splitsen 21:9 monitor in 2 virtuele monitoren voor gaming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markdm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05-07 23:19
Ik ben van plan een 21:9 ultrawide monitor te kopen aangezien de extra breedte me voor productiviteit gewoon erg wenselijk lijkt. Daarnaast wil ik dezelfde monitor ook gebruiken voor gamen in mijn vrije tijd.

Echter als ik counter strike speel lijkt het mij het fijnste om de monitor op te splitsen in een primair 16:9 deel voor de game, om dan de resterende 5:9 te gebruiken als een secondair virtueel display voor dingen zoals discord en spotify, waardoor het voor me aanvoelt alsof ik met twee monitoren werk in plaats van een enkele ultrawide die alleen door de game gebruikt wordt.

Ik heb al oplossingen gelezen van software tools, voornamelijk Fancyzones, die een enkel beeldscherm virtueel op kan splitsen in bepaalde gebieden zodat het aanvoelt alsof je werkt met meerdere monitoren. Echter lees ik online weinig ervaringen over mensen die zoiets ook toepassen voor tijdens het gamen. Op reddit zeiden sommige gebruikers dat de fullscreen mode van games de virtuele divisie van de monitoren door software zoals Fancyzones negeert, waardoor ik in borderless windowed mode zou moeten spelen, wat eigenlijk ook wel onwenselijk is.

kan dit zelf nu simpelweg testen op mijn huidige 16:9 monitor om te kijken of het software-technisch werkt, maar aangezien ik hier zelf geen enkele ervaring mee heb vroeg ik me af of iemand hier al iets meer van af weet.

steam: failsnail, Letterbox

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fusi0nking
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06-2024
Ik heb persoonlijk een tijd gespeeld op een 43inch 4k monitor(vanwege kleine ruimte zowel voor tv als gamen gebruikt)
Ik heb toen ook een tijd gezocht en verschillende dingen geprobeerd. Helaas heb ik in die tijd niks gevonden.

Wat ik toen heb gedaan is de game in windowed mode spelen en die op de gewenste grote neerzetten, daarnaast mijn programma's zoals discord gezet.

Dingen zoals fancyzones negeren inderdaad dingen zoals fullscreen, zover ik weet is als je dit wilt doen je geforceerd bent om borderless of windowed te spelen(tenminste ik heb niks gevonden in de 2 jaar tijd dat ik de set-up op die manier gebruikt had)
Je zou kunnen rondkijken op https://sourceforge.net/ hier staan veel open source projecten die misschien doen wat je wilt, maar dit moet je even bekijken.

Overigens heb ik met geen een game(ook csgo) problemen gehad met deze manier van spelen, het is alleen even priegelen om alles voor de eerste keer op te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07 13:43
Tot nu toe heb ik alleen bij de 49" varianten de mogelijkheid gezien dat ze met 2 displayport ingangen de monitor "hardwarematig" kan verdelen in 2 losse monitoren. Onder andere de Samsung schijnt dat te kunnen. Software oplossingen kan ik je helaas niet verder mee helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fusi0nking
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06-2024
Myrdhin schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:14:
Tot nu toe heb ik alleen bij de 49" varianten de mogelijkheid gezien dat ze met 2 displayport ingangen de monitor "hardwarematig" kan verdelen in 2 losse monitoren. Onder andere de Samsung schijnt dat te kunnen. Software oplossingen kan ik je helaas niet verder mee helpen.
Goed dat je dit nog benoemd, ik herinner mij nu dat LG monitoren dit ook te kunnen, sommige via de OSD van het scherm zelf en sommige via LG's software YouTube: LG UltraWide™ Monitor - OnScreen Control
Als je fullscreen wilt is PIP je enige optie, elke ander software matige optie via 1 input zal je windowed moeten gebruiken, hier kan je niet omheen helaas.
Als dit een must is zal je naar een LG of Samsung moeten kijken met PIP ondersteuning(ik weet niet welke modellen dit allemaal ondersteunen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markdm
Fusi0nking schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:06:
Ik heb persoonlijk een tijd gespeeld op een 43inch 4k monitor(vanwege kleine ruimte zowel voor tv als gamen gebruikt)
Ik heb toen ook een tijd gezocht en verschillende dingen geprobeerd. Helaas heb ik in die tijd niks gevonden.

Wat ik toen heb gedaan is de game in windowed mode spelen en die op de gewenste grote neerzetten, daarnaast mijn programma's zoals discord gezet.

Dingen zoals fancyzones negeren inderdaad dingen zoals fullscreen, zover ik weet is als je dit wilt doen je geforceerd bent om borderless of windowed te spelen(tenminste ik heb niks gevonden in de 2 jaar tijd dat ik de set-up op die manier gebruikt had)
Je zou kunnen rondkijken op https://sourceforge.net/ hier staan veel open source projecten die misschien doen wat je wilt, maar dit moet je even bekijken.

Overigens heb ik met geen een game(ook csgo) problemen gehad met deze manier van spelen, het is alleen even priegelen om alles voor de eerste keer op te zetten.
Bedankt voor de reactie, ik heb net een tijdje dat windowed mode met fancyzones geprobeerd, en het werkte aardig voor het managen van de windowed programmas maar windowed csgo spelen zorgde wel voor te veel imputlag om het echt comfortabel speelbaar te maken.
Daar heb ik nog nooit eerder van gehoord, maar het is wel iets wat inderdaad een oplossing kan bieden voor wat ik bedoel. Dan is wat @Fusi0nking zegt over PIP ondersteuning is wel waar ik naar zoek, aangezien fullscreen voor de gaming performance wel een must voor me is. Dan zal ik verder kijken naar monitoren die dat ondersteunen, alhoewel die op het eerste gezicht helaas wel buiten mijn budget vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrdhin
Hier iemand die het werkend heeft met de Samsung G9 zoals jij het zou willen gebruiken: YouTube: Super Ultrawide Gaming is GLORIOUS - I'm swapping to the Samsung Ody...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macsylver
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-07 22:31
Niet alleen bij de 49" is dat mogelijk zelf heb ik een 32 of 34" LG ULTRAWIDE van 4 -5 jaar terug daar gebruik ik ook zo nu en dan de PBP functie op om van 2 apparaten beeld te krijgen. Verdeeld hij ze netjes in 2 losse monitoren. Monitor beschikt over hdmi 2x DP 1x en TB 1x, en gebruik zelf hiervoor dan HDMI1 en DP1, werkt prima.

The Centrifuge Camera & Micrograph Stories & Imaginarium of Tears

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrdhin
Macsylver schreef op donderdag 22 april 2021 @ 15:28:
[...]
Niet alleen bij de 49" is dat mogelijk zelf heb ik een 32 of 34" LG ULTRAWIDE van 4 -5 jaar terug daar gebruik ik ook zo nu en dan de PBP functie op om van 2 apparaten beeld te krijgen. Verdeeld hij ze netjes in 2 losse monitoren. Monitor beschikt over hdmi 2x DP 1x en TB 1x, en gebruik zelf hiervoor dan HDMI1 en DP1, werkt prima.
Dan wordt het beeld toch geschaald en heb je zwarte balken boven en onder en ben je gelimiteerd tot 60Hz refresh?

[ Voor 3% gewijzigd door Myrdhin op 22-04-2021 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-07 20:24
Zo dacht ik ook eerst, mijn 2 * 24 inch monitor te vervangen met een 34 inch.
Geweldig voor multitasking, zelf gebruik ik DisplayFusion voor te splitten.
Maar dat went zo vlug dat je snel alleen nog 34 inch gamed.
Eerst nog getwijfeld om hem te vervangen voor een 49 inch maar ik ben blij dat ik het niet gedaan heb.
Heb nu een losse 27 inch ernaast en dat werkt echt perfect (in mijn geval)
Nu heb ik een totaal oppervlak van 6000*1440 en hier laat zich een hoop in verdelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macsylver
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-07 22:31
Myrdhin schreef op donderdag 22 april 2021 @ 15:33:
[...]

Dan wordt het beeld toch geschaald en heb je zwarte balken boven en onder en ben je gelimiteerd tot 60Hz refresh?
Het is al tijdje geleden dat ik zo 2 apparaten heb gekoppeld maar uit me hoofd:
Menu -> PBP -> ratio: wide / original. Zo zou je er voor kunnen zorgen dat je balken verdwijnen en je beeld 1/2 full screen wordt.

Daarna heb ik een custom resolutie aangemaakt van 1720x1440 aantal Hz kan ik me even niet herinneren maar kan best dat dat voor HDMI voor 50Hz is en daardoor dus ook voor DP?

[ Voor 7% gewijzigd door Macsylver op 22-04-2021 16:43 ]

The Centrifuge Camera & Micrograph Stories & Imaginarium of Tears

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 11:39
Kan PowerToys dit niet met FancyZones?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-06 17:02
Domme vraag misschien, en waarschijnlijk heb je het al overwogen, maar is een hdmi mini side monitor geen optie? Je hebt al een 1080p 10" (of 5", 7", 12", of 14", of 15,6" etc) met IPS paneel voor €75. Je hebt ze ook als touchscreen.

Die kun je dan eventueel met een desk stand of met een monitor arm naast je hoofd monitor positioneren. Soms zie je hele gelikte opstellingen van mensen die zo'n kleine side monitor gebruiken voor Aida64 of streaming ofzo.

EDIT: plaatje ter illustratie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCSwo9q1Brdw1Octf9agiObYmlg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uiJtuN8Jlelqzuz9E1ps0VhX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 82% gewijzigd door Negakinu op 22-04-2021 17:15 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markdm
Myrdhin schreef op donderdag 22 april 2021 @ 15:08:
Hier iemand die het werkend heeft met de Samsung G9 zoals jij het zou willen gebruiken: YouTube: Super Ultrawide Gaming is GLORIOUS - I'm swapping to the Samsung Ody...
Dat is inderdaad precies wat ik zou willen, maar dan op een wat smaller en goedkoper model. Ik kan voor Iiyama schermen deze optie niet vinden, dus dan zoek ik wel eventjes verder naar mogelijke goede monitoren van Samsung of LG, maar deze zijn vaak wel wat duurder.
Lelletje schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:49:
Kan PowerToys dit niet met FancyZones?
Ik heb dit net geprobeerd, en het probleem met FancyZones was dat CSGO in windowed mode moest draaien, wat voor performance problemen en imputlag zorgt. Als ik nu online kijk lijkt Display Fusion hetzelfde probleem te hebben, wat het eigenlijk ook diskwalificeert voor gamen.
Negakinu schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:58:
Domme vraag misschien, en waarschijnlijk heb je het al overwogen, maar is een hdmi mini side monitor geen optie? Je hebt al een 1080p 10" (of 5", 7", 12", of 14", of 15,6" etc) met IPS paneel voor €75. Je hebt ze ook als touchscreen.
Dat was inderdaad mijn optie B als dit niet goed blijkt te werken. Het leek me gewoon opgeruimd en fijn om een enkel groot scherm te hebben, maar een tweede monitor is inderdaad ook gewoon een optie, daarvoor kan ik gewoon een van mijn huidige monitoren gebruiken. De vraag is dan echter hoeveel baat ik dan nog heb aan ultrawide in plaats van een gewoon nieuw 16:9 scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:39
markdm schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:35:
[...]

Dat is inderdaad precies wat ik zou willen, maar dan op een wat smaller en goedkoper model. Ik kan voor Iiyama schermen deze optie niet vinden, dus dan zoek ik wel eventjes verder naar mogelijke goede monitoren van Samsung of LG, maar deze zijn vaak wel wat duurder.
Pagina 15 van de manual van de Iiyama GB3461 die je in je link had staan. Op pagina 22 staan nog wat bijzonderheden.

https://cdn.iiyama.com/f/...qsu-usermanual-n-revb.pdf

Heel veel schermen met een hogere resolutie dan FullHD hebben deze optie.

[ Voor 6% gewijzigd door White Feather op 22-04-2021 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markdm
White Feather schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:41:
[...]

Pagina 15 van de manual van de Iiyama GB3461 die je in je link had staan. Op pagina 22 staan nog wat bijzonderheden.

Thanks! Ik had die manual nog gedownload, maar blijkbaar ben ik gewoon een idioot om dat overgeslagen te hebben hahaha

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Myrdhin
White Feather schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:41:
[...]

Heel veel schermen met een hogere resolutie dan FullHD hebben deze optie.
Een van die bijzonderheden is dat je geen Freesync meer hebt en het zal mij niet verbazen dat ook de refresh rate lager ligt. Nu hoeft dat niet zo erg te zijn maar als je het ook voor gamen wilt gebruiken zijn dat wel dingen om op te letten. Kortom een hoop wide aspect monitoren zullen best een vorm van PbP hebben maar er zijn er maar weinig waar je volledige functionaliteit houdt.

Edit: het ziet er naar uit dat zelfs de G9 dan niet meer alles ondersteund en terugvalt naar 60Hz.

Kortom: wil je volledig gebruik maken van Freesync/G-Sync en hoger dan 60Hz dan is een 2e monitor ernaast een betere optie.

[ Voor 16% gewijzigd door Myrdhin op 22-04-2021 20:55 ]

Pagina: 1