Offerte aannemer verbouwing keuken - hoog of redelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepoog
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:20
Wij willen de keuken laten verbouwen. Los van het aanschaffen van de keuken hebben we een offerte gekregen van een aannemer. Ik zou graag jullie mening willen over de hoogte van de offerte. Ik heb er zelf namelijk geen kaas van gegeten.

De verbouwing in het kort:
  • hele keuken verwijderen en kaal halen inclusief afvoeren
  • tegelvloer inclusief vloerverwarming verwijderen en opnieuw plaatsen
  • muur tussen woonkamer en keuken verwijderen en opbouwen met kozijn met openslaande deuren
  • elektra
  • keuken plaatsen
  • stuken, verven en afwerken
Belangrijk om te weten:
  • oppervlakte keuken is 27m2
  • huis uit 1999. Betonvloer met bereikbare kruipruimte
  • aannemer doet niet alles zelf, maar huurt ook in. Dat betekent dat hij daar ongetwijfeld marge op maakt. Dat geeft niet en ik weet dat dat mij wat extra kost. Voor mij geeft het 't gemak dat ik maar één aanspreekpunt heb
  • ik ben niet op zoek naar het allergoedkoopste. Kwaliteit kost geld. Ik vertrouw erop dat hij een goede kwaliteit levert
Wat staat er in de offerte van de aannemer?
Sloopwerkzaamheden
  • Afdekken en behang vewijderen
  • Verwijderen en afvoeren keuken, scheidingswand, tegelvloer, zand/cementvloer
Timmerwerkzaamheden (vertaatsing 😉 )
  • Scheidingswanden
  • Opbouw vuren 45x70, OSB en gipsplaat
  • Deurkozijn met dubbele deuren
  • Omtimmering van kastenwand
  • Verlaagd plafond boven keukenblad
  • Dichten van open gaten
Elektrische installatie
  • Schakelmateriaal
  • 13x WCD, (ver)plaatsen
  • 1x Perilex
  • Verplaatsen ventialtieschakelaar
  • Inbouwspots
  • Draaidimmer
  • Aanpassen groepenkast – hoofdschakelaar vervangen 40A/4-polig, 1 ALS 2-polig, 3 installatieautomaten 1p+n B16, 1 installatieautomaat 2p+2n B16
  • Opnieuw verzegelen
  • Exclusief aansluitkosten Liander 1x35A naar 3x25A
Loodgieterswerkzaamheden
  • Vloerverwarming
  • Keukenleidingen
  • Demonteren twee bestaande radiatoren
Vloerverwarming
  • Systeem met kuntstofslang 16x2 aangesloten op vloerunit
  • Gemonteerd op bouwstaalmat 150x150x5
  • Randisolatie
Stukadoorswerkzaamheden
  • Verlaagd plafond 4,5m2
  • Stucprofielen 12m
  • Wanden 32,5m2
  • Meer/minder verrekenbaar
Vloeren
  • Nieuwe zand/cementvloer
Tegels
  • Tegelen, inclusief tegels, 27m2
Schilderwerkzaamheden
  • Voorstrijken en sausen, 48m2
  • Kozijn en dubbele deuren
  • Aftimmering rond kastenwand
Totaalprijs € 23.000
Samen met de aanschaf van de keuken ongeveer €50.000. Wat ik daar zelf van vind? Vreselijk veel geld, maar it is what it is als ik om me heen lees. En zelf kan ik het niet. Het idee is wel om het óf goed te doen óf niet te doen. Ik ben ook niet op zoek naar de allerlaatste afdingeuro. Het gevoel is goed bij zowel de keukenboer als de aannemer. Wat vinden jullie? Word ik een poot uitgedraaid of is dit een redelijke prijs?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:44
Niet wat betreft de prijs, maar wat betreft de werkzaamheden:

- Bij een 3x25A aansluiting, gebruik je geen 2P+2N kookgroep, maar een 3-fase krachtgroep voor de kookplaat.

- Zorg dat je vloerverwarming hoh 10cm gelegd wordt, en niet op hoh 15cm.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ton68
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:51
Prijs lijkt mee heel redelijk, zeker in deze tijd.
als je een goed gevoel heb bij de aannemer zou ik wel met hem in zee gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Als ik zie dat je keuken 27k kost, vind ik 23k voor de overige werkzaamheden aardig in verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 19:08

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

Ik ben wel heel erg benieuwd naar de keuken van 27K, want dan ben je wel echt losgegaan met ontwerpen :)

Gespoten kastjes, echte houten afwerkingen, plafondhoge kasten, Miele apparatuur?

War is the only proper school of the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepoog
Dank allen voor jullie snelle antwoorden! Daar ben ik erg blij mee.

@SerealKiller - de keuken (en prijs) staan in het keukentopic. Het zijn uiteindelijk best wel wat meters keuken geworden.

@Ivow85 - dank voor de input. Ik heb geen idee wat je inhoudelijk zegt, maar dat ga ik er even bij googlen. Zal het de aannemer in ieder geval voorleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wil je zelf niets doen (wat ik best kan begrijpen), anders valt er qua sloopwerk en zaken als voorstrijken best wat te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:37

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

PolarBear schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:35:
Wil je zelf niets doen (wat ik best kan begrijpen), anders valt er qua sloopwerk en zaken als voorstrijken best wat te besparen.
Dat vraag ik me af. Bij ons een paar jaar geleden dacht ik ook zo wat te besparen, maar de aannemer wilde hierdoor niks van de offerte af doen want zijn ervaring was dat er óf te veel óf te weinig werd gesloopt (of andere schade ontstond) die hij dan sowieso moest herstellen en dat voorstrijken ook liever door de stucadoor zelf werd gedaan omdat hij anders niet kon garanderen dat hij kwaliteit kon leveren. Ze willen het het allerliefst dus zelf in de hand houden van A tot Z, en ergens snap ik dat wel - dat zou ik zelf ook willen als ik het moest doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:54

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als ik even snel scan zie ik niets geks. Het is zeker niet het koopje van de week, maar redelijk courant.
Bedenkt eens hoeveel slopen en afvoeren al kost; daar gaat je eerste paar 1000 al in zitten.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
teacher schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:47:
Als ik even snel scan zie ik niets geks. Het is zeker niet het koopje van de week, maar redelijk courant.
Bedenkt eens hoeveel slopen en afvoeren al kost; daar gaat je eerste paar 1000 al in zitten.
Het slopen is toch juist heel snel gedaan?
Bij ons hadden ze de keuken in een uur gedemonteerd. Iemand kwam die nog voor 50€ ophalen, dus in plaats van gewoon slopen moesten ze iets voorzichtiger zijn.
Een uurtje werk + afvoeren gaat toch geen paar 1000 kosten?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepoog
Smobbo schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:52:
[...]
Ik geloof wel dat dat hard gaat. Container op de oprit, afvoeren...

Zelf wil ik er niets aan doen. Ik ben me ervan bewust dat dat geld scheelt, maar ik weet ook wat er gebeurt als ik het wél zelf doe. Dan kost het nog meer geld O-)

Het is meer dat ik er totaal geen verstand van heb en dus op zoek ben naar meningen. Als hier twintig man/vrouw roept dat deze klus 'makkelijk voor 10k kan', dan ga ik de aannemer nog eens aan de tand voelen. Of de 'juiste' prijs nu 20, 21, 22 of 23k is, maakt me minder uit.

@Icephase - dat is precies wat deze aannemer ook zei. Alles of niks.

[ Voor 5% gewijzigd door Sleepoog op 22-04-2021 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:56
Om de keuken te slopen kun je geld toe krijgen.
Netjes op Marktplaats zetten en binnen een week vakkundig uit elkaar en opgehaald.

In je begroting mist nog een week uit eten aangezien je geen keuken hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:25

_Arthur

blub

Zonder naar de prijs te kijken en zelf een optelsommetje op mijn duim te maken, kwam ik op 20k uit. Dus de gevraagde 23k vind ik niet eens zo enorm overdreven.

Worden eventuele minder (of meer) uren-werk in mindering gebracht of is het fixed-price?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepoog
Meer/minder is verrekenbaar.

Persoonlijk kan ik daar heel moeilijk mee omgaan. Ik ben (niet onterecht vanuit het verleden) altijd bang dat er aan het einde nog een dikke factuur bij komt. Meer/minderwerk lees ik als: reken op 10%-20% meer. Maar goed, da's waarschijnlijk m'n eigen tekortkoming 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Sleepoog op 22-04-2021 17:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
[...]
Bij ons hadden ze de keuken in een uur gedemonteerd. Iemand kwam die nog voor 50€ ophalen, dus in plaats van gewoon slopen moesten ze iets voorzichtiger zijn.
Keukenkastjes en apparatuur zijn het punt ook niet. Tegelvloer met vloerverwarming is een stuk meer werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:46
Sleepoog schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:28:
Meer/minder is verrekenbaar.

Persoonlijk kan ik daar heel moeilijk mee omgaan. Ik ben (niet onterecht vanuit het verleden) altijd bang dat er aan het einde nog een dikke factuur bij komt. Meer/minderwerk lees ik als: reken op 10%-20% meer. Maar goed, da's waarschijnlijk m'n eigen tekortkoming 8)7
Mja, dat kan. Maar andersom is het ook zo: als je fixed price vraagt krijg je sowieso risico-opslag erbij. Dus het kan wel verstandig en fijn zijn om het op deze manier te doen.

Dat slopen kost vooral veel tijd/werk voor je vloer en je radiatoren, dus vind ik die prijs ook niet zo raar.

Planning, 2 dingen:

1. Ik zie dat je een nieuw te storten zand-cement dekvloer krijgt. Hoe zit het met de timing/planning? Want zo'n vloer is niet in 2 dagen uitgehard, meestal een week of 5 a 6 en met droogtijdversneller (50% extra euro's meestal) zit je op 1 week droogtijd.

2. Er staat bij elektra 'exclusief kosten liander aansluiting van 1x35 naar 3x25A'. dat is prima, maar heb je deze werkzaamheden al aangevraagd bij Liander? Zij hebben ook nogal een wachttijd staan, en het zou lullig zijn als je keuken en meterkast straks klaar is maar je nog 8 weken op Liander moet wachten tot je echt de kookplaat kunt gebruiken.

en dan het puntje van @significant:
"In je begroting mist nog een week uit eten aangezien je geen keuken hebt..."

hoe lang mag dit allemaal duren? want ik zou zelf denken een week of 2 tot 3, grootste beperking is droogtijd van die vloer. Je hebt vast een plan voor wat je dan gaat doen qua koken maar zou het toch wel even goed overwegen.

[ Voor 11% gewijzigd door Fr33z op 22-04-2021 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepoog
1. Qua droogtijd zei de aannemer dat ze dat bij voorkeur op vrijdag doen, zodat ze op maandag of dinsdag weer verder kunnen. Ik weet niet precies of ze droogtijdversneller gebruiken, maar dat zal ik zeker navragen. Dank!

2. Nee, die werkzaamheden heb ik nog niet aangevraagd. Nu vangt de verbouwing waarschijnlijk pas eind oktober aan, dus dat zou wel moeten passen. Daarover dan nog een vraag. Wat is de juiste volgorde: eerst meterkast aanpassen en dan werkzaamheden laten aanpassen? Of zou dat nu al kunnen?

Doorlooptijd is inderdaad een tweeëneenhalf à drie weken. Momenteel hebben we een los fornuis. Die wordt niet afgevoerd en laten we onder de overkapping staan. Is geschikt om aan te sluiten op gas uit een fles. Als het een beetje weer is, dan kan ik onder de overkapping koken. Zo niet dan kan ik altijd nog ovenschotels in de oven doen. Verder inderdaad uit eten, laten bezorgen en/of bij mijn schoonouders eten. Is ff aanpassen en niet ideaal, maar ja, daar komen we vast wel overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:08
Ivow85 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 15:49:
Niet wat betreft de prijs, maar wat betreft de werkzaamheden:

- Bij een 3x25A aansluiting, gebruik je geen 2P+2N kookgroep, maar een 3-fase krachtgroep voor de kookplaat.
De kookplaat heeft een aansluitwaarde van 7,4kW. Dan is verzwaring naar 3x25A toch niet nodig? Tenzij je nu al op de grens van 1x35A zit...

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepoog
Ik heb nu twaalf panelen liggen en ik wil graag uitbreiden. Met een beetje passen zouden er nog zo'n tien tot twaalf bij kunnen.
Daarnaast lees ik in het keukentopic de discussie over het wel/niet aansluiten van kookplaten op 1 fase en twee groepen en dat het wel/niet beter is om 3 fasen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
1 fase hoofdaansluiting = kookgroep. Max 7,4kW plaat.
3 fase hoofdaansluiting = krachtgroep. Hoe je die aansluit op je perilex is afhankelijk van je plaat.

24 panelen * 350W = 8,4kWp. Geeft 36A op enkelfase (zullen wel meerdere omvormers zijn), wat lastig selectief gaat zijn op een enkelfase 40A hoofdaansluiting. Leg je ze Oost-West veranderd de situatie al, aangezien de piek dan niet zo hoog gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 19:36

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Je mag blij zijn dat je überhaupt een fixed prijs offerte hebt gekregen en geen uurtarief zonder enige duidelijkheid. Want dat is ongeveer de norm nu op dit moment. Daarnaast is de prijs ook nog eens redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:54

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

[...]

Het is niet alleen de keuken, en de aannemer moet het ook afvoeren en daarvoor kosten betalen.

Zelf alles slopen kan je dus geld schelen, maar daar moet je wel zin in hebben. De TS heeft dat niet, dus dan laat je het lekker doen. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:46
Zo volgens mij is deze aannemer lekker met dubbel krijt aan het schrijven geweest. Zijn de schroeven, leidingen en koppelingen van goud? Wordt het werk uitgevoerd door chirurgen? Als ik de totale uren en materiaalprijzen heel royaal reken, kom ik uit maximaal € 14000 even uitgaan van een normale situatie waar niet menig burgersulletje zich de moeder leent . Maar ik begrijp de aannemer maar al te goed. Werk is er in overvloed en dit soort kleine rotklusjes zitten ze nu echt niet op te wachten (meeste werkzaamheden zijn allemaal klusjes van maximaal 5 tot 12 uur) Dus zolang er nog voldoende bijten gaat de prijs echt niet omlaag, eerder omhoog. Als het zo door gaat komen Porsche en Ferrari nog met aannemersbusjes.

En moet je de muur echt uitbreken voor een groter deurkozij? Ik neem aan dat de muur van gibo is? Bestaande kozijn eruit halen en met een reciprozaag de opening vergroten. Kozijntje erin, purren en een lijstje erom heen is een halve dag werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:44
Leut schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:11:
[...]

De kookplaat heeft een aansluitwaarde van 7,4kW. Dan is verzwaring naar 3x25A toch niet nodig? Tenzij je nu al op de grens van 1x35A zit...
Niet nodig. Maar met het oog op de toekomst is 3*25A eigenlijk altijd wel wenselijk. Dan kan als het zover is de groep voor de warmtepomp en/of laadpaal van de EV zo geplaatst worden.
Dus als er toch aan de groepenkast gesleuteld moet worden, regel dan maar meteen die 3*25A. Anders moet er over een paar jaar waarschijnlijk opnieuw flink gesleuteld worden aan de groepenkast.

De kunst van de energietransitie betaalbaar houden, is om er bij elke verbouwing alvast rekening mee te houden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

SerealKiller schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:21:
Ik ben wel heel erg benieuwd naar de keuken van 27K, want dan ben je wel echt losgegaan met ontwerpen :)

Gespoten kastjes, echte houten afwerkingen, plafondhoge kasten, Miele apparatuur?
Hij heeft een keuken van 27 vierkante meter. Ik vermoed dat het ook wel gewoon vrij veel keuken zal zijn. Wij hebben niet eens een enorme keuken, maar waren er ook bijna 25k aan kwijt. Volgens mij waren we voor alleen het composieten blad (6 delen) en de ovens-inductie combinatie al ongeveer 8k kwijt. Dat is dan wel inclusief butler sink. Kies dan ook nog eens voor het duurste frontje en dan tikt het snel aan. Dat frontje was gewoon niet discussieerbaar. Die hadden we al uitgekozen nog voor we ook maar een verkoper gesproken hadden. Matcht perfect met de paneeldeuren in huis, dus dat zou echt eeuwig zonde zijn geweest om die te laten vallen. Die keuken had zonder al teveel moeite nog een paar duizend duurder gekund overigens.

De prijs van het werk verbaast me helaas niet echt. Alles wat je laat doen, is tegenwoordig gewoon belachelijk duur. Ik probeer toch zoveel mogelijk zelf te doen. Met de prijzen van tegenwoordig loont het al snel om je eigen tijd in te zetten en ik vind het wel leuk ook. Een keuken laten verwijderen.... daar begin ik dus niet aan. Die trap ik er zelf wel uit. Afvoeren..... is een mooi woord voor in de bouwcontainer voor het huis gooien. Dat kan ik ook zelf wel. Wat klein timmerwerk doe ik ook zelf. Alleen het grotere werk laat ik uitvoeren. Badkamer en toiletten vervangen, daar begin ik dus niet aan. Keuken plaatsen ook niet, want daar is de keuken echt te duur voor (volgens mij is het helemaal niet zo moeilijk, maar het is gewoon veel werk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartdijs
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 05-11-2022
Heb je geen geld voor die verbouwing, begin er dan maar niet aan. Je zult er aan moeten wennen dat de prijzen omhoog zijn gegaan als gevolg van:
* stijgende productkosten (staan onder grote druk en zullen zeker nog wel sterker stijgen)
* stijgende arbeidskosten (als je al goed personeel kunt krijgen)
* stijgende brandstofkosten
Wees blij dat je al een partij hebt gevonden die een offerte heeft opgesteld (en sat kost de aannemer ook veel tijd)
Jij als afnemer bepaalt niet de prijs: de aannemer bepaalt de prijs. Jouw buget is toaal onbelanrijk: kan je de prijs niet betalen, zoek dan een andere partij of schrap in je wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
In welke regio is dit?
Ik heb een jaar geleden een vergelijkbare klus laten doen (minder grote keuken, meer veranderd) voor 20k. Een klik met je aannemer is belangrijk. Is die er?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepoog
Regio Hoorn (NH). Aannemer woont een dorp verderop dus ik kan 'm bij wijze van spreken tegenkomen bij de bakker. Dat geeft mij sowieso al een beter gevoel dan een random aannemer van de andere kant van NL die het voor duizend euro minder 'wel ff doet'. Klik is er dus. Hij is ook al vier keer langsgekomen samen met de keukenboer (ook lokaal, redelijk klein) om dingen op te meten en op z'n gemak te bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-06 12:59
Sleepoog schreef op donderdag 22 april 2021 @ 15:09:
Wij willen de keuken laten verbouwen. Los van het aanschaffen van de keuken hebben we een offerte gekregen van een aannemer. Ik zou graag jullie mening willen over de hoogte van de offerte. Ik heb er zelf namelijk geen kaas van gegeten.

Lijst met werkzaamheden..
Totaalprijs € 23.000
Samen met de aanschaf van de keuken ongeveer €50.000. Wat ik daar zelf van vind? Vreselijk veel geld, maar it is what it is als ik om me heen lees. En zelf kan ik het niet. Het idee is wel om het óf goed te doen óf niet te doen. Ik ben ook niet op zoek naar de allerlaatste afdingeuro. Het gevoel is goed bij zowel de keukenboer als de aannemer. Wat vinden jullie? Word ik een poot uitgedraaid of is dit een redelijke prijs?
Ik zou zeggen: reken het zelf eens uit qua materialen. Dus puur hoeveel hout, gips, schroeven, elektrabuis, draad, etc. etc.

Dan heb je al gauw een idee hoeveel je aannemer rekent voor de arbeid en overhead. Of je dat vervolgens ervoor over hebt, is aan jou.

Maar mijn inschatting is dat het - op z'n gunstigst uitgelegd - 'redelijk' is.

27k voor een keuken vind ik dan wel weer heel veel geld. Tenzij je koken megabelangrijk vindt en gouden kranen en natuursteen wilt. Volgens mij kan je daar echt easy 10k op besparen.

we only make way for the man who boldly pushes past us

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

WiseGuy! schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:41:
[...]

Ik zou zeggen: reken het zelf eens uit qua materialen. Dus puur hoeveel hout, gips, schroeven, elektrabuis, draad, etc. etc.

Dan heb je al gauw een idee hoeveel je aannemer rekent voor de arbeid en overhead. Of je dat vervolgens ervoor over hebt, is aan jou.

Maar mijn inschatting is dat het - op z'n gunstigst uitgelegd - 'redelijk' is.

27k voor een keuken vind ik dan wel weer heel veel geld. Tenzij je koken megabelangrijk vindt en gouden kranen en natuursteen wilt. Volgens mij kan je daar echt easy 10k op besparen.
Beter dan redelijk ga je het tegenwoordig qua prijs echt niet krijgen hoor. Voor jouw klus helaas 3 andere klussen, dus een bodemprijsje moet je eigenlijk al als vriendendienst zien.

Natuurlijk kun je fors besparen op die keuken, maar als TS daar op had willen besparen dan was hij om te beginnen al niet bij een keuken van 27k uitgekomen. Wij konden ook flink besparen op onze nieuwe keuken, maar dat wilden we helemaal niet. En ja, we hebben ook nog eens teveel betaald waarschijnlijk. Maar we hebben wel precies de keuken die we wilden hebben. Elke dag weer genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Sleepoog schreef op donderdag 22 april 2021 @ 15:09:
Het idee is wel om het óf goed te doen óf niet te doen. Ik ben ook niet op zoek naar de allerlaatste afdingeuro. Het gevoel is goed bij zowel de keukenboer als de aannemer. Wat vinden jullie? Word ik een poot uitgedraaid of is dit een redelijke prijs?
Wat mij wel opvalt is dat het een beetje een allergaartje aan werkzaamheden is.
Klein aanpassingkje aan de meterkast, beetje stucwerk, beetje schilderwerk, stukje vloerverwarming.

Ik zou persoonlijk wat werkzaamheden overwegen eruit te trekken die je misschien in een groter geheel kunt doen of eigenlijk los staan.
Een groepenkast verzwaren is bijvoorbeeld een klus die prima los van de verbouwing kan op een moment dat het ook uitkomt.
Een paar kozijntjes schilderen kan, maar meestal pak je dan gewoon alle kozijnen mee, dan zit alles er strak onder.

En dan krijg je dat de aannemer doet waar hij goed in is, aannemen van gerelateerd werk en dan kan een andere vakman gewoon alles meepakken wat hij moet doen. Het is helemaal niet gek dat een schilder een paar weken na een verbouwing gewoon alles strak in de lak zet. Dan heb je ook geen discussie over of dat ene kozijn nu wel of niet beschadigd is door de aannemer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleepoog
TheGhostInc schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:19:
[...]En dan krijg je dat de aannemer doet waar hij goed in is, aannemen van gerelateerd werk
Dat is op zich wel wat er gaat gebeuren. Het is niet één persoon die alle werkzaamheden uitvoert, maar meerdere aannemers die aangestuurd worden door de aannemer. Dat neemt voor ons ook het risico weg: degene met wie we in zee gaan is verantwoordelijk voor het goed opleveren van het project. Het boeit niet wie het kozijn heeft beschadigd: 'onze' aannemer zorgt dat het opgelost wordt.

Logischerwijs moet hij er ook wat aan verdienen en vandaar dat wanneer je alles zou splitsen je goedkoper uit zal komen. Zeker. Maar dat is niet onze insteek, want ik heb geen zin om zelf allemaal aannemers te regelen en zeker geen kunde om zelf werkzaamheden uit te voeren.

Meterkast laat ik juist nu doen, omdat we niet meer op gas gaan koken, maar ook omdat ik mijn PV's wil uitbreiden (nu twaalf stuks).

tl;dr: het lijkt misschien een allegaartje, maar in de context van het huis en de plannen valt dat mee

Ten aanzien van de keuken van 27k. Daar gaat misschien nog wel iets vanaf, maar we hebben dan inderdaad wel de keuken die we willen. Way back (2007) heb ik al eens concessies gedaan (Ikea-keuken + zelf niet zo handig zijn) en daar ben ik nooit echt blij geweest met de keuken. Vandaar nu de keus: we doen het goed, of we doen het niet. (maar wel voor een juiste prijs/kwaliteit)

Dank voor de kritische kanttekeningen. Dat wordt gewaardeerd _/-\o_

• Sleepoog
In juli besloten om de offerte te accepteren van zowel de aannemer als de keukenverkopers. Aannemer is hier net klaar en alles is precies gegaan zoals beloofd. Wel bijna 10% meerwerk, maar dat was ook écht meer werk (stond niet in de offerte, geen sprake van 'vaag' meerwerk).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05 20:14
Sleepoog schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:59:
In juli besloten om de offerte te accepteren van zowel de aannemer als de keukenverkopers. Aannemer is hier net klaar en alles is precies gegaan zoals beloofd. Wel bijna 10% meerwerk, maar dat was ook écht meer werk (stond niet in de offerte, geen sprake van 'vaag' meerwerk).

***members only***
Members only:

• Sleepoog
Members only:

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

MLLL

Palm Treo 650

Ik maak met een grillplaat ,oventje en 2 pits gasstelletje de heerlijkste gerechten, daar heb ik geen volwaardige keuken voor nodig :)

Het is vervelend maar zeker wel overkomelijk m.i. Des te meer geniet je straks van je nieuwe keuken _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleepoog
Ik heb nu de helft minder he ;-) Eén oventje en een brak pitje op de skottelbraai. Tuurlijk is daar goed eten op te maken, en natuurlijk geniet ik straks van mijn nieuwe keuken.

Maar je maakt niet voor niets afspraken. Heb het zelfs bij het kopen van de keuken nog gezegd: "zorg je ervoor dat 'ie er écht op tijd is?"

Zit nog een plottwist aan te komen, maar daarover morgen meer...
Pagina: 1