"verborgen" kosten installatie zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OdeB
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09-05 20:46
Na goedkeuring te hebben gegeven voor een offerte krijg ik de indruk dat ze het zo goedkoop mogelijk willen oplossen.
Ik heb een plat dak. Hierbij wordt aangegeven zonder dat dit op de offerte staat dat een dakdoorvoer 300 euro extra kost.
Dus nu gaan ze over de dakrand heen en boren ze een gat in de gevel. Ook geven ze aan dat als ze niet door de bestaande electrabuizen heen kunnen dat ze de kabel dan achter de afvoer aan de buitenkant van het huis gaan plaatsen. Is dit normaal?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Zijn ze komen kijken voor de offerte? Dat maakt wel een verschil in wat ze van te voren kunnen aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-05 14:17
Zoals Intelligo vraagt, is er iemand komen kijken?
Een dakdoorvoer kan prijzig zijn. Je moet dan in de dakbedekking gaan snijden, gat maken, doorvoer plaatsen, opnieuw afdichten enz.
Bij ons is de bekabeling deels achter de HWA afvoer geplaatst. Wel in buis en netjes afgewerkt, op ons verzoek gedaan omdat het dan niet opvalt. Ook is bij ons door de gevel geboord om in de kelder te komen. Alles netjes afgewerkt met goot. Moet wel zeggen dat dit voor mij een beetje vreemd is. Wij hebben van een aanbieder een all in prijs gekregen voor de hardware, materialen en plaatsing. Aan de hand van die offerte is er een installateur komen kijken. Samen de mogelijkheden en wensen besproken en alles is zoals gewenst uitgevoerd. Geen extra kosten in de vorm van meerwerk, extra materialen enz. Ligt dus maar net aan de afspraken en werkwijze van de aanbieder.
Trouwens, heb je meteen de eerste offerte gekozen of ben je wat gaan shoppen?

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:17
Los van de kosten is het misschien nog wel praktischer ook om het door de gevel te doen. Een dakdoorvoer geeft meer kans op lekkage. Als het goed gedaan wordt hoeft dat geen issue te zijn, maar qua snelheid en aansprakelijkheid bij lekkages kan ik mij er wat bij voorstellen dat ze het via de gevel willen doen.

[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 22-04-2021 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-05 22:16
@OdeB wat staat er wel in de offerte?
Dat ze geen extra kabel in de bestaande leidingen kunnen trekken lijkt me voorzienbaar, maar een kabel buitenom is technisch een goede oplossing. En zoals Thinkpad ook aangeeft is ook een muurdoorvoer een prima oplossing.
De vraag is dus: wat wil je zelf en daarna: heb je dat ook gevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OdeB
De offerte is online/ telefonisch afgegeven met behulp van luchtfoto's. Hier hebben we naar mijn mening alle aspecten doorlopen voor zover mij bekend waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:03
Het ligt eraan hoe het in de offerte staat. Als jij aangegeven hebt dat je het door het dak wil dan lijkt mij dat dit in de offerte staat. Persoonlijk zou ik denk ik liever door de gevel willen i.v.m. mogelijke lekkages.

Hier was inclusief montage. Op de dag zelf hebben we samen gekeken wat de beste en mooiste oplossing was. Ook was toen nog niet duidelijk waar omvormer zou komen te hangen. Op zolder of garage. Maakte voor de prijs niks uit. Was all-in prijs. Uiteindelijk in de garage gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09-05 16:27

Sharky

Skamn Dippy!

Ik heb destijds 3 offertes aangevraagd waarbij er eentje geen schouw zou doen, die heb ik gelijk naast me neer gelegd. Bij mij gaan ze door het dak via de bestaande opbouw voor de CV en standpijp, bij een aantal van mijn buren (identiek huis) zijn ze buitenom gegaan en ik vind het er echt niet uitzien. Zelfs als je het netjes doet vind ik het maar een zielloze oplossing. Ik zou in ieder geval graag iets meer betalen voor een nettere oplossing die netjes blijft.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OdeB
Op de offerte zelf staat alleen installatie. Ik heb zelf ook niet gevraagd of dit door het dak of over de dakrand ging. Ik ging ervan uit dat dit door het dak gaat. Ik heb wel gevraagd hoe ze de kabel gaan aanleggen en wegwerken. Hier is zeker niet gesproken dat dit langs de buitengevel zou gaan. Ze komen nu in ieder geval een schouw doen om te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:14
Een schouw is wel iets wat vereist is alvorens een installatie te gaan doen. Ook als consument moet je er op aansturen dat ze komen kijken als ze dat vanuit eigen initiatief niet doen. Ik vind het persoonlijk wel raar dat ze niet eerst komen kijken. Ik maak ook altijd eerst een offerte voor een klant maar we maken wel standaard een afspraak voor een schouw als de klant akkoord gaat met de offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-05 14:01
OdeB schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:32:
Op de offerte zelf staat alleen installatie. Ik heb zelf ook niet gevraagd of dit door het dak of over de dakrand ging. Ik ging ervan uit dat dit door het dak gaat. Ik heb wel gevraagd hoe ze de kabel gaan aanleggen en wegwerken. Hier is zeker niet gesproken dat dit langs de buitengevel zou gaan. Ze komen nu in ieder geval een schouw doen om te kijken wat de mogelijkheden zijn.
Volgens mij heb jij akkoord gegeven op een offerte waarvan zowel de aannemers als jij had kunnen weten dat het zou anders uitkomen met de werkelijkheid. Immers: de persoon die de offerte uitbracht heeft de werkelijkheid niet gezien voordat hij de offerte uitbracht. Ik zou even de offerte bekijken om te weten of ze daar zelf over zeggen. Daarnaast wordt hier ook al technisch advies gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 22:46
Het valt mij regelmatig op dat die zonnenpanelen boeren vaak voor erg creatieve oplossingen gaan.
Inmiddels is het ook al een paar keer in het nieuws geweest dat veel installaties niet volgens de geldende normen (voor elektrische installaties) geinstalleerd worden.
Zo liep bij mij de bekabeling door de dakgoot.... Dat is iets wat je als klant niet hoeft te accepteren.
Het nadeel in deze is dat veel mensen niet op de hoogte zijn van de normeringen welke ervoor gelden en op deze manier de installateurs kunnen blijven hobby'n.

De tips welke ik jou kan geven zijn:
- Zorg ervoor dat de kabels netjes afgeschermd liggen
- Leg de bekabeling los van andere objecten (zeker van bewegende delen)
- Let op gaten enz. dat er geen kans op vocht overlast kan ontstaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OdeB
Ik heb hier inderdaad zelf ook niet over nagedacht. In de offerte staat eigenlijk niet zo veel over de installatie.
Het enige wat hier benoemd word is:

Installatie
• Het plaatsen van de zonnepanelen
• Omvormer plaatsen, activeren en deze verbinden met het internet
• Het aanpassen van de meterkast
• Bekabelingsysteem & Solarstell montagemateriaal

Ik heb juist een keuze gemaakt bij dit bedrijf omdat ze zeggen altijd transparant te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-05 11:26
Via zo'n site kan je eigenlijk alleen een indicatie krijgen. Waarschijnlijk staan er ook wel allerlei voorbehouden in. Pas als ze langs zijn geweest kunnen ze een bindende offerte maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:01

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Bij mijn platte dak waren ze creatief door de DC kabels via de ventilatie afvoer te leiden, die is van kunststof
en vanuit het cvhok konden ze via een koof naar beneden waar een bestaand gat in de vloer werd uitgeboord.
Vervolgens door de kruipkelder naar de meterkast en alles is netjes met klemmen en buizen gemonteerd.
Let op het dak vooral op waar de mc4 stekkers zitten, liggen ze los op het dak dan zou dat in een plas kunnen zijn waardoor je aardlek eruit gaat.
De PV aardlek (alamat) werd helaas achter een andere alamat gezet en dat heb ik zelf gecorrigeerd.
Fijn van de draden door de ventilatie afvoer was dat later het dak zonder problemen vernieuwd kon worden.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Pagina: 1