo goed worden beoordeeld. Vandaar is mijn oog daarnaast ook gevallen op een deeltijd hbo-ict opleiding aan een hogeschool in de randstad. Eis is dat ik vanaf het tweede jaar van die opleiding een ICT gerelateerde baan moet hebben naast de deeltijdstudie. Nogmaals, ik heb geen aantoonbare ervaring wat betreft ICT werk. Natuurlijk kan ik goed omgaan met Excel, Power BI en andere applicaties, maar tegenwoordig kan iedereen dat. Wel is mijn arbeidsethos groter dan menig studenten, doordat ik 24 jaar ben en langzamerhand toe ben aan werk en minder waarde hecht aan mijn studentenleven.

Mijn vraag aan jullie is: Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Misschien is er iemand die in een zelfde soort situatie zat en zijn juiste/verkeerde keuze van toentertijd kan toelichten.

Bedankt voor het lezen. Excuses voor de grootte van het bericht :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 30-04 20:25
Een paar tips:
- Weet je al wat je wilt gaan doen in de IT? Een business intelligence rol is wellicht ook mogelijk met je huidige studie. Kan je minors volgen in je 3e en 4e jaar in die richting? Met stages kan je ook sturing geven aan je studie.
- Als je software ontwikkeling wilt gaan doen dan is deeltijd HBO IT wel goede route.
- Voordat je van HBO gaat wisselen zou ik wat meer diepgang zoeken met programmeren, om te kijken of het leuk blijft. Codecademy is leuk voor een speelse introductie maar ik zou er niet het hele curriculum gaan volgen. Het is nogal gamified waardoor het meer op puzzelen lijkt dat programmeren. Het beste is om iets te leren via een cursus, tutorial, boek etc. en dan zelf iets te bedenken en proberen te bouwen. Dat hoeft niet een hele webapplicatie te zijn maar kan bijvoorbeeld ook een script zijn wat o.b.v. een bepaalde input een bepaalde output geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-04 20:41
Ik zou nog twee jaar doorbikkelen en daarna kijken voor een master of een traineeship. Vooral omdat het zonde is van de twee jaar die je al hebt besteed.

Als je er nu goed voor staat kun je misschien ook overwegen alvast te starten met het eerste jaar informatica. Zou dat iets zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:21
Puffiness schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:24:
1. Ik sta er enorm goed voor, maar door veranderde interesse ben ik erg geïnteresseerd in ICT. Nu sta ik op het punt dat ik twijfel aan mijn studiekeuze. Wel is mijn arbeidsethos groter dan menig studenten, doordat ik 24 jaar ben en langzamerhand toe ben aan werk en minder waarde hecht aan mijn studentenleven.

2. Toch zie ik ook op fora dat traineeships niet zo goed worden beoordeeld.

3. Wat te doen
1. Je arbeidsethos is gewoon goed kun je eerder stellen, maar je bent ook nog erg jong met je 24. Je mening gaat de komende 10 jaar op nog heel veel dingen veranderen, maar dat heeft iedereen.

2. Klopt. Veel mensen halen hun neus op voor die non-it studie mensen. Ik ben er 1 met een tourism management opleiding. Als je weet dat je een aantal basis inzichten mist die mensen van een IT opleiding wel hebben mee gekregen kun je dat goed maken door gewoon enorm hard te werken en ook in je vrije tijd veel te doen. Ik zit wekelijks zo'n 10 uur extra te 'rommelen en te lezen' en ik ben van mening dat je heel veel kunt overbruggen met enthousiasme, ook een IT opleiding. Andersom, jij en ik hebben iets wat 'zij' niet hebben en dat is kennis van een andere tak van sport, daar kun je ook enorm je voordeel mee doen. Binnen no-time wint mentaliteit het van een gerichte opleiding is mijn ervaring.

Dus ja traineeships zijn geen ideale start, maar het is een begin en de vraag naar IT'ers is enorm.

3. HBO papiertje is imo het belangrijkste, met HBO IT kom je makkelijker binnen bij de grote bedrijven, maar met Finance & Accounting kun je op de lange termijn ook zeer waardevol zijn. Minstens zo denk ik zelfs. Denk aan ontwikkelen aan een financieel pakket en ook de eindgebruiker perfect begrijpen.

2 jaar doorgaan en je kunt daarna een 2 jarige IT HBO master doen en je hebt in de komende 4 jaar dus 2 opleidingen in de pocket. Beter dan nu stoppen en dan 1 volledige IT HBO als eindresultaat ;)

Hou die arbeidsethos er vooral in, dat en plezier hebben in wat je doet zijn toch wel heel waardevolle dingen. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puffiness
Bedankt voor de reacties!

Het afmaken van mijn huidige hbo-opleiding lijkt mij inderdaad het verstandigst. Toch kijk ik graag naar de lange termijn. Ik zie mijzelf dan toch meer richting IT dan bv. financieel administratief medewerker. Daarnaast is het in finance & accounting eigenlijk een vereiste dat je minimaal een master moet hebben voor de wat leukere en complexere functies. Dit komt neer op ~2 jaar na mijn hbo. Daarnaast staat de automatisering/robotisering ook om de hoek te kijken in deze branche.

Zelf heb ik het idee dat bij een hbo-ict diploma een master leuk is, maar niet persé een vereiste voor een leuke job. Het komt meer aan op ervaring in de praktijk, technisch inzicht en een leven lang leren om bij te blijven met nieuwe ontwikkelingen. Maar; correct me if I'm wrong ;) .

Een derde mogelijkheid die ik nog niet in mijn eerste post heb beschreven, is inderdaad, zoals @HenkEisDS al voorstelde, het starten van een deeltijd hbo-ict opleiding naast mijn huidige voltijd opleiding. Een struikelblok hierbij is denk ik de stage die ik volgend jaar moet lopen.

@Furion2000 Je hebt gelijk! Wel ben ik toe aan meer uitdaging in werk in plaats van de kortdurende bijbaantjes. Hoe ben jij in de IT terecht gekomen? En over welke master heb je het precies? Bij veel IT masters zie ik als vereiste een technische bachelor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:21
Ik begrijp het ook, in het moment voelt het als een 'dom' bijbaantje en beginnen als assistent manager terwijl je geleerd hebt voor manager voelt mogelijk ook alsof je meer in je mars hebt dan dat. Althans dat had ik. Gekke is dat als ik terugkijk op die baantjes dan heb ik van elk baantje iets waardevols geleerd. Achter de lopen band, wat tijd is die langzaam gaat en hoe je je verstand op nul zet, als taxi chauffeur wat lastige mensen zijn en hoe je met verschillende persoonlijkheden omgaat en als planner wat tijdsdruk en verkeerd management is. Je leert in principe 'werken' in de brede zin van het woord en dingen appreciëren als je dan wel die leuke baan hebt. Zelfde eigenlijk met de junior en assistent rollen, je krijgt te makkelijke dingen voorgeschoteld, de k*tklusjes, maar het draait niet om het klusje maar om hoe je het oppakt. Lang verhaal kort probeer uit elke ervaring zoveel mogelijk te halen en dan heeft bijna elke baan wel een uitdaging!

Voor mij was het ook opbouwende interesse halverwege mijn studie, enorme vertraging ook opgelopen daardoor. Het lukte niet om te focussen op die scriptie, ik was al met die volgende stap bezig in mijn hoofd en 100 andere excuses ;)

Na de studie een traineeship gevonden en begonnen met werken. Zoals al eerder gezegd, niet ideaal, een gok en voor mij goed uitgepakt. Er zijn ook mindere ervaringen met sleazy detacheerders, dus wees daar bedachtzaam voor.

Die it master was remote deeltijd aan een university in Groot-Brittanie, maar er moeten wel meer mogelijkheden zijn als je je erin verdiept volgens mij. Voor bepaalde banen is een master een bijzonderheid op je CV als je het niet hebt, ligt er dus maar net aan welke kant je op wil. Data science lijkt mij exact zo'n kant waar dat soort diploma's toch wel redelijk standaard zijn en de traineeships lastig te vinden zijn. Dit is puur van horen zeggen en dingen die ik toevallig tegen kwam, dus hier moet ik aangeven dat anderen misschien een beter beeld kunnen geven.

[ Voor 9% gewijzigd door Furion2000 op 26-04-2021 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 30-04 20:25
Puffiness schreef op zondag 25 april 2021 @ 23:12:
Zelf heb ik het idee dat bij een hbo-ict diploma een master leuk is, maar niet persé een vereiste voor een leuke job. Het komt meer aan op ervaring in de praktijk, technisch inzicht en een leven lang leren om bij te blijven met nieuwe ontwikkelingen. Maar; correct me if I'm wrong ;) .
Het is inderdaad niet zoals wat je bij accounting beschrijft. Gemiddeld zul je het wat beter doen met een master maar er zijn maar weinig banen met een harde WO eis. Echter zijn dat wel de banen die het meest verdienen en interessante uitdagingen bieden. Denk bijvoorbeeld aan high tech, high frequency trading, amerikaanse big tech etc. Deze bedrijven krijgen veel sollicitaties en kunnen dus selectief zijn.
Als je data science wilt gaan doen dan is WO ook een must. Een master doen in die richting met een niet relevante HBO is trouwens bijna onmogelijk.
Wat je ook nog kan overwegen is om een WO bachelor en master te doen in 4 jaar. Het nadeel is wel dat je dan een stuk later begint met werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puffiness
@Furion2000 Denken in kansen in plaats van problemen dus :) . Daar kan ik wel iets van leren. Ik verwacht dat als (en dan vooral als) ik een baan kan vinden de IT voor naast een deeltijd opleiding natuurlijk onderaan begin. Denk dat een helpdeskfunctie of supportfunctie toch wel de meeste kans biedt voor een "leek".

@retoohs Veel geld verdienen vind ik niet zo heel erg belangrijk. Iets boven modaal en baanzekerheid op de lange termijn zie ik meer als doel. Wel natuurlijk met enigszins plezier in het werk.

Zijn er nog andere tweakers die toevallig een deeltijd hbo-ict volgen naast een relevante baan (liefst zonder eerdere ervaringen)? PM'en mag natuurlijk ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Puffiness schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:10:
Ik verwacht dat als (en dan vooral als) ik een baan kan vinden de IT voor naast een deeltijd opleiding natuurlijk onderaan begin. Denk dat een helpdeskfunctie of supportfunctie toch wel de meeste kans biedt voor een "leek".
Support gaan doen biedt weinig meerwaarde als je dev wil worden . Dan liever QA/tester

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puffiness
@thlst Lijkt mij ook, maar ik neem aan dat bv. QA tester ervaring/kennis vereist die ik op dit moment gewoon niet heb. Voor support zie ik meer vacatures openstaan met een lagere drempel. Doel is natuurlijk om door kennis vanuit de opleiding en praktijkervaring vanuit een supportfunctie (geen eerste lijn) andere posities te ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaltheseFalcon
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
De grote vraag is: Wat wil je met je diploma? Als je naast je studie ervaring in de ICT blijft opdoen, dan is juist de combinatie (finance en ICT) erg waardevol. Een goede werkgever zal zeker kijken naar wat je in je mars hebt, en minder focus hebben op je studiekeuze.

Wat je zou kunnen verkennen:
- Tweede studie in ICT
- Ad hoc aansluiten bij vakken van de ICT-opleiding. Dit was in mij studietijd (15 jaar geleden in ieder geval mogelijk. Navraag doen bij de studiebegeleider)
- Overstappen naar een andere opleiding
- ICT gerelateerde (WO?) vervolgopleiding

The stuff that dreams are made of

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-04 15:20

Nullifiel

╞═══════╡

thlst schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:54:
[...]

Support gaan doen biedt weinig meerwaarde als je dev wil worden . Dan liever QA/tester
Ik denk dat veel goede QAers hetzelfde denken over IT traineeships als veel goede devvers. Onderschat QA niet 😉 Maar ok, als er IT affiniteit is, kan men al snel aan de slag als (functioneel) junior tester.

[ Voor 18% gewijzigd door Nullifiel op 26-04-2021 21:01 ]

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Nullifiel schreef op maandag 26 april 2021 @ 20:55:
[...]

Ik denk dat veel goede QAers hetzelfde denken over IT traineeships als veel goede devvers. Onderschat QA niet 😉 Maar ok, als er IT affiniteit is, kan men al snel aan de slag als (functioneel) junior tester.
Prima aanvulling denk ik

Maar misschien kan TS proberen een eigen project te voltooien in de vrije tijd. Niet iedereen die software ontwikkelaar wil worden kan het
Pagina: 1