Certificaat sleutel kwijt. Toch kopie maken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10:37

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Toen wij ons huis kochten, kregen wij van de verkopers 3 sets met sleutels.
Nu heb ik een 4de set nodig, maar 1 van de sleutels is van het merk 'DOM'.
Daarvoor schijn je officieel een certificaat nodig te hebben om deze te laten kopieren.
Maar zo'n certificaat hebben wij niet.

Weet iemand of er ergens in de regio Amsterdam sleutelmakers zijn die ondanks het ontbreken van een certificaat toch sleutels kopiëren van het merk DOM?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geonosys
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-03 13:42
Ik heb een ISEO sleutel met een certificaat.
Kon gewoon bij de schoenmaker :+ een kopie laten maken. Het certificaat is volgens mij als je geen sleutel meer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-05 09:56

job

https://www.dom-security....-en-support/security-card

Hier kan je een vervangend certificaat aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Alleen een nieuw certificaat kost al een smak geld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:29
Rzaan schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:02:
Alle cilinders vervangen kost waarschijnlijk meer :)
Dat zou ik sowieso altijd doen als ik een huis van iemand over zou nemen: je weer nooit bij wie de sleutels in omloop zijn!

[ Voor 22% gewijzigd door SniperGuy op 22-04-2021 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou DOM gewoon even bellen. Had vorig jaar ook een gedoetje met een cilinder en ben toen heel goed geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik heb nog 3 sleutels en het slot is ook prima.
Ik wil gewoon een 4de sleutel.

En dan liever niet gedoe met een certificaat bestellen of een officiële sleutel.
Want die kosten meestal de hoofdprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:47
Rzaan schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:16:
Ik heb nog 3 sleutels en het slot is ook prima.

En dan liever niet gedoe met een certificaat bestellen of een officiële sleutel.
Want die kosten meestal de hoofdprijs.
Gewoon even naar slotenmaker gaan, die kan je vast wel helpen aan een kopie, zeker als je laat zien dat je eigenaar bent en alle 3 de sleutels hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Frank_P schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:26:
[...]

Gewoon even naar slotenmaker gaan, die kan je vast wel helpen aan een kopie, zeker als je laat zien dat je eigenaar bent en alle 3 de sleutels hebt.
En als je dit lukt, weet je ook niet hoeveel sleutels er überhaupt in omloop zijn. Inbraak zonder inbraakschade wordt meestal niet vergoed. De kosten van die cilinders en sloten op een koopwoning zijn niet zo bijster hoog, nu @Rzaan toch moet vervangen/kopiëren zou ik zeker weten nieuwe cilinders plaatsen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 12:12
Als je gewoon zonder certificaat de sleutel kan laten bijmaken, dan weet je zeker dat die sleutels niet veilig zijn. Zou je dan niet meteen andere cylinders steken (kan je meteen alles op dezelfde sleutel zetten, normaal heb je per cylinder 3 sleutels dus dan heb je er vast meteen genoeg).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Rzaan schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:16:
Heb je uberhaupt al geprobeert om bij een lokale sleutelmaker/schoenmaker een extra sleutel te laten bijmaken? Gewoon een van de originele sleutels meenemen en aanbieden. Weet je gelijk of het wel of niet kan zonder certificaat.

Mijn gok: het kan gewoon. Dat certificaat is vaak pas nodig wanneer je geen enkele sleutel meer hebt en deze vanuit scratch gemaakt dient te worden. Een extra sleutel laten bijmaken aan de hand van het exemplaar wat je meeneemt is vaak geen probleem.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Han schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:32:
[...]
Mijn gok: het kan gewoon. Dat certificaat is vaak pas nodig wanneer je geen enkele sleutel meer hebt en deze vanuit scratch gemaakt dient te worden. Een extra sleutel laten bijmaken aan de hand van het exemplaar wat je meeneemt is vaak geen probleem.
Dat is juist het probleem wat deze certificaten zouden moeten voorkomen. Hoe het exact werkt weet ik niet maar hiermee voorkom je dat er meer sleutels in omloop zijn dan je zelf weet. Ik kan mij ook herinneren dat er een systeem was waarbij gekopieerde sleutels niet nogmaals gekopieerd konden worden, enkel de masterkey.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Han schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:32:
[...]

Heb je uberhaupt al geprobeert om bij een lokale sleutelmaker/schoenmaker een extra sleutel te laten bijmaken? Gewoon een van de originele sleutels meenemen en aanbieden. Weet je gelijk of het wel of niet kan zonder certificaat.

Dat certificaat is ook om te voorkomen dat iedereen die een sleutel leent zomaar een sleutel bij kan laten maken waarna ze het origineel terug geven en nog altijd toegang tot de woning hebben.
Het hele idee achter dat certificaat is dat je zonder nooit een sleutel kan laten bijmaken, wat je ook beweert als eigenaar van de sleutel. Dat er louche sleutelmakers zijn die dit negeren kan, maar valt natuurlijk onder fraude.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Rzaan schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:44:
Toen wij ons huis kochten, kregen wij van de verkopers 3 sets met sleutels.
[...]
En hoeveel sleutels hebben de verkopers misschien nog? Hebben ze ook ooit sleutels aan de buren gegeven?

Als je een nieuw huis betrekt altijd de sloten vervangen, je weet niet hoeveel sleutels er in omloop zijn, en zoals @True al zegt, de verzekering kan moelijk doen als er wordt ingebroken zonder inbraakschade. Zo duur zijn een paar SGK goedgekeurde sloten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:13

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Waaj schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:42:
[...]

En hoeveel sleutels hebben de verkopers misschien nog? Hebben ze ook ooit sleutels aan de buren gegeven?

Als je een nieuw huis betrekt altijd de sloten vervangen, je weet niet hoeveel sleutels er in omloop zijn, en zoals @True al zegt, de verzekering kan moelijk doen als er wordt ingebroken zonder inbraakschade. Zo duur zijn een paar SGK goedgekeurde sloten niet.
Exact dit, ik heb ook direct m'n sloten vervangen. Je bent een paar honderd kwijt, maar vond het een fijne gedachte.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:48

inhico

pw

True schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:29:
[...]

Inbraak zonder inbraakschade wordt meestal niet vergoed.
Daar is ie weer: onzin!
Inbraak zonder inbraakschade uit een (zelfstandig) woonhuis wordt doorgaans vergoed.
Anders heb je niet de juiste verzekering genomen.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-Nick123
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-05-2021
Blanco gecertificeerde sleutels worden niet door dom of welke cilinder leverancier uitgegeven aan willekeurige sleutelmakeners, alleen erkende bedrijven. Dus in principe kan je ze dus niet na laten maken omdat ze jouw sleutel kopiëren naar een blanco sleutel.

Maar er zijn natuurlijk ook handige sleutelmaker die op de minder legale manier een blanco sleutel bemachtigen van gecertificeerde sleutels. Dus je kan het proberen bij een sleutelmaker. Misscjhien heb je geluk.

Hoeveel cilinders bediend de sleutel? Als het maar 1 deur is kan je misschien gewoon/ makkelijker een nieuwe cilinder met sleutels kopen. Vaak krijg je er maar drie sleutels bij maar dan heb je een niet gecertificeerde sleutel welke dus wle legaal na te maken is

Zo duur is het nou ook weer niet : https://www.veiligheids-sloten.nl/Nemef-NF3-1x

[ Voor 7% gewijzigd door BB-Nick123 op 22-04-2021 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-05 19:38

Theo

moederbord

Bij een verhuizing altijd de sloten vervangen; Ook als de DOM cilinders van origine met drie sleutels geleverd zijn en je hebt al die drie sleutels. Sleutels zijn altijd bij te maken, dus de vorige bewoners konden met gemak meerdere sleutels bij hebben laten maken. Ook zonder sleutels maar met de certificatiekaart kunnen zij nog sleutels bij laten maken.

Nu zijn jouw vorige bewoners uiteraard keurige mensen. Maar wat jij niet weet is dat zij wel één van de kopiesleutels hebben gegeven aan hun buren toentertijd. Toen deze zijn verhuisd zijn beide deze sleutel vergeten. Ook de schoonmaakhulp van een paar jaar geleden kan nog een sleutel hebben.Enmogelij kzijn dat geen keurige mensen....

Bij mijn vorige woning heb ik ooit de balans opgemaakt. In tien jaar tijd waren er 12 (!!!) sleutels van de voordeur. Vier waren voor de gezinsleden, 4 lagen bij kenissen/buren; één bij de schoonmaakhulp en drie waren ooit ergens gegeven/geleend maar we wisten niet meer aan wie.

Een set van drie gelijksluitende veiligheidscilinders met in totaal 5 sleutels en een certificaat kost bij de bouwmarkt nog geen 100 euro. Met een beetje aanbiedingzoeken soms zelfs voor 80 euro. (M&C Color; ook een keersleutel met paniekfunctie, SKG3*, geharde kern en kerrntrekveilig). Voor dit soort geld is het een no-brainer om je sloten te vervangen.

Ook een tip voor wanneer je zelf verhuisd; zet vlak voor de overdracht een goedkope cilinder in de deur en neem je huidige cilinder mee naar je nieuwe woning. De nieuwe bewoners vervangen toch de cilinder, en dan behou jij je huidige sleutels en hoef je bij externen geen sleutel om te ruilen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tinoburg85
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-05 10:53
Voor nog geen 200 euro was ik klaar.
Vier nieuwe cilinders en 6 sleutels.

Alles zelf vervangen (met mijn twee linkerhanden) in 10 minuutjes klaar.

Wat al gezegd is, maar niet vaak genoeg herhaald kan worden; je weet niet wie allemaal een kopie heeft van de sleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

Altijd je cilinders laten vervangen.

Toen ik in mijn woning trok, was het een no-brainer om alles te vervangen.
4 verschillende cilinders met ieder 3 sleutels, maar iedere sleutel had een volledig andere kleur.

Nu 4 gelijksluitende SKG3* cilinders met keersleutel (en 12 sleutels).
Ik was in totaal €150 kwijt.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Certificaten zijn schijnveiligheid, veel sleutelmakers kopieren gewoon zonder certificaat en zo'n certificaat is vaak ook maar een beperkt aantal jaar geldig.

Daarnaast vind ik het erg onverstandig om ergens te gaan wonen zonder de sloten te vervangen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 07-05 09:56

job

Rzaan schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:02:
Ik vind 50 euro (eerste hit in Google) best betaalbaar.

Dus als een certificaat echt nodig is dan weet je dat je voor 50 euro plus geld voor een extra sleutel klaar bent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Destijds ook bezig geweest met nieuw hang- en sluitwerk en een topic over gestart wat wel goed liep:
Hang- en sluitwerk upgraden naar moderne standaarden

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 22-04-2021 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik zou zowieso alles vervangen, je hebt geen idee wie er nog allemaal een sleutel hebben.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan mallet
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12-01-2024
het bij laten maken van sleutels met certificaat is niet mogelijk zonder certificaat

*knip* Welkom op tweakers en het is goed bedoeld maar oude topic kicken zonder echte reden is niet de bedoeling.

[ Voor 54% gewijzigd door twain4me op 03-01-2024 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@jan mallet Geen idee waarom dit topic uit 2024 omhoog gekickt wordt maar goed dan doe ik ook even een duit in het zakje.

Ik heb lang geleden meegemaakt dat ik extra sleutels nodig had voor certificaat cilinders (fabrikaat EVVA) en die heb ik kunnen krijgen door gewoon contact op te nemen met de leverancier. Na het aanleveren 'bewijs' in de vorm van foto's van de cilinder los in mijn hand met daarop de code kon ik deze gewoon krijgen.

Een jaar of twee geleden had een vriend van me een nieuwe woning gekocht en die zat het met hetzelfde probleem; die wilde extra sleutels en een extra cilinder voor de schuur en die heeft op mijn aanraden toen ook contact opgenomen met de leverancier; hij heeft uiteindelijk ook een extra cilinder en sleutels kunnen bestellen.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Pagina: 1