Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoRigterink
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 26-08-2023
Beste Tweakers,

Geen idee of ik hier op de juiste plek zit met mijn vraag, ik stel hem maar gewoon.

Ik heb een Raspberri Pi 4B waar ik een Flask Webserver op heb draaien. Via de webserver stuur ik mijn spotjes aan in de tuin. De spotjes hebben een spanning van 12 volt.
Onderstaande spotjes heb ik gebruikt.

https://www.lampdirect.nl...vervangt-35-4058075264007

Via Webserver stuur ik een PWM uitgang aan op de Raspberry Pi. Deze PWM uitgang gaat naar een ingang van MD20A driver.

De MD20A driver heeft een ingang PWM, hier zet ik het PWM signaal op dat uit de RSPI komt. Hij heeft een aansluiting voor de externe voeding 12VDC, en een uitgang naar de spots. Zie onderstaand link voor datasheet.

https://docs.google.com/d...qSVeIpEnM43vECpkYuWA/edit

Nu is mijn vraag; De spots knipperen af en toe als ik de duty cycle laag heb staan (10 procent). Bij een hogere duty cycle knipperen ze niet.

Ik heb gemeten met een ossciloscoop en zie hier geen vreemde dingen mee. Het uitgangssignaal is mooi blokvormig, zoals verwacht bij een PWM sturing.

Is er hier iemand die een oplossing weet voor het knipperen tijdens een lage duty cycle? Ik heb al geprobeerd om de freq hoger te zetten op bijvoorbeeld 1Khz. Dit helpt niet. Het knipperen is niet continu, maar zo af en toe, er zit geen patroon in. Soms gaat het een half uur goed zonder knipperen, en dan knippert hij weer 5 keer in een kwartier bijvoorbeeld.

Wellicht zie ik dingen over het hoofd...

Ik hoor het graag!!

Alvast bedankt.
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 11:03
Misschien moet je frequentie eens flink hoger zetten? Volgens de datasheet is het tot 20kHz of van 20 tot 40kHz

Het kan ook zijn dat je spotjes op 10%dutycycle te weinig stroom trekken of dat er bijvoorbeeld in de spotjes ook nog een regelaar zit die niet goed werkt op 10%dutycycle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:58
Ik vermoed dat je software PWM gebruikt. Als de RPi dan even met iets anders bezig is valt je PWM stil. Oplossing is hardware PWM gebruiken.

@jbhc Volgens het datasheet mag de frequentie zelfs 0 Hz zijn? Alles tot 40kHz mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 11:09
Dus als ik het goed begrijp gaan ze knipperen bij een duty cycle van lager dan 10%?

Knipperen ze dan aan (naar 100%) of uit? In het geval van uit zou het natuurlijk software kunnen zijn maar het lijkt mij veel waarschijnlijker dat het probleem in de LED's zit. In heb daar nu zo geen inzage in, maar ik kan mij voorstellen dat er elektronica in de LED's zit. Het is niet ongebruikelijk dat je een LED lamp niet tot 0 kunt dimmen. De elektronica in de lamp (de voeding) heeft een minimale hoeveelheid stroom/spanning nodig om te kunnen werken. Daaronder wordt het gedrag onvoorspelbaar. Als het "domme" LED's zijn met alleen een weerstand gaat dit verhaal natuurlijk niet op. Dan zou je de voeding misschien eens moeten nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

Ik denk ook dat het probleem in de LED's zelf zit. Soms zit daar nog een stukje actieve electronica in die bij een lage duty cycle eigenlijk te weinig spanning krijgt om goed te functioneren en valt derhalve uit.

De enige manier om daar achter te komen is de lampjes open te maken en ons een foto te sturen van het PCB.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:17

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik ben van kamp "probleem in RPi". Als van software PWM gebruikt maakt is de kans op glitches erg groot. De elektronica in 12V lampjes is meestal aardig minimaal. Dus vraag is, knipperen alle lampjes tegelijk? Anders zou ik zeggen dat het niet in de lampjes zit.

Overigens is 1kHz toch eigenlijk wel de minimale frequentie voor het sturen van ledjes :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoRigterink
Ze knipperen allemaal gelijktijdig. Ik ga vanavond thuis eerst eens de frequentie opschroeven om te kijken wat er gebeurd! Als het uit de software komt, waarom is het probleem er dan niet bij een hogere duty cycle?

@superchris tijdens de flikkering, gaan de spots kortstondig helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
RicoRigterink schreef op donderdag 22 april 2021 @ 09:38:
Ze knipperen allemaal gelijktijdig. Ik ga vanavond thuis eerst eens de frequentie opschroeven om te kijken wat er gebeurd! Als het uit de software komt, waarom is het probleem er dan niet bij een hogere duty cycle?
Misschien dat het probleem er dan ook is, maar minder (vaak) opvalt? Het verschil tussen 5%, 10% en 15% PWM is voor het oog veel zichtbaarder dan het verschil tussen 85%, 90% en 95%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoRigterink
Ik heb de frequentie opgeschroefd naar 10khz. De knippering is nu over, enkel branden de spotjes mij nu te vel. Duty cycle heb ik inmiddels op 1 staan.

Als ik een hardwarematige pwm zal gebruiken lijkt me het effect hetzelfde toch? 10 procent duty cycle met een freq van 10khz is bij een hardwarematige pwm hetzelfde als de pwm uit de de pi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:17

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ligt er aan of ook werkelijk gebeurd wat je instelt. De lampen zouden niet feller mogen gaan branden door opschroeven van de frequentie. Als je nu software PWM gebruikt klinkt mij dit alsof deze het niet trekt en de hele korte tijd tussen aan en uit van duty cycle 1% (of 1/256?) gewoon niet kan doen omdat de overhead in de software gewoon te lang duurt. Hardware PWM heeft hier geen last van en draait onafhankelijk van de software.

Op de Pi heb ik er geen ervaring mee maar snelle Google zegt mij dat een Pi twee hardware PWM uitgangen heeft (gedeeld met de audio).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoRigterink
@Septillion 1 van deze hardware uitgangen gebruik ik ook, ze worden wel softwarematig aangestuurd vanaf een Python script waarin je de freq en duty cycle instelt.

Denk dat de beste methode is om te testen een andere (los van de pi) pwm hardwarematige sturing aan te schaffen, en dan kijken als hetzelfde probleem zich voordoet. Zo niet is het duidelijk dat het probleem zich in de pi voordoet.

Of is er nog iets anders dat ik kan proberen? 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
RicoRigterink schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 13:20:
@Septillion 1 van deze hardware uitgangen gebruik ik ook, ze worden wel softwarematig aangestuurd vanaf een Python script waarin je de freq en duty cycle instelt.

Denk dat de beste methode is om te testen een andere (los van de pi) pwm hardwarematige sturing aan te schaffen, en dan kijken als hetzelfde probleem zich voordoet.
Dat lijkt met niet direct zinvol. Als je inderdaad de hardwarematige uitgang van de pi gebruikt zou daar het probleem niet moeten zitten. Maar weet je zeker dat je de aansturing in software goed doet, dat je niet per ongeluk toch softwarematige PWM gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:01
RicoRigterink schreef op donderdag 22 april 2021 @ 21:48:
Ik heb de frequentie opgeschroefd naar 10khz. De knippering is nu over, enkel branden de spotjes mij nu te vel.
Das gek toch? De frequentie bepaalt niet hoe fel de LEDs branden, dat wordt bepaald door de duty cycle...

Ik denk dat de driver door de lage stroomafname bij < 10% duty cycle de moed opgeeft. Aan welke kant heb je met de scope gemeten, aan de PWM input kant of aan de outputkant van de driver?

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoRigterink
@Tom-Z Dat is wellicht t euvel! Kwam zojuist onderstaand bericht tegen in een raspberry forum. Ik gebruik idd de software pwm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_IBkcrQR5CnQXG1svLYiJwxV6WY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/urNaF39N1BUx956vcllOgtZI.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1