Na jaren een Macbook te hebben gebruikt voor m'n studie, knaagt het al een tijdje weer eens een mooie Windows desktop te hebben. Inmiddels heb ik daar ook de ruimte voor en gezien de Macbook toch al 7/8 jaar oud is, lijkt dit me een mooi moment wat stappen te ondernemen. Mijn doel is om op zeer korte termijn de knoop door te hakken, liefst voor aankomend weekend. Er zijn alleen nog een aantal dingen waar ik over twijfel, daar zou ik graag jullie mening eens over horen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Wat alledaagse huis, tuin en keuken dingen, denk aan wat surfen op internet, administratie bijhouden, opslag voor foto's etc.
Belangrijkste reden is zo nu en dan wat spelletjes te kunnen spelen zoals Age of Empires, GTA5, RDR2. Ervaring uit het verleden leert dat ik daar echt niet dagelijks mee bezig ben en dat het voor mij ook niet op de hoogste instellingen hoeft te zijn.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Een videokaart, monitor, toetsenbord en muis heb ik al, dus dat scheelt. Verder zit ik te denken aan maximaal 550 euro. Minder is altijd mooi meegenomen. Assembleren doe ik zelf.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor (Dell 24 inch), toetsenbord en muis (Logitech) heb ik. Daarnaast heb ik een tweedehands GTX1050 liggen. Ik realiseer me dat ik geen topprestaties hoef te verwachten met die videokaart, zeker niet met games zoals RDR2. Gezien de huidige prijzen neem ik dat voor lief. Dat geld houd ik liever in m'n portemonee om een upgrade te doen als de prijzen (hopelijk) weer wat dalen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb twee lijstjes gemaakt, daar zit 'm ook gelijk de twijfel in. Ik zal ze hieronder plaatsen en toelichten.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een stille pc is fijn, maar de pc komt niet in woon- of slaapkamer te staan. Verder vind ik het wel belangrijk het energieverbruik een beetje binnen de perken te houden.
Ga je overklokken?
Nee, ik ga niet overklokken.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb dus twee lijstjes gemaakt: de eerste is met een 11400F en de tweede met een 10400F. Een stemmetje in m'n hoofd zegt dat ik voor de 11400F moet gaan, want nieuwer en op papier/benchmarks ook wat sneller.
Toch vraag ik me af in hoeverre ik daar in de praktijk wat van ga merken. Zelf denk ik vrij weinig, maar ik ben benieuwd hoe jullie daarover denken. Onder de streep scheelt het 40 euro, niet veel, wel mooi meegenomen
. Behalve de videokaart verwacht ik niet in de toekomst dingen te gaan upgraden. Wat verder ook meespeelt is dat de 11400F met bijpassend B560 moederbord nog niet heel goed leverbaar lijkt te zijn en ik toch graag snel aan de slag wil.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Wat alledaagse huis, tuin en keuken dingen, denk aan wat surfen op internet, administratie bijhouden, opslag voor foto's etc.
Belangrijkste reden is zo nu en dan wat spelletjes te kunnen spelen zoals Age of Empires, GTA5, RDR2. Ervaring uit het verleden leert dat ik daar echt niet dagelijks mee bezig ben en dat het voor mij ook niet op de hoogste instellingen hoeft te zijn.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Een videokaart, monitor, toetsenbord en muis heb ik al, dus dat scheelt. Verder zit ik te denken aan maximaal 550 euro. Minder is altijd mooi meegenomen. Assembleren doe ik zelf.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor (Dell 24 inch), toetsenbord en muis (Logitech) heb ik. Daarnaast heb ik een tweedehands GTX1050 liggen. Ik realiseer me dat ik geen topprestaties hoef te verwachten met die videokaart, zeker niet met games zoals RDR2. Gezien de huidige prijzen neem ik dat voor lief. Dat geld houd ik liever in m'n portemonee om een upgrade te doen als de prijzen (hopelijk) weer wat dalen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb twee lijstjes gemaakt, daar zit 'm ook gelijk de twijfel in. Ik zal ze hieronder plaatsen en toelichten.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een stille pc is fijn, maar de pc komt niet in woon- of slaapkamer te staan. Verder vind ik het wel belangrijk het energieverbruik een beetje binnen de perken te houden.
Ga je overklokken?
Nee, ik ga niet overklokken.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb dus twee lijstjes gemaakt: de eerste is met een 11400F en de tweede met een 10400F. Een stemmetje in m'n hoofd zegt dat ik voor de 11400F moet gaan, want nieuwer en op papier/benchmarks ook wat sneller.
Toch vraag ik me af in hoeverre ik daar in de praktijk wat van ga merken. Zelf denk ik vrij weinig, maar ik ben benieuwd hoe jullie daarover denken. Onder de streep scheelt het 40 euro, niet veel, wel mooi meegenomen
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-11400F Boxed | € 159,72 | € 159,72 |
| 1 | Moederborden | ASRock B560M PRO4 | € 119,- | € 119,- |
| 1 | Behuizingen | Cooler Master NR400 (without ODD) | € 60,50 | € 60,50 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 88,90 | € 88,90 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 400W | € 54,90 | € 54,90 |
| 1 | Solid state drives | Kingston A2000 500GB | € 56,89 | € 56,89 |
| Totaal | € 539,91 | |||
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-10400F Boxed | € 149,- | € 149,- |
| 1 | Moederborden | ASRock B460M Pro4 | € 86,- | € 86,- |
| 1 | Behuizingen | Cooler Master NR400 (without ODD) | € 60,50 | € 60,50 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 88,90 | € 88,90 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 400W | € 54,90 | € 54,90 |
| 1 | Solid state drives | Kingston A2000 500GB | € 56,89 | € 56,89 |
| Totaal | € 496,19 | |||