Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:54

alienfruit

the alien you never expected

Topicstarter
Mijn vraag
Ik overweeg om een deel van mijn geld te investeren op de markt maar ik vroeg mij af of mensen hier ervaringen hebben met partijen die het geld voor je investeren op de markt. In het verleden heb ik zelf
wat aandelen gekocht op de markt maar dat is helaas erg slecht afgelopen door fouten van mijn bank
dus ik ben wat huiverig om weer geld te verliezen.

Omdat de spaarrekeningen niet meer zoveel doen de laatste tijd en omdat ik persoonlijk nou niet echt
veel zin heb om naar Nederland te reizen om een huis te kopen in de Randstad. Ik wil dat namelijk
wel met mijn eigen ogen zien.

Qua bedrag wat ik wil investeren ben ik flexibel; ik weet niet wat een goed startbedrag is?
In hoeverre zijn de diensten die een bank je aanbieden de moeite waard?

Het liefst zou ik geld door iemand anders laten beheren omdat ik te maken heb met mijn werk's
anti-bribery en money laundry/insider trading policy omdat ik voor elke koop en verkoop actie toestemming moet vragen van de CEO of de Risk officer. Ik werk namelijk voor een FCA regulated bedrijf hier in het VK.

De volgende dingen hebben geen toestemming nodig (door Google Translate):
  • Transacties in professioneel beheerde externe rekeningen waarbij de rekeningaanbieder de volledige discretie over de rekening uitoefent zonder dat u betrokken bent bij investeringsbeslissingen. Dit omvat ook rekeningen bij vorige werkgevers waar u geen investeringsbeslissingen neemt.
  • Transacties in gereguleerde unit trusts en onderlinge fondsen
  • Exchange Traded Funds
  • FX-handel

[ Voor 26% gewijzigd door alienfruit op 21-04-2021 16:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarZ_E
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-09 14:31
alienfruit schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:08:
Mijn vraag
In het verleden heb ik zelf wat aandelen gekocht op de markt maar dat is helaas erg slecht afgelopen door fouten van mijn bank dus ik ben wat huiverig om weer geld te verliezen.
Beleggen is per definitie risicovol, schuld van de bank of niet. Beleggen moet je ook nooit met geld doen wat je niet kan missen.

Je kan alleen je risico verkleinen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Maar wat heb je zelf al gevonden? Hoe risicovol mag het zijn? Moet het in bepaalde sectoren belegd worden of maakt dat je niet uit? Waarom kies je niet voor index-beleggen? Om welke bedragen gaat het? Enz..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Topicstarter
Ja, ik heb wel wacht uitgezocht. Maar qua ervaringen vinden heb ik niet veel gevonden. Qua sectoren e.d. maakt mij niet uit. Qua bedragen zat ik te denk aan max €100-150k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:28

g0tanks

Moderator CSA
Het liefst zou ik geld door iemand anders laten beheren omdat ik te maken heb met mijn werk's
anti-bribery en money laundry/insider trading policy omdat ik voor elke koop en verkoop actie toestemming moet vragen van de CEO of de Risk officer. Ik werk namelijk voor een FCA regulated bedrijf hier in het VK.
Zijn er geen uitzonderingen? Moet je ook toestemming vragen als je een ETF wil kopen met wereldwijde spreiding zoals Vanguard World?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:54

Tazzios

..

g0tanks schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:19:
[...]

Zijn er geen uitzonderingen? Moet je ook toestemming vragen als je een ETF wil kopen met wereldwijde spreiding zoals Vanguard World?
in topcstart:
...

De volgende dingen hebben geen toestemming nodig (door Google Translate):
...
Exchange Traded Funds
Maar inderdaad wereldwijd etfje bij de giro o.i.d. en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 21:54

Tazzios

..

Mijn vraag
Ik overweeg om een deel van mijn geld te investeren op de markt maar ik vroeg mij af of mensen hier ervaringen hebben met partijen die het geld voor je investeren op de markt. In het verleden heb ik zelf
wat aandelen gekocht op de markt maar dat is helaas erg slecht afgelopen door fouten van mijn bank dus ik ben wat huiverig om weer geld te verliezen.
Gaan wij dan deze keer de schuld krijgen?
waarom wil je beleggen indien je bang bent geld te verliezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Topicstarter
Gaan wij dan deze keer de schuld krijgen?
waarom wil je beleggen indien je bang bent geld te verliezen?
Nee, denk dat het wat lastig wordt om identiteitsfraude te veroorzaken als GoTer :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:28

g0tanks

Moderator CSA
Tazzios schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:23:
[...]

in topcstart:

[...]

Maar inderdaad wereldwijd etfje bij de giro o.i.d. en klaar.
Stond er nog niet toen ik mijn bericht plaatste, althans ik had de pagina al een tijdje open staan en niet ververst. :)

[ Voor 11% gewijzigd door g0tanks op 21-04-2021 16:27 ]

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Topicstarter
Dank je wel! Vanguard is een klant van ons dus ik weet niet of dat kan. Ik heb een mailtje naar mijn baas gestuurd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'Onderlinge fondsen' is ongetwijfeld een vertaling van mutual funds. In dat geval heb je, behalve de breed gespreide ETF's van Vanguard, Blackrock, etc, ook nog keus uit beleggingsfondsen zoals die van Northern Trust. Veel Nederlandse banken bieden die aan op hun zelf-beleggen-accounts, dat zal in het UK ook wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:56

Zenix

BOE!

alienfruit schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:47:
Dank je wel! Vanguard is een klant van ons dus ik weet niet of dat kan. Ik heb een mailtje naar mijn baas gestuurd :)
Als Vanguard niet kan
- BlackRock (IShares)
- Northern Trust
- Amundi
- Lyxor
- Xtrackers
- HSBC

Dat zijn allemaal partijen die fondsen of ETF's aanbieden op basis van een index.

[ Voor 22% gewijzigd door Zenix op 21-04-2021 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Topicstarter
Allen dank je wel, ik ga het vanavond eens doornemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03:05

tomtom901

Moderator General Chat
Kijk ook eens naar Meesman. Volgens mij is dat wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:26

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

NN heeft ook een paar fondsen met goede spreiding en lage lopende kosten, zoals deze.
Daarop elke maand voor een x bedrag kopen en niet meer naar kijken. Wel met geld dat je kan missen uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mridgew
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-09 00:42
Weet je zeker dat ETF's en MF's er niet onder vallen? Werk zelf ook voor een FCA regulated company en heb een verplichte holding periode van 60 dagen voor alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Laatst online: 25-08 09:47
Diverse Nederlandse banken doen dit voor je via een standaard package. Robeco doet dit graag voor je maar dan wel vanaf 50.000 euro, bekendere investment banks uit het buitenland begint vanaf 1 miljoen doorgaans.

Echter zonder veel gedoe zou je ook via Bink kan dit ook voor jou doen, die hebben voor een klein percentage de optie dat ze voor jou beleggen. Wil je deze kosten niet zou je ook een mix van ETF's via Binkbank specifiek bij weer oa Robeco kunnen pakken. Ook die rekenen beheerskosten maar ETFs zijn marginaal qua kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
Mijn vraag
Ik overweeg om een deel van mijn geld te investeren op de markt maar ik vroeg mij af of mensen hier ervaringen hebben met partijen die het geld voor je investeren op de markt.
Wat voor "partijen" bedoel je? Bedoel je een beleggingsfonds of ETF? Of een vermogensbeheerder?
In het verleden heb ik zelf
wat aandelen gekocht op de markt maar dat is helaas erg slecht afgelopen door fouten van mijn bank
dus ik ben wat huiverig om weer geld te verliezen.
Een bank doet toch niet meer dan de koop- en verkooporders doorzetten admnistratie van je portefeille voeren? Wat voor fouten moeten ze maken dat er schade ontstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• staxas
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 29-09 15:14
Nog een tip voor NL zelfbeheer indexfondsen: Fitvermogen
Pagina: 1