Smart Camper - Home Assistant in a Van

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Midget1234
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 28-08 17:39
Maak je auto of camper (of je boot, vliegtuig of wat voor vervoermiddel je ook hebt) slim. Hoe zorg je voor een goed stabiele internet verbinding. Hoe meet je de status van allerlei sensoren. Hoe zorg je voor stroom (ook als je voertuig langere tijd stil staat).

Er is over dit onderwerp nog erg weinig te vinden dus laten we alle kennis, vragen, ideeen en oplossingen samen brengen. In dit topic! ;)

Home Assistant - Unifi - Synology - Daikin Hybrid - EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 13:04
Interessant, geen idee hoe het zit met internet aansluiten, ik vermoed dat een 4G modem voldoende. moet zijn.

Je kan middels een raspberry pi met home assistant + zigbee2mqtt icm goedkope mqtt sensoren zoals die van xiaomi een leuke simpele setup maken.Zo kun je in ieder geval temperaturen, deuren en beweging sensoren plaatsen, batterijen van die sensoren gaan jaren mee. Alles is dan self-hosted en je kan via 4G notificaties ontvangen op het moment dat je raam nog openstaan en het gaat regenen, of de deur gaat open/beweging detectie en je bent zelf niet in de buurt bijvoorbeeld.

Leuke basis om helemaal los mee te gaan :D

[ Tesla MIG MYP ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:29
Zou ik dit geval er juist nog meer op letten dat je domotica systeem juist niet afhankelijk is voor internet en Cloud diensten. Dat is voor bijna alles prima mogelijk en zal je een hoop frustratie besparen in een mobiel scenario

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midget1234
@Cyw00d : Internet gaat idd het beste met een 4G modem lijkt me er zijn alleen nog geen goede (lees: enigszins betaalbare) unlimited data providers voor zover ik weet. Goede tip over de Xiaomi mqtt sensoren. Ik zat ook te denken aan Enocean sensoren vanwege het feit dat ze nagenoeg geen energie gebruiken.

@ice-T106 : Voor mij is Home Assistant een belangrijk onderdeel doordat je inderdaad niet afhankelijk bent van internet en een self-hosting systeem kunt maken. Het grote nadeel is echter dat je dan niet remote de status van allerlei zaken kunt checken.

Allemaal keuzes.. Nog iemand een goede tip voor een klein touchscreen om HA te bedienen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 21:21
Midget1234 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 15:44:
@Cyw00d : Internet gaat idd het beste met een 4G modem lijkt me er zijn alleen nog geen goede (lees: enigszins betaalbare) unlimited data providers voor zover ik weet. Goede tip over de Xiaomi mqtt sensoren. Ik zat ook te denken aan Enocean sensoren vanwege het feit dat ze nagenoeg geen energie gebruiken.

@ice-T106 : Voor mij is Home Assistant een belangrijk onderdeel doordat je inderdaad niet afhankelijk bent van internet en een self-hosting systeem kunt maken. Het grote nadeel is echter dat je dan niet remote de status van allerlei zaken kunt checken.

Allemaal keuzes.. Nog iemand een goede tip voor een klein touchscreen om HA te bedienen ?
Ik heb via budget mobiel unlimited internet voor 2 tientjes per maand.
Snelheid is beperkt maar prima om via hotspot te kunnen werken, youtube kijken, muziek streamen, dus zou voor deze optie zeker zat moeten zijn :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:29
@Midget1234 Met OpenHab kan ik ook wel remote checken. Gok dat het met Home Assitant ook wel kan.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Midget1234 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 15:44:

ik zou eerst beginnen met de "basis" .. namelijk "welke" data ga je verzamelen ? ik zou een aparte 2 wire "bus" systeem aanleggen oid .. waar je alle input / output op verzameld .. teminste ik zou beginnen met bedenken WAT je wilt verzamelen aan data en een lijstje maken ..

Een esp32 --> incombinatie met RTC (Real Time Clock) is een handige keuze denk ik
- in default power modes (normaal opererend) gebruiken ze zeer weinig stroom
- in powersave modus kan je langer .. (deep sleep)
- op basis van events (interupt oid) kan je bv triggeren en "noodsignaal" sturen.
- Canbus kan je ook op aanhaken om zo gegevens van je camper uit te lezen, eventueel aanwezige GPS ontvanger ?
- er zijn "sim800" voorbeeld link https://nl.aliexpress.com/item/32283531730.html die je ergens in de camper kan proppen ..

arduino / RPi is leuk maar dit zijn stroom vreters vergeleken met een esp32

Je zou onderzoek kunnen doen naar lorawan(s) ..en via dat netwerk korte (sms achtige) berichten naar jou toe laten komen ? die je vervolgens thuis het internet op dondert .. naar jou mobiel ..

Als display zou ik aan een e-ink oplossing denken, die verbruiken alleen stroom als het display gewijzigd word. en dat zou je bv aan iets kunnen koppelen zoals knopje of ander schakelaar ..

Voordeel van een esp32 is dat development zoals de esp32-wroom-02 wifi en bluetooth hebben .. als je in de buurt bent kan je ook via een webpage op je mobiel op te vragen (zo heb je geen display nodig) ..

Op basis van je Bluetooth Mac-adres / wifi mac adress (te detecteren) kan je "aanwezigheids" detectie doen .. denk bv je camper word verplaatst maar dedecteerd niet 1 van de gsms --> stuurt "gps locatie" elke 2 min naar voor-gedefineerde nummers toe ..

om te starten met esp32 heb je nodig (let op 3,3v dus )
- een esp32 (duh) bv de esp32-wroom-02 (komt met usb aansluiting wel erg handig)
- een "1117" gebaseerde 5v --> 3,3v step down converter (+oude gsm voeding)
- sensor kit (om me te starten testen)
--> esp32 topic hier op GOT

Als je ooit een wifi device (deurbel of wireless printer oid) aan je thuis netwerk hebt gekoppeld -->
Dan zou zelf adviseren met "Tasmota" en dus tasmotizer te starten (youtube filmpjes zat).. en bv een temp sensor .. uit de kit
Net zo makkelijk, firmware uploaden en paar muisklikken verder kan je als alles goed gaat sensor data weergeven ..
---> vandaar kan je testen .. en tzt overstappen op iets uitdagenders zoals espeasy .. of "zelf code schrijven"

kijk anders eens op youtube naar "andreas spiess" niet alles zal nuttig zijn maar kan je wellicht inspiratie geven en hij legt alles nog wel kort en bonding uit met duidelijke "feiten' ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-09 19:48
Ik zou inderdaad ook ervoor zorgen dat je niet afhankelijk bent van internet, op zich is het nu in Europa wel goed geregeld met kosten van data, maar genoeg leuke (kampeer) plekjes zonder fatsoenlijk mobiel internet, niet echt handig als dan opeens het niks meer doet....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Midget1234
Ik ben een heel eind met mijn Slimme Camper.

Na de installatie van het Electrische Systeem (Victron) kan ik nu (291!) sensoren uitlezen in Home Assistant via het ModBus protocol. Door gebruik te maken van een HA Yellow met een zigbee protocal kan ik nu ook sensoren uitlezen en schakelingen aansturen (verlichting etc.).

De camper beschikt over een Wifi Router met 4G card en ik heb een TELE 2 abbonnementje dat een maximum data gebruik van 10GB per dag toestaat.

Ik kan dus nu 'inloggen' op de camper en alle gegevens uitlezen. Nu nog Voertuiggegevens (OBD2) koppelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6kfOC87KUAWAM70RNLkW0Ed-n4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yKl1N5FJg7GIn2ivuWAkffAi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zHEi7HUrL2zceFFRvW5sscctjVk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OSAEvFxL4PThpDKUYGpj6Twg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midget1234
Ik heb gekeken naar LoraWan en dit lijkt interessant maar kan nog maar heel beperkt informatie zenden. De techniek erachter is wel super overigens.

[ Voor 0% gewijzigd door Midget1234 op 13-01-2023 15:51 . Reden: typo ]

Pagina: 1