Badrandcombinatie lekt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:04
Ik probeer iemand te helpen met een lekkende kraan van het bad. Hij drupt als hij dicht staat. Nu is de kraan deel van een badrandcombinatie. Dat had ik nooit eerder van dichtbij gezien.

Voordat ik de boel lostrek zou ik graag willen weten: Zitten daar in het algemeen ook ringen of een binnenwerk in dat makkelijk te vervangen is? En zo ja, is dat erg merkspecifiek, of verkrijgbaar bij de bouwmarkt? Merk van de kraan is helaas onbekend, ik heb wel twee foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RhvwCRESXpQ-EKgZDC6euR-U-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qNH3XeHsruVsvPylcrXMITHv.jpg?f=fotoalbum_large
Rechter zilveren ring is de ene kraan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LIuadIPlLjPl9fgkgxSiT5eaWoY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ow3uwYQwnfX2cBaDakDb0N9.jpg?f=fotoalbum_large
Middelste zilveren ding is de tweede kraan. Messing middenstuk gaat naar de uitloop van de kraan en de douche is de keuzeknop badkraan of douchestand.

Zo scherp als een voetbal!

Beste antwoord (via Reptile209 op 06-05-2021 00:56)

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:27
Als het nog een ouderwetse kraan is met leertjes, dan hoort de dop er toch echt van af te kunnen.
Het kan natuurlijk ook een kraan met keramische afdichting zijn, waarbij je niets meer kan vervangen en niet-demontabel is geproduceerd.
Om de moeren aan de onderkant makkelijk los te krijgen, heb je eigenlijk een kraanmoersleutel of wastafelmoersleutel nodig.

Een kraan met een leertje moet je doorgaans meerdere omwentelingen draaien om volledig open te zijn. Een keramische kraan heeft aan 3/4 slag genoeg.

Soms ben ik bijna gelukkig

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Vraag om een derde foto van de kraan zelf...

Een voor het gemak, de kraan drupt uit de kraan en niet onder het bad bij 1 van de aansluitingen?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
jack zomer schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:02:
Vraag om een derde foto van de kraan zelf...

Een voor het gemak, de kraan drupt uit de kraan en niet onder het bad bij 1 van de aansluitingen?
De kraan drupt gewoon uit de uitloop, waarmee je normaal het bad vult. Dus niet onder het bad. Een van de twee kranen sluit dus niet meer goed.

Foto van de bovenkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GR64XgtUDMq3zjZkCkzkmIxchtg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oYOkzYJ3oMMAUAcqAt8RDi9z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Zal wel een versleten kraanleertje zijn.
Bij de bouwmarkt kan je een assortiment kraanleertjes kopen. En dan maar hopen dat de goede er bij zit.
En anders eerst de kraan demonteren om op te meten.

edit:

Kan ook een keramische kraan zijn. Dan zou je moeten kijken of je hem opnieuw kan afstellen.

[ Voor 22% gewijzigd door JukeboxBill op 22-04-2021 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
JukeboxBill schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:57:
Zal wel een versleten kraanleertje zijn.
Bij de bouwmarkt kan je een assortiment kraanleertjes kopen. En dan maar hopen dat de goede er bij zit.
En anders eerst de kraan demonteren om op te meten.

edit:

Kan ook een keramische kraan zijn. Dan zou je moeten kijken of je hem opnieuw kan afstellen.
Dat denk ik dus ook. Maar ik vroeg me af of deze kranen vanbinnen nog anders in elkaar zetten zitten dan een huis-tuin-en-keukenkraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:22
Een beetje kraan heeft allang geen leertjes meer, maar een keramische afdichting. Zeker als het een thermostatische kraan is. De thermostaat (binnenwerk) moet je bij lekkage in zijn geheel vervangen. Je moet dus het precieze merk en type weten.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
guido66 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:36:
Een beetje kraan heeft allang geen leertjes meer, maar een keramische afdichting. Zeker als het een thermostatische kraan is. De thermostaat (binnenwerk) moet je bij lekkage in zijn geheel vervangen. Je moet dus het precieze merk en type weten.
Het is geen thermostatische kraan: nog gewoon ouderwets warm en koud apart. Het spul is dacht ik een jaar of 8-10 oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
Ik zit nog steeds met deze kranen te klooien. Ik krijg die boel niet open.

Aan de bovenkant zit een klein imbus-schroefje onderaan de knop. Als ik dat er helemaal uit haal, komt de knop niet los (ook niet met gepast grof geweld). Losmaken van de knop met een schroef/draaibeweging lijkt ook niets te doen.

Moet ik dan soms de onderkant uit elkaar halen? Dus in deze foto uit de TS het zilverkleurige en messing gedeelte losschroeven?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LIuadIPlLjPl9fgkgxSiT5eaWoY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ow3uwYQwnfX2cBaDakDb0N9.jpg?f=fotoalbum_large
Ook dat heb ik geprobeerd, maar zonder succes. Is ook moeilijk om grip op met name het schroefdraad-deel te krijgen.

Merk van de set is waarschijnlijk Ponsi, maar geen handleidingen gevonden online tot nu toe.

Nog iemand een tip?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Als het nog een ouderwetse kraan is met leertjes, dan hoort de dop er toch echt van af te kunnen.
Het kan natuurlijk ook een kraan met keramische afdichting zijn, waarbij je niets meer kan vervangen en niet-demontabel is geproduceerd.
Om de moeren aan de onderkant makkelijk los te krijgen, heb je eigenlijk een kraanmoersleutel of wastafelmoersleutel nodig.

Een kraan met een leertje moet je doorgaans meerdere omwentelingen draaien om volledig open te zijn. Een keramische kraan heeft aan 3/4 slag genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
JukeboxBill schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:05:

Ze draaien een kwart slag tussen dicht en open. En het boutje onder de knop suggereert wel dat er wat af moet kunnen, maar hoe...
Heb intussen een webshop gevonden die vergelijkbaar spul van hetzelfde merk verkoopt, even proberen of zij nog een handige tip voor me hebben.

En het gaat aan de onderkant niet om de moeren van de leidingen, maar ik probeerde juist het hele onderste deel van het huis los te krijgen. Ook zonder succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
Pffff, met het idee: "Het mag kapot want anders zaag ik hem toch door" nog een laatste grof geweld poging gedaan. En toen kwam er opeens een beetje beweging in! Met een met een kleine schroevendraaier ruimte maken voor een grote schroevendraaier als hefboom en toen kwam hij er langzaam omhoog vanaf.

Tussen de binnenkant van de knop en de kop van het binnenwerk zie ik een hoop groenige aanslag (beetje als koperoxide ofzo), dus dat zal de boel wel lekker vastgezet hebben.

Nu (nouja, morgen) op zoek naar een passend nieuw binnenwerk :).

Pagina: 1