Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22:52
Hey hey,

Mijn vraag kan erg langdradig zijn maar ik wil 'm het liefst zo kort mogelijk houden:

Is het 'normaal' om te onderhandelen over een vast contract nadat je 2x een jaarcontract hebt gekregen? Of is het meer de gang van zaken dat je als werknemer gewoon afwacht op het nieuws of je een vast contract krijgt?

Ik ben 21 jaar, dus mochten jullie denken: Wat een simpele vraag... Dan ja 8)7 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:54

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik zou eerst navragen of je in de positie bent om door te gaan over een vast contract. Wie weet willen ze helemaal niet met jou verder.

Verder is het altijd handig om te onderhandelen over je contract.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
Outerspace schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:22:
Ik zou eerst navragen of je in de positie bent om door te gaan over een vast contract. Wie weet willen ze helemaal niet met jou verder.

Verder is het altijd handig om te onderhandelen over je contract.
Doordat het bedrijf zelf op dit moment gesloten is en de onzekere tijden door corona weten ze dat ook nog niet. Daarom weet ik niet of het nut heeft te onderhandelen over een vast contract als ze de knoop zelf pas doorhakken op de dag dat ik 't te horen moet krijgen. Vind het een lastig verhaal want zou graag door willen gaan bij deze werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:54

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

wErudite schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:29:
[...]

Doordat het bedrijf zelf op dit moment gesloten is en de onzekere tijden door corona weten ze dat ook nog niet. Daarom weet ik niet of het nut heeft te onderhandelen over een vast contract als ze de knoop zelf pas doorhakken op de dag dat ik 't te horen moet krijgen. Vind het een lastig verhaal want zou graag door willen gaan bij deze werkgever.
Dan zou ik gewoon de vraag stellen of het bedrijf met jou verder wil, want jij wil dat andersom namelijk wel :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Ik had een heel verhaal getypt en toen zag ik je post over dat het bedrijf nu gesloten is, en er onzekere tijden zijn. In zo'n geval weet ik niet hoe ver je gaat komen met onderhandelen, grote kans dat daar weinig te halen is. De mate waarin je kan onderhandelen hangt voor een deel af van jouw presteren, maar ook hoe het bedrijf in zijn algemeenheid presteert. Ook al ben jij nog zo goed: als het bedrijf maand op maand verlies draait, zit er weinig vlees op het bot.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
Outerspace schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:31:
[...]

Dan zou ik gewoon de vraag stellen of het bedrijf met jou verder wil, want jij wil dat andersom namelijk wel :)
Ja, ongeveer 2 weken geleden hoorde ik dat ze me nog geen duidelijkheid konden geven. Wil laten merken dat ik onwijs graag een vast contract wil maar wil ze ook weer niet in de nek hijgen. Misschien dat het door m'n leeftijd komt dat ik dat allemaal nog niet echt 'durf'. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
Widow schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:36:
Ik had een heel verhaal getypt en toen zag ik je post over dat het bedrijf nu gesloten is, en er onzekere tijden zijn. In zo'n geval weet ik niet hoe ver je gaat komen met onderhandelen, grote kans dat daar weinig te halen is. De mate waarin je kan onderhandelen hangt voor een deel af van jouw presteren, maar ook hoe het bedrijf in zijn algemeenheid presteert. Ook al ben jij nog zo goed: als het bedrijf maand op maand verlies draait, zit er weinig vlees op het bot.
Ja en daarom vind ik het zo'n lastig verhaal. Ik weet dat ze tevreden over mij zijn dus je zou zeggen: winning match... Maar corona 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:50

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Zit simpel je tijd nog even uit, je kan de gok nemen en 'nee' horen, en daarmee ook mogelijk de irritatie op je dak halen dat het meteen ook je laatste tijdelijke contract wordt, of je blijft je best doen en zorgt dat ze reden genoeg hebben om straks na je derde een verplichte vast contract te krijgen (regels per 1 jan 2020, 3e contract na die periode is 'recht' op vast contract).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
SinergyX schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:38:
Zit simpel je tijd nog even uit, je kan de gok nemen en 'nee' horen, en daarmee ook mogelijk de irritatie op je dak halen dat het meteen ook je laatste tijdelijke contract wordt, of je blijft je best doen en zorgt dat ze reden genoeg hebben om straks na je derde een verplichte vast contract te krijgen (regels per 1 jan 2020, 3e contract na die periode is 'recht' op vast contract).
Oh huh, mijn werkgever zegt dat ik nu 2x verlengd heb en dus een vast contract moet krijgen of een nieuwe baan moet zoeken. Dus van eerste contract 2019 - 2020, verlenging maart 2020 tm maart 2021, maart 2021 t/m juli 2021.

Maar zoals je zegt: misschien beter om mijn tijd uit te zitten. Het is zuur dat ik niet op de werkplek zelf ben en daar mijn enthousiasme nu kan aantonen. Ik 'hoop' maar gewoon dat ze weten dat ik écht een vast contract wil en daar met plezier wil blijven werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thom2289
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:58
Om welke branche gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Horeca, ICT, bankwezen? En wat voor soort functie? Opleiding MBO neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
wErudite schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:29:
Ik zou maar eens buiten de deur gaan kijken.

Deze werkgever ziet jou als een prima kracht, maar ook niet als veel meer. Met 2 jaar bij het bedrijf verwacht je toch ook dat zij langzaam aan een idee hebben wat ze aan jou hebben. Ga je nog doorgroeien bijvoorbeeld?

Dus lekker bij een ander bedrijf binnenkijken en horen wat zij denken van jou met 2 jaar werkervaring. Ik denk dat je nog aangenaam verrast kunt worden. Helemaal omdat je qua salaris dan ook weer opnieuw kunt onderhandelen. Dan krijg je een eerlijk aanbod ipv het 'moetje' waar je nu tegen aan kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
@Thom2289 @Verwijderd

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 31% gewijzigd door wErudite op 22-04-2021 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:50

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

wErudite schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:44:
[...]

Oh huh, mijn werkgever zegt dat ik nu 2x verlengd heb en dus een vast contract moet krijgen of een nieuwe baan moet zoeken. Dus van eerste contract 2019 - 2020, verlenging maart 2020 tm maart 2021, maart 2021 t/m juli 2021.

Maar zoals je zegt: misschien beter om mijn tijd uit te zitten. Het is zuur dat ik niet op de werkplek zelf ben en daar mijn enthousiasme nu kan aantonen. Ik 'hoop' maar gewoon dat ze weten dat ik écht een vast contract wil en daar met plezier wil blijven werken.
Ooh je gaf eerst aan 2x jaar contract, maar er zit dus nog een 3rde bij van 4 maanden, dat zit je inderdaad aan die vast contract regels.

Maar blijf helder, bijt je niet vast op het absoluut houden van deze baan, ik weet de inhoud van het werk niet, maar kan genoeg situaties bedenken waardoor een werkgever eerder zou kiezen voor iemand goedkoper/jonger/beter/etc zou kiezen dan richting een vast contract gaan.
.
Edit, gezien je functie zal corona inderdaad een behoorlijke rol spelen, richting juli heb je geluk dat er misschien weer verruiming komt in regels, anders kan het alsnog niet echt zo fijn uitpakken.

Ik heb rond jouw leeftijd de leukste baantjes gehad, ging bijna op m'n knieen om nog een jaar contract te krijgen, fast forward 20 jaar kijk ik er toch heel anders op terug. Ik was toch wel weggegaan, heb beter werk gevonden, kon doorgroeien. Bijna je eerste vriendin, wil je voor geen goud missen.. omdat je nog niet beter weet :P

Resultaat nu zal eerder een 'moet vast' situatie worden, dus eerlijk en naar prestatie aanbod krijgen zal het zeker niet worden (al ken ik de branch niet echt hoe ze omgaan met personeel).

[ Voor 5% gewijzigd door SinergyX op 22-04-2021 11:52 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-09 12:35
wErudite schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:44:
[...]

Als je 2x verlengd hebt, dan heb je dus nu je 3e contract ;).
Ik gok (gezien je baan) dat je nu helemaal niets vanuit huis kan doen? Anders moet je gewoon de dag na het aflopen van je tijdelijke contract binnen wandelen en gaan werken, dan heb je een vast contract :+ .
Maar zonder gekheid, het is wel redelijk dat ze 2-3 maand voor het aflopen van je contract aangeven wat ze gaan doen, dan heb je ook tijd om iets anders te zoeken.
Dus gewoon vragen wanneer er duidelijkheid komt.

Overigens is onderhandelen over de voorwaarden dan weer de volgende stap, maar ik vraag me af of er voor die baan iets te halen valt. Dat zal een redelijk standaard gebeuren zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
Smobbo schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:52:
[...]

Als je 2x verlengd hebt, dan heb je dus nu je 3e contract ;).
Ik gok (gezien je baan) dat je nu helemaal niets vanuit huis kan doen? Anders moet je gewoon de dag na het aflopen van je tijdelijke contract binnen wandelen en gaan werken, dan heb je een vast contract :+ .
Maar zonder gekheid, het is wel redelijk dat ze 2-3 maand voor het aflopen van je contract aangeven wat ze gaan doen, dan heb je ook tijd om iets anders te zoeken.
Dus gewoon vragen wanneer er duidelijkheid komt.

Overigens is onderhandelen over de voorwaarden dan weer de volgende stap, maar ik vraag me af of er voor die baan iets te halen valt. Dat zal een redelijk standaard gebeuren zijn?
Ja, de redelijkheid bij dit bedrijf blijft me verbazen. Het is behoorlijk goed geregeld allemaal, ook weer een reden om daar te blijven. Ik kan mezelf op dit moment namelijk niet iets beters wensen, mogelijk omdat ik op een soort van wolk leef. Qua salaris valt er weinig te halen ivm CAO maar het is meer dat ik me af vraag: Zouden ze er wat mee doen als ik aan geef écht een vast contract te willen? Wil ze gewoon niet de stuipen op het lijf jagen o.i.d. Mogelijk overthink ik teveel, dat is als je zowat geen ervaring hebt hiermee ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
SinergyX schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:50:
[...]

Ooh je gaf eerst aan 2x jaar contract, maar er zit dus nog een 3rde bij van 4 maanden, dat zit je inderdaad aan die vast contract regels.

Maar blijf helder, bijt je niet vast op het absoluut houden van deze baan, ik weet de inhoud van het werk niet, maar kan genoeg situaties bedenken waardoor een werkgever eerder zou kiezen voor iemand goedkoper/jonger/beter/etc zou kiezen dan richting een vast contract gaan.
.
Edit, gezien je functie zal corona inderdaad een behoorlijke rol spelen, richting juli heb je geluk dat er misschien weer verruiming komt in regels, anders kan het alsnog niet echt zo fijn uitpakken.

Ik heb rond jouw leeftijd de leukste baantjes gehad, ging bijna op m'n knieen om nog een jaar contract te krijgen, fast forward 20 jaar kijk ik er toch heel anders op terug. Ik was toch wel weggegaan, heb beter werk gevonden, kon doorgroeien. Bijna je eerste vriendin, wil je voor geen goud missen.. omdat je nog niet beter weet :P

Resultaat nu zal eerder een 'moet vast' situatie worden, dus eerlijk en naar prestatie aanbod krijgen zal het zeker niet worden (al ken ik de branch niet echt hoe ze omgaan met personeel).
Vooral het doorgroeien is iets wat in mijn hoofd rond speelt. Ik kom natuurlijk nu vers uit mijn ICT opleiding. Mocht ik 5 jaar bij deze werkgever blijven is het natuurlijk een lastig verhaal om zomaar de ICT wereld in te stappen omdat ik gewoon 5 jaar niks heb gedaan wat betreft ICT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:54
Als je over 2 maanden klaar bent met je studie, en je contract bij je huidige werk over 2 maanden afloopt, kan je dan niet beter nu op zoek gaan naar iets wat aansluit bij je studie?

Ik denk dat er met een MBO ICT (niveau 4?) toch wel een baan te vinden moet zijn? Of wil je nog door studeren en is dit een bijbaan?
Als je pas 21 ben is het misschien de moeite waard om te kijken naar starten met een HBO ICT in september, als je nog zin heb om door te leren natuurlijk.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat ze heel veel aandacht geven aan het feit dat je zelf aangeeft graag een vast contract te willen krijgen. Iedereen wil wel een vast contract, toch? Het zal voor het bedrijf, plat gezegd, een afweging zijn van hoe vervangbaar je bent. Als jouw functie makkelijk te vervangen is door een nieuwe werknemer worden je kansen op een vast contract kleiner, al zullen er in de praktijk natuurlijk per werkgever ook nog andere zaken meespelen in de afweging.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
Ozzie schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:00:
Als je over 2 maanden klaar bent met je studie, en je contract bij je huidige werk over 2 maanden afloopt, kan je dan niet beter nu op zoek gaan naar iets wat aansluit bij je studie?

Ik denk dat er met een MBO ICT (niveau 4?) toch wel een baan te vinden moet zijn? Of wil je nog door studeren en is dit een bijbaan?
Als je pas 21 ben is het misschien de moeite waard om te kijken naar starten met een HBO ICT in september, als je nog zin heb om door te leren natuurlijk.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat ze heel veel aandacht geven aan het feit dat je zelf aangeeft graag een vast contract te willen krijgen. Iedereen wil wel een vast contract, toch? Het zal voor het bedrijf, plat gezegd, een afweging zijn van hoe vervangbaar je bent. Als jouw functie makkelijk te vervangen is door een nieuwe werknemer worden je kansen op een vast contract kleiner, al zullen er in de praktijk natuurlijk per werkgever ook nog andere zaken meespelen in de afweging.
Ik word over een maand 22 en ben eerlijk gezegd wel klaar met school. Mede door de online lessen is de motivatie voor het doorleren gewoon weg + ik ben veel liever aan het werk. Is gewoon het beste voor mij, denk ik.

Members only: title

[ Voor 3% gewijzigd door wErudite op 22-04-2021 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
wErudite schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:05:
[...]

Ik word over een maand 22 en ben eerlijk gezegd wel klaar met school. Mede door de online lessen is de motivatie voor het doorleren gewoon weg + ik ben veel liever aan het werk. Is gewoon het beste voor mij, denk ik.
Ik snap dat je klaar bent met school, echter met MBO ICT is het wel een beetje lastig om door te groeien later. HBO is binnen de ICT een beetje het nieuwe MBO, aantal bedrijven nemen ook alleen HBO of hoger aan. Je kan later altijd HBO doen, maar nu is wel de periode waarin het makkelijk is: weinig financiele verplichtingen, je hoeft niet te zorgen voor je kinderen, en geen drukke baan (allemaal dingen die ik even aanneem voor het gemak). Ik snap dat online les niet echt tof is, en dat je gewoon bezig wilt zijn, maar denk wel na over wat dit op lange termijn voor consequenties heeft :)

Dat gezegd hebbende: er is niks mis met gewoon willen werken. Zou het in de ICT niet makkelijker zijn om betere arbeidsvoorwaarden te regelen dan als croupier? Bijvoorbeeld vast contract, lease auto, laptop, opleidingen et cetera. Afhankelijk van in welke regio je zit, dat wel.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
Widow schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:14:
[...]

Ik snap dat je klaar bent met school, echter met MBO ICT is het wel een beetje lastig om door te groeien later. HBO is binnen de ICT een beetje het nieuwe MBO, aantal bedrijven nemen ook alleen HBO of hoger aan. Je kan later altijd HBO doen, maar nu is wel de periode waarin het makkelijk is: weinig financiele verplichtingen, je hoeft niet te zorgen voor je kinderen, en geen drukke baan (allemaal dingen die ik even aanneem voor het gemak). Ik snap dat online les niet echt tof is, en dat je gewoon bezig wilt zijn, maar denk wel na over wat dit op lange termijn voor consequenties heeft :)

Dat gezegd hebbende: er is niks mis met gewoon willen werken. Zou het in de ICT niet makkelijker zijn om betere arbeidsvoorwaarden te regelen dan als croupier? Bijvoorbeeld vast contract, lease auto, laptop, opleidingen et cetera. Afhankelijk van in welke regio je zit, dat wel.
Ik ben me bewust van die consequenties, absoluut. Alleen ik heb geen vertrouwen in mezelf om HBO te gaan doen. Qua niveau zou ik het best aan kunnen maar ben bang dat mijn doorzettingsvermogen me (weer) in de steek gaat laten. Ik durf dat echt niet aan, hoe stom het ook klinkt.

Wat betreft betere arbeidsvoorwaarden: geen idee. Naast een vast contract heb ik derest niet nodig. Opleidingsbudget heb ik dan weer wel. Het salaris doet ook niet onder aan iemand in de ICT.

Misschien dat ik gewoon flink tegen de muur aan moet lopen voordat ik denk: Ah, dit is waarschijnlijk een betere keuze. Ik weet wel dat ik een hoop heb aan jullie adviezen, enorm bedankt daarvoor. Sta altijd nog steeds open voor andere adviezen, uiteraard :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:59
Widow schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:14:
[...]

Dat ligt er maar net aan wat je tak van sport is als IT'er. voor beheerders functies heb je echt geen HBO nodig, sterker nog die opleiding bestaat niet eens.
Daarnaast kun je als beheerder prima doorgroeien naar hogere (managers)functies zonder HBO papiertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:42
HC is een groot bedrijf dat het moeilijk heeft. Als je hebt aangegeven bij je leidinggevende dat je graag door wilt met ze, dan is er niet zo heel veel wat je kunt doen. Je leidinggevende zal van bovenaf ook zijn orders krijgen.

Hooguit kan je je onderscheiden door je aan te melden voor specifieke klussen nu je thuis zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wErudite schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:24:
[...]

Ik ben me bewust van die consequenties, absoluut. Alleen ik heb geen vertrouwen in mezelf om HBO te gaan doen. Qua niveau zou ik het best aan kunnen maar ben bang dat mijn doorzettingsvermogen me (weer) in de steek gaat laten. Ik durf dat echt niet aan, hoe stom het ook klinkt.

Wat betreft betere arbeidsvoorwaarden: geen idee. Naast een vast contract heb ik derest niet nodig. Opleidingsbudget heb ik dan weer wel. Het salaris doet ook niet onder aan iemand in de ICT.

Misschien dat ik gewoon flink tegen de muur aan moet lopen voordat ik denk: Ah, dit is waarschijnlijk een betere keuze. Ik weet wel dat ik een hoop heb aan jullie adviezen, enorm bedankt daarvoor. Sta altijd nog steeds open voor andere adviezen, uiteraard :)
Doorzettingsvermogen is inderdaad belangrijk (imo zelfs belangrijker dan kennis, die komt vanzelf wel), dus als je jezelf goed kent kun je beter niet aan zo'n opleiding beginnen.

Er zijn wel kortere studietrajecten waarmee je ook veel kan leren. Dat zou je nog eens kunnen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-09 12:35
wErudite schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:56:
[...]

Ja, de redelijkheid bij dit bedrijf blijft me verbazen. Het is behoorlijk goed geregeld allemaal, ook weer een reden om daar te blijven. Ik kan mezelf op dit moment namelijk niet iets beters wensen, mogelijk omdat ik op een soort van wolk leef. Qua salaris valt er weinig te halen ivm CAO maar het is meer dat ik me af vraag: Zouden ze er wat mee doen als ik aan geef écht een vast contract te willen? Wil ze gewoon niet de stuipen op het lijf jagen o.i.d. Mogelijk overthink ik teveel, dat is als je zowat geen ervaring hebt hiermee ;(
Het is denk ik geen probleem om te vragen om een vast contract, het kan namelijk niet anders dan dat het volgende contract een vast contract wordt.
Overigens weet ik uit mijn jeugd (opa vertelt...) dat bijvoorbeeld bij de AH iedereen er na 3 contracten uitgegooid werd om maar geen vaste contracten te hoeven afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
Smobbo schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:08:
[...]

Het is denk ik geen probleem om te vragen om een vast contract, het kan namelijk niet anders dan dat het volgende contract een vast contract wordt.
Overigens weet ik uit mijn jeugd (opa vertelt...) dat bijvoorbeeld bij de AH iedereen er na 3 contracten uitgegooid werd om maar geen vaste contracten te hoeven afsluiten.
Waar ik vooral over twijfel is of ze wel weten dat ik meer uren in de week wil werken (Al ga ik er niet vanuit dat ze me een vast contract voor 7 uur in de week willen geven). Maar als ik 't dan aan geef en ze zeggen: Ja daar houden we al rekening mee... Dan denk ik van: Oh oeps 8)7

Ben gewoon nieuw hierin maar denk dat ik na al deze adviezen het beste gewoon kan afwachten en me eventueel kan voorbereiden op een baan in de ICT. Heb al een aanbod liggen waar ik op kan reageren dus ik moet maar gewoon geduldig zijn I guess :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-08 19:26
wErudite schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:24:
[...]
...
. Het salaris doet ook niet onder aan iemand in de ICT.
...
als super groene starter verschillen de start salarissen tussen diverse functies allemaal vrij weinig. Zeker als je geen hbo functie hebt. Maar ik denk dat je verder moet kijken. Stel je hebt 10 tot 15 jaar ervaring. Dan weet ik dat als je goed in je vak bent je in de ict toch echt wel een beter salaris gaat hebben.

10 jaar klinkt ver weg maar geloof me dat is om voordat je er erg in hebt.

Helaas zijn developer salarissen in nederland gewoon ondermaats en liggen ze over het algemeen 15-30% lager dan in andere landen. Maargoed dat is weer een hele andere discussie. Je kan er in iig een prima boterham mee verdienen

[ Voor 16% gewijzigd door PainkillA op 22-04-2021 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 29-09 12:34
wErudite schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:14:
[...]

Ben gewoon nieuw hierin maar denk dat ik na al deze adviezen het beste gewoon kan afwachten en me eventueel kan voorbereiden op een baan in de ICT. Heb al een aanbod liggen waar ik op kan reageren dus ik moet maar gewoon geduldig zijn I guess :X
Dat nieuw zijn is helemaal niet erg, dat heeft iedereen hè. Waar ik vooral zou opletten is dat je vanuit je studie ICT zsm gaat werken in die branche. ICT blijft continu bewegen, en een MBO diploma en daarna een gat van een paar jaar in een niet ICT functie is killing voor jou.

Je kunt wel voor een Associate's Degree (AD) die door hogescholen wordt aangeboden. Is 2 jaar en is ook wel redelijk goed vraag naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
Muismat1991 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:48:
[...]

Dat nieuw zijn is helemaal niet erg, dat heeft iedereen hè. Waar ik vooral zou opletten is dat je vanuit je studie ICT zsm gaat werken in die branche. ICT blijft continu bewegen, en een MBO diploma en daarna een gat van een paar jaar in een niet ICT functie is killing voor jou.

Je kunt wel voor een Associate's Degree (AD) die door hogescholen wordt aangeboden. Is 2 jaar en is ook wel redelijk goed vraag naar.
Dat laatste heb ik ook naar gekeken. Staat zo'n AD goed aangeschreven? Ken bar weinig mensen die daarvoor kiezen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
PainkillA schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:30:
[...]

als super groene starter verschillen de start salarissen tussen diverse functies allemaal vrij weinig. Zeker als je geen hbo functie hebt. Maar ik denk dat je verder moet kijken. Stel je hebt 10 tot 15 jaar ervaring. Dan weet ik dat als je goed in je vak bent je in de ict toch echt wel een beter salaris gaat hebben.

10 jaar klinkt ver weg maar geloof me dat is om voordat je er erg in hebt.

Helaas zijn developer salarissen in nederland gewoon ondermaats en liggen ze over het algemeen 15-30% lager dan in andere landen. Maargoed dat is weer een hele andere discussie. Je kan er in iig een prima boterham mee verdienen
Vooral die ervaring zit ik over in, inderdaad.

Ik vind het echt een hele zware keuze. Mijn huidige baan vind ik zó onwijs leuk maar moet natuurlijk ook nadenken over de toekomst. :X :X :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leogeran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-09 21:20
Als je hard genoeg werkt, kan je het in elke branche wel maken. Dan moet je misschien wel een beetje geluk hebben met het bedrijf en de kansen.
Met HBO sla je dan wat stappen over, ik ken weinig systeembeheerders die het HBO hebben papiertje hebben en hebben toch een meer dan prima baan en leiden een prima leven.

Als je nu niet de ICT in duikt, dan kan kost dat je later dat je lager in moet stappen qua salaris. Het kijken naar later is wel iets wat je moet meenemen, maar toch leef je nu.

Maar terug naar de vraag om een vast contract. Als je niet laat weten dat je die ambitie hebt, dan kan jouw werkgever dit niet faciliteren. Een keertje aangeven, dat je graag door wilt kan geen kwaad. Onderhandeling lijkt me niet nodig, nog. Ze moeten sowieso een maand voor einde dienstverband jou inlichten of ze je wel willen behouden.

Staat er in de CAO niets over het aanvragen van extra uren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 29-09 12:34
wErudite schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:52:
[...]

Dat laatste heb ik ook naar gekeken. Staat zo'n AD goed aangeschreven? Ken bar weinig mensen die daarvoor kiezen namelijk.
Ze zijn ook een beetje in de opmars (vanuit mijn ervaring dan, ik werk zelf in de detachering). Bij ons is er meestal wel ruimte om iemand met een AD opleiding aan te nemen, en ik merk dat dat bij andere bedrijven ook zo is. Ligt trouwens ook een beetje aan welke richting je uitgaat. Als het meer riching infra is dan kun je voor een AD traject kijken, anders ook voor een MCSA, CCNA, RHCSA of mogelijk zelfs CEH. Met twee of drie van die op je CV kun je ook vaak aan de slag.

Alleen nog de vraag wat je precies wilt, met een MBO zul je snel servicedesk werkzaamheden een tijd moeten doen voordat je verder kan groeien, met een AD klim je toch wat sneller boven die werkzaamheden uit, alhoewel die ook meestal in het begin gedaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
leogeran schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:40:
Als je hard genoeg werkt, kan je het in elke branche wel maken. Dan moet je misschien wel een beetje geluk hebben met het bedrijf en de kansen.
Met HBO sla je dan wat stappen over, ik ken weinig systeembeheerders die het HBO hebben papiertje hebben en hebben toch een meer dan prima baan en leiden een prima leven.

Als je nu niet de ICT in duikt, dan kan kost dat je later dat je lager in moet stappen qua salaris. Het kijken naar later is wel iets wat je moet meenemen, maar toch leef je nu.

Maar terug naar de vraag om een vast contract. Als je niet laat weten dat je die ambitie hebt, dan kan jouw werkgever dit niet faciliteren. Een keertje aangeven, dat je graag door wilt kan geen kwaad. Onderhandeling lijkt me niet nodig, nog. Ze moeten sowieso een maand voor einde dienstverband jou inlichten of ze je wel willen behouden.

Staat er in de CAO niets over het aanvragen van extra uren?
Nope, krijg alleen dingen gevonden over meerwerk etc.

Vooral het "Maar toch leef je nu" heb ik ook in m'n achterhoofd, inderdaad. Als een bepaalde keuze me NU gelukkig en blij maakt denk ik van: Ja, ga dat gewoon doen... Maarja.... What about the future 8)7

Het is duidelijk dat ik een lastige keuze moet maken, ik ga eerst afwachten wat mijn huidige werkgever met me van plan is. Mocht ik daar geen vast contract krijgen is de keuze snel gemaakt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Members only:

[ Voor 6% gewijzigd door Woy op 22-04-2021 16:36 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
Members only:

[ Voor 12% gewijzigd door wErudite op 22-04-2021 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Members only:

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wErudite
Denk dat ik het alleen maar eens met je kan zijn, net zoals de goede adviezen die ik van andere hier heb gekregen. Ik ga er met volle moed tegenaan en hopelijk heb ik snel duidelijkheid voor mezelf.

Iedereen onwijs bedankt voor de adviezen, heb er erg veel aan atm :) _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wErudite
UPDATE:

2 maanden later maar toch wil ik nog even een update plaatsen (puur voor de geïnteresseerden). Ik neem aankomende maand afscheid van mijn huidige werkgever en heb deze week een sollicitatiegesprek bij een ICT bedrijf. Nieuwe uitdaging, zin in :D :D

[ Voor 6% gewijzigd door wErudite op 29-06-2021 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-09 20:15
wErudite schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:23:
UPDATE:

2 maanden later maar toch wil ik nog even een update plaatsen (puur voor de geïnteresseerden). Ik neem aankomende maand afscheid van mijn huidige werkgever en heb deze week een sollicitatiegesprek bij een ICT bedrijf. Nieuwe uitdaging, zin in :D :D
Je neemt afscheid of je moet afscheid nemen? Want afscheid nemen en nu nog een sollicitatiegesprek hebben is vreemd. Of ben je daar al aangenomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik gok dat het toch de "vreemde" situatie is. @wErudite wil overduidelijk de ICT in, maar huidige werkgever kan hem dat niet bieden, hooguit een voltijd contract als croupier. Dus dan besluit je (meestal in overleg) om geen contract voor onbepaalde tijd aan te gaan. Zolang ie geen baan heeft heeft ie gewoon recht op WW etc :)

De "standaard" is idd een beetje om niet je contract op te zeggen voordat je iets anders hebt. Maar soms loopt het gewoon anders. Been there done that :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
chrisborst schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:48:
[...]

Je neemt afscheid of je moet afscheid nemen? Want afscheid nemen en nu nog een sollicitatiegesprek hebben is vreemd. Of ben je daar al aangenomen?
Ik moet afscheid nemen, beetje verkeerd verwoord misschien. Dus nu op zoek naar een nieuwe baan.

Eigenlijk legt @The Eagle het perfect uit :)
Pagina: 1