Vraag

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-06 14:09
Ik heb een Asus Prime B350M-A in een Phanteks Enthoo Evolv mATX zitten met op dit moment een 2 slots GPU. Ik wil hier mogelijk een 2,5 slots in gaan zetten, echter maak ik me zorgen om de airflow aangezien er onder de kaart dan weinig ruimte over blijft. Op dit moment zit er in het onderste slot een PCIe Wifi kaartje, maar ik vind het prima om die eruit te laten (heb toch een bedraad netwerk liggen).
  • Geeft een 2,5 slots (grote) problemen in mijn kast met dit moederboord?
  • Is het verstandig om eventueel een PCIe kabel te bestellen zodat mijn grafische kaart in het bovenste slot kan van mijn kast?
Hier een foto van hoe het er nu met een 2 slots bij staat.

Desktop: Ryzen 3600 | 16 GB | Radeon RX 6800 | Asus MG279Q

Beste antwoord (via Soepstengel op 29-04-2021 10:51)

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:41

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik snap een hoop aannames niet in dit topic. Waar komt de genoemde 3600 opeens vandaan:? 1600 staat inventaris en de 5600X in de wenslijst dus die snap ik nog wel.

Daarnaast ondersteunt het bord de 5600X niet eens én is het verschil in verbruik tov een 3600 minimaal tenzij je PBO vol open zet. Doe je dat niet lever je misschien ietsjes in qua performance maar blijft de CPU gewoon binnen de 88watt limiet wat nou niet heel spannend is.

Over de kaart, garanties kan niemand je hier op geven. Passen fysiek doet het sowieso wel maar je houd zo te zien iets van 1cm over om frisse lucht aan te zuigen en onder dat rooster zit denk de voeding direct al ?
Dat is niet heel ruim, kan vast wel maar royaal is het niet.

Houd er ook rekening mee dat de 6800XT wat meer verbruikt en dat grotendeels als extra warmte in je kast gaat lozen, verwacht dus ook iets hogere CPU temps.

Gabriël ITX

Alle reacties

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23-04 11:59

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Een 2,5 slot videokaart past er prima in.

Geen PCIe-riser kabel kopen, want dat past niet (het “uitsteeksel” van de riser past niet tussen het mobo en de gpu).

Off-topic: kan die stroomvoorziening van het moederbord wel een 3600 aan? Of ben je van plan om je moederbord te upgraden (naar die in je wenslijstje)?

[Voor 31% gewijzigd door Hoiboy19 op 22-04-2021 14:44]

Specs

• Soepstengel
@Hoiboy19 Qua cooling ook? Er blijft maar weinig ruimte over onder de fans denk ik.

Stroomvoorziening van het moederbord? Mis ik iets want de stroomvoorziening van de grafische kaart komt toch uit de PSU? Die is 850 Watt, dus dat moet dik in orde zijn :)

• Hoiboy19

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Soepstengel schreef op donderdag 22 april 2021 @ 15:09:
Qua cooling ook? Er blijft maar weinig ruimte over onder de fans denk ik.
Hoeveel fans heb je in je pc zitten? En waar (dus aan de voorkant, achterkant of bovenkant)? En welke fans zijn het(merk, typenummer)?
Stroomvoorziening van het moederbord? Mis ik iets want de stroomvoorziening van de grafische kaart komt toch uit de PSU? Die is 850 Watt, dus dat moet dik in orde zijn :)
Ik bedoel de stroomvoorziening van het moederbord naar de processor, dat zijn die zwarte blokjes en grijze/zilveren cilinders. Hoe meer van die je hebt, hoe stabieler je systeem blijft bij een zware cpu load (en hij dus veel stroom trekt). Als je systeem altijd stabiel is, zal het wel goed zitten. Als je upgrade naar de 5600X (uit je wenslijstje), zou ik inderdaad wel een nieuw moederbord aangezien een 5600X meer stroom gebruikt.

De stroom voor de GPU komt inderdaad voornamelijk uit de PSU (er komt ook nog 75W uit het PCIe slot), 850W is meer dan genoeg, zelfs bij een gpu upgrade. Dus wat dat betreft hoef je je geen zorgen te maken d:)b.

Specs

• Soepstengel
Hoiboy19 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 15:58:
Hoeveel fans heb je in je pc zitten? En waar (dus aan de voorkant, achterkant of bovenkant)? En welke fans zijn het(merk, typenummer)?
3 fans van 120 mm. 1 Arctic F12 Pro en twee andere Artics waarvan ik het type niet weet. Daarnaast een ARCTIC Liquid Freezer II 240 aan de bovenkant. Dus 2 fans zuigen lucht naar binnen aan de voorkant, 1 fan naar buiten aan de achterkan boven de grafische kaart en 2 fans van het waterkoel block aan de bovenkant.

Waar ik me dus zorgen om maak is of er onder een 2,5 slot grafische kaart wel genoeg ruimte is voor genoeg airflow.
Hoiboy19 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 15:58:
Ik bedoel de stroomvoorziening van het moederbord naar de processor, dat zijn die zwarte blokjes en grijze/zilveren cilinders. Hoe meer van die je hebt, hoe stabieler je systeem blijft bij een zware cpu load (en hij dus veel stroom trekt). Als je systeem altijd stabiel is, zal het wel goed zitten. Als je upgrade naar de 5600X (uit je wenslijstje), zou ik inderdaad wel een nieuw moederbord aangezien een 5600X meer stroom gebruikt.

De stroom voor de GPU komt inderdaad voornamelijk uit de PSU (er komt ook nog 75W uit het PCIe slot), 850W is meer dan genoeg, zelfs bij een gpu upgrade. Dus wat dat betreft hoef je je geen zorgen te maken d:)b.
Moederboord en CPU ben ik niet van plan te upgraden. Ik snap dat die combinatie wellicht een bottleneck gaan vormen, maar met de huidige hardware prijzen wil ik het hier nog wat langer mee doen.

PSU is recentelijk vervangen door een 850 Watt variant met genoeg kabels om elke soort videokaart te voorzien :P Dus dat komt wel goed!

• Hoiboy19

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Naar welke GPU wil je gaan upgraden, of welke ongeveer? Sommige kaarten vragen uiteraard meer koeling en airflow dan anderen.

Specs

• Soepstengel
Hoiboy19 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:39:
Naar welke GPU wil je gaan upgraden, of welke ongeveer? Sommige kaarten vragen uiteraard meer koeling en airflow dan anderen.
Een 6800xt heb ik op het oog. Als dat niet verstandig is de 6800 (die is namelijk 2 slots)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:41

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik snap een hoop aannames niet in dit topic. Waar komt de genoemde 3600 opeens vandaan:? 1600 staat inventaris en de 5600X in de wenslijst dus die snap ik nog wel.

Daarnaast ondersteunt het bord de 5600X niet eens én is het verschil in verbruik tov een 3600 minimaal tenzij je PBO vol open zet. Doe je dat niet lever je misschien ietsjes in qua performance maar blijft de CPU gewoon binnen de 88watt limiet wat nou niet heel spannend is.

Over de kaart, garanties kan niemand je hier op geven. Passen fysiek doet het sowieso wel maar je houd zo te zien iets van 1cm over om frisse lucht aan te zuigen en onder dat rooster zit denk de voeding direct al ?
Dat is niet heel ruim, kan vast wel maar royaal is het niet.

Houd er ook rekening mee dat de 6800XT wat meer verbruikt en dat grotendeels als extra warmte in je kast gaat lozen, verwacht dus ook iets hogere CPU temps.

Gabriël ITX

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-05 12:27
Let ook even op de lengte
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee