Ik heb in het verleden wat PC's gebouwd waarvan de laatste in Januari 2020 waarbij vrijwel altijd de BBG's als leidraad hebben gefungeerd. Nu ik door een vriend gevraagd ben een gamepc voor hem te bouwen is het toch allemaal wat lastiger. De afgelopen maanden ook dit onderwerp op Tweakers gevolgd en duidelijk mag zijn dat GPU's vinden en uberhaupt een gamepc samenstellen voor ~800 euro zoals voorheen onmogelijk is zonder gigantisch concessies te doen. Daarom nu een verzoek voor een gamepc met integrated graphics (op basis van de I5 11500 met zijn nieuwe Integrated graphics chip) zodat het komende jaar gewoon zonder problemen AOE2 gespeeld kan worden en dan wanneer de GPU markt wat rustiger wordt bijvoorbeeld een 3060 te installeren en echt "los te gaan" met gamen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voor nu, basic games spelen waarbij uiteraard geen wonderen verwacht worden van de integrated graphics chip. Straks verwacht ik toch wel dat mijn maat een mooie tijd lekker AAA games kan spelen zonder al te veel moeite.
Wat mag het systeem gaan kosten?
In eerste instantie was het de bedoeling om tussen de 500 a 600 euro te blijven zodat straks inc de 3060 een totaalprijs van 1000 euro aangehouden kan worden, een goeie prijs voor een midrange gamepc als je het mij vraagt (of dit ooit weer haalbaar wordt... tja dat gaan we meemaken). Ik ben er al wel achter dat met de extra wensen en de I5-11500 de prijs van het totaalpakket op Megekko al 750 euro mag kosten)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het 28 inch grote 4K scherm van de BBG afgelopen week is in de aanbieding bij de Mediamarkt en reeds besteld :-) Bedankt Tweakers!
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
16GB Ram
Corsair vengeance DDR4 LPX 2x8GB 3200
500 Watt PSU (misschien wat mager maar het internet verteld mij dat een 3060 niet heel erg hongerig is)
Be Quiet! Pure Power 11 500W
1TB M.2SSD
Samsung 970 EVO 1TB (momenteel best leuk geprijst Ten opzichte van de 660 en A2000)
Simpele kast met wat lampjes (Sharkoon is wat mij betreft altijd veel toren, ruimte en lampjes voor weinig geld)
Sharkoon TG4 Blue Midi Tower
CPU cooler
Hyper 212 met lampjes, want lampjes... (en goedkoop)
Mobo met WIFI is wenselijk maar een dongle kost ook vrijwel niks meer tegenwoordig dus een nice2have
ASUS TUF Gaming B560M-Plus WIFI
CPU met integrated graphics
I5 11500
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zelf zijn de laatste builds AMD geweest maar Intel is me "vroegah" altijd beter bevallen. Gezien de nieuwe integrated graphics van de Intel I511500 zou ik die nu kiezen maar ik laat me graag informeren door mensen die er meer van weten (en dat is al snel zo :-))
Ga je overklokken?
Nee hoor, ik wil deze pc in elkaar zetten en iemand heel blij maken. (XMP aanslingeren ofzo is natuurlijk kleine moeite maar is geen doel op zich)
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb een lijstje samengesteld met componenten ik zou het super vinden als een echte tweaker er naar kan kijken of het een beetje lekker past en of er mogelijk nog goede alternatieven zijn om wat geld te besparen vooral in deze wazige computercomponent tijden waarin we ons bevinden.
Pricewatch
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voor nu, basic games spelen waarbij uiteraard geen wonderen verwacht worden van de integrated graphics chip. Straks verwacht ik toch wel dat mijn maat een mooie tijd lekker AAA games kan spelen zonder al te veel moeite.
Wat mag het systeem gaan kosten?
In eerste instantie was het de bedoeling om tussen de 500 a 600 euro te blijven zodat straks inc de 3060 een totaalprijs van 1000 euro aangehouden kan worden, een goeie prijs voor een midrange gamepc als je het mij vraagt (of dit ooit weer haalbaar wordt... tja dat gaan we meemaken). Ik ben er al wel achter dat met de extra wensen en de I5-11500 de prijs van het totaalpakket op Megekko al 750 euro mag kosten)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het 28 inch grote 4K scherm van de BBG afgelopen week is in de aanbieding bij de Mediamarkt en reeds besteld :-) Bedankt Tweakers!
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
16GB Ram
Corsair vengeance DDR4 LPX 2x8GB 3200
500 Watt PSU (misschien wat mager maar het internet verteld mij dat een 3060 niet heel erg hongerig is)
Be Quiet! Pure Power 11 500W
1TB M.2SSD
Samsung 970 EVO 1TB (momenteel best leuk geprijst Ten opzichte van de 660 en A2000)
Simpele kast met wat lampjes (Sharkoon is wat mij betreft altijd veel toren, ruimte en lampjes voor weinig geld)
Sharkoon TG4 Blue Midi Tower
CPU cooler
Hyper 212 met lampjes, want lampjes... (en goedkoop)
Mobo met WIFI is wenselijk maar een dongle kost ook vrijwel niks meer tegenwoordig dus een nice2have
ASUS TUF Gaming B560M-Plus WIFI
CPU met integrated graphics
I5 11500
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zelf zijn de laatste builds AMD geweest maar Intel is me "vroegah" altijd beter bevallen. Gezien de nieuwe integrated graphics van de Intel I511500 zou ik die nu kiezen maar ik laat me graag informeren door mensen die er meer van weten (en dat is al snel zo :-))
Ga je overklokken?
Nee hoor, ik wil deze pc in elkaar zetten en iemand heel blij maken. (XMP aanslingeren ofzo is natuurlijk kleine moeite maar is geen doel op zich)
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb een lijstje samengesteld met componenten ik zou het super vinden als een echte tweaker er naar kan kijken of het een beetje lekker past en of er mogelijk nog goede alternatieven zijn om wat geld te besparen vooral in deze wazige computercomponent tijden waarin we ons bevinden.
Pricewatch
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-11500 Boxed | € 209,94 | € 209,94 |
| 1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B560M-PLUS WIFI | € 151,- | € 151,- |
| 1 | Behuizingen | Sharkoon TG4 (blauwe leds) | € 51,90 | € 51,90 |
| 1 | Processorkoeling | Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edition | € 41,04 | € 41,04 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3200C16 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 500W | € 62,90 | € 62,90 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 970 EVO 1TB | € 124,90 | € 124,90 |
| Totaal | € 641,68 | |||
[ Voor 27% gewijzigd door WarsemaW op 22-04-2021 16:14 ]