Webwinkel weigert Retour VR-bril vanwege hygiene product

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVLK
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

JVLK

Team Puss

Topicstarter
Had een Pimax 8k X besteld bij (web)winkel (1499 Euro) en heb nog dezelfde dag dat ik de bestelling binnen had een Retour aangevraagd en de volgende dag het product terug gestuurd.
De distortion was zo erg dat ik direct misselijk werd als ik hem eventjes op had, en ik ben wel wat gewend met VR omdat ik meerdere vr brillen heb maar dit was echt te erg.

Nu kreeg ik net mailtje dat retour geweigerd wordt omdat het product een hygiene product is en ze het niet terug zullen nemen.
Kun ik hier nog wat aan doen of zit ik met een headset van 1500 in mijn maag gesplitst.

[ Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 21-04-2021 18:38 . Reden: Naam webshop weggehaald, gezien deze vrij weinig toevoegt aan de discussie over (lopend) geschil ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
hmm, zat er een verzegeling op?

zo niet, dan moet (web)winkel het artikel retour nemen.

[ Voor 14% gewijzigd door Yorinn op 21-04-2021 18:38 ]

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVLK
  • Niet online

JVLK

Team Puss

Topicstarter
Pimax doos kwam zonder verzegeling, zat in een soort klap doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ze hebben het wel in hun voorwaarden opgenomen:
Uitzonderingen
Voor sommige producten geldt er geen herroepingsrecht voor jou als consument en die vallen onder de volgende uitzonderingen:
  • Verzegelde audio-, video-opnamen en computerprogrammatuur (softwarepakketten), waarvan de verzegeling/ verpakking na levering is verbroken.
  • Inktcartridges en tonercassettes waarvan de verzegeling/verpakking na levering is verbroken.
  • Artikelen die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn om teruggezonden te worden, zoals in-ear headsets, tandenborstels, waterflessen, massage-, scheer-, of epileerapparaten, stijl- en krultangen, thermometers en VR-brillen waarvan de verzegeling/verpakking na levering is verbroken.
  • Ingewisselde en gebruikte vouchers en tegoedbonnen.
  • Maatwerk waterkoelingssystemen.
Maar of het daarmee rechtsgeldig is dat weet ik niet.

[ Voor 7% gewijzigd door bartvl op 21-04-2021 16:42 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 18:32
In de voorwaarden vind ik het volgende:
Uitzonderingen
Voor sommige producten geldt er geen herroepingsrecht voor jou als consument en die vallen onder de volgende uitzonderingen:

Verzegelde audio-, video-opnamen en computerprogrammatuur (softwarepakketten), waarvan de verzegeling/ verpakking na levering is verbroken.
Inktcartridges en tonercassettes waarvan de verzegeling/verpakking na levering is verbroken.
Artikelen die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn om teruggezonden te worden, zoals in-ear headsets, tandenborstels, waterflessen, massage-, scheer-, of epileerapparaten, stijl- en krultangen, thermometers en VR-brillen waarvan de verzegeling/verpakking na levering is verbroken.
Ingewisselde en gebruikte vouchers en tegoedbonnen.
Maatwerk waterkoelingssystemen.

*knip* Link richting webshop

[ Voor 5% gewijzigd door Yorinn op 21-04-2021 18:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt in die voorwaarden zetten wat je wil, consumentenrecht geldt nog steeds. Denk dat een rechter ze uitlacht als ze stellen dat een VR bril een hygiëneproduct is. Waarom mag een toetsenbord of muis dan wel retour?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
VR-brillen waarvan de verzegeling/verpakking na levering is verbroken.

Zonder zegel dus gewoon retour

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Nu online

bartvl

Ik vind inderdaad op deze site van webwinkelkeur omschreven dat een hygiene producht een verzegeling dient te hebben, anders mag deze retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Kan wel retour, het is geen hygiene product, zoals een onderbroek of tandpasta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:58
JVLK schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:42:
Pimax doos kwam zonder verzegeling, zat in een soort klap doos.
Dan moeten ze hem terugnemen.

https://www.webwinkelkeur...roepingsrecht-bedenktijd/
"Wat mag je NIET uitzonderen?"
"Hygiënische producten die niet met verzegeling zijn opgestuurd."

Ik zou ze daar op wijzen en nog even navragen waarom het een hygiëne product is. Het is vrijwel zeker schoner in gebruik dan een muis, die dan weer gewoon wel retour mag..

edit
Het enige zou kunnen zijn omdat er een poreuze schuimrand op zit. Zie het als schade en vervang die. Kost €25 ofzo? Bied aan dat zelf te regelen en mee retour te sturen zodat ze zelf kunnen vervangen en zeker zijn van de hygiëne waar ze zich druk om maken hier.

[ Voor 19% gewijzigd door Crahsystor op 21-04-2021 16:51 ]

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-10 12:54
Op beurzen e.d. zag je niet anders dan VR-demo's. Die mocht je niet mee naar huis nemen als 'hygiëne' product. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Nu online

bartvl

Ofwel twee punten:
- iets wat verzegeld is is niet per se een hygiëne product onder de noemer van het retourrecht;
- iets wat niet verzegeld is, is per definitie geen hygiëne product onder de noemer van het retourrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyberMania schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:46:
Kan wel retour, het is geen hygiene product, zoals een onderbroek of tandpasta.
Leg even uit hoezo tandpasta hygiene product is? Stop je de tube in je mond? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:52
Ik wil persoonlijk anders absoluut niet een bril kopen van honderden euro's als die al een dag door een wellicht zweterige vorige klant is gedragen.

Nou geloof ik TS wel dat het in dit geval meevalt, maar dat weet een nieuwe koper niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:45
Playa del C. schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:44:
Ik wil persoonlijk anders absoluut niet een bril kopen van honderden euro's als die al een dag door een wellicht zweterige vorige klant is gedragen.

Nou geloof ik TS wel dat het in dit geval meevalt, maar dat weet een nieuwe koper niet zeker.
Dat is inderdaad wel een enorm probleem als je het er met een doekje eenvoudig genoeg kan afvegen. En maar afvragen waarom we zo'n enorm afvalprobleem hebben. Sommige mensen... Maar goed, offtopic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:35:
[...]

Leg even uit hoezo tandpasta hygiene product is? Stop je de tube in je mond? :?
Genoeg mensen die de borstel van hun tandenborstel over de tube halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Ik heb de naam van de (web)winkel uit de TS, titel en een aantal reacties verwijderd. Deze voegt niets toe aan de discussie bij een (lopend) geschil en mag dus ook achterwege blijven.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:41
Een VR-bril is geen hygiëne-product. Het HvJ heeft recent geoordeeld dat een matras niet onder de uitzondering valt. Als we die uitspraak lezen zien we dat een verzegeld product slechts onder de hygiëne-uitzondering valt indien:
[...] nadat de verzegeling van de verpakking ervan is verbroken, [het] definitief niet meer kan worden verkocht om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne, omdat de aard zelf van dit goed het voor de handelaar onmogelijk of uiterst moeilijk maakt om maatregelen te treffen waarmee hij het opnieuw kan aanbieden zonder af te doen aan een van beide eisen.
Hoe legt het Hof dit in de praktijk (voor matrassen) uit?
Om te beginnen blijkt een dergelijke matras, ook al is die misschien gebruikt, door dit loutere feit niet definitief ongeschikt te zijn voor een nieuw gebruik door een derde of voor een nieuwe verkoop. In dit verband volstaat het met name eraan te herinneren dat eenzelfde matras wordt gebruikt door opeenvolgende gasten van een hotel, dat er een markt voor tweedehands matrassen bestaat en dat gebruikte matrassen grondig kunnen worden gereinigd.
Het komt vaak genoeg voor dat een VR-bril door meerdere opeenvolgende personen wordt gebruikt (bijvoorbeeld bij een demo op een beurs) en bovendien bestaat er (net als voor matrassen) een tweedehands markt voor VR-brillen (kijk maar op marktplaats). Het lijkt me ook prima mogelijk om een VR-bril te reinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Snowdog schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:47:
[...]

Dat is inderdaad wel een enorm probleem als je het er met een doekje eenvoudig genoeg kan afvegen. En maar afvragen waarom we zo'n enorm afvalprobleem hebben. Sommige mensen... Maar goed, offtopic.
Dat kan dus niet eenvoudig schoongemaakt worden. Er zit een foam rand over je gezicht rond je ogen, waar vocht en andere stoffen intrekken. Daarnaast bijvoorbeeld eventueel haren, gel of oorsmeer naar andere onderdelen van de hoofdband. TS is vast een fris persoon, maar je weet nooit welke tokkie al uren lang het ding gebruikt, waarna het onder wet koop of afstand vrolijk naar de volgende gaat. En zeker in dit geval, als je 1500 euro betaald én een gloednieuw apparaat verwacht.

Ik zeg verder niet dat het ding op de afvalberg moet... Maar dat het goed gereinigd hoort te worden voor het aan een ander wordt gegeven. Daar zitten kosten aan, als iemand ergens een halfuur werk heeft om hem goed te reinigen en opnieuw te sealen.

Het is een grijs gebied, maar het is naar mijn mening best begrijpelijk dat er een bepaald hygiëneprobleem kan zijn met een VR set.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JVLK
  • Niet online

JVLK

Team Puss

Topicstarter
Heb even foto's van de doos toegevoegd, je kunt duidelijk zien dat er bij de opening nergens een zegel heeft gezeten. En als ik de doos zelf zo bekijk lijkt het me dat ze mij zelf een 2de hands product verstuurd hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BiS7tvNWJYVbQTGbf1hc-U6KCwU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rur6yrq31CgD7Y3P7z7REbhq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77qG_6kerE250XF15WbzuDpVzMU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1yM1NdhSp8OL4Zbs0kQFVUDf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yD3xRIrbZZolcr46GOKkrY82JRg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hzpMsLsitTuxtiD2QJWwnqnU.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YpvCAtENypzx-2hjWhlr13kSHLs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hkngVwdn1UdTfhFWWwG4SjK0.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 14% gewijzigd door JVLK op 22-04-2021 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Playa del C. schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:44:

En hoe kom je daarachter zonder verzegeling? Voor hetzelfde geld heeft TS ook al een VR-bril gekregen die al eens gedragen is.

Zonder verzegeling hebben ze geen poot om op te staan.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Jeroenneman schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:13:
[...]

En hoe kom je daarachter zonder verzegeling? Voor hetzelfde geld heeft TS ook al een VR-bril gekregen die al eens gedragen is.

Zonder verzegeling hebben ze geen poot om op te staan.
Dat klopt. Ik zeg er verder niks over, alleen dat ik wel snap dat een product wat strak op de huid en het hoofd gedragen wordt mét een foamrand toch wel onder hygiëneproducten kan vallen of hoort te vallen.

Het is een grijs gebied waar de wet kopen op afstand dwars doorheen kruist. Lastig, beide kanten hebben een soort van gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:37
Als dit al een hygiëneproduct is dan doe je zeker nooit activiteiten met gehuurde spullen. Gehuurde helmen, wetsuits, fietsen, skischoenen alles wordt dan eerst aangeraakt door de huurders voor je en echt niet super gronding gereinigd. :D

Aan de ene kant verwachte wij gloednieuwe artikelen en aan de andere kant willen we alles maar terug sturen. Dat gaat niet beide.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-09 10:21

mvz

muziek verslaafde

Het rare is wel dat dezelfde webwinkel mijn vive wands, met verbroken verzegeling, gewoon retour heeft genomen onder WKOA.

Lijkt mij dat dit met VR brillen dan ook prima moet kunnen.
Ik zou gewoon voet bij stuk houden, en ( bij deze shop iig ) lekker met AfterPay betalen :)

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Pagina: 1