Bevestiging TV aan wandsteun

Pagina: 1
Acties:

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02:45
Ik heb mijn TV (gewicht ongeveer 28kg) jarenlang aan onderstaande Vogels wandsteun gebruikt, zonder problemen. Ook bij uitschuiven van de wandsteun, wat ik vaak doe, gaf deze geen kik. Daarvoor heb ik op onderstaande plaatje nmr 2 schroeven en pluggen gebruikt (4 stuks in totaal, plug 10 / schroef 8 ).

Nu wil ik net mijn nieuwe 75inch Samsung TV van ongeveer 39kg gewicht ophangen aan dezelfde steun, wat prima ging (dacht ik). Maar bij het uitschuiven hoorde ik de muur kraken en kwamen de schroeven met pluggen een stukje naar voren, plus een klein stukje pleisterwerk mee. Meteen de televisie dus weer eraf gehaald.

De muur is zacht en ik denk dat het cellenbetonblokken oid zijn (geen hout), je boort er ook eenvoudig doorheen. De beugel kan 45kg dragen, dus dat mag geen probleem zijn.

Nu ga ik net naar de Welkoop en deze gaven schroeven en pluggen (geschikt voor o.a. gasbeton staat op het doosje) een maatje groter mee (plug 12 en schroef 10). Plaatje nmr 3.

Toch maar ook even naar de Karwei geweest en deze gaven me pluggen en schroeven van Fischer mee (TA M8 Hulsankers), plaatje nmr 1. Alleen lees ik nu dat deze in beton of hardsteen moeten. Ik heb daar ook pluggen voor cellenbetonblokken gevonden met een ronde schroefdraad, alleen deze waren de helft korter dan de pluggen van de Welkoop.

Nu dus mijn vraag wat te doen? Op zich heb ik wel vertrouwen in schroeven combinatie nmr 3 van de welkoop. Ik wil niet dat de tv alsnog van de muur dondert natuurlijk, advies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWP6O-H4TmJcUKc-L5m_Amv22Ak=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bmlcsQ0V3OrZk2B9WyRXyCfU.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Av0Ha_uPAlhBZNEG_pOXwJHukk0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L4R0Dtf52BoMs3dL0IB33ZkJ.jpg?f=fotoalbum_large

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-12 15:33
Als je wand echt van cellenbeton is, dan gaat inderdaad een optie 1 sowieso niet werken. Maar zelfs bij een optie drie vraag ik me af (gezien je tvsteun uit kan schuiven) of dit voldoende sterk gaat zijn.

Maar veel sterker dan optie 3 gaat het niet worden, maar cellenbeton is gewoon vrij zacht.

En is een vaste beugel (niet uitschuifbaar) een optie?
Met het uitschuiven komt vele malen meer trekkracht op de bouten/pluggen te staan ten opzichte van een steun vast aan de wand.

[ Voor 31% gewijzigd door kemphaas op 21-04-2021 15:49 ]

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

• red1
kemphaas schreef op woensdag 21 april 2021 @ 15:40:
En is een vaste beugel (niet uitschuifbaar) een optie?
Met het uitschuiven komt vele malen meer trekkracht op de bouten/pluggen te staan ten opzichte van een steun vast aan de wand.
Ja uiteraard is dat een (laatste) optie, alleen ik vind de functie om hem uit te schuiven heel fijn, want zo kijk ik ernaar via de andere kant van de kamer. Plus dan moet ik een nieuwe steun kopen. De beugel zou het moeten kunnen dragen, tot 45kg.

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:29
Kan je bij de achterkant van de muur komen? Want dan zou je wellicht met stukken hout en draadeinden kunnen werken om het goed vast te klemmen. Zo hebben wij dat gedaan om onze tv-meubel op te hangen (met daarop een TV, vazen, consoles) aan een muur van cellenbeton en misschien kan het ook werken voor tv-beugels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVw28QUGVatUfuDkXUB_vOgXSSw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PtY5SseNDEtv9Eji2NlWe7St.jpg?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door D. Ninjai op 21-04-2021 15:52 ]

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-12 15:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7zq7WHDbpbV2HeEud-0M2PTsPQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tfhrisCTWOF0V4viaG4ZOJQo.png?f=fotoalbum_large

Dit zegt Vogels over Cellenbeton. Dus dat komt wel overeen met jouw optie 3 (waarbij jij nog iets dikkere schroeven/pluggen hebt).
Maar de kwaliteit van je Cellenbeton zal wel een onbekende zijn.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

• red1
D. Ninjai schreef op woensdag 21 april 2021 @ 15:49:
Kan je bij de achterkant van de muur komen? Want dan zou je wellicht met stukken hout en draadeinden kunnen werken om het goed vast te klemmen. Zo hebben wij dat gedaan om onze tv-meubel op te hangen (met daarop een TV, vazen, consoles) aan een muur van cellenbeton en misschien kan het ook werken voor tv-beugels.

[Afbeelding]
Nee daar kan ik helaas niet bij, had hier ook al aan gedacht.
kemphaas schreef op woensdag 21 april 2021 @ 15:51:
[Afbeelding]

Dit zegt Vogels over Cellenbeton. Dus dat komt wel overeen met jouw optie 3 (waarbij jij nog iets dikkere schroeven/pluggen hebt).
Maar de kwaliteit van je Cellenbeton zal wel een onbekende zijn.
Ik ga het dan gewoon met optie 3 doen, die zijn nog een maatje groter dan Vogels voorschrijft.

Ik weet trouwens niet zeker of het een kalkstenen muur of cellenbeton is bedenk ik me net. Het is iig zacht om in te boren met een boor. Is er een manier om hier eenvoudig achter te komen? De muren zijn gestuct en gespoten, dus van de buitenkant kan ik het niet zien.

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-12 16:51

MrDry

Desperados!

Is de wand dragend? Normaal gesproken is het dan kalkzandsteen anders een lichte scheidingswand. Gibo is het meest gebruikt voor binnenwanden. Dat zijn gipsblokken.

Als je hier een gaatje in boort gaat dat extreem makkelijk en er komt eigenlijk alleen stof uit en geen zand achtig boorsel.

Quod licet lovi, non licet bovi

• red1
Nee de wand is niet dragend, is in het midden van het huis, de hal, trapkast en wc zitten erachter. Er komt wit stof uit.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-12 23:30

M2M

medicijnman

red1 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:06:
Nee de wand is niet dragend, is in het midden van het huis, de hal, trapkast en wc zitten erachter. Er komt wit stof uit.
En wat nu als je de beugel op een houten plaat bevestigd en de houten plaat aan de muur maakt. En dan niet met 4 schroefjes, maar 20? Dan verdeel je de last op een groter oppervlak.

-_-

• red1
Ik heb de wandsteun opgehangen met de schroeven en pluggen van plaatje 3. Hangt zo sterk als een huis. Als hij morgenvroeg alsnog op de grond ligt zal ik het ook melden :)

Bedankt voor de reacties.
Pagina: 1