Vraag

• robgru
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-09 18:59
ik krijg sinds februari geen security updates meer op mijn android smartphone. bestaat er een alternatief OS waarmee nog wel veilig te werken is. Ik begrijp dat Google met fabrikanten samenspant om iedereen na 2 jaar te verplichten om een nieuw telefoon te kopen maar dat is natuurlijk helemaal niet duurzaam.
vreemd dat dat wordt toegestaan door de wetgever.

Alle reacties

• n9iels
  • Niet online
bestaat er een alternatief OS waarmee nog wel veilig te werken is.
Absoluut, heel veel zelfs! Het ligt er alleen nogal aan welke telefoon je nu hebt in wat er mogelijk s :) Een hele bekende is bijv. https://lineageos.org/ maar er zijn nog meer variaties. Kijk bijv. eens naar dit nieuws bericht: reviews: Nog even door met je smartphone - Zo presteren telefoons met custom ...
Ik begrijp dat Google met fabrikanten samenspant om iedereen na 2 jaar te verplichten om een nieuw telefoon te kopen maar dat is natuurlijk helemaal niet duurzaam.
Ga ik hierop reageren? Ja oke blijkbaar wel :P De fabrikant maakt de keuze in hoelang zij een telefoon ondersteunen, Google heeft dan ansich weinig mee te maken. Dus om over een complot te spreken, mwah.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:31

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
robgru schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:54:
ik krijg sinds februari geen security updates meer op mijn android smartphone. bestaat er een alternatief OS waarmee nog wel veilig te werken is.
Onder andere LineageOS wordt voor veel (oude) toestellen uitgebracht. Daardoor heb ik met mijn OnePlus One bijna 5 jaar kunnen doen.

Maar om je wat beter te helpen is het wel handig om het volgende even te vermelden:
- Wat heb je zelf al gevonden, geprobeerd en gedaan?
- Welk toestel heb je?

Want op deze manier komen we niet echt heel ver.

• robgru
  • Laatst online: 08-09 18:59
Ik heb nog niets ondernomen
Xiamo A2 lite

Mijn telefoon wordt niet ondersteund door lineage

Eerste vraag is of het ontbreken van security updates een zon groot probleem is dat vervanging OS noodzakelijk is
Ik vermoed je antwoord je neemt een risico....

Concreet blijft 1 optie open nieuwe telefoon
Is dat juist

Tweede hoe veilig is lineage?

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:31

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
robgru schreef op zondag 2 mei 2021 @ 14:25:
Ik heb nog niets ondernomen
Xiamo A2 lite

Mijn telefoon wordt niet ondersteund door lineage
Je zou even op XDA kijken of er onofficial versies zijn.
Eerste vraag is of het ontbreken van security updates een zon groot probleem is dat vervanging OS noodzakelijk is
Ik vermoed je antwoord je neemt een risico....
Er is voor zover ik weet nog geen lek bekend in Android die gebruik maakt van lekken in telefoons die niet gepatched zijn. Ik denk dat het risico dus erg minimaal is.
Tweede hoe veilig is lineage?
De code is opensource en wordt door vele vrijwilligers onderhouden.