Ik heb gisteren (als consument) een MacBook Pro M1 8/512 online aangeschaft bij een webwinkel.
Specs waren mij bekend, ik was al langer in de markt voor een M1 MBP en kreeg toevallig een email van de webwinkel in kwestie met een kortingscode waardoor de MBP 20 euro goedkoper was dan bij andere reguliere winkels. Zonder verdere voorwaarden. Ik heb altijd goede ervaringen gehad met deze webwinkel en er veel PC componenten gekocht.
Na de bestelling viel mij op de factuur op dat de garantietermijn 12 maanden bedraagt. Nader onderzoek leerde mij dat bij de winkel zo'n beetje alle Apple Macbooks met "slechts" 12 maanden garantie geleverd worden. Dit staat onderaan de specificaties wel vermeld, maar niet duidelijk zichtbaar zonder door te klikken.
Ik heb via Consuwijzer ontdekt dat het niet vanzelfsprekend is dat op alle producten standaard 24 maanden garantie zit. https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechten
Nu twijfel ik een beetje wat te doen. Lekker zo laten met het idee dat Apple producten niet zomaar stuk gaan tussen het eerste en tweede jaar, waarbij ik volgens (web)winkel altijd nog bij Apple terecht kan in het tweede jaar.
Of gebruik maken van WKOA en bij bv de lokale MM dezelfde laptop halen voor €20 meer met 24 maanden garantie.
Laptop is nog niet eens in huis, dus hij kan ongeopend terug (op mijn kosten).
Toevoeging: het was inderdaad consumentenkoop als particulier. NIET zakelijk.
Specs waren mij bekend, ik was al langer in de markt voor een M1 MBP en kreeg toevallig een email van de webwinkel in kwestie met een kortingscode waardoor de MBP 20 euro goedkoper was dan bij andere reguliere winkels. Zonder verdere voorwaarden. Ik heb altijd goede ervaringen gehad met deze webwinkel en er veel PC componenten gekocht.
Na de bestelling viel mij op de factuur op dat de garantietermijn 12 maanden bedraagt. Nader onderzoek leerde mij dat bij de winkel zo'n beetje alle Apple Macbooks met "slechts" 12 maanden garantie geleverd worden. Dit staat onderaan de specificaties wel vermeld, maar niet duidelijk zichtbaar zonder door te klikken.
Ik heb via Consuwijzer ontdekt dat het niet vanzelfsprekend is dat op alle producten standaard 24 maanden garantie zit. https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechten
Ik heb de webwinkel hiernaar gevraagd en kreeg onderstaande reactie:Is er een wettelijke garantietermijn van 2 jaar?
Veel consumenten denken dat zij volgens de wet standaard recht hebben op 2 jaar garantie. Dit komt uit Europese regels. Maar in Nederland hebben we geen vaste wettelijke garantietermijn.
In plaats daarvan staat in de Nederlandse wet dat een product zo lang moet meegaan als u ervan mag verwachten. Hoe lang u wettelijke garantie hebt, hangt dus af van de prijs en eigenschappen van het product en de informatie die u erover gekregen hebt. Dit kan langer of korter zijn dan 2 jaar.
(Is het niet zo dat garantie altijd via de webwinkel loopt ipv via de fabrikant?)Beste Martijn,
Hartelijk dank voor je mail.
Het klopt inderdaad dat je 24 maanden garantie hebt zitten op het artikel! Echter handelt (web)winkel slechts de eerste twaalf maanden van de garantie voor je af. Daarna kun je voor een defect bij Apple terecht. 😊
Er vanuit gaande je op deze wijze voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Nu twijfel ik een beetje wat te doen. Lekker zo laten met het idee dat Apple producten niet zomaar stuk gaan tussen het eerste en tweede jaar, waarbij ik volgens (web)winkel altijd nog bij Apple terecht kan in het tweede jaar.
Of gebruik maken van WKOA en bij bv de lokale MM dezelfde laptop halen voor €20 meer met 24 maanden garantie.
Laptop is nog niet eens in huis, dus hij kan ongeopend terug (op mijn kosten).
Toevoeging: het was inderdaad consumentenkoop als particulier. NIET zakelijk.
[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 22-04-2021 13:19 . Reden: Naam (web)winkel verwijderd, gezien deze niets toevoegt aan de discussie. ]