Garantie nieuwe MBP slechts 12 maanden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datisgaaf
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-09 00:31
Ik heb gisteren (als consument) een MacBook Pro M1 8/512 online aangeschaft bij een webwinkel.
Specs waren mij bekend, ik was al langer in de markt voor een M1 MBP en kreeg toevallig een email van de webwinkel in kwestie met een kortingscode waardoor de MBP 20 euro goedkoper was dan bij andere reguliere winkels. Zonder verdere voorwaarden. Ik heb altijd goede ervaringen gehad met deze webwinkel en er veel PC componenten gekocht.

Na de bestelling viel mij op de factuur op dat de garantietermijn 12 maanden bedraagt. Nader onderzoek leerde mij dat bij de winkel zo'n beetje alle Apple Macbooks met "slechts" 12 maanden garantie geleverd worden. Dit staat onderaan de specificaties wel vermeld, maar niet duidelijk zichtbaar zonder door te klikken.

Ik heb via Consuwijzer ontdekt dat het niet vanzelfsprekend is dat op alle producten standaard 24 maanden garantie zit. https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechten
Is er een wettelijke garantietermijn van 2 jaar?
Veel consumenten denken dat zij volgens de wet standaard recht hebben op 2 jaar garantie. Dit komt uit Europese regels. Maar in Nederland hebben we geen vaste wettelijke garantietermijn.
In plaats daarvan staat in de Nederlandse wet dat een product zo lang moet meegaan als u ervan mag verwachten. Hoe lang u wettelijke garantie hebt, hangt dus af van de prijs en eigenschappen van het product en de informatie die u erover gekregen hebt. Dit kan langer of korter zijn dan 2 jaar.
Ik heb de webwinkel hiernaar gevraagd en kreeg onderstaande reactie:
Beste Martijn,

Hartelijk dank voor je mail.

Het klopt inderdaad dat je 24 maanden garantie hebt zitten op het artikel! Echter handelt (web)winkel slechts de eerste twaalf maanden van de garantie voor je af. Daarna kun je voor een defect bij Apple terecht. 😊

Er vanuit gaande je op deze wijze voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
(Is het niet zo dat garantie altijd via de webwinkel loopt ipv via de fabrikant?)

Nu twijfel ik een beetje wat te doen. Lekker zo laten met het idee dat Apple producten niet zomaar stuk gaan tussen het eerste en tweede jaar, waarbij ik volgens (web)winkel altijd nog bij Apple terecht kan in het tweede jaar.
Of gebruik maken van WKOA en bij bv de lokale MM dezelfde laptop halen voor €20 meer met 24 maanden garantie.

Laptop is nog niet eens in huis, dus hij kan ongeopend terug (op mijn kosten).

Toevoeging: het was inderdaad consumentenkoop als particulier. NIET zakelijk.

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 22-04-2021 13:19 . Reden: Naam (web)winkel verwijderd, gezien deze niets toevoegt aan de discussie. ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

datisgaaf schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:49:
Ik heb gisteren een MacBook Pro M1 8/512 online aangeschaft bij een webwinkel.
Specs waren mij bekend, ik was al langer in de markt voor een M1 MBP en kreeg toevallig een email van de webwinkel in kwestie met een kortingscode waardoor de MBP 20 euro goedkoper was dan bij andere reguliere winkels. Zonder verdere voorwaarden. Ik heb altijd goede ervaringen gehad met deze webwinkel en er veel PC componenten gekocht.

Na de bestelling viel mij op de factuur op dat de garantietermijn 12 maanden bedraagt. Nader onderzoek leerde mij dat bij de winkel zo'n beetje alle Apple Macbooks met "slechts" 12 maanden garantie geleverd worden. Dit staat onderaan de specificaties wel vermeld, maar niet duidelijk zichtbaar zonder door te klikken.

Ik heb via Consuwijzer ontdekt dat het niet vanzelfsprekend is dat op alle producten standaard 24 maanden garantie zit. https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechten

[...]

Ik heb de webwinkel hiernaar gevraagd en kreeg onderstaande reactie:

[...]

(Is het niet zo dat garantie altijd via de webwinkel loopt ipv via de fabrikant?)

Nu twijfel ik een beetje wat te doen. Lekker zo laten met het idee dat Apple producten niet zomaar stuk gaan tussen het eerste en tweede jaar, waarbij ik volgens (web)winkel altijd nog bij Apple terecht kan in het tweede jaar.
Of gebruik maken van WKOA en bij bv de lokale MM dezelfde laptop halen voor €20 meer met 24 maanden garantie.

Laptop is nog niet eens in huis, dus hij kan ongeopend terug (op mijn kosten).
(web)winkel is jou die eerste 24 maanden (minimaal) garantie verplicht, NIET Apple.

Als ze dus nu al met leugens aankomen, en ze weten dondersgoed dat die verklaring niet aan de wet voldoet, zou ik het ding linea recta retourneren en voor de Mediamarkt gaan.

De kans dat hij kapot gaat mag klein zijn, maar dat gezeik moet je niet willen voor 20 euro.

Toevoeging: ik ga er hier vanuit dat het een consumentenkoop is en je de MB niet zakelijk hebt aangeschaft. Dan gaat die vlieger niet op.

[ Voor 3% gewijzigd door Yorinn op 22-04-2021 13:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@datisgaaf Verkoper moet conformiteit(wettelijke garantie) nakomen, dat is langer dan 2j fabrieksgarantie

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Wat een onzin, en dan nog met zo'n lullige smiley erbij. Meteen terugsturen en bij een fatsoenlijke winkel halen.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:07
Voor een dubbeltje.......

Maar effe zonder dollen. Als jij je hier niet fijn bij voelt dan moet je hem idd retour sturen en naar een andere winkel gaan. Of gewoon rechtstreeks bij Apple kopen.

Overigens is garantie hebben en garantie krijgen niet hetzelfde. Dagelijks verschijnen er hier op Tweakers topics over "heb product x gekocht bij y en nu is x kapot en y geeft geen gehoor terwijl de wet voorschrijft dat ik in mijn recht sta".

Tip: houdt die laptop en spendeer die €20 'voordeel' aan het betalen van een goede rechtsbijstandsverzekering. Ga je veel lol aan beleven kan ik je zeggen!

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-10 18:56
Beste Martijn,

Hartelijk dank voor je mail.

Het klopt inderdaad dat je 24 maanden garantie hebt zitten op het artikel! Echter handelt (web)winkel slechts de eerste twaalf maanden van de garantie voor je af. Daarna kun je voor een defect bij Apple terecht. 😊

Met vriendelijke groet,
Wat een prutsers. Ze vertellen jou ook nog eens onwaarheden.

Apple is in deze geen partij, je hebt een koopovereenkomst met de winkel.

Wanneer je een Apple product niet direct via Apple koopt kun je het eerste jaar voor garantieclaims bij Apple terecht, het tweede jaar en alles wat daarop volgt dient de winkel af te handelen.
Koop je wel direct via Apple, dan kun je het eerste en tweede jaar ook daar terecht voor garantieclaims.

Als er momenteel geen noemenswaardige prijsverschil is tussen de winkels zou ik persoonlijk direct via Apple bestellen.

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 22-04-2021 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datisgaaf
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-09 00:31
Dank voor bovenstaande reacties.
Ik wilde niet perse voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, maar de aanbiedingsmail (€1449) kwam precies op het juiste moment. Had altijd goeie ervaringen met de winkel en de MM is ook mwah qua service. Bij Apple zelf kopen was me wel een paar tientjes meer waard, maar geen €230 (op het moment van bestellen).

Heb nog even verduidelijking omtrent de door jullie genoemde punten vwb fabrikant vs verkoper.
Beste xxxx,

Bedankt voor je reactie. Echter is het mij toch nog onduidelijk.
Volgens het consumentenrecht moet ik toch altijd bij de verkopende partij zijn m.b.t. aanspraak op de wettelijke garantie?
Ik heb immers de koop afgesloten met de verkoper, niet met de fabrikant.

Groeten,
Martijn
De reactie bood weinig meer duidelijkheid en ze continueren hun uitspraak over wettelijke garantie bij de fabrikant claimen, wat zoals door jullie genoemd dus feitelijk onjuist is.
Beste Martijn,

Hartelijk dank voor je reactie.

Dat klopt inderdaad. Indien het na 12 maanden, maar binnen 24 maanden kapot gaat, dan dient de fabrikant de garantie voor je af te handelen. Je mag het ook altijd nog naar (web)winkel opsturen, maar wij sturen het artikel dan ook altijd door naar de fabrikant. Wij zijn dan dus enkel een tussenpersoon. 😊

Met vriendelijke groet,

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 22-04-2021 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

datisgaaf schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:10:
Ik wilde niet perse voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, maar de aanbiedingsmail (€1449) kwam precies op het juiste moment. Had altijd goeie ervaringen met de winkel en de MM is ook mwah qua service. Bij Apple zelf kopen was me wel een paar tientjes meer waard, maar geen €230 (op het moment van bestellen).

Heb nog even verduidelijking omtrent de door jullie genoemde punten vwb fabrikant vs verkoper.

[...]

De reactie bood weinig meer duidelijkheid en ze continueren hun uitspraak over wettelijke garantie bij de fabrikant claimen, wat zoals door jullie genoemd dus feitelijk onjuist is.

[...]
FOEI (web)winkel!

Dit is dus kneiterhard onjuiste informatie verstrekken.. zij zijn aansprakelijk voor de garantie afhandeling zelfs na twee jaar. Dat ze het doorsturen leuk maar dat moeten hun maar uitzoeken. Zelfs na 2 jaar dienen zij het nog af te handelen.

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 22-04-2021 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Ik heb de naam van de (web)winkel uit een aantal reacties verwijderd. Deze mag wegblijven, gezien het niets toevoegt aan de discussie.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[...]
Dat is inderdaad feitelijk onjuist. Alleen daarvoor al zou ik zeggen - retourneren die handel. Dat soort webshops moeten we niet blijven sponsoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@datisgaaf Hoe de verkoper conformiteit nakomt gaat het niet om. Zij mogen dat altijd via fabrikant doen, het gaat er om dat zij altijd aansprakelijk/verantwoordelijk blijven, en niet de fabrikant. Fabrieksgarantie heb je eigenlijk alleen wat aan als de verkoper failliet is, en er geen overnamekandidaat is die lopende zaken overneemt. Je hebt een overeenkomst met de verkoper, en niet met fabrikant. fabrikant levert hun goed aan verkoper of tussenhandel. En als een fabrikant optreedt als verkoper geldt hetzelfde daarvoor. Zoals Apple ook zelf verkoopt

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:05

LankHoar

Langharig tuig

@datisgaaf ik zou zeggen, drop het woord "garantie" van je vocabulaire en heb het vanaf nu enkel nog over "conformiteit". Een MBP die binnen 3 jaar of 4 jaar een mankement zou hebben lijkt mij niet conform, voor zo'n duur product mag ik beter verwachten, dus dan zou ik kosteloze reparatie willen van de verkoper (niet de fabrikant).

Dus inderdaad, retourneren die hap en naar een andere winkel die wat beter met dit soort dingen omgaat zou ik zeggen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
armageddon_2k1 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:26:
Wat een onzin, en dan nog met zo'n lullige smiley erbij. Meteen terugsturen en bij een fatsoenlijke winkel halen.
Inderdaad Apple geeft helemaal geen 2 jaar fabrieksgarantie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik denk dat iemand zich vergist in

CONSUMENTENWETGEVING
------------------------------------------
Apple’s Eenjarige Beperkte Garantie is een fabrieksgarantie op vrijwillige basis. De rechten die u op grond van deze garantie hebt, staan los van de rechten die u op grond van de consumentenwetgeving geniet, met inbegrip van, maar niet uitsluitend rechten ten aanzien van non-conforme goederen.

De voordelen die u volgens Apple’s Eenjarige Beperkte Garantie hebt, komen dan ook niet in de plaats van, maar vormen een aanvulling op de rechten die u op grond van de consumentenwetgeving geniet.
aanvullend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

LankHoar schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 09:27:
@datisgaaf ik zou zeggen, drop het woord "garantie" van je vocabulaire en heb het vanaf nu enkel nog over "conformiteit".
"Wettelijke garantie" is formeel misschien niet de juiste term, maar het is gewoon een synoniem voor conformiteit.

Verder, over het "in Nederland kennen we geen twee jaar conformiteit"-verhaal, dat is ook kort door de bocht: de Europese richtlijn mag binnen een EU-land alleen positiever zijn voor de consument, niet negatiever. Dus die "verwachte levensduur" is toch echt minimaal 2 jaar, tenzij het gaat om een product waarvoor die 2 jaar bij de EU-richtlijn al niet geldt. Een tweedehands laptop, bijvoorbeeld. Of een laptop die kwalitatief zo ruk is dat de koper en verkoper het er wel over eens zijn dat hij geen twee jaar mee gaat. Het moge duidelijk zijn dat dat voor een macbook niet geldt, daar verwacht ik eerder van dat hij langer dan twee jaar meegaat.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
bwerg schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 19:42:
[...]
Of een laptop die kwalitatief zo ruk is dat de koper en verkoper het er wel over eens zijn dat hij geen twee jaar mee gaat. Het moge duidelijk zijn dat dat voor een macbook niet geldt, daar verwacht ik eerder van dat hij langer dan twee jaar meegaat.
Volgens mij ga je hier al een stap te ver. Van basically elk stuk elektronica mag je verwachten dat het 2 jaar functioneert. Ook een €300 onderkant van de markt modelletje. Dat hij stronttraag is, of de accu versleten valt daar natuurlijk buiten (mits redelijke slijtage).

De winkel is conform europese regelgeving 2 jaar verantwoordelijk voor de conformiteit.
Volgens Nederlandse regelgeving kan het zelfs langer zijn dat 2 jaar, afhankelijk van het product en de bijbehorende levensverwachting. En voor een dure MBP is dat langer dan 2 jaar. Daar zijn wel richtgetallen voor (ik weet ze zo niet), maar dat is vaak in de praktijk een stuk grijzer gebied dat erg leunt op coulance (tenzij je een hele rechtsgang wil volgen). De exacte regelgeving zal hier vast strenger in zijn, maar bij een webshop als deze kun je vast weerstand verwachten.

Ga er overigens maar van uit dat zij hem het eerste jaar ook gewoon naar Apple opsturen. Ze gaan niet het eerste jaar zelf beunen en daarna ineens Apple betalen. Maar dat hele verhaal is jouw probleem niet. Zij zijn de verkoper, zij zijn jouw aanspreekpunt voor de conformiteit. Als zij hem willen laten repareren door de paus, moeten ze dat lekker zelf weten. Niet jouw probleem d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:18

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wat is er kapot?

Bij Apple komt het vaak voor dat het gewoon slechte kwaliteit is; ze daar een rechtzaak over verliezen; en je gewoon recht op reparatie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:20
Accretion schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:35:
Wat is er kapot?

Bij Apple komt het vaak voor dat het gewoon slechte kwaliteit is; ze daar een rechtzaak over verliezen; en je gewoon recht op reparatie hebt.
Volgens mij is er niks kapot (typ ik op een MacBook Air van 8 jaar oud van prima kwaliteit....)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:18

[...]

[...]
In ieder geval melding doen bij de ACM.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Allemaal leuk en aardig dat 'conformiteit' verhaal, en dat garantie niet bestaat.

Maar als de winkel moeilijk doet moet je zelf heel erg hard je best doen om daar gelijk in te krijgen. Zie de duizenden topics hier.
Op z'n minst tientallen mailtjes en telefoontjes, misschien nog wat dreigen met juridische stappen, mogelijk daadwerkelijk tot juridische stappen overgaan. En dat laatste is waar de meeste consumenten afhaken, want dan gaat het opeens geld kosten, wat het meestal niet waard is.
Zelfs als je een rechtsbijstandverzekering hebt zullen ze je eerder schadeloos stellen dan daadwerkelijk iets aanvechten. Want dat is vrijwel altijd goedkoper.

Het is veel makkelijker een winkel te houden aan afspraken die ze zelf hebben gemaakt (de zgn. 'garantie'), of wat de fabrikant biedt (want het klopt dat het meestal maar een doorzendservice van de winkel is). De meeste duurdere producten worden niet door de winkel zelf gerepareerd of vervangen. Bij goedkopere producten die het niet waard zijn te repareren worden vaak afspraken gemaakt.

Koop dus bij een winkel die betrouwbaar is, én goede 'eigen' garantievoorwaarden hanteert. Die zullen ze eerder geneigd zijn na te leven.

Als je er eentje hebt gevonden die daadwerkelijk 'conformiteit' biedt zoals de wetgever het bedoeld heeft laat het ons dan ook even weten. Ik ken er geen.

Anders is het de vraag hoeveel je principes je waard zijn.
Pagina: 1