Toon posts:

School vraagt om ID kaart

Pagina: 1
Acties:
  • 1.633 views

Vraag

• priveprive
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15-06-2021
Beste Tweakers,

Mijn middelbare school vraagt om een kopie van mijn ID bewijs omdat het kopietje die ik aan het begin van de middelbare had gegeven van mijn oude paspoort is, die nu verlopen is.

Ze hebben al twee keer gemaild om een kopie van mijn ID bewijs en ik vraag mij af of zij dit überhaupt nodig hebben, ze hebben namelijk al veel gegevens van me en ik hou er niet van om meer informatie te geven, helemaal niet als ik ze het onbeveiligd per mail moet sturen.

Weet iemand of ik verplicht ben om een kopie van mijn ID te sturen?
Groetjes

Beste antwoord (via priveprive op 21-04-2021 18:31)

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:28
priveprive schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:51:
Beste Tweakers,

Mijn middelbare school vraagt om een kopie van mijn ID bewijs omdat het kopietje die ik aan het begin van de middelbare had gegeven van mijn oude paspoort is, die nu verlopen is.

Ze hebben al twee keer gemaild om een kopie van mijn ID bewijs en ik vraag mij af of zij dit überhaupt nodig hebben, ze hebben namelijk al veel gegevens van me en ik hou er niet van om meer informatie te geven, helemaal niet als ik ze het onbeveiligd per mail moet sturen.

Groetjes
ik heb onze dochter ingeschreven vorige maand en de school vroeg er ook om, ik heb toen ze op de website gewezen dat ze er niet eens recht op hebben. Kreeg toen een duidelijke uitleg dat ze het alleen gebruiken om te controleren of het juist was wat ik invulde. ik ben toen even langsgefietst ze hebben hem gezien en aangegeven hem niet meer nodig te hebben. ze hebben er namelijk helemaal geen recht op en dat weten ze ook best wel

[Voor 3% gewijzigd door Wognummer op 21-04-2021 17:08]

Alle reacties

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:08

Agent47

I always close my contracts.

Je hebt zo'n tool waarmee je BSN etc. eruitgehaald kan worden. Gewoon die gebruiken en opsturen.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:14

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Nope, niet verplicht. Je kunt natuurlijk ook gegevens blurren.

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:51
Agent47 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:54:
Je hebt zo'n tool waarmee je BSN etc. eruitgehaald kan worden. Gewoon die gebruiken en opsturen.
Volgens mij heeft de school het BSN nodig voor de inschrijving.

https://www.rijksoverheid...jven-voortgezet-onderwijs

Maar de school kan aangeven waarom ze het nodig hebben zoals hier staat
Kopie paspoort of identiteitskaart

De school kan de gegevens uit het paspoort of de identiteitskaart van uw kind overnemen. Het is meestal niet nodig dat de school een kopie van het reisdocument maakt. Wil de school wel een kopie maken? Dan moet de school aangeven waarom dat nodig is.

[Voor 32% gewijzigd door HKLM_ op 21-04-2021 16:56]

👩‍🚀 -> Astronauts use Linux because you cant open Windows in space <- 🚀

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:08

Agent47

I always close my contracts.

HKLM_ schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:55:
[...]

Akkoord. :>

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• rikm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:32
Wat luckyLuke zegt, gebruik de KOPIEid app

Where ever you go, there you are

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:14

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

HKLM_ schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:55:
[...]

Maar de school kan aangeven waarom ze het nodig hebben zoals hier staat

[...]
Maar het BSN hebben ze al, het gaat alleen om actualisering van het identificatiebewijs :)

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-03 16:18
Vraag je school welke gegevens ze specifiek willen hebben. Deze kun je dan middels de KOPIEid-app verstrekken. Ik geef ook niet graag meer gegevens af dan strikt noodzakelijk.

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:04
Sommige bedrijven en organisaties zijn wettelijk verplicht een aantal gegevens van uw identiteitsbewijs over te nemen. De school of uw zorgverlener bijvoorbeeld. En het hotel en de camping waar u wilt overnachten. Uw ID-bewijs of een kopie afgeven, is dan niet nodig. Het soort legitimatiebewijs en het nummer ervan laten opschrijven is voldoende. Bijvoorbeeld: ‘Paspoort, NWLFR3706.’
https://www.rijksoverheid...-te-geven-aan-een-bedrijf

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:28
priveprive schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:51:
Beste Tweakers,

Groetjes
ik heb onze dochter ingeschreven vorige maand en de school vroeg er ook om, ik heb toen ze op de website gewezen dat ze er niet eens recht op hebben. Kreeg toen een duidelijke uitleg dat ze het alleen gebruiken om te controleren of het juist was wat ik invulde. ik ben toen even langsgefietst ze hebben hem gezien en aangegeven hem niet meer nodig te hebben. ze hebben er namelijk helemaal geen recht op en dat weten ze ook best wel

[Voor 3% gewijzigd door Wognummer op 21-04-2021 17:08]

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Opsturen lijkt me volkomen onnodig, zeker omdat ze BSN etc. al hebben. Even in persoon langsgaan bij de administratie en laten actualiseren lijkt me voldoende? (En dan niet ter plekke toestaan dat ze "even een kopietje maken" voor je er erg in hebt....).

[Voor 3% gewijzigd door TMDC op 21-04-2021 17:08]

• priveprive
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15-06-2021
Heel erg bedankt iedereen voor de reacties! Ik zal wel even langs de administratie gaan en vragen welke gegevens ze precies willen.

• Vic-Green
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18-03 12:27
Ze kunnen prima het document nummer gebruiken, immers is dit hiervoor.
BSN heeft de school niet nodig en volgens de reactie van de rijkoverheid mogen ze het nummer geen eens verwerken. Uitzonderingen voor sommige instellingen zijn er zeker maar dan hebben ze een professioneel scan apparaat dat de gegevens beter beschermt. Een serieus partij zal niet snel ff een kopie er van maken.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Terechte opmerking @Vic-Green, maar het schooljaar is al even geweest ;)
Ik verwarring te voorkomen over of dit nog en actieve vraag is sluit ik het topic.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee