Ruis in Aegis One speakers aangesloten op SMSL SA-36A

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobterhorst
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-11-2024
Ik heb onlangs een set speakers gekocht, een paar Aegis One.

Nu klinken deze heel goed wanneer ik ze aansluit op mijn versterker en platenspeler in de woonkamer. Ik heb de speakers echter gekocht om aan te sluiten op mijn PC. Ik heb hiervoor een simpel versterkertje aangeschaft, de SMSL SA-36A. Deze heb ik aan mijn PC aangesloten met een 3,5mm jack naar tulp kabel.

Wanneer ik de versterker aanzet, krijg ik ontzettend veel ruis op de speakers. Ik hoor het zelfs door de muziek heen. Wanneer ik mijn muis beweeg, of scroll, wordt de ruis erger.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Misschien aan de hand van een externe geluidskaart?

Alvast bedankt.

[ Voor 12% gewijzigd door jobterhorst op 22-04-2021 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:34
USB-dac gebruiken, dan zal je er wel vanaf zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Zitten de stekkers van deze apparaten in een geaard stopcontact? Dat wil ook nog wel eens de oorzaak zijn van ruis/kraken in speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

RobbieT schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:34:
USB-dac gebruiken, dan zal je er wel vanaf zijn.
Niet noodzakelijk, al zou het wel kunnen helpen.

Het is iig simpel uit te sluiten waar het aan ligt:
Allereerst een checkvraag: welke uitgang op je PC gebruik je, en zit de plug er goed in?
Sluit een koptelefoon aan op de speakeruitgang van je PC. Als er ruis is, ligt het aan de uitgang van je PC (en kan een USB DAC idd potentieel helpen).
Geen ruis: PC naar beneden trekken, aansluiten op de versterker beneden. Als is dan ook niet ruist zit het in de amp. Ruist ie beneden wel, dan kan het alsnog je aansluiting van je PC zijn en is de headphones die je als test gebuikte niet helemaal betrouwbaar.

Het KAN ook nog een kabel zijn bedenk ik me net, maar dan zou ik de kabel verwachten tussen PC en versterker. Daar zou je ook een andere kunnen proberen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobterhorst
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-11-2024
n9iels schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:41:
Zitten de stekkers van deze apparaten in een geaard stopcontact? Dat wil ook nog wel eens de oorzaak zijn van ruis/kraken in speakers.
Ja, alle stekkers zitten in geaarde stopcontacten.
The Eagle schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:41:
[...]

Niet noodzakelijk, al zou het wel kunnen helpen.

Het is iig simpel uit te sluiten waar het aan ligt:
Allereerst een checkvraag: welke uitgang op je PC gebruik je, en zit de plug er goed in?
Sluit een koptelefoon aan op de speakeruitgang van je PC. Als er ruis is, ligt het aan de uitgang van je PC (en kan een USB DAC idd potentieel helpen).
Geen ruis: PC naar beneden trekken, aansluiten op de versterker beneden. Als is dan ook niet ruist zit het in de amp. Ruist ie beneden wel, dan kan het alsnog je aansluiting van je PC zijn en is de headphones die je als test gebuikte niet helemaal betrouwbaar.

Het KAN ook nog een kabel zijn bedenk ik me net, maar dan zou ik de kabel verwachten tussen PC en versterker. Daar zou je ook een andere kunnen proberen.
Ik gebruik de achteruitgang van de PC, maar bij de vooruitgang komt er ook ruis uit de speakers.

Wanneer ik een koptelefoon aansluit op de PC, hoor ik geen ruis. Ik ben bang dat het dan aan de versterker ligt. Ik heb een Behringer UCA202 geleend van iemand, en deze ertussen gegooid. Ook op deze manier hoor ik nog steeds ruis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

OK, koptelefoon geen ruis - dat kan aan de interne versterking of aan de koptelefoon zelf liggen (kabel).
Die Behringer is in weze een USB geluidskaart en bypassed dus de interne geluidskaart van de PC.
Hoe is de aansluiting nu dan? Behringer >kabel > SMSL > speakers? Dan zou ik een andere kabel proberen.

Ook een leuke test: heb je beneden een bron staan die je aan de SMSL kunt hangen (cd speler ofzo)? Zelfde kabel gebruiken, smsl, speakers. Als je dan ook ruis hebt zit het idd in de amp (of in de kabel). Kabel uitsluiten weet je hoe je dat kunt doen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1