Houten vloer i.c.m. vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:14

WouterG

Dit is geen ondertitel

Topicstarter
Na het uitbreiden van onze woonkamer met een uitbouw zijn we in de markt voor een nieuwe vloer. Onze voorkeur gaat uit naar een houten vloer.
Nu was ons idee om direct vloerverwarming in de zandcement dekvloer in te laten frezen om zo in de toekomst te kunnen gaan verwarmen met een warmtepomp.

Nu hebben we drie offertes opgevraagd voor de houten vloeren, alle drie geven ze aan dat er boven de leidingen van de vloerverwarming 28/30mm zandcement moet zitten. De bedrijven die we gevraagd hebben om de vloerverwarming te frezen geven echter zonder uitzondering aan dat ze maar tot maximaal 20mm diep kunnen frezen, met een leiding van 15mm heb je dan maar enkele mm's dekking. Helaas is er geen ruimte voor een extra dekvloer van 3cm meer (dorpels naar aangrenzende ruimtes en naar buiten)

De vloerverkopers geven aan dat die 30mm echter vereist is, de vloerverwarmingverkopers geven aan dat dat echt niet nodig is. Ik kan me niet voorstellen dat wij de enigen zijn met deze wensen en hoor graag of iemand hier ervaringen of een oplossing voor heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Bij wie ga je aankloppen als er toch iets met je houten vloer is ?
Juist ,de houten vloerenverkoper, dus als ze niet dieper kunnen frezen..... dan houdt dat op denk ik ?

Of nieuwe zandcementdekvloer, maar dat zal eerst lopen, vloerverwarming erin en nieuwe zandcementvloer ering worden. Zit je waarschijnlijk ook niet op te wachten.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:19
Herkenbaar verhaal. Wij hadden dezelfde vragen bij de bouw van onze woning.
Mijn gevoel is dat de plankenboeren geen zin hebben in klanten die komen klagen over krimpscheuren en opbollende vloeren. Plus dat warmtepompen al helemaal een onbekend fenomeen zijn...

Mijn tips en gedachten:
  • Plankenboeren geven aan dat je sowieso moet kiezen voor gelaagd c.q. lamelparket, zodat de krimp gelijkmatiger plaatsvindt dan bij massieve planken
  • Bij verwarming d.m.v. een warmtepomp heeft je vloer een heeeel constante temperatuur, dus hoezo krimp...?!
  • Zeker een massieve plank heeft een behoorlijke isolatiewaarde, dus in geval van een warmtepomp met zijn lage temperaturen, kan het zijn dat je een uitdaging hebt... Ligt er ook aan hoe goed je vloer verder is geïsoleerd aan de onderzijde en wat voor folie je onder je planken gaat leggen.
  • Als je gaat voorbereiden op een warmtepomp, zorg dan dat je lussen voor de vloerverwarming dichter op elkaar liggen dan je voor een conventioneel systeem zou laten doen. Installateur kan je dat voorrekenen.
Wij hebben uiteindelijk voor laminaat gekozen omdat we de gok niet durfden te nemen.
Hoe mooi het ook lijkt, blijft me altijd het gevoel geven dat ik over een nepvloer loop... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-05 12:03
Zo diep wordt het niet gefreesd. Een dekvloer is zo rond de 5cm, dus dan willen ze eigenlijk een compleet nieuwe dekvloer, want dan zou je het wel kunnen redden. Alleen is die dekvloer nooit overal 50mm dik, hij is er om dikteverschillen in de betonplaten op te vangen. Dus die dekking ga je nooit krijgen bij frezen, die willen niet in het beton uitkomen namelijk.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kings54
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16:38
Sowieso moet je oppassen met dieper frezen, aangezien er vaak nogal wat leidingen in de dekvloer liggen.

Bij ons moest (helaas) de hele dekvloer er wel uit. Vervolgens zijn toen ook meerdere C.V. leidingen, waterleidingen en elektrabuizen stuk gemaakt. Bij (ondiep) frezen was dit niet gebeurd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Ik zou de combi houten vloer en vloerverwarming nog eens goed heroverwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Ik zat naar dezelfde opties te kijken voor mijn huis. Alleen dan zonder de freesdiepte problemen aangezien er nog geen bestaande ondervloer is. Dus die kan zo dik worden als ik wil.

Maar ik liep wel tegen het potentiele probleem aan dat een houten vloer een stuk slechter geleidt als pvc/tegels/etc. Exacte gegevens vond ik lastig te vinden, maar het is misschien wel interessant om te gaan kijken of je wel genoeg warmteafgifte je kan krijgen door die vloer heen. Er van uit gaande dat je het als hoofdverwarming gaat gebruiken, Als er ondersteuning is van overige verwarming is het natuurlijk een non-issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG

WouterG

Dit is geen ondertitel

Topicstarter
Allemaal niet wat ik wil horen, wel duidelijk dat we een uitdaging hebben in ieder geval. Momenteel denk ik dat we maar moeten gaan kiezen tussen óf vloerverwarming óf een houten vloer :(

We waren sowieso al van plan om een houten vloer te kiezen die geschikt is voor vloerverwarming (duoplank of lamelparket direct verlijmt op het zandcement, lage warmtegeleidingsweerstand). Maar die drie cm gaan we dus nooit redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
timberleek schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:31:
Ik zat naar dezelfde opties te kijken voor mijn huis. Alleen dan zonder de freesdiepte problemen aangezien er nog geen bestaande ondervloer is. Dus die kan zo dik worden als ik wil.

Maar ik liep wel tegen het potentiele probleem aan dat een houten vloer een stuk slechter geleidt als pvc/tegels/etc. Exacte gegevens vond ik lastig te vinden, maar het is misschien wel interessant om te gaan kijken of je wel genoeg warmteafgifte je kan krijgen door die vloer heen. Er van uit gaande dat je het als hoofdverwarming gaat gebruiken, Als er ondersteuning is van overige verwarming is het natuurlijk een non-issue.
Buiten de warmteafgifte droogt de onderkant van je houten vloer ook helemaal uit door de warmte. Ook dat is niet aan te raden. Houten vloer en vloerverwaming is gewoon geen goede combi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
De oplossing is om eerst de vloerverwarming te leggen en daarna de zandcementvloer erin te laten smeren. Is dat nog mogelijk of is je verbouwing al klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:43

Haan

dotnetter

Ik heb vloerverwarming icm een houten vloer (lamelparket) Bij mij werd aangegeven dat je minstens 5cm dekvloer moet hebben, maar liever nog wat meer. Dit was bij ons verder geen probleem omdat toch de volledige vloer werd vervangen. Uiteindelijk zijn we wel geëindigd met een dekvloer van krap 5cm omdat de aannemer niet heel erg precies was geweest met meten |:(

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:35

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Hout (en pvc) zal al na 5-8 jaar gewoon gebruikssporen laten zien, vooral op de looproute. Echt hout (laminaat, planken etc) kun je dan laten schuren en lakken/behandelen zodat het er weer als nieuw uit ziet, PVC en die geperste planken met <0.5 mm toplaag niet.

Als je toch vloerverwarming wilt met een op hout lijkende vloer:
Afbeeldingslocatie: https://www.flooringclarity.com/wp-content/uploads/2019/06/Tile-Wood_Look-Brands-Esmer-1.jpg
Dit soort tegels wordt steeds beter, en het voordeel van goede tegels is dat ze makkelijk 20+ jaar meegaan zonder gebruikssporen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:44
@WouterG ik heb ervaring en heb de gok wel genomen. Vloerverwarming met een eiken parket erover.

Het is mogelijk, maar ...
* Je moet een coating op de cementdekvloer aanbrengen zodat er geen vocht kan optrekken vanuit de vloer
* Je moet de planken geheel verlijmen met speciale lijm
* Vochtgehalte en constante temperatuur (en dat is moeilijker dan je denkt... wij hebben het opgegeven)
* Je moet accepteren dat hout werkt en dat je hier en daar kieren krijg of een plank een beetje opbolt (of je moet constante vochtgehalte en temperatuur kunnen hanteren, dan beperk je dit risico aanzienlijk)

Belangrijk is dat je het parket moet laten acclimatiseren. Wij hadden het opgeslagen in de berging, maar je moet dat doen in de ruimte waar je het gaat leggen. Dit zorgt ervoor dat de eerste werking al optreed voordat je het hout gaat leggen. Dat zorgt voor minder kieren en minder werking.

Ik ben er best tevreden over. Het ziet er nu, na 2 jaar, uit als een oude vloer gezien het flink gewerkt heeft. Dat heeft ook wel wat gezien we in een oude boerderij wonen. We gaan het nog opnieuw opschuren en dan opnieuw lakken. Dit heeft als voordeel dat e.e.a. ook weer volloopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG

WouterG

Dit is geen ondertitel

Topicstarter
_Piwi_ schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:29:
@WouterG ik heb ervaring en heb de gok wel genomen. Vloerverwarming met een eiken parket erover.

Het is mogelijk, maar ...
* Je moet een coating op de cementdekvloer aanbrengen zodat er geen vocht kan optrekken vanuit de vloer
* Je moet de planken geheel verlijmen met speciale lijm
* Vochtgehalte en constante temperatuur (en dat is moeilijker dan je denkt... wij hebben het opgegeven)
* Je moet accepteren dat hout werkt en dat je hier en daar kieren krijg of een plank een beetje opbolt (of je moet constante vochtgehalte en temperatuur kunnen hanteren, dan beperk je dit risico aanzienlijk)

Belangrijk is dat je het parket moet laten acclimatiseren. Wij hadden het opgeslagen in de berging, maar je moet dat doen in de ruimte waar je het gaat leggen. Dit zorgt ervoor dat de eerste werking al optreed voordat je het hout gaat leggen. Dat zorgt voor minder kieren en minder werking.

Ik ben er best tevreden over. Het ziet er nu, na 2 jaar, uit als een oude vloer gezien het flink gewerkt heeft. Dat heeft ook wel wat gezien we in een oude boerderij wonen. We gaan het nog opnieuw opschuren en dan opnieuw lakken. Dit heeft als voordeel dat e.e.a. ook weer volloopt ;)
Wij zouden ook het liefst een verouderde vloer willen, vooraf beschadigd (getrommeld). Probleem is echter dat ze die vloer niet willen leggen zonder een dekvloer van 3cm gerekend vanaf de bovenzijde van de slangen. Zijn ze bij jullie ook ingefreest en hoeveel dekvloer zit er boven de slangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:01
Het voordeel/nadeel van ingefreesde vloerverwarming is dat het snel het oppervlak opwarmt en dan, zeker in het begin van het stookproces, alleen waar de leidingen zitten.
Daardoor krijg je dus dat je houten vloer ongelijkmatig wordt verwarmd en het dus kan raar kan gaan werken.

Als je een grote dekvloer hebt zorgt die ervoor dat de houten vloer gelijkmatig opwarmt en dus gelijkmatig zal gaan werken.

Zelf zou ik gewoon gaan voor PVC, dit heb je tegenwoordig in zulke mooie varianten die bijna niet te onderscheiden zijn van echt hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:17
WouterG schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:42:
Allemaal niet wat ik wil horen, wel duidelijk dat we een uitdaging hebben in ieder geval. Momenteel denk ik dat we maar moeten gaan kiezen tussen óf vloerverwarming óf een houten vloer :(

We waren sowieso al van plan om een houten vloer te kiezen die geschikt is voor vloerverwarming (duoplank of lamelparket direct verlijmt op het zandcement, lage warmtegeleidingsweerstand). Maar die drie cm gaan we dus nooit redden.
Ik heb een jaartje in een huurappartement gezet met eikenhouten vloer met vloerverwarming. Dat lag er super strak in en was ook nog helemaal zonder kieren of wat dan ook toen wij er weer uit gingen. Het kan dus wel!

Wat overigens wel een nadeel is, is dat het in mijn ervaring wat minder comfortabel aanvoelt dan vloerverwarming met bijv. stenen omdat de warmte minder in de vloer blijft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:27

Sport_Life

Solvitur ambulando

WouterG schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:42:

Houten vloer icm vloerverwarming werkt prima bij ons.
Beneden gelijmd, op de verdiepingen zwevend gelegd.

Mijn vrouw wilde se geen nepvloer.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG

WouterG

Dit is geen ondertitel

Topicstarter
Sport_Life schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:58:
[...]

Houten vloer icm vloerverwarming werkt prima bij ons.
Beneden gelijmd, op de verdiepingen zwevend gelegd.
Goed om te horen :) Maar hoe diep zitten de slangen van de vloerverwarming? Zijn ze gefreest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vizzie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-01-2024
Over de diepte van frezen heb ik geen informatie, maar wij wonen nu ruim vijf jaar in een huis met op twee verdiepingen vloerverwarming en houten vloeren en dat werkt prima (letterlijk een klein beetje omdat het hout is en figuurlijk heel goed qua warmte en niet stuk gaan). Het kan in elk geval wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-04 15:37
Wij hebben een paar jaar geleden ook vloerverwarming aan laten leggen en zijn toen voor een bamboe vloer gegaan. Niet alle soorten bamboe planken zijn geschikt voor vloerverwarming maar het kan wel. Bamboe werkt minder dan hout dus kans op kieren tussen de planken is minimaal. De vloer temperatuur moet wel redelijk laag blijven, ik heb de thermostaat van de warmtewisselaar afgesteld op ongeveer 26 graden Celcius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-05 21:53
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan.
Bij ons is de VVW ook ingefreesd op een paar cm, daarna geëgaliseerd.
Wij kregen vrijwel overal advies om voor multilayer (of hoe dat ook heet) te gaan.
Maar ik vond het echt te duur allemaal en qua noesten vond ik het niet ok, zelfs met de hoogste klasse heb je nog noesten.
Het is daarom toch pcv vloer (verlijmd) geworden met houtlook.

Zéér tevreden mee, het ziet er erg goed uit en met kleine kinderen is het echt geweldig want er gaat nogal eens een beker drinken overheen en er is dan echt niks aan de hand.

Goed vergelijken want sommige PVC leveranciers zijn erg duur, anderen een stuk goedkoper.
In Regio Nijmegen heb ik 2 goede adressen voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

WouterG schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:59:
[...]

Goed om te horen :) Maar hoe diep zitten de slangen van de vloerverwarming? Zijn ze gefreest?
Wij hebben nieuwbouw, meeste is 15cm hoh, op sommige plaatsen 10cm hoh (nabij ramen).

In de keuken hebben we tegels, die zijn juist vaak kouder, omdat hout van nature veel warmer aanvoelt. Alleen als de vloerverwarming aan staat zijn de tegels warmer. Maar in de praktijk is dat 1 of 2x per dag.. De rest van de tijd is de houten vloer veel prettiger om op te lopen.

Mensen die tegels hebben zodat de vloer altijd warm is begrijpen het principe van vloerverwarming niet.

Hout heeft wel nadelen, het is een natuurproduct dus de luchtvochtigheid moet goed zijn en je moet er wat voorzichtiger mee omgaan dan tegels. Wij hebben 3 kinderen en die gooien en schuiven nogal eens met speelgoed en wagentjes, dus er zitten her en der krassen. Mij stoort het niet aangezien hout van nature niet strak is, over een jaar of 10 schuren we het wel op.
Vergeleken met PCV is een houten vloer veel duurzamer, bij ons kan de toplaag 3-4x geschuurd worden. In de praktijk hebben we dus om de 10 jaar een nieuwe vloer, en gaat ie 40-50 jaar mee :). Onze buurman heeft PVC en hun gasrekening is (gecorrigeerd met m2) gelijk aan die van ons :D.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 45% gewijzigd door Sport_Life op 23-04-2021 12:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChinaGeek
Sport_Life schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 11:46:
[...]

Wij hebben nieuwbouw, meeste is 15cm hoh, op sommige plaatsen 10cm hoh (nabij ramen).

In de keuken hebben we tegels, die zijn juist vaak kouder, omdat hout van nature veel warmer aanvoelt. Alleen als de vloerverwarming aan staat zijn de tegels warmer. Maar in de praktijk is dat 1 of 2x per dag.. De rest van de tijd is de houten vloer veel prettiger om op te lopen.

Mensen die tegels hebben zodat de vloer altijd warm is begrijpen het principe van vloerverwarming niet.
Mensen die hout over hun vloerverwarming leggen ook niet, trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:50
@ChinaGeek Wat een onzin.

Bij ons ook een houtenvloer op vloerverwarming. Wij hebben dan wel de vvw 10cm h.o.h. en in een 8cm cementdekvloer liggen en daarop verlijmd lamelparket. Dat ligt er nu een jaar in en functioneert uitstekend.

Enige nadeel vind ik, maar dat is een vvw issue, dat het zo donders traag reageert. Ons huis warmt snel op door de zon en houdt goed warmte vast, waardoor de vloer steeds weer volledig afkoelt. Het idee van altijd warme voeten door vloerverwarming is, in ons geval dan, zowel bij tegels als bij hout absoluut niet het geval. Daardoor is hout echter wel veel fijner dan tegels, want (zoals al eerder genoemd) hout is van nature warmer aan de voeten.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Laatst online: 23:44
WouterG schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:47:
[...]

Wij zouden ook het liefst een verouderde vloer willen, vooraf beschadigd (getrommeld). Probleem is echter dat ze die vloer niet willen leggen zonder een dekvloer van 3cm gerekend vanaf de bovenzijde van de slangen. Zijn ze bij jullie ook ingefreest en hoeveel dekvloer zit er boven de slangen?
Liggen in de dekvloer en daar zit wel >3 cm cementdekvloer overheen. Maar hebben renovatie gedaan in eigen beheer, ook leggen van parket, dus non-professioneel en daarom waarschijnlijk ook een bepaald resultaat. Wij zijn er tevreden over. Het kan vast beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je echt goed advies wilt (en ook een toko die het spul tegen een scherpe prijs kan leveren): www.escovloeren.nl
Die gasten weten echt alles van houten vloeren, maar snappen ook vloerverwarming en wat het doet op een houten vloer (en wat niet), en wat er nodig is :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
Aziraphale schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 11:51:
@ChinaGeek Wat een onzin.

Bij ons ook een houtenvloer op vloerverwarming. Wij hebben dan wel de vvw 10cm h.o.h. en in een 8cm cementdekvloer liggen en daarop verlijmd lamelparket. Dat ligt er nu een jaar in en functioneert uitstekend.

Enige nadeel vind ik, maar dat is een vvw issue, dat het zo donders traag reageert. Ons huis warmt snel op door de zon en houdt goed warmte vast, waardoor de vloer steeds weer volledig afkoelt. Het idee van altijd warme voeten door vloerverwarming is, in ons geval dan, zowel bij tegels als bij hout absoluut niet het geval. Daardoor is hout echter wel veel fijner dan tegels, want (zoals al eerder genoemd) hout is van nature warmer aan de voeten.
Ja. En waar vvw al traag opwarmt, gaat dat nog vele malen trager als je er een vloer oplegt die die warmte amper geleid.
Dus je eerste opmerking dat het uitstekend functioneert, doe je een zin later alweer teniet.
Het functioneert namelijk niet uitstekend.
Dat neemt verder helemaal niet weg dat je er tevreden over kunt zijn. Maar hout op vloerverwarming is verwarmingstechnisch gewoon niet de beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:30
Heb zelf vloerverwarming (in een dikke dekvloer) en keramisch parket; mooi en stevig, en voelt niet koud aan (je vloerverwarming goed instellen scheelt).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

ChinaGeek schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 12:26:
[...]

Ja. En waar vvw al traag opwarmt, gaat dat nog vele malen trager als je er een vloer oplegt die die warmte amper geleid.
Dus je eerste opmerking dat het uitstekend functioneert, doe je een zin later alweer teniet.
Dat neemt verder helemaal niet weg dat je er tevreden over kunt zijn. Maar hout op vloerverwarming is verwarmingstechnisch gewoon niet de beste keuze.
Vloerverwarming is lage temperatuur verwarming (LTV), staat bij ons op max 40 graden. Vloerverwarming is om die reden alleen geschikt voor goed geïsoleerde woningen.
De goede isolatie zorgt ervoor dat de vloerverwarming minimaal aan staat: bij ons in de praktijk alleen in de winter (4-5 maanden per jaar) en 1x per dag. Dat kan ik precies monitoren met een App. De overige tijd (99% van de tijd) staat de vloerverwarming uit. En in de slaapkamers staat de vvw nooit aan. Dus in 99% van de tijd voelt een houten vloer prettiger aan dan tegels ;). Als je vloerverwarming gaat gebruiken als een klassieke radiator wordt je woning binnen no time 50 graden..

Leg maar eens een houten plank naast een tegel en ga daar met blote voeten op staan. Welke voelt warmer ?

Hout heeft wel nadelen, omdat het een natuurproduct is (zoals eerder genoemd), maar dat het verwarmingstechnisch voor problemen zorgt is echt grote onzin. Het komt doordat mensen denken dat vloerverwarming hetzelfde werkt als een radiator in een slecht geïsoleerde woning.

Nogmaals, dat is mijn ervaring na 3 jaar vloerverwarming icm een houten vloer en een tegelvloer in de keuken.

Overigens is het natuurlijk prima dat mensen een goed gevoel krijgen als ze hun keuze voor pvc of tegels met houtlook :P onderbouwen met fabels, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het klopt ;)

[ Voor 48% gewijzigd door Sport_Life op 23-04-2021 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:50
ChinaGeek schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 12:26:
[...]

Maar als je de redenatie uit je eerste zin volgt dan zou mijn systeem de hele dag aan het draaien moeten zijn om de boel op temperatuur te krijgen/houden en dat is dus absoluut niet het geval. Hij krijgt de ruimte prima op temperatuur, maar slaat dan gewoon af. Dezelfde ervaring dus die @Sport_Life beschrijft. Mijn woonkamer bestaat uit de woonkamer met parket en een tuinkamer met keramisch parket en de tuinkamer warmt echt niet vlotter op dan de woonkamer.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

naftebakje schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 12:26:
Heb zelf vloerverwarming (in een dikke dekvloer) en keramisch parket; mooi en stevig, en voelt niet koud aan (je vloerverwarming goed instellen scheelt).
Dus jij hebt de vloerverwarming continu aan staan. Hoe warm is het bij jou in huis?

Of ligt ie op 100cm hoh? :P

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 23-04-2021 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Laatst online: 22:39
Zolang je de temperatuur maar constant houdt van de vloer is er weinig aan de hand, echter daar gaat het vaak mis.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 23-04-2021 14:08 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Sport_Life schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 14:05:
[...]

Dus jij hebt de vloerverwarming continu aan staan. Hoe warm is het bij jou in huis?

Vloerverwarming aan betekend niet dat er ook altijd 50c water doorheen gaat, de watertemperatuur kan naar beneden naar wens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:40

timovd

Voorsprong door techniek

Wij hebben een warmtepomp (geen nachtverlaging) en vloerverwarming. In de woonkamer hebben we lamelparket met 4mm eiken toplaag. De ondervloer is warmtedoorlatend (niet gelijmd). Tijdens het stookseizoen zien we dat er grotere naden onstaan tussen de planken. Dat is een kwestie van goed aanduwen.
Zorg ook voor een luchtbevochtiger in huis als je voor een houten vloer gaat.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

mr_evil08 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 14:09:
[...]

Vloerverwarming aan betekend niet dat er ook altijd 50c water doorheen gaat, de watertemperatuur kan naar beneden naar wens.
Efficiënter is om hem op 40c te zetten zodat ie niet continu aan staat.... scheelt een hoop kwh ;).

Sowieso hoef je de vvw 8 maanden van het jaar helemaal niet aan te zetten. Of voelt je tegelvloer zo koud dat je ook in de zomer vvw aan hebt? :+

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 23-04-2021 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-05 22:55
Sport_Life schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 14:13:
Efficiënter is om hem op 40c te zetten zodat ie niet continu aan staat.... probeer maar ;).
Hmm, het vermogen dat zo'n pomp verbruikt (30W hooguit?) is natuurlijk klein in vergelijking met het vermogen dat nodig is om water 40 graden op te stoken. Er zal natuurlijk een break-even point zitten ergens, maar ik vraag me af of dit altijd klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:26
Wij hebben al 6 jaar een houten vloer, met vloerverwarming icm stadsverwarming.

Vloer is verlijmd met speciale heatfoil lijm. Geen naden of rare dingen met de houten vloer vanwege vloerverwarming in die 6 jaar tijd.

We merken ook niet echt vertraging met verwarmen en onze nota van stadsverwarming is gewoon gemiddeld.

Nieuw huis krijgen we LTV vloerverwarming icm warmtepomp en daar gaan we gewoon weer voor een houten vloer. Vinden we veel mooier dan pvc/laminaat en goede ervaringen in ons eigen huis (en huis van de vloeren man waar dezelfde vloer ligt met vloerverwarming :D).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Sport_Life schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 14:13:
[...]

Efficiënter is om hem op 40c te zetten zodat ie niet continu aan staat.... scheelt een hoop kwh ;).

Sowieso hoef je de vvw 8 maanden van het jaar helemaal niet aan te zetten. Of voelt je tegelvloer zo koud dat je ook in de zomer vvw aan hebt? :+
Verwarming staat hier gewoon aan, ook in de zomermaanden als het moet, dat krampachtig stookseizoen gebonden stoken doen wij niet aan, de besparing is ook maar nihil doordat er maar weinig warmte in hoeft.

Gas kost fors meer dan dat beetje stroom van dat pompje.
Voor 1m3 gas mag je wel 8kwh stroom verbranden.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 23-04-2021 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:30
Sport_Life schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 14:05:
[...]Dus jij hebt de vloerverwarming continu aan staan. Hoe warm is het bij jou in huis?

Water gaat er niet warmer dan 32° in, en ik gebruik 'nachtverlaging', dus 's ochtends warmt ie op. 's Avonds na het werk gaat ie weer aan, en als kindjes gaan slapen halve graad omhoog.
Daardoor op de gewenste momenten warme vloer, ook als de zon binnenschijnt (geen verwarming want warm genoeg, en de zon maakt vloer warm).

Wel ben ik geen Nederlander, ik ben in staat te beseffen dat de vloer geen 40° moet hebben om 'niet koud' aan te voelen >:)
En ja, ik heb ervaring met blote voeten op houten vloer.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterG

WouterG

Dit is geen ondertitel

Topicstarter
Nou, even een update. Vanmorgen is de installateur van de vloerverwarming geweest om de situatie te beoordelen, hij gaf aan dat hij bijna dagelijks vloerverwarming freest waar een houten vloer (multi/duoplank) op komt. Uiteraard makkelijk praten want hij hoeft de garantie op de vloer niet te geven...

Eén van de leveranciers van de houten vloeren daarop gebeld om te vertellen dat we geen drie cm boven de leidingen kunnen aanhouden en dus geen gebruik kunnen maken van zijn offerte, is het ineens toch mogelijk. Zo lang de watertemperatuur door de leidingen niet boven de 60 graden uit gaat komen. Dat is de watertemperatuur door m'n cv radiatoren al niet en lijkt me met de vloerverwarming al helemaal niet fijn.

De warmteweerstand van deze houten vloer is 0,12 W/m²/K, indien gelijmd prima voor het toepassen van vloerverwarming.

We gaan het gewoon proberen en ergens rond komende jaarwisseling weten we of het echt mogelijk was ;)

[ Voor 11% gewijzigd door WouterG op 26-04-2021 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-05 13:59
WouterG schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:23:
Nou, even een update. Vanmorgen is de installateur van de vloerverwarming geweest om de situatie te beoordelen, hij gaf aan dat hij bijna dagelijks vloerverwarming freest waar een houten vloer (multi/duoplank) op komt. Uiteraard makkelijk praten want hij hoeft de garantie op de vloer niet te geven...

Eén van de leveranciers van de houten vloeren daarop gebeld om te vertellen dat we geen drie cm boven de leidingen kunnen aanhouden en dus geen gebruik kunnen maken van zijn offerte, is het ineens toch mogelijk. Zo lang de watertemperatuur door de leidingen niet boven de 60 graden uit gaat komen. Dat is de watertemperatuur door m'n cv radiatoren al niet en lijkt me met de vloerverwarming al helemaal niet fijn.

De warmteweerstand van deze houten vloer is 0,12 W/m²/K, indien gelijmd prima voor het toepassen van vloerverwarming.

We gaan het gewoon proberen en ergens rond komende jaarwisseling weten we of het echt mogelijk was ;)
En, heb je een update? ;)

Louzy#2475

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WouterG

WouterG

Dit is geen ondertitel

Topicstarter
Jaja, die kan ik wel geven. We hebben vloerverwarming in laten frezen (10cm h.o.h.), de sleuven zijn dichtgesmeerd met flexibele tegellijm en daar direct bovenop is een houten vloer van Raftwood (4mm toplaag van eiken (spoorbielzen) en een 12 mm onderlaag berkenmultiplex.) verlijmd. De slangen liggen echt net onder de vloer, op sommige plekken kon je voor het lijmen van de vloer de bovenkant van de slangen nog zien.

De ruimte is tot nu toe goed warm te stoken met een aanvoertemperatuur op de verdeler van 26 graden, de vloer ziet er nog precies zo uit als toen ze hem kwamen leggen. Maar een echte winter hebben we nog niet gehad.

Wel gaf de vloerenboer aan dat de verwarming altijd moet branden, het water altijd even warm zou moeten zijn, maar dat is onmogelijk, er zit daarvoor te weinig traagheid in het systeem. Als de zon even goed naar binnen schijnt dan knalt de temperatuur omhoog en schakelt de kamerthermostaat de C.V. uit, de vloer koelt dan toch langzaam af tot een retourtemperatuur van zo'n 22 graden. Persoonlijk lijkt me dat ook niet zo'n probleem, zonder vloerverwarming kan de temperatuur van een houten vloer ook variëren lijkt me. Nu zou dat in 8 uur tijd ongeveer 4 graden zijn, zo lang duurt het voordat de retourtemperatuur zakt van 26 tot 22..

[ Voor 5% gewijzigd door WouterG op 27-12-2021 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

WouterG schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:17:
[...]

Wel gaf de vloerenboer aan dat de verwarming altijd moet branden, het water altijd even warm zou moeten zijn, maar dat is onmogelijk, er zit daarvoor te weinig traagheid in het systeem. Als de zon even goed naar binnen schijnt dan knalt de temperatuur omhoog en schakelt de kamerthermostaat de C.V. uit, de vloer koelt dan toch langzaam af tot een retourtemperatuur van zo'n 22 graden. Persoonlijk lijkt me dat ook niet zo'n probleem, zonder vloerverwarming kan de temperatuur van een houten vloer ook variëren lijkt me. Nu zou dat in 8 uur tijd ongeveer 4 graden zijn, zo lang duurt het voordat de retourtemperatuur zakt van 26 tot 22..
Temperatuurverschillen van de vloer zijn minimaal bij vvw, juist omdat er een constante temperatuur heerst in huis (itt radiatoren of een slecht geïsoleerde woning waar je eerder nachtverlaging toepast of uitschakelt bij afwezigheid). Je moet alleen wel letten op de luchtvochtigheid in huis, die moet zo'n 50-65% zijn. Zo'n metertje kost een paar euro.

Inmiddels hebben wij een nieuwe woning gekocht en gaan van nieuwbouwwoning in een rijtje naar een vrijstaande woning van 20 jaar oud. Daar wil ik ook een warmtepomp installeren icm ltv verwarming.
Hoewel onze ervaringen met parket en vvw in een nieuwbouwwoning echt prima zijn (zelfs met 15cm HoH), twijfel ik een beetje over de nieuwe woning die minder goed geïsoleerd is en aangestuurd wordt door een WP. Pvc of tegels hebben in theorie een betere warmtegeleiding, maar ik vind met name pvc echt heel lelijk/nep :P. Tegels met een printje eigenlijk idem, met het nadeel dat tegels altijd koud aanvoelen behalve in de winter als de vvw aan staat.

Neig dus toch weer naar parket :).

[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 28-12-2021 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-04 12:39

paradoXical

The ParadoX

Dit topic is precies wat ik zocht. Wij hebben massief eiken liggen (20mm dik) en over 2 weken komt men hier vloerverwarming frezen. 20mm diep.

Er loopt nu al verwarming onder de vloer en de vloer is daar heerlijk warm. We gaan het gewoon proberen, en is het geen succes dan dop ik de vloerverwarming weer af :-)

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

Pagina: 1