Netwerk aanleggen met wandcontactdozen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfing john
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:08
Mijn zoon heeft een netwerk aangelegd, maar we komen er niet echt uit:

Ziggo modem > TP-Link TL-SF1005P - PoE Switch > TP-Link Omada EAP245 V3 AC1750 Wave 2 MU-MIMO > 4x Busch-Jaeger Universele wandcontactdoos inbouw basiselement UTP 1-voudig Cat5e en Cat6

Het is smalle lange woning met 3 verdiepingen, de wandcontactdozen zitten verspreid over begane grond, 1e etage en zolder en zijn met Cat 6 kabel verbonden met de TP-Link switch.
In de woonkamer vlakbij de meterkast is de TP-Link EAP245 verbonden met een vaste kabel aangesloten op een normale RJ45 wandcontactdoos, die weer via Cat 6 verbonden is met de switch.

Communicatie op afstand is ook een vak apart! :(
De bedoeling is op de 3 verschillende verdiepingen een EAP245 aan te sluiten die dus voeding krijgen via de Busch Jaegers.

Hij heeft dit op advies van TP-Link aangeschaft en zo ingericht.

Wat ik me nu afvraag is of de EAP245 wel past in dit hele verhaal, is het niet overbodig.
Ik neem aan dat de switch het internet signaal gewoon doorgeeft aan de wandcontactdozen, toch?
Mocht dit zo zijn is de volgende vraag, het signaal wat binnen komt op de wandcontactdozen (die een Wifi signaal uitsturen) moet dat nog extra beveiligd worden met een wachtwoord en hoe?
We zijn al 3 dagen het hele internet aan het afstruinen, maar een oplossing niet gevonden.

[ Voor 6% gewijzigd door surfing john op 22-04-2021 15:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Full_hyperion
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-05 22:19
Maak eens een schets van de situatie. Dus waar staat wat, en hoe is het verbonden. En wat is concreet je vraag?
het signaal wat binnen komt op de wandcontactdozen (die een Wifi signaal uitsturen)
Wandcontactdozen sturen geen wifi uit. Tenzij je er natuurlijk een access-point op aansluit, maar dat haal ik niet uit je verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfing john
Full_hyperion schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:00:
Maak eens een schets van de situatie. Dus waar staat wat, en hoe is het verbonden. En wat is concreet je vraag?
Zal aan mijn zoon vragen een schets te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Die wandcontactdozen zijn geen wifi punten maar aansluitingen voor een bekabelde verbinding. De Wifi komt van de Omada.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

surfing john schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:54:
...

Wat ik me nu afvraag is of de EAP245 wel past in dit hele verhaal, is het niet overbodig.
...
Het lijkt me eerder dat de TL-SF1005P overbodig is.
Die wordt alleen maar gebruikt om de EAP245 van voeding te voorzien. Dat is met een eenvoudige PoE injector ook op te lossen. Bovendien is de TL-SF1005P een 10/100Mb/s switch, dus je internet vebinding zal nooit boven de 100 Mb/s komen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-05 10:07
Brahiewahiewa schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:39:
[...]

Het lijkt me eerder dat de TL-SF1005P overbodig is.
Die wordt alleen maar gebruikt om de EAP245 van voeding te voorzien. Dat is met een eenvoudige PoE injector ook op te lossen. Bovendien is de TL-SF1005P een 10/100Mb/s switch, dus je internet vebinding zal nooit boven de 100 Mb/s komen
Niet helemaal natuurlijk, de TL-SF1005P switch zouden de normale outlets op aangesloten moeten worden, enige is waar je dan mee zit is dat dat maar 5 poorten zijn dus de schets zoals in de topic start staat zal die niet alles aan kunnen sluiten

Poort 1, Ziggo modem
Poort 2, TP-Link Omada EAP245 V3 AC1750 Wave 2 MU-MIMO
Poort 3, Outlet 1
Poort 4, Outlet 2
Poort 5, Outlet 3

Mocht de TP link Omada op een outlet worden aangesloten dan past het wel maar zo lees ik het nu niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:23

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Los AP ipv het Ziggo modem zou ik in kunnen komen. Klinkt ook alsof de vierde outlet voor het AP gebruikt wordt en dan past het dus op de 5 poorten van de TP-Link TL-SF1005P. Maar een 100Mbit swich gebruiken anno 2020 niet zo handig... Dat vormt gewoon enorm je bottleneck. Daar zou ik dus een 1Gbit variant voor pakken, zou ook een PoE-loze kunnen zijn en druk je de meegeleverde PoE-injector ertussen. Sterker nog, als je de vier aansluitpunten gewoon naar de Ziggo box trekt ben je er ook...

Wat bettreft Wifi en beveiliging, dat regel je allemaal in de Wifi (draadloos), niet in ethernet (kabel). Daar je een betere AP hebt kan je Wifi op je Ziggo doos uit zetten. Wachtwoord voor Wifi stel je dan in op je EAP245.

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 22-04-2021 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfing john
Zal vanavond wat meer info vragen, volgens mij zit er op de Busch Jaeger een afdekplaat met WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfing john
Septillion schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:50:
Sterker nog, als je de vier aansluitpunten gewoon naar de Ziggo box trekt ben je er ook...
Volgens kwam hij tekort, vandaar de Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

surfing john schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:21:
Zal vanavond wat meer info vragen, volgens mij zit er op de Busch Jaeger een afdekplaat met WiFi.
Oei, ze maken prima schakelmateriaal maar zou geen Wifi spul van ze willen hebben. Zou ik eerder die terugsturen... :X
surfing john schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:25:
[...]

Volgens kwam hij tekort, vandaar de Switch
Gebruikt hij ze nu beide? Anders, de Ziggo box heeft er normaal 4, de switch 5 waarvan je er één kwijt bent voor naar het modem dus effectief ook 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Septillion schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:35:
[...]

Oei, ze maken prima schakelmateriaal maar zou geen Wifi spul van ze willen hebben. Zou ik eerder die terugsturen... :X
Eens. Schoenmaker hou je bij je leest, WiFi-apparatuur wil je echt van de WiFi-vendors hebben. Heb nog nooit B&J WiFi onder handen gehad, wel van andere soortgelijke bedrijven. Werd er niet vrolijk van, het leek op de WiFi die 10 jaar terug in routers geprakt werd :X

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfing john
Topic start aangepast!!!
Iedereen bedankt voor de snelle reactie, maar ook ditmaal weer wat geleerd van de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ah, kijk. Dat kan prima, inbouwdoos is da gewoon het einde van de verlengkabel. Maar stuur die switch lekker terug. Of gewoon bij het Ziggo modem gewoon de (volgens mij) meegeleverde PoE injectors allemaal ophangen of een 1Gbit PoE switch halen.
Pagina: 1