Nieuw moederbord stuk, webshop liegt?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-05 18:09
Op 29 maart bestelde ik een aantal onderdelen om de pc van mijn zoon te upgraden. Ik had daarvoor al via AMD een 5600x processor kunnen kopen maar die werkte uiteraard niet in zijn B350 moederbord dus bij een bekende webshop een MSI MAG B550 Tomahawk moederbord besteld samen met een nieuwe voeding (Aorus P850W) en een nieuwe behuizing (Thermaltake level 20). De voeding en de behuizing moest mijn zoon zelf betalen omdat ik al de processor had gekocht en het moederbord zou betalen voor hem.

De spullen zijn op 29-03-2021 besteld en werden de dag erna keurig geleverd. Op zaterdag tijd vrijgemaakt om alles in de nieuwe kast in te gaan bouwen en als eerste even het moederbord flashen naar het nieuwste BIOS zodat de 5600x wel herkend zou worden. Het mooie van dit moederbord is dat je via een knopje het bios kunt flashen zonder CPU. Op internet nog even gekeken wat je precies moet doen dus de 2 voeding kabels aangesloten en vervolgens de USB stick FAT32 formatteren, bios downloaden en hernoemen en flashen maar.
De flash zou klaar zijn als er geen ledjes meer zouden knipperen na een minuut of 5. Er gingen inderdaad allerlei ledjes op het moederbord driftig knipperen en na een poosje stopte dit. Nog heel even wachten voor de zekerheid en toen maar de USB stick eruit gehaald.

Hierna kwam de grootste klus... alles uit de oude pc halen wat nog gebruikt zou worden (SSD, geheugen, videokaart etc.) en alles inbouwen in de nieuwe kast. Na een paar uur was de kast af en hadden we alles aangesloten inclusief de jumpertjes (reset_sw, power_sw e.d.).

Dan het grote moment!! Stekker in het stopcontact, voeding aan en opstarten maar. Echter, er gebeurde helemaal niks. Toch wel een beetje de grootste nachtmerrie van het bouwen van een pc en eerst check je natuurlijk of de voeding wel goed is aangesloten. Geen enkele sjoege. Ik zag geen enkel ledje branden op het moederbord. Balen! Om de voeding uit te sluiten heb ik nog een andere voeding aangesloten maar het bleef stil en donker. Double, triple check naar de jumpers maar ook daar zat alles ok. Ik ben al een jaar of 30 bezig met het bouwen van computers dus weet wel een beetje hoe het werkt dus al snel moest ik de conclusie trekken dat het moederbord stuk was. Je twijfelt toch altijd een beetje aan jezelf maar alles zat gewoon goed. Omdat zoonlief het niet zag zitten om een tijd niet te kunnen gamen heb ik zijn oude B350 moederbord met processor (AMD 1600x) maar in zijn nieuwe kast ingebouwd en toen die meteen weer draaide was dat voor mij toch wel de bevestiging dat de fout niet bij mij lag maar het moederbord echt niet meer werkte.

RMA aanvraag ingediend en op donderdag 8 april heeft PostNL het moederbord bij de webshop afgeleverd.
Om 09:45 kreeg ik de bevestiging dat het moederbord ontvangen was en heel snel daarna om 12:05 het bericht dat het moederbord opgestuurd is naar de leverancier. Dus binnen 2,5 uur na ontvangst al opgestuurd naar de leverancier. Dat is extreem vlot en klinkt alsof ze niet of nauwelijks naar het moederbord hebben gekeken.
Ik kreeg deze mail van de webshop:
Beste Johan de Vries,

We hebben je defecte artikel (met retournummer Rxxxxxxxxxx) opgestuurd naar de fabrikant. Zij zullen de garantie voor je afwikkelen en het product repareren of vervangen.

Dit kan enige tijd in beslag nemen. Hoewel de meeste leveranciers hier circa 15 werkdagen voor nodig hebben kunnen wij helaas geen uitspraak doen over de definitieve behandeltijd.

Wij nemen contact met je op zodra de status wijzigt.

Met vriendelijke groet,
Het ..... webshop-team

De 15 werkdagen was langer dan gehoopt maar wellicht dat het sneller zou zijn dacht ik nog.
Op woensdag 14-04-2021 besloot ik even een update te vragen via de mail.
Ik stuurde het volgende bericht naar de webshop:
Beste ......,

Kunnen jullie iets van een status zien van deze RMA bij MSI?
Zou graag horen of er al zicht is op een oplossing.

Met vriendelijke groet,
Johan de Vries
Dezelfde middag kreeg ik het volgende antwoord:
Op dit moment is het product nog ter controle/reparatie bij de fabrikant.
Helaas kunnen wij hiervan op dit moment niet de precieze status inzien.
Deze processen nemen op dit moment langer in beslag dan normaal gesproken, gezien eerdere reparaties verwachten we in de week van 10 mei een reactie te ontvangen vanuit de fabrikant.
Zodra we hierover meer informatie ontvangen laten we dit uiteraard zo snel mogelijk aan je weten.

Ik hoorde dus op 14 April dat ik pas wat zou horen in de week van 10 Mei. Dat was nog bijna een maand!
Hierop heb ik een mail gestuurd dat ik dit wel erg lang vond duren voor een nieuw product wat nu al niet meer werkte (eigenlijk een DOA) en vroeg aan de webshop of zij of MSI niet gewoon een ander moederbord konden opsturen. Een gloednieuw product wat niet werkt en dan 1,5 maand of langer moeten wachten op een reparatie of vervanging? Dat vond ik onacceptabel.

Hierna bleef het 2 dagen stil maar na ongeveer 48 uur kreeg ik een reactie van de webshop waar ik nu nog steeds erg boos over wordt.
Ze stuurden dit antwoord:
Uiteraard begrijpen we dat het ontzettend vervelend is om het product te moeten missen.
Echter hebben wij de visuele inspectie een afgebroken weerstandje geconstateerd waardoor het product niet in nieuwstaat is waardoor we deze niet direct voor je om hebben kunnen ruilen.
We zullen dan ook op een reactie vanuit de leverancier moeten wachten voordat we een oplossing kunnen bieden.
Zodra we hier meer informatie over ontvangen laten we dit uiteraard zo snel mogelijk aan je weten.

Ze hebben dit plaatje bijgevoegd als bewijs:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9b6EL5-4Jftri8KGoMtwvFL_pDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/imztd9KoJHY9FRJcPTh29Vop.jpg?f=fotoalbum_large

Om heel eerlijk te zijn geloof ik hier helemaal niets van.
Ten eerste ben ik altijd erg voorzichtig met computer hardware en met mijn lange jaren ervaring in het bouwen van computers heb ik echt nog nooit een weerstandje afgebroken.
Bovendien is het plaatje zelf ook twijfelachtig. Ik zie niet per se dat iets is afgebroken dus heb de webshop gevraagd om te laten zien hoe het er dan uit zou moeten zien bij een intact moederbord.
Daarnaast kan het een random foto zijn wat niet eens van mijn moederbord is.

Maar, de grootste reden dat ik twijfel over de oprechtheid van de webshop is het feit dat ze in eerste instantie helemaal niets zeiden over een een afgebroken weerstandje. Als ze dat meteen hadden geconstateerd dan hadden ze me toch wel iets gestuurd als: We hebben het bord opgestuurd naar de leverancier ter reparatie maar let wel, we hebben gezien dat u waarschijnlijk een weerstandje afgebroken heeft

Na deze, in mijn ogen, belachelijke reactie heb ik met klem gevraagd of ze mij binnen een week een nieuw moederbord willen opsturen of anders mijn geld maar terug geven.
De vraag:
Denken jullie dat de webshop hier een spelletje speelt? Ik geloof echt totaal niet dat ik ergens een piepklein onderdeeltje heb afgebroken en het komt bij mij over als een smoes om maar niet een nieuw bord op te hoeven sturen. Iets als... ja maar u hebt iets stuk gemaakt dus het is niet meer in nieuwstaat dus u moet gewoon wachten op de reparatie. Sinds mijn reactie en verzoek vorige week vrijdag heeft de webshop een radiostilte ingelast en niks meer van ze gehoord.

Ik ben enorm teleurgesteld in deze gerenommeerde webshop waar ik eerder met tevredenheid heb besteld. Voor mijn gevoel liegen ze tegen me maar ik weet niet precies welke rechten ik heb en wat ze verplicht zijn te doen. Een slechte shop review zal er wel komen maar daarmee krijg ik niet snel een moederbord terug.
Zou het mogelijk zijn via een instantie te bemiddelen voor een betere afhandeling?

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 590973

De foto is niet heel scherp. Maar aangezien er nog soldeer op de pads zit ga ik ervan uit dat desbetreffende weerstand nooit goed gehecht heeft of dat überhaupt de weerstand nooit geplaatst is. In mijn ervaring komen de solderpads er ook af in het geval van afbreken icm met een goede soldering. En als dit daadwerkelijk het probleem is dan zouden ze dit binnen een minuut kunnen fixen (nieuwe weerstand plaatsen). Er van uitgaand dat dit ook daadwerkelijk er voor zorgt dat de boel niet opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
Ik heb zelf nog op wat hogere resolutie foto's gekeken van dit bord maar zie op die foto's ook niet dat er iets zou moeten zitten. Het is ook inderdaad nog de vraag of dat weerstandje er voor zorgt dat het hele moederbord niet meer werkt. Ik vind het gewoon vreemd dat het bord al super snel naar de leverancier is opgestuurd en dan na een aantal dagen er ineens een vage foto tevoorschijn komt wat als bewijs zou moeten dienen dat ik het moederbord heb stuk gemaakt. Zeker als ervaren bouwer gaat dit er gewoon niet in bij me en ben ik des te bozer dat ze me zo proberen af te schepen.

Mijn zoon baalt ook enorm omdat ie nu een half nieuw systeem heeft. Hoe kan ik de shop zover krijgen om wel service te leveren die je mag verwachten?

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-05 08:45
Wat een onzin. De pads zijn in tact, er zit immers soldeer op. Als je een weerstand afbreekt gaat die doorgaans met pads en al.

Maar gezien het soldeer er nog op zit, kunnen we gelijk zien dat daar nooit een weerstand heeft gezeten. Immers, dan zou je de afdruk van de weerstand in het soldeer moeten zien. (En zou het hoe dan ook een slechte soldeerverbinding zijn geweest).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnyV76
Er zijn ontwikkelingen!
Gisteren om 14:57 een mail gestuurd om een update te vragen. Om 15:04 notabene al de volgende reactie:

Zojuist hebben we het product gerepareerd retour ontvangen van de fabrikant.
Deze hebben we nogmaals getest zodat we zeker weten dat het product werkt alvorens we deze aan je retour zouden zenden.
Over de retourzending ontvang je nog een bevestiging in je mail.

Ik vind het toch wel merkwaardig. Geen reactie sinds vorige week vrijdag en nu ineens binnen 7 minuten antwoord en ook nog goed nieuws dat het bord gerepareerd is en onderweg is.
Geen enkele reactie op mijn dringende vragen over het weerstandje. Compleet genegeerd.

Het engeltje op mijn schouder zegt me dat de shop zijn fout ingezien heeft en nu zo snel mogelijk een nieuw bord opstuurt.
Het duiveltje op mijn schouder zegt me dat ze niet blij zijn met mijn kritische reacties en me nu een 2e hands bord (geretourneerd van iemand anders) oid gaan opsturen. Ze zeggen dat ze t bord getest hebben zodat ze straks weer kunnen zeggen dat ik iets fout doe als t toch niet werkt.

Ik ben er pas gerust op als het bord in de kast zit en lekker draait.

[ Voor 5% gewijzigd door JohnnyV76 op 23-04-2021 08:47 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:47
Mijn duiveltje zegt dat je een werkend moederbord kreeg en dat het door de flash kapot is gegaan.

Aan de andere kant is de claim van de weerstand en een nietszegggende foto ook geen compliment voor de verkoper.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
bregweb schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 08:56:
Mijn duiveltje zegt dat je een werkend moederbord kreeg en dat het door de flash kapot is gegaan.

Aan de andere kant is de claim van de weerstand en een nietszegggende foto ook geen compliment voor de verkoper.
Dat denk ik zelf eigenlijk ook omdat er bij het flashen allerlei ledjes op het moederbord aan het branden waren.
Echter, als het een functionaliteit is dat je zonder CPU kunt flashen dan moet dat ook werken. Het flashen gebeurde precies als verwacht en uitgelegd op youtube. Achteraf had ik wellicht beter de oude 1600x erin kunnen doen en op de "ouderwetse" manier moeten flashen maar het is juist zo handig om te flashen zonder CPU. Scheelt weer tijd. Als het niet werkt, moet je t ook niet op je moederbord stoppen.

De vraag is ook of het gerepareerde (of mss toch vervangen?) moederbord al geflashed is of niet. Als t gerepareerd is en ik heb m al geflashed dan kan ik meteen de 5600x erop doen. Zo niet, dan beter eerst de 1600x erin en weer flashen.

Ik baal wel van de hele gang van zaken. Ik mag geen naam noemen maar het is echt een van de bekendste en gerespecteerde shops uit de lijst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StampVoet
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-05 16:54
Ik heb ook nog eens gekeken naar de foto. Het weerstandje heeft er wel degelijk gezeten, dit is te zien aan de kubusvormige uitsparing in het tin. Het is ook geen tombstoning geweest want dan zou de tin op 1 pad bol zijn.
De conclusie dat die is "afgebroken" vind ik dus niet zo gek.
Wel kan het ontbreken van de weerstand meerdere redenen hebben bijvoorbeeld corrosie van een weerstand of een verkeerd soldeerprofiel. Hierdoor kan het lijken dat die goed gesoldeerd is en zelfs door een quality control komen maar daarna kan die er door trilling van transport, buigen van het moederbord bij installatie etc er af vallen.

Zelf zou ik de schuld hiervan nooit bij de klant leggen wat zo te zien ook niet is gebeurd. Mooi dat je hem iig weer terug krijgt.

Edit:
Even reageren op de post boven mij.
Onderschat het belang van een weerstandje niet. Er kunnen allerlei toeters en bellen afgaan (leds die branden en andere activiteiten) en toch kan het moederbord kapot zijn.
Een bios flashen is maar een klein onderdeel van het grote geheel dat een moederbord is.
Ze zullen hem echt niet ongetest terugsturen.

[ Voor 18% gewijzigd door StampVoet op 23-04-2021 09:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:27
Een bord kapot door een BIOS-flash is echt iets wat ik in de 25 jaar dat ik computers bouw nog nooit heb gezien en ik heb er echt honderden geflashed ook bij het bouwen van PC's/servers voor klanten. Nou wil dat niet zeggen dat het niet kan he, laat dat duidelijk zijn, maar een modern bord wat door de halve wereld wordt gebruikt updaten naar een iets recenter BIOS en dan kapot ? Ik geloof er niet in.

Wat ik al wel heb meegemaakt is dat het knopje voor flash bios aan de achterkant vast blijft zitten waardoor het bord niet boot (slecht gemonteerd shield of een kromme kast waardoor het knopje 'aanloopt' en blijft hangen in ingedrukte toestand).

Het ontbrekende weerstandje klinkt voor mij als plausibel waarom het bord niet meer wilde booten. Waarom en hoe het weerstandje dan verdwenen is: geen idee, maar je zou voor de grap even met je nieuwe bord kunnen kijken of daar nu wel een weerstandje zit.

Onderschat trouwens niet hoe makkelijk die dingen kunnen afbreken bij een slecht contact. Even het bord langs de behuizing halen en/of een ander uitsteeksel en het is klaar.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-04 23:32

Drunken_Bear

Pro Niksnut

Sowieso is een weerstand niet echt iets waar je aan zit als je een moederboard in je handen hebt.

Toen ik je verhaal las en bij het bios flash gedeelte kwam dacht ik heel even dat dit misschien verkeerd gegaan is, maar als ze dan met deze reactie komen en je duidelijk kan zien dat het een productiefout is, dan ben ik blij dat je nu (zij het erg laat) een vervangend moederboard krijgt.

Ik ben benieuwd of deze wel een weerstand op die plek heeft en of dit wel werkt!

Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
Korvaag schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:49:
Een bord kapot door een BIOS-flash is echt iets wat ik in de 25 jaar dat ik computers bouw nog nooit heb gezien en ik heb er echt honderden geflashed ook bij het bouwen van PC's/servers voor klanten. Nou wil dat niet zeggen dat het niet kan he, laat dat duidelijk zijn, maar een modern bord wat door de halve wereld wordt gebruikt updaten naar een iets recenter BIOS en dan kapot ? Ik geloof er niet in.
Toeval of niet... enkele maanden geleden heeft een collega ook een nieuw systeem gebouwd met een MSI B550 Gaming Edge Wifi. Bij hem is de BIOS flash ook verkeerd gegaan. Ik was er niet bij maar volgens zijn zeggen heeft ie de USB stick er 20 minuten in laten zitten en er toen uitgehaald. Daarna was het bord dood.
Voor hem was het de eerste keer dat ie een volledig nieuw systeem heeft gebouwd en ik moet eerlijk zeggen dat ik er vanuit ging dat hij t als redelijke leek toch niet helemaal goed gedaan had. Op dat moment wist ik nog niet dat het mij later ook zou overkomen. Hij had het bord via Amazon gekocht en kreeg zonder enige moeite een nieuwe opgestuurd.

Ik heb de flash ook precies gedaan zoals uitgelegd werd op youtube en het ging ook exact zoals beschreven (knipperende ledjes en na een minuut of 5 niet meer) Toch werkte het bord niet meer. Ik geloof niet dat wij zulke pechvogels zijn en er vast wel meer mensen moeten zijn waar het moederbord niet meer werkte na een flash.

Als het bord vanmiddag binnenkomt zal er ik nog eens goed naar kijken. Gelukkig een extra lang weekend voor de boeg zodat we het bord en de 5600x kunnen inbouwen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:27
@JohnnyV76
Hoogst apart. Ik kan op afstand natuurlijk niet zien wat en hoe het mis is gegaan, maar wat bij Ryzen in ieder geval ook speelt is dat de eerste boot rustig minutenlang kan duren ivm geheugen trainen. Meest extreme wat ik een keer gezien heb was een minuut of 5-8 (niet exact getimed uiteraard). Dit was bij een X470 bord met een 3600. Ook bij een Threadripper heb ik hetzelfde gezien.

Maargoed, dan zou je wel lampjes op het bord verwachten...

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:00
JohnnyV76 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 08:45:

Het engeltje op mijn schouder zegt me dat de shop zijn fout ingezien heeft en nu zo snel mogelijk een nieuw bord opstuurt.
Het duiveltje op mijn schouder zegt me dat ze niet blij zijn met mijn kritische reacties en me nu een 2e hands bord (geretourneerd van iemand anders) oid gaan opsturen.
Vrij eenvoudig te controleren aan de hand van het serienummer.

Persoonlijk zet ik in op je oorspronkelijke moederbord.

[ Voor 5% gewijzigd door henri86 op 23-04-2021 11:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Op zich is het prima mogelijk dat het een defect bord betreft, waarbij ergens in het process tussen productie en jouw huis de weerstand er van af gevallen is.
Dit zou niet mogen gebeuren, maar bij Wave-solder technieken komt het nog wel eens voor.

In principe gewoon een DOA product, oftewel niet conform. De kans dat een gebruiker per ongeluk een weerstand er vanaf tikt, zonder verdere schade aan de pads is bijna nihil. Als dat wel gebeurd dan is alsnog de soldeerverbinding niet goed geweest.

Op zich zou het wel handig zijn als je een serienummer had genoteerd, maar als je nu een werkend moederbord terug krijgt dan is het probleem toch uiteindelijk verholpen? (los van de slechte service en lange doorlooptijd)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-05 15:48

Mavamaarten

Omdat het kan!

In het vervolg altijd goede foto's nemen van het product voor je het opstuurt, en inderdaad het serienummer ook bewaren. Zeker in het geval van moederborden waar er inderdaad heel snel geroepen wordt dat jij iets verbogen of fout hebt gedaan. Met een goede foto van het product voor verzending kan jij een foto terugsturen met de tekst "zo was hij toen ik hem opstuurde", dan is er ook geen discussie over wie die weerstand heeft afgebroken.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:20
Over het afgebroken weerstandje..

Vergeet niet dat iedereen even eerlijk is, jij hebt een beroep gedaan op een RMA / DOA, er zijn genoeg mensen die niks melden en hem (kapot) terug sturen. Zoals je zelf al gemerkt hebt, hebben ze ook jouw retour niet zorgvuldig bekeken en best kans dat je dus een kapot exemplaar ontvangen hebt...

Kon je nergens aan merken of de doos al open geweest was?!

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-05 01:50
Je trekt al te snel conclusies.. Ik lees nergens dat de shop je niet wilde helpen.

Kapot —> wij sturen op, wacht x dagen —> jij ongeduldig dus toch updates vragen —> zonder bewijs boos op dat je misschien zelf wat kapot hebt gemaakt —> je krijgt gewoon een gerepareerd bord, ze hebben nooit gezegd dat ze je niet gingen helpen...

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-05 22:38

BLACKfm

o_O

Het is strikt gezien geen DOA, gezien je deze nog wel hebt geflashed.

Maar is dat de enige foto die je hebt gekregen? Ik kan niet echt terugvinden waar dit zou moeten zijn op het moederbord.

Gezien de grote soldeerpunt zou ik verwachten dat het ergens aan de achterkant van het moederbord is.
Maar dat soort punten zitten alleen bij de IO in de buurt. En ondanks deze foto kan ik geen gelijkwaardige configuratie zien zoals op de foto.

De oplossing is zo mogelijk al onderweg, dus er is mogelijk geen probleem meer. Maar de informatievoorziening is summier (of je moet zelf meer weten).

Mogelijk dat iemand anders de locatie op het moederbord kan herleiden?

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
In het verleden wel eens een enkele keer een RMA moeten doen en altijd ter goeder trouw iets opgestuurd naar de winkel. Zeker omdat het hier om zo'n bekende winkel gaat ben ik erg teleurgesteld in de behandeling er van. Als het me een ding geleerd heeft is om, mocht het nog eens nodig zijn, eerst foto's te maken van het product alvorens het op te sturen.

@BTFD Je bedoelt dat een andere koper hem onder de wet kopen op afstand wellicht zonder opgaaf van reden teruggestuurd heeft? Zou kunnen maar tijdens het BIOS flashen werkte het wel (ik zag in ieder geval ledjes knipperen). Ik kan me niet herinneren dat het me opviel dat de anti-statische zak al geopened was. Volgens mij zat er wel gewoon een verzegeling op.

Ik denk zelf ook wel dat het door het BIOS flashen is misgegaan. Daarom gaat het verhaal over het weerstandje er ook niet in bij me. Is het dan mijn schuld dat ie niet meer werkt? Dat vind ik van niet. Het is nodig om de flash te doen om de 5600x te herkennen en had ook juist op de aanwezigheid van deze flash methode gelet bij het kopen van het bord. Kennelijk is die functionaliteit dan toch niet zo robuust. Ik zou zelf in ieder geval niet weten wat ik anders had kunnen doen om het te voorkomen.

@Stef87 Als dat jouw conclusie is na het lezen van het hele verhaal dan hebben we er een andere mening over. De 15 dagen wachten was op zich al lang maar acceptabel. Ik vroeg alleen na een poosje of er al iets bekend was hopende dat het wellicht wat sneller ging dan verwacht of in ieder geval zorgen dat ze me niet vergaten. Is dat dan ongeduldig? Als ik dan hoor dat het nog een maand langer gaat duren vind ik dat niet echt acceptabel voor een nieuw product. Is het dan ongeduldig dat ik dat te lang vind duren of is het terecht? Mijn zoon van 14 heeft zelf meebetaald aan de onderdelen en wilde trots zijn op zijn nieuwe pc maar nu heeft ie een half afgebouwd systeem waar ie gelukkig nog mee kan gamen. Hij baalde enorm toen ie hoorde dat het nog wel een maand kon duren.

De manier waarop pas later ineens de foto van het weerstandje naar voren kwam vertrouw ik gewoon niet. Ben je het er niet mee eens dat ze dit al meteen hadden moeten melden op het moment dat ze mij vertelden dat het bord naar de leverancier was gestuurd? Immers, als het bord weg is kunnen ze ook geen foto meer maken. Ik betwijfel ook of het bord echt naar MSI gestuurd is, daar iemand het weerstandje erop gesoldeerd heeft en het bord weer teruggestuurd is. Ik kan er naast zitten maar volgens mij stuurt een fabrikant bijna altijd gewoon een ander bord op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-05 01:50
JohnnyV76 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 12:20:.

De manier waarop pas later ineens de foto van het weerstandje naar voren kwam vertrouw ik gewoon niet. Ben je het er niet mee eens dat ze dit al meteen hadden moeten melden op het moment dat ze mij vertelden dat het bord naar de leverancier was gestuurd?
Er is een hele goede reden om dit nog niet te vroeg te melden als dit geen zin heeft:

Klant tevredenheid.

Als de leverancier/webshop/fabrikant het gratis kan maken, of zelfs bij twijfel maakt op kosten van de zaak repareert, dan helpt het niet om alvast een vinger naar de klant te wijzen. Wat doet de klant dan?...

Juist... “kan niet, was ik niet etc etc” precies war jij nu ook doet, zelfs al heb je een nieuw of gerepareerd bord..

[ Voor 5% gewijzigd door Stef87 op 23-04-2021 12:28 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06
Ik heb het draadje eens doorgenomen en ik moet zeggen dat TS redelijk hevig tekeer gaat voor iets dat hij zelf fout deed.

Bricked na een BIOS flash is geen DOA, en dat valt normaal nooit onder warranty.

In elke MB manual staat in grote letters dat flashen op eigen risico is.

En ja ik heb de voorbije 25 jaar ook al ontelbare BIOS 'en en firmwares geflashed zonder ooit een brick gehad te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:14
680x0 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 14:20:
Ik heb het draadje eens doorgenomen en ik moet zeggen dat TS redelijk hevig tekeer gaat voor iets dat hij zelf fout deed.

Bricked na een BIOS flash is geen DOA, en dat valt normaal nooit onder warranty.

En ja ik heb de voorbije 25 jaar ook al ontelbare BIOS 'en en firmwares geflashed zonder ooit een brick gehad te hebben.
Hoe kan jij met zekerheid zeggen dat hij bricked is? En dat het door TS doordien komt? En dan komt nog de vraag of het ook daadwerkelijk een reden is om garantie te weigeren. Ja het staat in het boekje. Maar dat betekent niet dat het direct ook zo is.

Maar ik ben wel met je eens dat er iets te snel en heftig is gereageerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 680x0
loki504 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 14:29:
[...]
Hoe kan jij met zekerheid zeggen dat hij bricked is?
Dat beweert TS toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:21
680x0 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 14:20:
...

...
Ik heb even de handleiding van mijn moederbord erbij gepakt (ook MSI) en er staat helemaal geen waarschuwing of iets dergelijks dat het flashen van de BIOS op eigen risico is. Er staat enkel in dat toekomstige BIOS layouts af kunnen wijken van wat er in het boekje staat qua functionaliteit.

Verder vind ik dat TS wel erg lang zonder informatie of updates op de reparatie heeft moeten wachten. Bij het missende component is verder ook geen schade zichtbaar, wat het erg lastig zou maken om aan te tonen dat het niet onder garantie zou vallen. De eerste 6 maanden ligt de bewijslast bij de verkoper om aan te tonen dat het defect veroorzaakt is door externe factoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:03
Zo'n SMD weerstand lijkt me niet af te breken zonder dat er schade in de buurt te zien is door ruwe behandeling van de gebruiker. Ik zou dat inderdaad ook nooit als excuus accepteren. Als die weerstand ontbreekt is dat een symptoom van het feit dat het product in de fabriek al niet goed was. Dat die tussen fabriek en ontvangst van de winkel volledig verdwenen is ipv alleen slecht aangehecht is uiteraard wel mogelijk. Dat valt echter de gebruiker niet te verwijten.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• StampVoet
Ik word een beetje moe van de discussie over het wel of niet goed flashen van de BIOS.
Zoals ik eerder aangegeven heb moet je de functie van een weerstandje niet onderschatten.

Wat we weten (in chronologische volgorde):

1. Het moederbord is werkend ontvangen.
2. Het moederbord is succesvol geflashed, LEDS branden knipperen etc..
3. De rest van de hardware is ingebouwd, hierbij word de PCB (moederbord) gebogen (ja dit is normaal bij het indrukken van bijvoorbeeld de videokaart, heatsing CPU etc, ja hier moet een moederbord tegen kunnen)
4. De geassembleerde PC word aangezet en er gaan geen ledjes branden.. niks.
5. Moederbord word teruggestuurd
6. Foto is ontvangen van de situatie.
7. Reparatie en weer terug gestuurd.

Nu komt mijn kennis (en ervaring) van elektronica.

Een weerstand die los laat hoort niet. Gebeurd dit toch dan kan dit door meerdere oorzaken gebeuren.
- Trilling van transport:
Ga ik niet van uit, het is werkend ontvangen bij degene die het moederbord heeft gekocht.
- Verkeerde behandeling van de gebruiker.
Een weerstandje is er zo afgetikt bij het installeren van grafische kaart. Hier ga ik niet van uit, maar kan wel.
- Verkeerd soldeerprofiel/corrosie op de weerstand
Hier ga ik van uit, op de foto is te zien dat er 100% een (waarschijnlijk 0402) weerstand heeft gezeten en die is niet meer aanwezig. Dit is te zien door de kubusvormige uitsparing in het tin.
Wat ik ook zie is dat de weerstand te hoog in het tin zat (weerstand te ver van de PCB af) hierdoor laat deze makkelijk los bij het buigen van de PCB.

Hoe ik (vrijwel zeker) weet dat dit het probleem is?
De componenten die om de foto heen zitten lijken erg op een P kanaal FET (6 pinnen) en en N kanaal FET (3 pinnen). Deze vormen samen een zogenoemde HIGH side switch, deze schakelingen worden meestal gebruikt voor het schakelen van een voeding. Als hier een weerstand mist werkt deze niet meer en zal er geen stroom worden doorgelaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lTgsg3oafMhgnD11cw85r4STxGQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YL31apL6Lxf2oVACEKKHtX3Z.png?f=user_large

Zoals aangegeven gingen er na het installeren van de overige componenten geen leds meer branden Dit kan zeer goed gebeuren op het moment dat er een voeding mist. Het kan goed zijn dat een moederbord weigert op te starten wanneer dit het geval is.

Kort verhaal:
Ja het is bij de ontvanger kapot gegaan.
Nee het is niet zijn schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 680x0
Aragnut schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 16:37:
[...]

Ik heb even de handleiding van mijn moederbord erbij gepakt (ook MSI) en er staat helemaal geen waarschuwing of iets dergelijks dat het flashen van de BIOS op eigen risico is. Er staat enkel in dat toekomstige BIOS layouts af kunnen wijken van wat er in het boekje staat qua functionaliteit.
De eerste de beste download page voor BIOS upgrades bij GigaByte.. Laatste puntje..

a. In method I, if it shows two or more motherboard's model names to be selected, please make sure your motherboard's model name again. Selecting wrong model name will cause the system unbooted.
b. In method II, be sure that motherboard's model name in BIOS unzip file are the same as your motherboard's. Otherwise, your system won't boot.
c. In method I, if the BIOS file you need cannot be found in @BIOS server, please go onto GIGABYTE's web site for downloading and updating it according to method II.
d. Please note that any interruption during updating will cause system unbooted.
e. GIGABYTE Technology Co., Ltd is not responsible for damages of system because of non-correct process of updating FlashBIOS" to avoid any claims from end-users.

[ Voor 13% gewijzigd door 680x0 op 23-04-2021 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 03:55

WhiteDog

met zwarte hond

Gigabyte kan schrijven wat ze willen, dat wil nog niet zeggen dat het rechtsgeldig is. Geen enkele fabrikant gaat garantie weigeren na een defecte BIOS flash (wat me tegenwoordig ook nog wel een zeldzaam iets lijkt).

Los daarvan, hebben alle moederborden tegenwoordig niet iets voorzien om zoiets op te vangen? Had 15 jaar geleden al een Asus moederbord met bv. een dubbele BIOS.

Evengoed was de TS zijn moederbord weer te reanimeren door wat knoppen in te drukken, CMOS batterij los te halen of een chip even uit de socket te halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:56

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

StampVoet schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 17:22:

2. Het moederbord is succesvol geflashed, LEDS branden knipperen etc..
heeft het na de flash nog gewerkt dan?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JohnnyV76
Gistermiddag als gezegd het bord ontvangen. Ben er zeker van dat dit het "oude" bord was. Precies dezelfde kabels en t boekje wat al gebruikt was en had ook al 1 plastic beschermstrip van de M2 coolers afgepulkt maar had de andere laten zitten. Was hier precies zo dus het is geen nieuw bord in ieder geval.

Moederbord voorzichtig neergelegd buiten de kast en de oude 1600x erin. Verder bijna alles aangesloten (voeding monitor, toetsenbord enz.) en nog even kijken wat ook alweer precies de power_sw pinnetjes waren. Stroom erop... gaat niks branden.... naja op hoop van zegen. Pinnetjes geshort met een schroevendraaier en er was leven! Ledjes waren aan en de GPU begon te draaien.

Even later ook beeld en zat uiteraard in het BIOS scherm. Versie van het BIOS gecheckt en dat was de laatste versie van 08-04-2021. Die heb ik er zelf niet opgezet want op 8 april had ik het bord al niet meer thuis. Vervolgens afgesloten en de 5600x erin. Met het nieuwste BIOS zou dat geen probleem moeten zijn. Wisseltruuk gedaan en ook met de 5600x kwamen we netjes in het BIOS. Weer afgesloten en nu alles in de kast ingebouwd. Gelukkig startte hij ook gewoon weer op waarmee ik toch wel de conclusie kan trekken dat het probleem is verholpen.

Wat zou nu het probleem geweest zijn?
Ik denk toch een misgelopen BIOS flash. Webshop stuurt het bord naar MSI, daar kunnen de techneuten vast wel een "bricked" bord benaderen, nieuwste BIOS erop zetten en klaar.

Het verhaal van het weerstandje gaat er nog steeds niet in bij me. Ik heb het bord nog eens van voor en achter goed bekeken met een lampje maar ik kan de plek waar het weerstandje zou zitten niet eens zo snel vinden. Is het dan geloofwaardig dat een RMA medewerker binnen no-time zijn oog laat vallen op een minuscuul weerstandje? Is het iets dat vaker gebeurt zodat die medewerker er gericht naar gaat zoeken als een defect moederbord binnenkomt voor een RMA? Ik heb er mijn twijfels bij.

Ik hou het op een mislukte BIOS flash wat door MSI is verholpen. Hoe dan ook, ik ben opgelucht dat het systeem nu werkt. De mooiste beloning was nog dat mijn zoon later op de avond naar beneden kwam stormen met de opmerking: PAPPA!! Ik heb constant 165FPS (165hz monitor) in Apex Legends!!! Hoe snel ik ook rondkijk en beweeg, het gaat niet lager!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:21

paQ

JohnnyV76 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 12:29:
De mooiste beloning was nog dat mijn zoon later op de avond naar beneden kwam stormen met de opmerking: PAPPA!! Ik heb constant 165FPS (165hz monitor) in Apex Legends!!! Hoe snel ik ook rondkijk en beweeg, het gaat niet lager!!
Daar doe je het dan allemaal voor O+

* paQ heeft echt de ballen verstand van gamen

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StampVoet
Tens schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 08:09:
[...]

heeft het na de flash nog gewerkt dan?
Geen idee, dat is nergens in dit topic verteld. Wat ik wel lees is dat het moederbord precies deed wat die had moeten doen bij het flashen.

Even later ook beeld en zat uiteraard in het BIOS scherm. Versie van het BIOS gecheckt en dat was de laatste versie van 08-04-2021.
De bios updaten is een redelijk standaard procedure bij RMA gevallen, ik heb zelf ook meerdere moederborden ter RMA gestuurd en vrijwel altijd terug gekregen met de laatste BIOS.

Wat zou nu het probleem geweest zijn?
Ik denk toch een misgelopen BIOS flash. Webshop stuurt het bord naar MSI, daar kunnen de techneuten vast wel een "bricked" bord benaderen, nieuwste BIOS erop zetten en klaar.

Het verhaal van het weerstandje gaat er nog steeds niet in bij me. Ik heb het bord nog eens van voor en achter goed bekeken met een lampje maar ik kan de plek waar het weerstandje zou zitten niet eens zo snel vinden. Is het dan geloofwaardig dat een RMA medewerker binnen no-time zijn oog laat vallen op een minuscuul weerstandje? Is het iets dat vaker gebeurt zodat die medewerker er gericht naar gaat zoeken als een defect moederbord binnenkomt voor een RMA? Ik heb er mijn twijfels bij.

Ik hou het op een mislukte BIOS flash wat door MSI is verholpen. Hoe dan ook, ik ben opgelucht dat het systeem nu werkt. De mooiste beloning was nog dat mijn zoon later op de avond naar beneden kwam stormen met de opmerking: PAPPA!! Ik heb constant 165FPS (165hz monitor) in Apex Legends!!! Hoe snel ik ook rondkijk en beweeg, het gaat niet lager!!
Jammer dat je geen vertrouwen hebt in de winkel / degene die reparaties afhandelt.
Ik heb zelf op mijn werk dagelijks elektronica in mijn handen en door ervaring weet ik bij een probleem op een stuk elektronica al redelijk snel waar ik ongeveer moet kijken op een print ook al heb ik zelf dat stuk elektronica nooit in mijn handen gehad. Voor iemand die vaak met elektronica werkt is een missend component een doorn in het oog en zo gevonden.
Op die "slechte" foto (goede foto's maken van componenten is moeilijk door het inzoomen en reflecties van tin) kan ik genoeg zien. Zoals aangegeven in mijn vorige post heb ik (waarschijnlijk) het type circuit geïdentificeerd, Als hier een weerstand mist werkt je moederbord niet.
En als ik zo vrij mag zijn om te raden waar je hebt gezocht is dat overal behalve aan de onderkant van het moederbord waarvan ik vrijwel zeker ben dat dat stukje circuit zich bevind (te zien aan de through hole soldering links boven in de foto).

Helaas zal deze post net als mijn vorige ook wel weer compleet genegeerd worden.
Degene die bij de reparatieafdeling werkt heeft wat mij betreft goed werk geleverd.

Ik ben blij voor je zoon dat alles nu werkt! 165FPS is netjes :)

Edit:

Even 5 minuten gekeken..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aB7dPqfhz8Q3Zb8O2_cmtgLgMvI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1PuiimqpySOWsdu5pWPeAU7L.png?f=fotoalbum_large
Hier zie je een deel van de B550 Tomahawk (de onderkant zoals ik al dacht)
In het rood het gedeelte waar de foto van is genomen en groen is je voedingsconnector bovenin bij je processor. Geheid dat je moederbord niet opstart als hier een probleem is.

[ Voor 8% gewijzigd door StampVoet op 24-04-2021 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

StampVoet schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 18:11:
[...]

Geen idee, dat is nergens in dit topic verteld.
om toch even te reageren: dus een conclusie gebaseerd op hoop? verwachting? blind vertrouwen?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StampVoet
Tens schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 19:18:
[...]

om toch even te reageren: dus een conclusie gebaseerd op hoop? verwachting? blind vertrouwen?
Op de informatie in de eerste post...
JohnnyV76 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:02:
De flash zou klaar zijn als er geen ledjes meer zouden knipperen na een minuut of 5. Er gingen inderdaad allerlei ledjes op het moederbord driftig knipperen en na een poosje stopte dit. Nog heel even wachten voor de zekerheid en toen maar de USB stick eruit gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

StampVoet schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 19:22:
[...]

Op de informatie in de eerste post...

[...]
daar staat dus dat er na de flash geen licht meer zat in het moederbord...... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StampVoet
Tens schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 19:24:
[...]

daar staat dus dat er na de flash geen licht meer zat in het moederbord...... :?
Nee, er staat dat het flashen voltooid is bij het stoppen van het knipperen van ledjes. Deze gingen knipperen bij het flashen, vervolgens staat er dat daarna het geknipper ("dit") stopte. Vervolgens is hij de PC verder in elkaar gaan zetten.
Ik ga hier verder niet op meer op in aangezien ik niet de auteur ben van de eerste post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:06

rdejongjr

Gnome

StampVoet schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 18:11:
Helaas zal deze post net als mijn vorige ook wel weer compleet genegeerd worden.
Degene die bij de reparatieafdeling werkt heeft wat mij betreft goed werk geleverd.

Edit:

Even 5 minuten gekeken..
[Afbeelding]
Hier zie je een deel van de B550 Tomahawk (de onderkant zoals ik al dacht)
In het rood het gedeelte waar de foto van is genomen en groen is je voedingsconnector bovenin bij je processor. Geheid dat je moederbord niet opstart als hier een probleem is.
Goed gezien, zal wel vermogen meting zijn, ontbreken = niet starten inderdaad. Zit ook precies in de buurt van een montagegat, tik je er met gemak af met een afstandsbusje ook zonder kraters in het moederbord.
(Gelukkig geeft het soldeer sneller op dan het pcb, iets lastiger te repareren). 99,9% kans dat het een installatie fout is geweest.

In mijn tijd op de RMA afdeling ook met een moeilijke blik sockets, connectoren en montagegaten af, pikte ze er geregeld tussenuit.
Jammer dat de webshop niet zoveel uitleg kan geven waar het zat, wat het doet en hoe het gebeurt kan zijn, zou wellicht iets meer begrip kweken. (meeste medewerkers zullen geen elektronica nerds zijn helaas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Maar, als de weerstand er nu niet op zit, dan zou het hele moederbord toch niet meer starten? En het moederbord werkt weer, ‘dus’ is die weerstand aanwezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

StampVoet schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 19:29:
[...]

Nee, er staat dat het flashen voltooid is bij het stoppen van het knipperen van ledjes. Deze gingen knipperen bij het flashen, vervolgens staat er dat daarna het geknipper ("dit") stopte. Vervolgens is hij de PC verder in elkaar gaan zetten.
Ik ga hier verder niet op meer op in aangezien ik niet de auteur ben van de eerste post.
Samengevat dus: na het flashen doet hij het niet meer. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StampVoet
paQ schreef op zondag 25 april 2021 @ 06:12:
Maar, als de weerstand er nu niet op zit, dan zou het hele moederbord toch niet meer starten? En het moederbord werkt weer, ‘dus’ is die weerstand aanwezig?
Johnny heeft het stukje print waar de componenten niet kunnen vinden en heeft vervolgens de PC weer in elkaar gezet. We zullen het dus nooit 100% zeker weten.
Wel ben ik er 99% zeker van dat het weerstandje het probleem was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

StampVoet schreef op zondag 25 april 2021 @ 12:15:
[...]

Johnny heeft het stukje print waar de componenten niet kunnen vinden en heeft vervolgens de PC weer in elkaar gezet. We zullen het dus nooit 100% zeker weten.
Wel ben ik er 99% zeker van dat het weerstandje het probleem was.
mijn punt is, dat als het mobo het niet doet zònder dat weerstandje erop, dan is de foto van een ander mobo, aangezien:
Moederbord voorzichtig neergelegd buiten de kast en de oude 1600x erin. Verder bijna alles aangesloten (voeding monitor, toetsenbord enz.) en nog even kijken wat ook alweer precies de power_sw pinnetjes waren. Stroom erop... gaat niks branden.... naja op hoop van zegen. Pinnetjes geshort met een schroevendraaier en er was leven! Ledjes waren aan en de GPU begon te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StampVoet
paQ schreef op zondag 25 april 2021 @ 12:22:
[...]

mijn punt is, dat als het mobo het niet doet zònder dat weerstandje erop, dan is de foto van een ander mobo, aangezien:

[...]
Hij heeft het moederbord gerepareerd terug gekregen ( ik neem aan met een nieuwe weerstand er op), dan is het toch niet gek dat deze het nu wel doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

StampVoet schreef op zondag 25 april 2021 @ 12:29:
[...]

Hij heeft het moederbord gerepareerd terug gekregen ( ik neem aan met een nieuwe weerstand er op), dan is het toch niet gek dat deze het nu wel doet?
Ik lees het nu ook ja. Het is wat verwarrend allemaal... Want het gerepareerde moederbord deed het immers ook niet voordat de bios gereset was :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

paQ schreef op zondag 25 april 2021 @ 12:36:
[...]

Ik lees het nu ook ja. Het is wat verwarrend allemaal... Want het gerepareerde moederbord deed het immers ook niet voordat de bios gereset was :?
even de volgorde van gebeurtenissen:
- TS bouwt een MB in
-TS gaat Flashen
- weerstandje valt er af
- MB doet het niet meer.
- TS stuurt MB op en krijgt het gerepareerd (lees: ontbricked) terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@JohnnyV76 ten 1e werkt een 1600X niet met B550, en moet er een bios-update komen voor 5600X ondersteuning. Verder is de verkoper verantwoordelijk dat jij in korte tijd een werkend goed hebt ontvangen(conformiteitsvereiste), dit moet zonder teveel hinder en overlast en kan makkelijk binnen 14-dagen termijn. Wie het repareert of vervangt doet er niet toe, de verkoper moet ervoor zorgen dat jij geen hinder ervaart van RMA, en binnen redelijke termijn een werkend goed levert. In de 1e 6 maanden ligt de bewijslast bij verkoper, en gaat het recht er al direct vanuit dat het geleverde niet-confom is, oftewel ondeugdelijk. Of de verkoper moet kunnen bewijzen dat jij het geleverde hebt misbruikt(gebruikt op een wijze waar het niet voor geschikt is) Dat hebben ze getracht met de foto van zgn afgebroken weerstandje. Ik heb dit nog nooit meegemaakt in alle jaren dat ik PC's bouw en onderhoud, en ik zie ook geen restdeel van pootje od.

* Flash van MSI bord gaat btw zonder CPU te gebruiken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
Hackus schreef op zondag 25 april 2021 @ 13:06:
@JohnnyV76 ten 1e werkt een 1600X niet met B550, en moet er een bios-update komen voor 5600X ondersteuning.
De 1600x werkte prima hoor op het B550 bord. Achteraf had ik beter meteen de 5600x erin kunnen stoppen omdat het BIOS al geupdate was.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• StampVoet
Waarom leest niemand meer? Is dit echt zo moeilijk?

Ik snap dat op dit gedeelte van het forum veel negatieve ervaringen worden gedeeld over webshops/RMA afdelingen (terecht in veel gevallen). Maar om er nou zonder kennis van zaken meteen van uit te gaan dat een webshop je probeert te bedonderen vind ik niet eerlijk tegenover de webshop en al helemaal niet tegenover de persoon die het probleem geconstateerd heeft en hier een foto van heeft gemaakt.

In mijn vorige posts is duidelijk te zien dat de foto die de TS heeft gekregen ook echt een gedeelte van een B550 tomahawk is. Hoeveel kapotte B550 tomahawks denk je dat ze in hun handen hebben gehad? Achten jullie de kans dat de foto een random van het internet geplukte foto is echt zo groot?

Ik weet zeker dat het circuit op de foto een high side switch is, dit is als het ware een schakelaar die elektronisch aan en uit gezet kan worden. Op de foto is te zien dat er een weerstand mist bij dit circuit, zonder deze weerstand kan de schakelaar niet aan of uit gezet worden. Ooit een lamp (moederbord) aan en uit kunnen zetten waarvan de schakelaar (high side switch) kapot is?

Mijn werkzaamheden bestaan al bijna 10 jaar uit het ontwerpen (zowel het schema en de PCB) van elektronica. Ook bestuk (plaatsen van onderdelen op een kale pcb) ik regelmatig elektronica.
Hiernaast laten we ook de printen maken door partners, heel soms gaat er wel eens wat mis en dan ben ik een van de aangewezen personen die de fout kan gaan vinden (niet alle fouten liggen bij een externe partij, het kan ook zijn dat ik een ontwerp fout heb gemaakt).

Het probleem van de foto van de TS ben ik al in meerdere vormen tegengekomen.
Een weerstand die mist (te zien aan nette ronde bolletjes tin op een pad) komt eigelijk niet voor, deze worden door de AOI (automatical optical inspection) bij de fabrikant er uit gehaald
Toch kan het zijn dat ik af en toe eens stuk elektronica in mijn handen krijg waarvan een weerstand mist zoals bij de TS.

Hieronder een voorbeeld van het probleem dat in mijn mening het board van de TS had (een print van mij):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jJoa9q_PA2IlrqpBaVjFdpkdzc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/090KvnVp8vuyLLSx3jysAmhT.png?f=user_large

Hier is links te zien dat een weerstand goed gesoldeerd lijkt, soms maakt deze zelfs contact waardoor de print gewoon werkt, recht is echter te zien dat door oxidatie van de weerstand deze niet lekker gesoldeerd is. Door deze oxidelaag is de soldering erg bros en is het erg makkelijk om deze "af te breken" door bijvoorbeeld het buigen van de print of zelfs de temperatuurveranderingen in een woonkamer. Het afbreken van een component met dit probleem gebeurt vrijwel altijd bij de soldering en niet de pad of component die breekt.

Dat er wel een weerstand heeft gezeten op het moederbord van de TS is duidelijk te zien op de foto.

Zoals @Hackus al aangaf had de webshop sneller actie kunnen ondernemen zodat de TS zo min mogelijk last had van het ontbreken van een moederbord. Maar dat de webshop de boel heeft zitten oplichten is in mijn mening grote onzin.
Disclaimer: dit is gebaseerd op de informatie in dit topic en ik heb het ook wel eens mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnyV76
StampVoet schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:26:
Zoals @Hackus al aangaf had de webshop sneller actie kunnen ondernemen zodat de TS zo min mogelijk last had van het ontbreken van een moederbord. Maar dat de webshop de boel heeft zitten oplichten is in mijn mening grote onzin.
Disclaimer: dit is gebaseerd op de informatie in dit topic en ik heb het ook wel eens mis.
Het gaat mij vooral om de timing van de webshop.
Op 08-04 het bericht dat het moederbord naar de leverancier gestuurd is. Niks over een weerstandje.
Op 14-04 vraag ik om een update. Nog niks aan de hand, gewoon nieuwsgierig naar de status.
Dezelfde dag antwoord op mijn vraag met de mededeling dat ze over een maand wat verwachten te horen. Niks gezegd over een weerstandje.
Later op de dag op 14-04 reageer ik dat ik nog een maand extra wel erg lang vind.
Op 16-04, dus 2 dagen na mijn mail ineens een foto en een verhaal over een afgebroken weerstandje. Bovendien heel stellig erbij dat het product niet meer in nieuwstaat is en dus niet meer omgeruild kan worden.

Als de shop mij bij het eerste bericht op 08-04 al had verteld dat ze het afgebroken weerstandje hebben gezien had ik er minder moeite mee gehad. Of als ze het dan bij de 2e mail op 14-04 hadden verteld (het bord was dan al bijna een week naar de leverancier) had ik er minder moeite mee gehad.

Echter, op het moment dat ik mijn onvrede uit en een snellere oplossing vraag wordt er ineens een foto uit de hoge hoed getoverd met een verhaal over een weerstandje waardoor ik meteen geen recht op een nieuwe of geld terug heb. Ze hebben al 2 kansen gehad om dit te melden maar pas op t moment dat t over een nieuwe of geld terug ging kwamen ze met dit verhaal. Ik kan er altijd naast zitten hoor en de uitleg over weerstandjes is super! @StampVoet maar soms heb je gewoon een heel sterk gevoel over iets en dat heb ik hier ook. Ik heb de mail nog aan vrienden en bekenden laten lezen en iedereen vond het een heel raar verhaal van de shop.

Het feit dat de webshop mijn vragen over het weerstandje en hoe het er wel zou moeten uitzien compleet negeert is voor mij toch ook wel een bevestiging dat mijn gevoel klopt.

Het is allemaal nu water onder de brug. De PC draait als een zonnetje.

Pagina: 1