Koken op gas of inductie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tygovs
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 31-03 00:18
Binnenkort ga ik verhuizen naar een nieuw appartement en daarin bevindt zich een fornuis op gas. Echter is de verwarming in het appartement geregeld via blokverwarming en verder is er een elektrische boiler aanwezig. Het enige gas dat ik zou gaan verbruiken is dan voor het koken en ik vroeg mij of het voordeliger is om dan maar compleet van het gas af te gaan door over te stappen op een inductie kookplaat.

Op internet zie ik echter op verschillende websites dat het koken op gas goedkoper is dan op inductie, maar ik vroeg mij af of dit ook het geval zou zijn in mijn situatie. Als ik online de kosten voor elektra en gas bekijk zie ik namelijk dat de kosten voor gas erg hoog uitvallen door de vaste leveringskosten van de energiemaatschappijen en de netbeheerkosten van Enexis.

Zou iemand mij hier aub in kunnen adviseren. :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:28
Volgens mij is koken op stroom een nobrainer en is het veel goedkoper dan koken op gas, inderdaad door de zaken die jij noemt.

Gas wordt bij voorkeur wel gebruikt door koks omdat het beter te controleren schijnt te zijn dan inductie van oudsher.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:53
Als je het alleen voor koken gebruikt dan is overgaan op Elektrisch goedkoper.
Dan kan je de gas aansluiting volledig opzeggen wat een grote besparing oplevert qua vastrecht

Ps. verschil tussen op gas en electrisch kopen is normaal gesproken tientjeswerk op zijn hoogst als je het op jaarbasis vergelijkt.

[ Voor 8% gewijzigd door D-dark op 22-04-2021 09:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:20

Cyphax

Moderator LNX
Ik vermoed dat het niet per se voordeliger zal zijn op electriciteit omdat gas vziw goedkoper is per eenheid, op het moment. Ik kan me vergissen natuurlijk. :)

Maar ik raad je wel aan om op inductie te gaan koken; het is efficienter, veiliger en eerlijk gezegd vind ik het ook prettiger in gebruik (de inductieplaat heeft nog dingen als timers, of vanzelf uit gaan als je de pan eraf haalt). Eerlijkheid gebiedt me te vermelden dat ik ook zonnepanelen heb waardoor het nog wat interessanter is om te doen. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Cyphax op 22-04-2021 09:46 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ga je naar een koophuis of huurhuis? Als je huurt, check dan je huurcontract of daar wellicht iets staat over een verplichting tot afnemen van een gascontract.
In beide gevallen krijg je last van je netbeheerder zodra je je gascontract (en ato) opzegt. Dat is een heel topic aan geweid (zoek op gas de deur uit doen).

[ Voor 4% gewijzigd door KabouterSuper op 22-04-2021 09:56 ]

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:41

Freakie1NL

Grote Baas

Vorig jaar overgegaan van gas naar inductie.

Had ik veel eerder moeten doen, zoveel makkelijker schoon te maken. En andere gemakken zoals een timer of klokje en andere hulp middelen.

Verhaal hierboven over koks staaft niet helemaal met de ervaringen die ik heb. Ja misschien bij een doorsnee restaurant, maar de meeste stercheffen maken tegenwoordig ook gebruik van inductie. Het is namelijk net zo goed, dan wel niet beter, te bedienen als gas.

Bij inductie is zachter direct zachter, bij gas blijft de hitte langer zitten dus kook je sneller aan (relatief gezien).

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:30
Controleer ook even of je wel een eigen gasmeter hebt met de bijbehorende hoge vaste kosten, soms hebben huizen met blokverwarming een 'kookgas' aansluiting waarbij je een standaard vast bedrag betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tygovs
Dankjulliewel voor de reacties. Ik ga nog even alle kosten goed overwegen, maar denk dat het uiteindelijk toch inductie gaat worden gezien de kosten en het fijnere koken/schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tygovs
KabouterSuper schreef op donderdag 22 april 2021 @ 09:55:
Ga je naar een koophuis of huurhuis? Als je huurt, check dan je huurcontract of daar wellicht iets staat over een verplichting tot afnemen van een gascontract.
In beide gevallen krijg je last van je netbeheerder zodra je je gascontract (en ato) opzegt. Dat is een heel topic aan geweid (zoek op gas de deur uit doen).
Het betreft een koopappartement, maar goed om te weten dat het mogelijk problemen oplevert met de netbeheerder. Zo te zien zijn de meeste gevallen gelukkig wel goed en kosteloos opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tygovs
Nielson schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:35:
Controleer ook even of je wel een eigen gasmeter hebt met de bijbehorende hoge vaste kosten, soms hebben huizen met blokverwarming een 'kookgas' aansluiting waarbij je een standaard vast bedrag betaald.
Hiervan was ik nog niet op de hoogte, maar zie nu inderdaad op verschillende websites staan dat de kans groot is bij blokverwarming dat er geen eigen gasmeter is. Dankjewel voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• extcalm
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 06-06-2022
Uit persoonlijke ervaring lijkt mij dat gas beter is voor koken wel lastiger met schoonmaken, maar het zal er ook wel aan liggen welke inductie glas plaat je kiest, denk er voor al wel aan dat al jou pannen die je al hebt gebruikt op gas mogelijk niet werken op inductie, dus als je overstapt naar inductie zal je ook allemaal nieuwe pannen moeten kopen, Mijn reactie is mogelijk wat aan de late kant maar dat is ook iets om over na te denken.
Pagina: 1